Kilpirauhasarvoista asiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Halikatti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Halikatti

Jäsen
20.07.2008
715
1
16
Niin, joku kysyi millaisilla arvoilla olen saanut mm. masennuksen ollessa oireena kilpirauhaslääkityksen? TSH oli 2,35 ja T4V 9,7 (alaraja 7.0 - 16.0 yläraja) Eli nätisti olin viitteissä. Kysyjällä oli siis huonompi TSH ja T4V:lle oli varmaan ihan toiset viiterajat, ehkä 9-19 tai 10-21? Silti jos T4V ei ole ylimmässä kolmanneksessa, on syytä epäillä vajaatoimintaa jos oireita on. Samoin jos TSH on yli 2.

Mun arvot oli siis T4V 14.8, ja TSH 3.91. Tulokset sain omahoitajalta, joka sanoi että ovat ok. Lääkäri soittaa ens viikolla ja käsittääkseni noilla arvoilla lääkitystä ei kokeilla?

[QUOTE="niin";25597657]Mun arvot oli siis T4V 14.8, ja TSH 3.91. Tulokset sain omahoitajalta, joka sanoi että ovat ok. Lääkäri soittaa ens viikolla ja käsittääkseni noilla arvoilla lääkitystä ei kokeilla?[/QUOTE]

Kannattaako mun näillä arvoilla laskea sen varaan että jotkut "oireeni" johtuis kilpirauhasesta?

[QUOTE="niin";25597657]Mun arvot oli siis T4V 14.8, ja TSH 3.91. Tulokset sain omahoitajalta, joka sanoi että ovat ok. Lääkäri soittaa ens viikolla ja käsittääkseni noilla arvoilla lääkitystä ei kokeilla?[/QUOTE]

no tolla tsh:lla pitäis lääkitys aloittaa jos oireita on. lääkitys on muutaman kuukauden 'hoitokokeilu' jolla nähdään auttaako oireisiin vai ei, jos auttaa niin lääkitystä kannattaa jatkaa.

[QUOTE="niin";25597807]Arvaan että julkisella ja yksityisellä lääkärit on eri mieltä tosta lääkityksestä?[/QUOTE]

no jaa, mää oon ihan julkisella puolella töissä ja tätä mieltä silti olen.

Se ei oikeastaan mene edes niin, että yksityinen vs. julkinen puoli. Kummallakin puolella on enemmistö niitä lääkäreitä, joista nuo ovat vielä ihan hyvät arvot. Mutta noilla jo luulis saavan lääkkeet jos lääkäri on vähänkään kokeilun hyödyistä tietävä.

Mutta sitten yksi tärkeä asia on se, että kokeilukin täytyy tehdä riittävän suurella annoksella. Koska kun kilpirauhanen, joka ehkä vielä vähän toimii saa apua ns purkista, se vähentää omaa tuotantoaan ja tyroksiinihormonin määrä saattaa laskea jopa alle sen mistä lähdettiin. Ja sitten kun tulee uusia vajisoireita, niin pahimmillaan lääkäri toteaa, että aha, ei se auttanut. Vaikka syy oli annostuksessa.

Tai sitten syy voi olla siinä, että tyroksiini (T4-hormoni) ei auta, koska se ei riittävästi muunnu elimistössä toisiksi (T3) kilpirauhashormoneiksi, joita keho tarvitsee. Silloin voisi auttaa eläinperäinen kilpirauhaslääke tai synteettinen T3-lääke.

Eli jos oireita on vaikka hoitoa kokeillaan, ei kannata laittaa asiaa heti mappi Ö:hön

Se ei oikeastaan mene edes niin, että yksityinen vs. julkinen puoli. Kummallakin puolella on enemmistö niitä lääkäreitä, joista nuo ovat vielä ihan hyvät arvot. Mutta noilla jo luulis saavan lääkkeet jos lääkäri on vähänkään kokeilun hyödyistä tietävä.

