Eskarilaisen yksin oleminen,onnistuuko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äiti kahdelle"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"Äiti kahdelle"

Vieras
Aloitan puolen vuoden mittaisen koulutuksen 2 vkon päästä,ensimmäiset 2 kk ovat koulussa istumista,sen jälkeen alkaa harjoittelu jolloin työajat saa valita itse.Eli seuraavat 2 kk pitäisi lasten hoito järjestää. Mahdollisesti vain ensimmäinen kuukausi on tuota koulussa istumista,eli tosi lyhyt aika.
Reilun vuoden ikäinen menee mummolleen hoitoon silloin kun olen koulussa ja mies aamuvuorossa.Jos mies on iltavuorossa, voi hän klo 13 asti olla kotona vauvan kanssa,odottelee eskarilaisen kotiin ja sitten vie lapset mummolaan pariksi tunniksi,minä sitten haen koulusta päästyäni.
Vauva on mummolassa myös kun mies on yövuorossa,mutta silloin mies pystyy laittamaan eskarilaisen aamulla taksiin ja iltapäivällä ottamaan hänet myös vastaan.

Ongelmaksi tulee pelkästään nuo aamuvuorot eli joka kolmas viikko! Silloin lähden klo 7 ajelemaan koululle (vauva ensin hoitoon),ja eskarilaisen pitäisi osata olla puoli yhdeksään asti yksin kotona,sitten soittaisin hänelle että laittaa vaatteet päälle ja menee odottamaan taksia!
Onnistuukohan noin? Puhelin on jo tilattu mutta eihän sekään mikään pelastus ole,jos jotain sattuisi.Mies on töissä 10 km päässä,minä koulussa 30 km päässä,ja mummot myös kauempana.
Eskarissa järjestetty myös aamu- ja iltapäivähoito ja siihen pääsee kyllä välittömästi,MUTTA taksikyyti palaa sitten koko ajalta,eli niinäkin päivinä jolloin hoitoa ei tarvittaisi, lapsi pitää viedä eskariin. Onnistuu toki mutta hiukan hankalaa kuitenkin näin talvisaikaan,kun pitää vauva pukea mukaan.
Miten itse tekisit?
Joka torstai olen joka tapauksessa poissa koulusta kun eskarilaisella on puheterapiapäivä.

No en missään tapauksessa ainakaan jättäisi eskarilaista kotiin yksin. Miten hankalaa voi olla vauvan pukeminen ja lapsen kuljettaminen autolla sinne eskariin/hoitopaikkaan? Eli kuljettaisin lapsen eskariin ja hoitoon itse.

Oma lapseni on vasta 6 vuotta täyttämässä, mutta en voi kuvitella, että vuoden päästä jättäisin yksin kotiin tuollaiseksi ajaksi! Saako teidän kunnassa muuten eskarit kulkea edes yksin eskariin? Monessa kunnassa ei saa.

Lapsi aamupäivähoitoon tai mummolle. Jos oikein hankalaksi tulee niin mieluummin lapsi tuon ajan pois eskarista ja mummolle hoitoon.

Ootko kysynyt lapselta mitä hän siitä tykkää? Meidän eskarilainen ei halua jäädä edes kauppareissun ajaksi vielä yksin kotiin. Kyllä mäkin nuo aamut tavalla tai toisella järjestelisin niin että lapsi ei olis yksin.

Et todellakaan jätä pärjäämään yksin !
Meillä ei eskarilainen edes saa mennä yksin vaan aina pitää olla saattaja ja hakija .
Yhden kerran on tehty poikkeus kun olin yrjötaudissa kotona niin eskarilainen sai tulla 200m matkan kotiin ja mä soitin opelle kun oli kotona.

Veisin mummolle ja jättäisin sillä aamuviikolla eskarin väliin. Tai kysyisin, voiko mummo tulla siksi viikoksi teille. Tai kyselisin naapureilta tai lähellä asuvilta isommilta koululaisilta, hoitaisivatko pientä korvausta vastaan. Tai mies ottaa lomaa tai palkatonta. En jättäis eskaria yksin.

Kiitos vastauksista.
Kyselen sitä hoitopaikkaa nyt sitten,jos vaikka tuon 2 kk ajan sitten kuljetettaisiin itse. Lähinnä näiden -30 asteen pakkasten aikana tuli mieleen että vauvan kanssa pirun hankalaa lähteä erikseen viemään eskarilainen eskariin. Perheessä kun on nyt vai yksi toimiva autokin!
lapsi on ollut yksin kyllä päivittäin niin että olen vauva kanssa ulkona n.puoli tuntia, sen aikaa eskarilainen kotona.Onhan se toki eri asia,kun tarvittaessa saa minut huudettua sisälle.

Lapsen oma mielipide oli se,että hän haluaa olla kotona.Naapureista kun ei apua ole (naapureita ei siis ole ollenkaan :D) niin turvallisin tietysti se hoitopaikka.

Nuo itsenäisyyden ja pärjäämisen vaatimukset, joita pienelle asetetaan, ovat joskus valtavan ylimitoitettuja.

Hyvä, että äitinä luotat omiin tuntemuksiisi. Sinä tunnet ja tiedät lapsesi parhaiten, ja sukulaiset nyt puhuvat sen mukaan miten sattuu tuuli huulia heiluttamaan.

No ei meidän ekaluokkalainenkaan tohtisi vielä lähteä aamuisin yksin. Silloin tällöin on vain pakko. Onneksi harvoin.

Miksi lapset on hoidossa, kun miehellä yövuoro..?

Neuvolassakin jo kehoitetaan harjoittelemaan yksinoloa max 0,5 h kerrallaan eskari-iässä, kun lapsi on siihen itse halukas. Oma 6v haluaa jäädä yksin jos käyn max puolen tunnin ajan jossain. Hän saa siitä itseluottamusta uskon. Sitten kun lapsi ITSE on valmis, niin sitten lyhyt aika. Mutta tuollainen omatoiminen lähtö kouluun on ihan eri asia kuin vain kotona hetken oleminen.

Meillä eskarilainen kulki mennen tullen yksin eskariin. Eskari alkoi klo 9.00 ja päättyi klo 13.00, tyttö lähti kotoa kun kello soi ja siirtyi klo 13.00 viereiseen päiväkotiin iltapäiväksi, klo 16.00 tuli sieltä sitten kotiin ja ulkoilutti koiranpennun. Nuoremman kanssa tämä ei todellakaan olisi onnistunut, mutta lapsiakin on erilaisia, ihan kuin meitä aikuisia. Toinen haluaa itsenäistyä ja toinen haluaa pysyä äidin vauvana vielä koululaisenakin. Kysy lapselta miltä tuntuu ja sovi koeajasta jos haluaa kokeilla yksinoloa ja itse eskaritaksiin menoa.

Joo kun mies tulee töistä puoli seitsämältä aamulla,ei jaksa valvoa iltapäivä neljään että pääsee nukkumaan kun minä tulen kotiin.
Kyse on kuitenkin max.parista kuukaudesta,sen jälkeen voidaan turvautua mummojen apuun jos /kun mulla on välillä koulupäiviäkin.

Yhteistyössä