Kaikki valtion tuet pitäisi lakkauttaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Henkka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Henkka";25478280]Kun argumentit loppuvat kesken, aletaan nimitellä ja haukkua provoksi. Niinhän se aina menee. ;)[/QUOTE]

Ei tämä VOI olla muuta kuin provo. :D Mä en ainakaan ota tosissani ihmistä, joka sanoo, että lopetetaan KAIKKI tuet. Yhtä tosissani ottaisin kuin, jos sanoisit, että miksei lopetettaisi koko terveydenhoitoa niin säästettäisiin paljon, kun sairaat kuolisi pois. :p

• Tykkää
Reactions: Eedla
[QUOTE="Henkka";25478271]Miksi ei siis voi asua oppilaitoksen lähellä? Monilla oppilaitoksilla on ILMAISIA soluasuntoja. Opiskelijoiden ei tarvitsisi edes maksaa vuokraa, joten rahaa menisi vain ruokaan. Eikä siihenkään, koska sen saa koulusta. Säästää paljon, jos osaa ajatella järkevästi.[/QUOTE]

Toisenasteen kouluissa voikin olla ilmaisia asuntoloita, mutta yliopistoissa ja ammattikorkeissa ei taida paljon löytyä. Ei ainakaan meidän koulusta löydy.

Ja yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa ei myöskään saa ilmaisia ruokia. Toki kela maksaa tähän ateriatuen (mutta senkin sinä varmaan poistaisit), joten koulusta saa kyllä halpaa ruokaa, jota käynkin päivittäin syömässä.

[QUOTE="Henkka";25478244]Olisit mennyt iltatöihin.[/QUOTE]

Voin joskus kirjoittaa elämäkerran, jos sinua niin kovin elämäni kiinnostaa :D

Iltatöihin en voinut mennä, kun asuin erään vanhan sukulaisen luona lukiopaikkakunnallani ja olin hänen apunaan illat (vuokraa en joutunut maksamaan mutta omat ruuat piti ostaa ja valmistaa). Kolmantena lukiovuonna muutin omilleni vuokralle ja silloin meni ilta-aika yo-kirjoituksiin valmistautumisessa. Lukiopaikkakuntani oli niin pieni, että siellä ei mitään tehtaita ollut. Ilman ajokorttia ei laajasti työllistytä, ja alle 18v ikä ei sekään paljon ovia avaa. Muistatko nyt ollenkaan missä iässä lukio käydään?

[QUOTE="Henkka";25478271]Miksi ei siis voi asua oppilaitoksen lähellä? Monilla oppilaitoksilla on ILMAISIA soluasuntoja. [/QUOTE]

Kerropa vielä, että missä. Kun sun mielestähän ihmisten pitäisi päästä opiskelun jälkeen hyväpalkkaisiin duuneihin. Asuntolat taas liittyvät hyvin kiinteästi toisen asteen koulutukseen, joka harvemmin palkitsee kovin hyvällä elintasolla, rahallisesti siis.

Lisäksi voisit kertoa, että millainen sun mielestä on yhteiskunta, jolla "menee hyvin". Eurooppalaiseen sivistysvaltioon kuuluu kiinteästi se, että omista huolehditaan kehdosta hautaan.

Tästä olisi saanut vaikka miten hyvän keskustelun aikaiseksi, jos aloitus ei olisi ollut niin typerä ja kärjistävä. Nykyisessä systeemissä on korjattavaa ja paljon, mutta kaikkien tukien lopettaminen ei ole ratkaisu. Paitsi ehkä Henksuliinille.

[QUOTE="vieras";25478295]Voi kultapieni,vaikka unohdettaisiin kaikki inhimilliset tekijät, ei tuosta seuraisi edes taloudelliselta kannalta mitään hyvää. Tulopiikki valtion kassaan, ja sen jälkeen hidas ja tuskallinen lasku kuiluun. On varmasti hienoa ajatella, että kyllähän kaikki tekisivät niin ja näin, mutta kun se ei todellisessa maailmassa mene niin. Sinun ajattelemanasi se on hassua, valtionjohdon ajattelemana se olisi tuhoisaa ja vaarallista.

