LisäkePORKKANAT ruualle, miten teette?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "porkkana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"porkkana"

Vieras
Minä aina joo keitän tai haudutan uunissa valkosipulin kanssa, vaihtelu virkistäsi, eli miten teette?

Ja en nyt tarkoittanut mitään raastetta vaan lämmintä lisäkettä. Paprikaakin löytyisi jos sitä sekaan nakkaisi.

Joskus kuorimisen jälkeen jatkan sellaisten ohuiden suikaleiden veistämistä porkkanasta, niin kauan kuin siitä saa. Ne ohuet suikaleet sitten höyrytän ihan kevyesti, niistä saa nättejä kiehkuroita annokseen.

Timjami sopii minusta hyvin porkkanan kanssa, höyrytetyt porkkanalohkot pyöritellään timjamivoissa.

Teen kuten ulpu tekee. Ja tulee mahottoman hyvää. Rakuunaa tosin ei saa olla kovin paljon.

Toinen mikä maistuu porkkanan kanssa on korianteri. porkkanaraastetta ja sinne tuoretta korianteria makua tuomaan. Sopii myös porkkanapihveiksi. ja helppo tehdä, eli porkkanaraaste, tuore silputtu korianteri, suola ja kananmuna ja sitten taikina sekaisin ja kuumalla pannulla paistaa rapeakuorisiksi pihveiksi. Maistuu myös kylmänä.

[QUOTE="aapee";25564292]Kiitos vinkeistä!

Höyrykattilaa en omostä, onnistuiskohan höyrytys siivilässä kattilan päällä?[/QUOTE]

Mä höyrytän aina kasvikset siivilässä kattilan päällä, mahdollisimman tiivis kansi vain päälle.

Minä teen joskus sillä tavalla, että keitän porkkanakuutiot melkein kypsiksi. Sitten pilkon pari herkkukurkkua myös kuutioisi, kylmänä. Nämä sekoitan ja lurautan hunajaa niskaan.

[QUOTE="ulpu";25564233]Keitän ja maustan rakuunalla ja hunajalla. Voisula sopii antamaan lisämakua.[/QUOTE]

Teen kanssa rakuunan ja hunajan kanssa,ei tosin voita ja usein teen mikrossa.

Hunajan voi korvata myös vaikka makealla chilikastikkeella uunikasviksissa.
Meillä myös syödään noin usein, elikkä kuoritut porkkanat (+punajuuret, paprikat, sipulit, bataatit, lanttu, kukkakaali, milloin mitäkin) sopiviksi paloiksi uunivuokaan päälle oliiviöljyä, hunajaa tai chilikastiketta, suolaa ja pippuria ja uuniin paahtumaan :p

Yhteistyössä