Teini Auswitchiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Matkaaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Matkaaja"

Vieras
Mielipiteitä kyselen, tytär 15 v on kiinnostunut kovasti juutalaisvainoista ( lukevat koulussa historiassa) ja haluaisi lähteä ensi kesänä Krakovaan, käymään mm. Auswitchissä.
Veisittekö te tuon ikäistä sinne, alaikäraja museoon on 14 v ?
Itse olen vielä vähän kahden vaiheilla, tytär kyllä tietää historian, mutta toisaalta meitin, onko paikka kuitenkin liian rankka noin nuorelle ?

Ai...mä ainakin veisin. Noihan on oikeasti tapahtuneita asioita. Mä olin 10vuotiaana israelissa muistomuseossa jossa oli aika rajuja kuvia ja muuta sellaista, ei jäänyt traumoja, mutta jäi kyllä takaraivoon se kuinka kamalaa se on ollut.

Paikka on vain paikka, vaikka tuleehan Auschwitzissä väkisinkin tunteet pintaan.

Sinuna veisin. Voi olla järisyttävä kokemus nuorelle, mutta hyvällä ja opettavaisella tavalla. Ja minun mielestä tyttären kiinnostusta historiaan pitää kannustaa.

Kävin siellä pari vuotta sitten ja kummittelee vieläkin toisinaan mielessä, olen kyllä melko herkkä persoona. Ikäraja on tosiaan 14v. joten kyllä 15-vuotias sinne voi mennä, varsinkin jos on aikuinen mukana.

Olen saksassa käynyt keskitysleirillä muutaman nuoren kanssa (n. 15-16v) ja oli varmasti ainutlaatuinen kokemus heille. Mielestäni mitään estettä ei ole jos ei ole erityisen herkkä. Oletteko kotona katselleet aiheesta dokkareita? Se vähän valmistelee siihen mitä on tulossa. Lisäksi kannattaa varata runsaasti aikaa jälkikäteen asian purkamiseen ja siitä puhumiseen nuoren ehdoilla.

Itse kävin toissakesänä Puolan Stutthoffin keskitysleirimuseossa, pienempi paikka mutta sisältö sama. Tokihan se oli kaikessa kauheudessaan koskettavaa, mutta ei mitenkään shokeeraavaa kuitenkaan jos historia on tuttu. Veisin siis:)

Itse kävin pari vuotta sitten keskitysleirillä (en kuitenkaan tuolla samalla). Oli aika rankkaa, vaikka siellä ei mitään ihan hirveyksiä ollutkaan (ei mitään kidutusvideoita jne.). Jotenkin se tunnelma, suuret hautakummut jne. kun asian mittasuhteet konkretisoitui.

Se, veisinkö teinin, riippuisi siitä millainen tyyppi on kyseessä. Jos tytöllä on taipumusta ahdistua (niinkuin teini-ikäisillä usein enemmän tai vähemmän), esim. jostain dokumenteista tms. niin, että se ahdistus vaikeuttaa elämää, saa useaksi päiväksi pois tolaltaan tai niin, että illat pitkät 'mässäillään' sillä ahdistuksella, niin en veisi.

Vaikka asiat on oikeasti tapahtuneet ja niistä on hyvä tietää ja ne on tärkeää ottaa vakavasti, on noita pahoja asioita maailma täynnä. Jokaiseen ei tarvitse 'uida syvälle' varsinkaan jos on tyyppinä sellainen, että ei osaa pitää etäisyyttä vaan ottaa murheet omikseen. Mielestäni se ei palvele ketään.

Sen pahuuden ja hyvyyden eron ja oman näkemyksen asioista voi muodostaa muutenkin.

Jos taas tyttö on sellainen, joka mielestäsi pystyy käsittelemään asian ja pääsemään sitä yli, voisin viedäkin.

Käyty on. Oltiin luettu lukuisia kirjoja juutalaisvainoista, mutta kyllä paikan päällä käynti veti totiseksi. Elämän totuuksia voi ihan hyvin alkaa kohdata tuossa iässä.

Veisin,mutta tosiaan pitää varata mahdollisuus purkaa tuntoja matkan jälkeen. Paikka on todella hirvittävä,etenkin ne lasten lelut ja kengät oli karmivia.

Mulle tuo Schindlerin tehdas oli vaikeampi kohdata. Näyttely oli hyvin tehty ja kertoi kyllä hyvin siitä elämästä mitä ghetossa ja leireillä vietettiin. Toki myös Auschwitz teki vaikutuksen varsinkin Birkenau joka oli valtava, ääretön...vaikka tiesikin paikan olevan suuri.
Kun menimme Auschwitz I niin olo oli kuin teuraaksi menevällä elikolla....

Mä kävin siellä joitakin vuosia sitten kummityttöni kanssa, oli just täyttänyt 18 vuotta. Oltiin kuukausi reilaamassa ja kierreltiin Euroopan kivoja ja ei-niin-kivoja nähtävyyksiä. Eli ehdottomasti veisin, varsinkin kun on kiinnostunut aiheesta.

Tekee pahaa vaan katsella kuviakin ja miettiä tuota, en todellakaan haluaisi astua jalallanikaan tuonne.. Itkisin varmaan hulluna tuolla. Varsinkin jos siellä on jotain lasten tavaroita..

Veisin nyt 15-vuotiaan nuoreni kyllä. Itselläni käyntikokemus Dachausta eikä maailmani järkkynyt siitä. Poika lukenut historiaa ja historiallisia romaaneja ja asia kiinnostaa.

Mutta perheessänikin on toisenlaisia (lapsia tosin vielä) henkilöitä, herkkiä ja pohtivia - ei kai se kaikille sopiva paikka ole?

Varmaan minäkin sitten salaherkkä, kun koin tuon Dachau-käyntini vain käynniksi yhdessä museossa. Ei jättänyt mieleen pyörimään akuutteja, avoimia kysymyksiä.

Vaan kului monta vuotta; ja eräänä yönä palasin unessa samaan paikkaan. Tekikö siis kuitenkin jonkin syvemmän vaikutuksen, kuin edes tiedostin?

Aah olisin ollu onneni kukkuloilla jos oma mutsi ois ehdottanu tota kun olin yläasteikäinen =)

Tytär itse ehdotti sitä...... :) tuli sanomaan, että hän haluaisi mennä käymään Auswitchissa. Lisäksi on lukenut mm. Anne Frankin päiväkirjan, Poika raidallisessa pyjamassa, ja Schindlerin lista kiinnostaa nyt .

Kiitos kaikille vastanneille, teidän ansiostanne vahvistui käsitys ja tyttäreni tuntien, rupeamme suunnittelemaan Krakovan matkaa !
BootyPeppi, saat varmaankin kohta yv:tä koskien Krakovaa... :)

[QUOTE="Matkaaja";25458389]Tytär itse ehdotti sitä...... :) tuli sanomaan, että hän haluaisi mennä käymään Auswitchissa. Lisäksi on lukenut mm. Anne Frankin päiväkirjan, Poika raidallisessa pyjamassa, ja Schindlerin lista kiinnostaa nyt .

Kiitos kaikille vastanneille, teidän ansiostanne vahvistui käsitys ja tyttäreni tuntien, rupeamme suunnittelemaan Krakovan matkaa !
BootyPeppi, saat varmaankin kohta yv:tä koskien Krakovaa... :)[/QUOTE]

Ok selvä :)

Yhteistyössä