Vain pieni osa nykyisestä kouluttautuisi - ennen pitkää vain ne, jotka tulevat rikkaasta suvusta ja pieni osa muita. Ei sitä voi ajatella sen kautta, mitä SINÄ sellaisessa tilanteessa tekisit, sillä kaikki tässä maassa eivät ole Henkkoja. Tämän kokoisella maalla ei ole valtavaa määrää kilpailuvaltteja, ja koulutus ja teknologia ovat niistä yksiä, joista ei varmasti pidä luopua, ja jotka aivan varmasti kärsivät lobbaamallasi politiikalla. Koko kansan kouluttaminen on yhteiskunnan etu, ei niitä tukia huvikseen ole päätetty maksella. Eikö meritokratia ole se mihin pitäisi pyrkiä, etenkin kun puhutaan tämän kokoisesta valtiosta? Ei meillä ole varaa kouluttaa marginaalista osaa väestöstä ja tehdä lopuista siivoojia ja tehdastyöläisiä, se ei ole realistista eikä se ole kannattavaa.

Minä en jaksa käydä kohta kohdalta läpi kaikkea, mikä tuossa sinun ajatuksessasi on väärin ja typerää opintotukiasioiden lisäksi - jos sinä et sitä ymmärrä, voin vain toivoa että olet hyvin nuori. Se on oikeasti ainoa asia, joka tuollaiset aivopierut vähääkään ymmärrettävällä tavalla selittää.[/QUOTE]

Sanoin jo, että köyhät voivat ottaa opintolainan.

[QUOTE="Henkka";25477773]Eurooppa painii talousongelmissa ja Suomi menee siinä perässä. Palkansaajien verotusta kiristetään, samaan aikaan kun kaikenlaiset sosiaalipummit saavat työttömyyskorvauksia. Minun mielestäni ratkaisu talousongelmiin on se, että lakkautetaan kaikenlaiset tuet. Tähän kastiin lukisin myös opintotuen ja äitiyspäivärahan. Koko Kelan saisi minun puolestani poistaa.

Tukien lakkauttaminen motivoisi menemään töihin, kun ilmaista rahaa ei olisi tarjolla. Myös opiskelijat voisivat tehdä töitä kesäisin ja/tai opiskelujen lomassa ja elää sillä. Jos se ei onnistuisi, vanhemmat voisivat rahoittaa nuorten opiskelut.

Tämä ratkaisu söisi myös omia etuuksiani, sillä olen opiskelija, mutta pitää osata ajatella laajemmin, eikä tuijottaa vain omaa napaansa. Suomen taloustilanne pitäisi saada jollakin tapaa kohenemaan ja tämä olisi yksi hyvä keino.[/QUOTE]

"kaikki valtion tuet" sisältää käsittääkseni myös päivähoidon ja ilmaisen peruskoulun ja muutkin ilmaiset koulut. Elikkä jos KAIKKI valtion tuet poistetaan niin kokopäivähoito tulee maksamaan yhtä lasta kohti hoitomuodosta riippuen 800-1500euroa/lapsi/kuukausi. Koulu tulisi maksulliseksi, ilmaista ruokaa ei enää tarjottaisi ja koulukirjat pitäisi ostaa itse. Sairaalassakin joutuis maksamaan hoitomaksun kokonaan itse eikä vain sitä minimaalista nimellistä hintaa mikä nyt maksetaan. Onko ap sulla myös tähän varaa itselläsi?

