Jos saisit perheenlisäystä, niin kumman asuinpaikan valitsisit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vogue
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A. Tuttavien, kavereiden ja sukulaisten perässä muuttaminen on järjetöntä. Toki turvaverkko on hyvä olla olemassa, mutta eihän sinne olisi kuin se "tunnin" matka. Oman perheen arjen sujuminen on mielestäni tärkeintä, sitä ei voi rakentaa toisten varaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;25519952:
Miettisin asiaa pidemmällä aikavälillä. Missä lapsen päivähoito, koulu jne. Työpaikat parin vuoden kuluttua samat.

Kun tietäiskin jo nyt mihin tulevaisuudessa työllistyy, mutta suurin todennököisyys on työllistyä näiden asuinpaikkojen puolivälistä.

Jännä, ettei kukaan laske perhettä ja sukua arjen toimivuutta oleellisesti lisääväksi tekijäksi vaan kokee että työmatkan pituus oleellisempi.
:)

Tapauskohtaista tietty, mutta jos työ on sellainen, että siellä pitää käydä viitenä päivänä viikossa, niin lasken sen yhdeksi keskeisimmistä asuinpaikan valinnan kriteereistä. Lisäksi lasten päivähoitopaikka on toinen, että on sujuvasti työmatkaan nähden.

Nämä siis vain minun mielipiteeni, minun kokemuksellani.

Jännä, ettei kukaan laske perhettä ja sukua arjen toimivuutta oleellisesti lisääväksi tekijäksi vaan kokee että työmatkan pituus oleellisempi.

Itse ajattelen sen niin, että töihin on (yleensä) mentävä viitenä päivänä viikossa, suvun enkä ystävien kanssa en edes halua olla joka päivä tekemisissä, en edes joka viikko. Eli minulla tulisi vähemmän ajoa jos valitsisin kohda A.

Jokunen vuosi sitten katselin sillä silmällä asuntoa työpaikan läheltä. Onneksi en ryhtynyt toimenpiteisiin, kun työpaikka muuttikin sitten lähemmäs kotia. Koti on kuitenkin ehkä pysyvämpi kiintopiste, kuin työpaikan sijainti.

Itse ajattelen sen niin, että töihin on (yleensä) mentävä viitenä päivänä viikossa, suvun enkä ystävien kanssa en edes halua olla joka päivä tekemisissä, en edes joka viikko. Eli minulla tulisi vähemmän ajoa jos valitsisin kohda A.

Joo ihmiset ja tilanteet erilaisia.
Itse kokisin että lapset haluaisivat olla isovanhempien, tätien, enojen, serkkujen jne. kanssa useammin kuin kerran viikossa ja olisi työlästä jos moiset suhteet olisivat vanhempien kuljetuksen varassa.

• Tykkää
Reactions: Vogue
Ehdottomasti A.

Tunnin ajomatka töihin tekee esim. lapsen viemisen kesken päivän hammaslääkäriin erittäin mielenkiintoiseksi. Tai opettajan kanssa pidettävät vanhempainvartit kesken työpäivän.

Lisäksi en halua pidentää omaa tai mieheni 8 h päivääni 10 tuntiin. Siinä ei jää perheelle paljoakaan yhteistä aikaa.

Mä oon tosi huono tutustumaan uusiin ihmisiin ellei kyseessä ole esim. työpaikka tai koulu. Lapsen/lapsien hoitopäivät tulee olemaan melkolailla saman pituiset riippumatta työmatkojen pituudesta.

Jos työmatkoihin menee tunti enemmän/suunta, miten voi olla, että hoitoaika ei muutu?

Itse valitsisin ehdottomasti A:n.

Nyt työmatka on kävellen vartti, fillarilla vähemmän ja päiväkotikin sopivasti vielä matkan varrella. Turvaverkkona on tällä hetkellä naapurit, joilla on samanikäinen lapsi ja noin puolen tunnin matkan päässä lapsen täti. Omat vanhemmat asuvat tunnin, miehen vanhemmat kahden tunnin matkan päässä. Kavereita on löytynyt töistä.

Aika töiden ja iltatoimien välissä on niin lyhyt, etten kyllä kovin helpolla nipistäisi siitä ajasta työmatkoihin minuuttiakaan enempää.

Nyt täytyy korjata. Kelan sivuilla sanotaan näin: "Jos opiskelet päätoimisesti ja saat opintotukea, sinulle maksetaan opintotuen lisäksi äitiysrahaa vähimmäismääräisenä. Jos et nosta opintotukea etkä työskentele, äitiysraha maksetaan tavalliseen tapaan täysimääräisenä "

Miehellä ei työmatka pitenisi niin paljon ja työmatkat kuljetaan sellaiseen aikaan, että ei ole paljon liikennettä. Itse siis opiskelen ja lähes kaikki kurssit pystyisi käymään etänäkin.

Mun järki sanoo, että pitäis asua lähellä koulua, mutta tuolla kauempana olisi myös seuraa kavereista, joilla olisi myös pieniä lapsia. Mutta onneksi tää ei ole tän päivän asia, vaan pientä ajatusleikkiä vaan.

Hei, onneksi selvensit tuon - mua alko jo kylmäämään. Olen siis jäämässä äitiyslomalle ja jotain tenttejä pitäisi tehdä vielä äitiyslomallakin. HUH!

[QUOTE="Riikka";25523300]Laskepa, kuinka paljon aikaa vaikka vuodessa kuluu "turhaan", jos kaksi ihmistä käyttää päivittäin työmatkoihin tunnin/suunta...[/QUOTE]

Ja paljonko meneekään polttoaineisiin... pakko olla kaksi autoa, huollot ja vakuutukset.

Yhteistyössä