Vaihto-opiskelu ulkomailla lapsen kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti-89
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äiti-89

Vieras
Hei!

Olen lähdössä ensi syksynä vaihto-opiskelemaan 4 kuukaudeksi joko Espanjaan tai Ranskaan (riippuu kumpaan pääsen). Mukaani lähtee nyt 4 vuotta täyttänyt tyttäreni. Olen miettinyt paljon mitä haittaa tästä voisi olla tyttärelleni kun "joutuu" vieraaseen maahan ja kulttuuriin ja tulee uudet ihmiset yms. vai olisko mitään? Haluaisin mielelläni kuulla muiden ulkomailla asuneiden, varsinkin vaihto-opiskelussa olleiden tarinoita. Olen etsinyt netistä, mutta en ole löytänyt muita vaihtoon lähteviä joilla näin pieni lapsi mukana.

Jos joku voisi neuvoa mistä löytäisin tietoa tai jollain olisi omia kokemuksiaan kerrottavana olisin hyvin kiitollinen! :)

Jos lapselle tulee hoitaja mukaan omasta takaa, niin hieno kokemus tuo olisi. Mutta jos pitäisi laittaa lapsi vieraassa maassa hoitoon neljäksi kuukaudeksi, niin en missään nimessä lähtisi. Kuka hoidon kustannuksetkin kattaisi, ei ole ihan niin edullista kuin täällä Suomessa.

En oo ollut,
mutta en mä usko että tuosta on mitään haittaa.
Lapsi on jo sen verran iso,
että muistaa varmasti hyvin tuon ajan sitten myöhemmin.

Mietin vaan, että miten hoito järjestyy? Tietty kielimuuri on, mutta lapset tunnetusti ovat hyviä kiertämään senkin :)

Jos et ole lähdössä yhdessä miehesi kanssa niin, että voitte jakaa hoitamisen niin ota huomioon, että nuo ovat nk. kotiäitimaita eli julkinen lastenhoito on kallista... Miten olisi Ruotsi tai Norja...? Tylsiä ehkä mutta lastenhoito järjestyisi.

Hoidon järjestymistä mäkin mietin. Me ollaan oltu vuosi ulkomailla 3v ja 5v lasten kanssa, mutta mä olin koton, joten kokemus ei varmaan ollut ihan niin eksoottinen lapsille :D Leikkiessä kieliongelmat eivät häirinneet lapsia olleenkaan. Kodin vaihtuminen tuon ikäisille on ihan ok, kunhan vanhemmat on läsnä. Eli näistä ei varmaan pulmaa tule.

Meillä lapset leikkivät paljon keskenään ja joskus mietinkin, että yhden lapsen kanssa olisi ollut aika ikävää olla reissussa. Siis lapselle ikävää. Silti kavereita kaivattiin välillä. Ystävän 4v tyttö muuttui vuoden ulkomailla olon jälkeen sellaiseksi yksinhöpöttäjäksi, kun oli leikkinyt pitkiä päiviä yksin mielikuvitusleikkejä. Toki 4kk on eri asia kuin vuosi.

Hyvänä puolena meidän lapsilla lisääntyi kiinnostus maihin, eri kulttuureihin ja matkustamiseen. Tykkäävät eksoottisista ruuista ja osaavat miettiä asioita monelta taholta. 'Tuossa maassa ajatellaan toisin, koska...'

Suurin ongelma lähtemisessä onkin miten hoito järjestyy. Olen yksinhuoltaja eikä lapsi paljoa isänsä kanssa ole tekemisissä, joten kahdestaan ollaan lähdössä. Päivähoitopaikkoja olen katsellu, mutta esim. Espanjassa jo 3-vuotiaat aloittavat koulun, joten laitanko kouluun? Toisaalta lapsi oppii uuden kielen kun menisi joko kouluun tai päivähoitoon, joka olisi ihan hyvä, mutta mietityttää vaan onko se liian suuri muutos lapselle?

Lähden kouluni kautta joten saan Erasmukselta apurahaa, sekä opintotukea ja opintolainaa Kelalta.

Alkuperäinen kirjoittaja kotiäitimaat;25524895:
Jos et ole lähdössä yhdessä miehesi kanssa niin, että voitte jakaa hoitamisen niin ota huomioon, että nuo ovat nk. kotiäitimaita eli julkinen lastenhoito on kallista... Miten olisi Ruotsi tai Norja...? Tylsiä ehkä mutta lastenhoito järjestyisi.

No, ei sitä maata välttämättä voi noin vaan valita, monesti tietyt alat on jaettu tiettyihin maihin. Itse olisin halunnut vaihtoon Italiaan, mutta eipä siellä ollut vaihtopaikkoja meidän alalta.

