Vähävaraiset tai köyhät. Valmistelkaa joulua jo nyt.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Olemme vähävarainen iso perhe. Meillä joulua valmistellaan koko vuosi ilman stressiä ja paniikkia. Tämä ei ole tarkoitettu veetuiluksi vaan ihan oikeasti vinkiksi.

Jouluruuat meillä ostetaan aina s-tilille vuoden aikana kertyneillä rahoilla.
Joululahjoja olen ostanut jo alesta esim.sukkia, sukkahousuja, pitkiksiä ym ym
Joulukortteja valmistelen jo vanhoista joulukorteista ym mitä kotoa löytyy.
Joululahjoja teen koko vuoden eli sukkia, lapasia yms. tai koristelen tyynyliinoja kangastusseilla jne. Jos nämä jättää joulun alle niin kiire tulee.
Joulukoristeet ostetaan aina alesta jos jotain tarvii lisää. Kaikkea tosin jo on.
Sitten laitan pieneen säästöpossuun joka tilistä, lisästä yms pienen summan jemmaan. Jätän vaikka ostamatta jonkin turhakkeen ja laitan rahat sinne. Niistä kertyi viimeksi vähän yli 200€. Niillä ostan viime hetken lahjat noiden alekamojen lisäksi.
Kuusi me saadaan halvalla tuttavan metsästä tai ilmaiseksi kun esim autamme häntä lumitöissä tai viemme leivonnaisia.

• Tykkää
Reactions: serveri
Tässä on oikeasti ideaa! Meillä ei varsinaisesti tarvi kituuttaa rahan kans, mut aina yritän kuitenki ajatella ja toimia taloudellisesti :) taidampa laittaa vinkit korvan taakse..

Joulukin tulee joka vuosi ja jos se on tärkeintä elämässä kannattaa sitä varmasti jo suunnitella ja valmistellakin. Suosittelisin kuitenkin enemmin miettimään tässä vaiheessa tulevaa kesää, lasten lomia jne.

[QUOTE="äiti";25430630]Synkkää se on teidän köyhien elämä.[/QUOTE]

Synkää se voi olla kenellä vaan, enemmän se on minusta kiini muista asioista kuin köyhyydestä, vaikka toki varmasti omat haasteensa vähävaraisuus tuo. Synkää on minusta toivottomuus ja toivottomia ihmisiä tuntuu löytyvän ihan riippumatta varallisuudesta.

Meillä on tällä hetkellä tili aikalailla tyhjä. Eli ei oo rahaa edes niihin alennusmyynteihin. Äiti osti alennusmyynneistä lapsille toppavaatetta ja maksan ne kun tulee rahaa. Seuraava huolenaihe on lasten sukset, monot ja luistimet. Suurimmalle osalle löytyy mutta aina joltain puuttuu jotain. s tilin rahat menee yleensä ruokaan siinä vaiheessa kun muuta rahaa ei ole.
Joulukortit toki askartelen ite. mutta vasta syksyllä. Yleensä niihin ei ole montaa euroa menny.

Ja kyllä mun ajatukset on jo kesälomassa. Samoin jos jotain saa säästöön niin kyllä ne kesällä tulee sit käytettyä.. Mun mielestä nuo kesäloma reissut on lapsille vähintään yhtä tärkeitä kuin joululahjatkin.

Joulukin tulee joka vuosi ja jos se on tärkeintä elämässä kannattaa sitä varmasti jo suunnitella ja valmistellakin. Suosittelisin kuitenkin enemmin miettimään tässä vaiheessa tulevaa kesää, lasten lomia jne.

Noita voi miettiä ohessa vai onnistuuko vain yhden asian pohtiminen kerrallaan?
Ei sen joulun tarvitse olla tärkeintä joka vuosi, mutta kun niin niin moni täälläkin itkee, kun ei ole jouluna mitään ja rahat on loppu.

[QUOTE="vieras";25430715]Noita voi miettiä ohessa vai onnistuuko vain yhden asian pohtiminen kerrallaan?
Ei sen joulun tarvitse olla tärkeintä joka vuosi, mutta kun niin niin moni täälläkin itkee, kun ei ole jouluna mitään ja rahat on loppu.[/QUOTE]

Itse teen taloudellisia suunnitelmia vähintään viiden vuoden päähän, ajatustasolla pidemmälläkin tähtäimellä.

Ja voi miettiä aivan hyvin ohessa, mutta jos elämänhallinta oikeasti on hukassa tähtäimet kannattaa aluksi asettaa vähän lyhyemmälle aikavälille. Yhtälailla kuin joulun rahattomuutta joka vuosi kesä-heinäkuussa valitetaan sitä että rahaa ei ole kun kesällä rahaa menee jo ruokaakin jo niin paljon enemmän ja lapset eivät pääse mihinkään kun ei ole varaa jne.

Ruoasta puheenollen nyt on ihan hyvä aika miettiä olisiko kesällä mahdollista kasvattaa itse jotakin ja suunnitella sitä miten sen voisi toteuttaa.

Nyt säästetään hiihtolomaa ja sen jälkeen kesää varten . Heti kesän jälkeen alkaa jouluun säästäminen eli koko vuosi ennakoidaan tulevaa niin ei tule paniikkia kun on esim. lapsen synttärit tulossa ja lahjaan ei mukamas löydy rahaa.
Ennakointi ja säästäminen kunniaan sekä turhat ostokset pois.

Mikä siinä joulussa maksaa?
Ruoka ja lahjat.