Mun mielestä Suomesta ei tarvii poistaa näitä etuisuuksia vaan ne keitä ne niin kovasti häiritsee, voivat muuttaa niihin maihin jossa jo valmiiksi eletään tilanteessa jossa valtio ei tue oikeestaan mitään koskaan. Niitä maita on yllin kyllin. NIissä jos ap:kin sairastuu eikä sillä oo isoja summia rahaa käytettävissä nii ulos nakkaavat sairaalasta. Eivät välitä vaikka ihminen kuolee, jos ei oo rahaa niin ei saa hoitoa.

[QUOTE="vieras";25478308]Voin joskus kirjoittaa elämäkerran, jos sinua niin kovin elämäni kiinnostaa :D

Iltatöihin en voinut mennä, kun asuin erään vanhan sukulaisen luona lukiopaikkakunnallani ja olin hänen apunaan illat (vuokraa en joutunut maksamaan mutta omat ruuat piti ostaa ja valmistaa). Kolmantena lukiovuonna muutin omilleni vuokralle ja silloin meni ilta-aika yo-kirjoituksiin valmistautumisessa. Lukiopaikkakuntani oli niin pieni, että siellä ei mitään tehtaita ollut. Ilman ajokorttia ei laajasti työllistytä, ja alle 18v ikä ei sekään paljon ovia avaa. Muistatko nyt ollenkaan missä iässä lukio käydään?[/QUOTE]

Opintolaina.

[QUOTE="Henkka";25478280]Kun argumentit loppuvat kesken, aletaan nimitellä ja haukkua provoksi. Niinhän se aina menee. ;)[/QUOTE]

No sä itse et ole tässä pahemmin älyllä loistanut joten mä vain jatkan sun viitoittamalla tiellä alentaen väliaikaisesti äo:tani. :)

[QUOTE="Henkka";25478348]Opintolaina.[/QUOTE]

Etkö ymmärtänyt kysymystä? Missä on ilmaisia asuntoloita?

Ja kerro nyt vielä siitä yhteiskunnasta, johon me tätä sun loistavaa teoriaa toteuttamalla päästäisiin.

Etkö ymmärtänyt kysymystä? Missä on ilmaisia asuntoloita?

Ja kerro nyt vielä siitä yhteiskunnasta, johon me tätä sun loistavaa teoriaa toteuttamalla päästäisiin.

Jos KAIKKI valtion tuet lakkautettaisiin niin eihä mitään ilmaisia asuntoloita voi olla kun nekin rahoitetaan valtion verorahoilla. Samoin kuin ilmaiset neuvolapalvelut, tk:n hammaslääkäri joka on huomattavasti halvempi kuin yksityinen. Kirjastotkin pyörii valtion tuilla ja monen kaupungin julkinen liikenne. Ap vois muuttaa vaikka keniaan tai Ugandaan, ne vois olla lähellä ap:n unelmaa.

• Tykkää
Reactions: kookosta
Sivistyneen valtion merkki on, että se pitää huolta kansalaisistaan ja jo YK:n ihmisoikeusjulistus taitaa jonkinlaisen sosiaalituen listata. Tukien tarkoitus on tehdä yhteiskunnasta toimiva. Toimiva yhteiskunta on tuottava yhteiskunta, toimimaton ei ole. Kaikki ei ole kohdallaan, se on selvä, mutta sosiaalitukien täydellinen lakkauttaminen olisi taantumista keskiajalle, ei missään nimessä eteenpäin menemistä tai millään muotoa järkevää nykyajan yhteiskunnassa. Se, että ne vähän aikaa yhteiskunnan tukea tarvitsevat ja sen jälkeen mahdollisesti koko elämänsä yhteiskunnalle tuottavat rampautettaisiin tukiverkon puuttumisella pienimmänkin vastoinkäymisen sattuessa, ei tee valtiosta rikasta. Se tekee valtiosta köyhän ja pahoinvoivan.

[QUOTE="Henkka";25478345]Opintolaina.[/QUOTE]

Luulin että olisit ollut sen verran kiinnostunut elämästäni, että luit ensimmäisen kommenttini jossa kerroin, että jouduin nostamaan opintolainan jo lukiossa. Sen turvin sain myös ajettua ajokortin ja hankittua kesätöitä =)

Jos en olisi saanut opintotukea SEKÄ opintolainaa, en olisi voinut lukiota käydä.