Mites asumispuoli kohdemaassa? Ranskassa muuten myös kouluun mennään 2-3
vuotiaina. Osaatko Ranskaa? Jos et niin ongelmia tulee, ranskalaiset kun ei englantianiin innokkaasti puhu... Ja kannattaa ottaa selvää voiko lapsen vaan viedä kouluun, ei välttämättä niin yksinkertainen asia... Mites lapsenhoito esim iltaisin jos teillä on
jotain koulujuttuja tmv?

Ajattelin vuokrata asunnon siksi ajaksi kun vaihdossa olen, sen uskon onnistuvan koulunikin kautta, tai ainakin täältä autetaan asunnon etsimisessä. En osaa ranskaa mutta en usko sen olevan ongelma, sitä täytyy sitten vain oppia. Ja tietysti näihin kouluihin täytyy ilmoittautua ja muutenkin etsiä tietoa että voiko sinne suomalainen lapsi mennä ja millaiset maksut ovat yms., paljon on vielä tekemistä. No jos niitä koulujuttuja on iltaisin niin minä jään niistä luonnollisesti pois, en usko senkään olevan ongelma. Kiitos vastauksista! :)

MIstä saat vuokettua sellaisen asunnon, että voit lapsesi kanssa asua ja sinulla on varaa. Ainakin minun opiskelukaverit asuivat vaihdossa ollessa solu-asunnoissa ja satoja euroja nekin maksoivat. Oletko ottanut selvää paljonko päivähoitomaksut on ja .ottavatko hoitoon lastasi? Ulkomailla kun ei kaikki toimi niin helposti kuten täällä Suomessa. Miten lapsilisät sen ajan, kun olette ulkomailla. Miten kela suhtautuu tällaisiin?

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti-89;25527324:
Ajattelin vuokrata asunnon siksi ajaksi kun vaihdossa olen, sen uskon onnistuvan koulunikin kautta, tai ainakin täältä autetaan asunnon etsimisessä. En osaa ranskaa mutta en usko sen olevan ongelma, sitä täytyy sitten vain oppia. Ja tietysti näihin kouluihin täytyy ilmoittautua ja muutenkin etsiä tietoa että voiko sinne suomalainen lapsi mennä ja millaiset maksut ovat yms., paljon on vielä tekemistä. No jos niitä koulujuttuja on iltaisin niin minä jään niistä luonnollisesti pois, en usko senkään olevan ongelma. Kiitos vastauksista! :)

Jos sulla on iltaisin koulujuttuja niin ei kai niistä voi pois olla?!?!

Kyselepä koulusi kv-ihmisiltä, onko heillä tietoa tai vaikka kokemusta samanlaisessa tilanteessa vaihdossa olleista. Minä olen vähän tuota alaa liippaavassa työpaikassa, ja muistan ehkä pari vaihtoa, joissa mukana on ollut pieni lapsi. Toinen oli pariskunta ja toisessa tapauksessa opiskelijan äiti tai sisar oli mukana.

Mun käsittääkseni ulkomailla olessa vaihdossa, on kouluilla aika kovat vaatimukset siitä ,että kaikille opinnoille täytyy osallistua, myös iltaisin. Eihän ne nyt tyhjästä maksa sinne menoa, tuloksia siä täytyy tulla. Voi olla että ei tule sinne lähdettyä sillä mitä tässä lukee, niin ei ole ihan laskettu loppuun saakka että miten siellä pärjää, ei osaa paikallista kieltä eikä lapsella ole hoitajaa..

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti-89;25527324:

No miten ajattelit esim lapsen hoitoasiat järjestää, jos et pysty edes
kommunikoimaan esim koulun hlökunnan kanssa? Ja et sä voi vaan koulusta olla pois
kun siltä tuntuu...

Kuulostaa "unelmalta" .
En voisi kuvitella "heittäväni" 4v lasta täysin ummikkona vieraskieliseen hoitopaikkaan 4kuukaudeksi ja just kun lapsi kotiutuu ja oppii ymmärtämään edes jotain niin lähdetäänkin takaisin kotiin. Hoitopaikat ovat kiven alla Espanjassa ja hintavia .
Mä varmaan jättäisin lapsen isovanhempien hoitoon ja tuttuun vanhaan päiväkotiin jos olis pakko lähteä. Tuskin lähtisin ollenkaan.
Vaihto-opiskelu on rankkaa ja iltahommia on paljon sillä vieras maa, kieli ja kulttuuri on tekee opiskelusta todella haastavan.