Ruoka:
- säästä loka- ja marraskuussa rahaa n. 100 e ylimääräistä
- tee laatikot itse pakkaseen, kun on rahaa
- mieti muutama herkkujälkiruoka ja tee nekin itse ajoissa pakkaseen
- osta tarjouskinkku
- mieti tarjoilut tarkkaan ja jätä ylimääräinen epämieluisa ruoka pois

Lahjat:
- älä hamstraa turhaa äläkä liikaa
- osta alesta pitkin vuotta mutta älä liikaa
- osta kirpparilta
- sukulaisille/kavereille voi ostaa nyt lahjaksi joulukoristeita alesta
- tee itse koko vuoden ajan
- paketoi kauniisti
- tee lahjattomuussopimuksia aikuisten kesken

[QUOTE="äiti";25430630]Synkkää se on teidän köyhien elämä.[/QUOTE]

Mä haluan tänä vuonna tehdä enemmän itse, koska kaverit ja sukulaiset ovat sanoneet, että ne tuntuvat henkilökohtaisemmilta. Enkä nyt mitään kynttilöitä yms väsää kuitenkaan. Vaikka rahallisesti kykenen hoitamaan kaikki ostokset sun muut joulukuussakin, niin itse tehdyissä asioissa menee aikaa, siksi aloitan jo nyt. Ja tietty se inspis tulee ja menee, joten siihenkin täytyy varautua :D

Toi on hyvä idea ja mietin itse että aloittaisin valmistelut jo nyt kun aikaa. Mutta alkaa kyllä ahdistaan jos noin pitkälle pitää jo suunnitella. Ajattelin unohtaa koko jutun ja keskityn max.puoli vuotta eteenpäin. Rahaa säästän muuten ja ne menee mihin sitten meneekin.

Me ei olla köyhiä, mutta ostin silti joulun jälkeen alennusmyynneistä lahjoja, joita voi antaa lapsen kavereille (synttäri- tai joululahjaksi), sukulaisille sopivia lahjoja, vauvaperheen lahjan, askartelutarvikkeita kortteja varten jne. Mitään hillitöntä varastoa en kerää, mutta jos tulee kaverisynttäreitä, tupareita tai vaikka tutuille syntyy vauva, mulla on kaapissa odottamassa jotain lahjaksi sellaisenaan tai hieman täydennettynä sopivaa :) Lisäksi ostin kirpparilta 10 sentillä pari kaunista koria, joita aion käyttää lahjoihin.

Mä oon toiminu myös noin jo tosi monta vuotta. Meillä ei todellakaan olisi rahaa laittaa joulun alla niihin lahjoihin sellasta määrää. Nyt voin joka rahasta, mitä saan, niin ostaa jotain pientä. Lahjojen ei tarvitse olla suuria ja kalliita. Nyt alesta ostin yhdelle lapsista leluja, joita kerää. Sain niihin 70% alen eli todellakin kannatti. Kirjoja voi ostella pitkin vuotta kyttään aina alen loppurysäykset, joista saa tosi edullisesti ihan samoja juttuja, kun joulun alla kalliilla hinnalla. Oon aloittanut jo villasukkien kutomisen ja pipojen. Tumput meinaan tänä vuonna opetella tekemään. Niitä sitten teen pitkin vuotta. Samoin meinaan ensi jouluksi tehdä tiskirättejä, joihin lapset saa piirtää. Ne annetaan kummeille. Mieheni on yrittäjä, joten tulotkaan ei ole säännölliset... Joku kuukausi tulee enempi rahaa ja sitten tulee taas tosi vähän. Tuo on tosi hyvä juttu, että pitkin vuotta ostaa sopivia juttuja. Leffojakin saa nyt tosi halvalla, niitäkin voi jo ostaa. Joulun alla tulee aina jotain uusia, mitä lapset haluaa, niihin sitten säästetään rahaa, että sellaisen uutuudenkin voi ostaa. Wiille peli ostetaan aina alesta. Uutuuksia meillä ei ostella, lapsetkin ovat tän asian hyväksyneet. Ovat iloisia ihan jokaisesta pelistä. Mä kans ostan kaikki joulukoristeet, mitä tarvitsen, niin alesta. Nyt oli juuri lähes joka paikassa -70% kaikki joulukoristeet. Mä teen joululahjalistaa jo nyt, niin voin sitten sen laittaa lompakkoon, josta aina nään, että mitä puuttuu ja mistä kukakin tykkää. Tää on toiminu meillä tosi hyvin! :) Meidän lapset ei usko joulupukkiin, joten heidän kanssaan on juteltu, että pitkin vuotta ostetaan niitä lahjoja ja toiveita saa esittää.

Tänä vuonna me meinataan hakea tuettua lomaa, koska allergiat ja pitkäaikaissairaudet tekee sen, että mihin tahansa ei voida mennä. Kesään yritetään tuo, niin on sitten jotain puuhaa lapsilla. Ei olla koskaan oltu noilla lomilla, mutta nyt ekaa kertaa meinataan sinne hakea. Jos se onnistuu, niin sitten muut retket kesällä on eväsretkiä, uimarannoille retkiä ym. Ja vaikka ei sitä lomaa saataisi, niin kyllä sitä pienelläkin rahalla keksii kivaa tekemistä! :)

Mä olen aina aloittanut lahjojen hankkimisen ajoissa, viimeistään kesällä vaikka en vähävarainen olekaan. Mielelläni silti hyödynnän alennusmyynnit tai ostan jotain sopivaa kun kohdalle osuu.

[QUOTE="vieras";25431101]En mä vaan osaa ajatella nuin kauas. Ja haluan myös että kaikessa siinä tekemisessä on se joulufiilis eikä sitä tässä vaiheessa vuotta kyllä oo...[/QUOTE]

Sitä se elämänhallinta on: kauas ajattelemista! Jos ei ole rahaa, hyödyntäkää alennusmyyntejä. Ja rahaa säästöön niin voi toteuttaa ennen joulua joulumielellä!

Ketju talteen. :)

Yhteistyössä