Niin, mikä pankki myöntäisi opintolainaa kun tuskimpa valtio antaisi siihen takausta kun muutkin etuudet oltaisi poistettu?

Ja musta on tosi mukava, että ap on ilmeisesti pohtinut tosissaan kuinka nykyinen työttömyystilanne voidaan korjata niin, että kaikilla olisi oikeasti töitä. Musta se olisi ihan oikeasti unelma tilanne, jos jokaiselle löytyisi töitä eikä tarvetta esim työttömyystuille olisi enää ollenkaan :) Koska on vähän hassua käskeä kaikkia töihin jos ei ole realistista suunnitelmaa, kuinka kaikille tällähetkellä työttömille ja opiskelijoille (koska opiskelijathan eivät ole rumentamassa työttömyystilstoja) olisi mahdollista tarjota työpaikka ja näin ollen toimeentulo ilman tukia.
Koska musta ei anna ihmisestä kamalan hyvää kuvaa, jos hänen ainoa toiveensa on luoda ympärilleen kärsimystä ja kuolemaa.

Oon samaa mieltä! Samalla pitäisi mm. Helsingin ja Espoon kaupunkien vuokra-asuntojen hintoja nostaa selvästi. Perusteena on se, että tällä hetkellä vain osa saa nauttia näistä halvoista asunnoista, kun samalla muut, jotka kaupungilta eivät saa asuntoa, joutuvat maksamaan monesti monin kertaisia vuokria!

[QUOTE="Henkka";25478271]Miksi ei siis voi asua oppilaitoksen lähellä? Monilla oppilaitoksilla on ILMAISIA soluasuntoja. Opiskelijoiden ei tarvitsisi edes maksaa vuokraa, joten rahaa menisi vain ruokaan. Eikä siihenkään, koska sen saa koulusta. Säästää paljon, jos osaa ajatella järkevästi.[/QUOTE]

Voi piru mitä yksinkertaisuutta :D Minä asuin oppilaitoksen vieressä, mutta sain töitä toiselta puolelta kaupunkia. Ei, minä en voinut kulkea linja-autolla koska tein niitä sinun mainitsemia ilta-ja yötöitä eikä linkkuja kulkenut enää iltakympin jälkeen ;) Ja ei, minä en voinut valita työpaikkaani koska täällä päin kaikkiin "paskahommiinkin" on kova tunku.

[QUOTE="Henkka";25477773]Eurooppa painii talousongelmissa ja Suomi menee siinä perässä. Palkansaajien verotusta kiristetään, samaan aikaan kun kaikenlaiset sosiaalipummit saavat työttömyyskorvauksia. Minun mielestäni ratkaisu talousongelmiin on se, että lakkautetaan kaikenlaiset tuet. Tähän kastiin lukisin myös opintotuen ja äitiyspäivärahan. Koko Kelan saisi minun puolestani poistaa.

Tukien lakkauttaminen motivoisi menemään töihin, kun ilmaista rahaa ei olisi tarjolla. Myös opiskelijat voisivat tehdä töitä kesäisin ja/tai opiskelujen lomassa ja elää sillä. Jos se ei onnistuisi, vanhemmat voisivat rahoittaa nuorten opiskelut.

Tämä ratkaisu söisi myös omia etuuksiani, sillä olen opiskelija, mutta pitää osata ajatella laajemmin, eikä tuijottaa vain omaa napaansa. Suomen taloustilanne pitäisi saada jollakin tapaa kohenemaan ja tämä olisi yksi hyvä keino.[/QUOTE]

Ollos huoleton. Me kokoomuslaiset panemme köyhät kyykkyyn Niinistön ja Kataisen johdolla.:)

Yhteistyössä