Olen kysynyt kouluni kv asioita hoitavalta työntekijältä ja hän sanoi ettei lapsen kanssa lähtö ole ongelma. Sitten kun saa tietää mihin paikkaan pääsee vaihtoon, niin sitten etsitään hoitopaikkaa yms. Mutta mulla kävikin onnekkaasti kun lapseni kummitäti sattuu valmistumaan lähihoitajaksi ennen lähtöämme ulkomaille, joten sain lapsen hoito ongelman ratkaistua, koska aivan totta en olisi tainnut kuitenkaan raaskia lasta laittaa ulkomailla vieraaseen hoitopaikkaan, tai kouluun.

Ja niin kouluhommat yleensä iltaisin on näitä vapaaehtoisia opiskelijatapahtumia. Meillä on tietty määrä opintopisteitä jotka tulee suorittaa vaihdon aikana, enkä usko että mitään näistä joutuisi kovin myöhään opiskelemaan, tai jos joutuu sitten menen vain toiselle kurssille ja jätän toisen kurssin jossa joutuisi myöhempään koulussa olemaan. En usko sen kuitenkaan ihan älyttömästi poikkeavan suomalaisten koulunkäynnistä mutta tästä täytyy vielä varmistaa koulustamme.

Ja tosiaan toi kielihomma, koulustammekin sanotaan ettei siinä ole ongelmia. Vaikka luennot kouluilla olisivatkin espanjaksi, saa sieltä englanninkieliset materiaalit joilla selviää kurssin läpi. Ja täytyyhän siellä aina jonkun osata englantiakin ainakin jonkun verran ja kun tutustuu itse ennen lähtöä uuteen kieleen, ja kun voi käyttää elekieltä en usko tässä tosiaan olevan ongelmia.

Ja kyllä olen tätä asiaa paljon miettinyt, tottakai en ole vielä selvillä kaikesta koska ensin täytyy tietää edes minne pääsee vaihtoon ja sitten selvittää muut asiat.

Mun käsittääkseni ulkomailla olessa vaihdossa, on kouluilla aika kovat vaatimukset siitä ,että kaikille opinnoille täytyy osallistua, myös iltaisin. Eihän ne nyt tyhjästä maksa sinne menoa, tuloksia siä täytyy tulla. Voi olla että ei tule sinne lähdettyä sillä mitä tässä lukee, niin ei ole ihan laskettu loppuun saakka että miten siellä pärjää, ei osaa paikallista kieltä eikä lapsella ole hoitajaa..

Riippuu alasta ja koulusta. Esim yliopistossa on monta alaa, jossa on ihan se ja sama istutko luennoilla vai et kunhan pääset tentit läpi ja teet muut tehtävät. Meillä on noin 30 vaihto-oppilasta meidän kurssilla ja ei yhdelläkään heistä ole läsnäolopakkoa luennoilla aivan niinkuin ei meillä paikallisilla opiskelijoillakaan.

Ei se vaihto-opiskelu niin rankkaa ole mitä moni täällä väittää. Lapsi jos on mukana niin tuo tietysti paljon uusia haasteita. Kielitaito ei välttämättä ole mikään iso ongelma, koska oppikirjat ovat usein kuitenkin englanniksi ja kieltä oppii hyvin nopeasti kun maassa asuu. Usein koulu tarjoaa vielä kielikursseja. Usein koulu tai Erasmus järjestää asunnonkin tai ainakin auttaa sen etsimisessä.

[QUOTE="vieras";25527345]MIstä saat vuokettua sellaisen asunnon, että voit lapsesi kanssa asua ja sinulla on varaa. Ainakin minun opiskelukaverit asuivat vaihdossa ollessa solu-asunnoissa ja satoja euroja nekin maksoivat.[/QUOTE]

Minä tiedän monta vaihto-oppilasta, jotka asuvat yksiössä. Pienen lapsen kanssa voi hyvin muutaman kuukauden asua yksiössä.

Voi kiitos, sentään jotain positiivista löytyy! Olen oppinut sen että asiat yleensä järjestyvät ja niin uskon sen olevan tämän vaihtoon lähdönkin kanssa. Ovathan monet muutkin ennen minua vaihdossa olleet, että ei se nykymaailmassa ihan uusi asia ole.

Voi kun olet rohkea! Itsellä tekisi mieleni myös tehdä sama temppu. Oma lapseni on 8v. joten koulujutut pitäisi sitten järjestää. Olisi mahtava päästä lähtemään vaihtoon jonkun toisen lapsellisen kanssa niin voisi puolin ja toisin jeesata hoidon kanssa :)

Yhteistyössä