Mutta sitten yksi tärkeä asia on se, että kokeilukin täytyy tehdä riittävän suurella annoksella. Koska kun kilpirauhanen, joka ehkä vielä vähän toimii saa apua ns purkista, se vähentää omaa tuotantoaan ja tyroksiinihormonin määrä saattaa laskea jopa alle sen mistä lähdettiin. Ja sitten kun tulee uusia vajisoireita, niin pahimmillaan lääkäri toteaa, että aha, ei se auttanut. Vaikka syy oli annostuksessa.

Tai sitten syy voi olla siinä, että tyroksiini (T4-hormoni) ei auta, koska se ei riittävästi muunnu elimistössä toisiksi (T3) kilpirauhashormoneiksi, joita keho tarvitsee. Silloin voisi auttaa eläinperäinen kilpirauhaslääke tai synteettinen T3-lääke.

Eli jos oireita on vaikka hoitoa kokeillaan, ei kannata laittaa asiaa heti mappi Ö:hön

Oon tästä paljon lukenu ja miettiny myös jaksanko lähteä mihinkään lääkekokeiluihin, ja nimenomaan niiden miellialaoireiden ja vastaavien takia en jaksaisi. Jään odottamaan lääkärin kantaa asiaan.

Toisaalta yksi asia mikä viittaisi kilpirauhasongelmaan vahvasti, on minulla synnytyksen jälkeen ollut alhainen ruumiinlämpö. Sehän on oire ja kilpirauhasen vajaatoiminta usein puhkeaa synnytyksen jälkeen eikö?

[QUOTE="niin";25597761]Kannattaako mun näillä arvoilla laskea sen varaan että jotkut "oireeni" johtuis kilpirauhasesta?[/QUOTE]

No todellakin voi laskea. Tai sitten joskus voi olla kyse vaikka lisämunuaisten uupumuksesta, mutta oireita ei kannata selittää pois millään "elämäntilanteella, stressilä, ylipainolla jne"

Mun mielestä koko arvoista katsomisen voisi laittaa aika lailla syrjään, kun ei se näytä todistavan oikeastaan mitään. Jollain on TSH ollut yli 100, eikä ole vielä mitään hirveän ihmeellistä huomannut... Toisilla on lääkitys huonolla T4V arvolla, vaikka TSH on ollut 1 pilkku jotain.

Ne on ne oireet, oireet ja vielä kerran oireet. Kyse ei välttämättä ole aina kilpirauhasen vajaatoiminnasta, mutta siihen läheisesti liittyvistä asioista tai samanlaisia oireita aiheuttavasta kutenb tosiaan lisämunuaisten uupumuksesta. Sen lääkärit vaan tunnistavat vielä kilpirauhasta harvemmin.

[QUOTE="niin";25597924]Oon tästä paljon lukenu ja miettiny myös jaksanko lähteä mihinkään lääkekokeiluihin, ja nimenomaan niiden miellialaoireiden ja vastaavien takia en jaksaisi. Jään odottamaan lääkärin kantaa asiaan.

Toisaalta yksi asia mikä viittaisi kilpirauhasongelmaan vahvasti, on minulla synnytyksen jälkeen ollut alhainen ruumiinlämpö. Sehän on oire ja kilpirauhasen vajaatoiminta usein puhkeaa synnytyksen jälkeen eikö?[/QUOTE]

Kyllä.
Voi hitsi, lue mun blogia nyt ainakin, melkein tekisi mieli alkaa sun "mentoriksi" tuossa lääkekokeiluasiassa, nimittäin mielestäni niitä mielialatakapakkeja ei tarvitse tulla, jos lääkettä ei annostella sen kaikkein pöllöimmän lääkärin ylihitaasti-nostavien ohjeiden mukaan :) kilpirauhasblogi.com | kilpirauhasen vajaatoiminnan hoitokokemuksia

Itselleni ei tullut niitä, kun nostin aina takapakin koittaessa lääkettä pienen murusen. Ja siis käsittääkseni aika pienellä osalla ihmisiä elimistö taas on niin herkkä, ettei sopivan reipas nostamistahti sovi. Ne takapakit on mun käsittääkseni seurausta vain ylivarovaisista lääkäreistä, jotka pelkäävät ihan aiheetta liikatoimintaa. Ei kenenkään pidä syödä esim 25µg useita kuukausia, tai edes 50µg!! 100µg päälle kun mennään noin kuukaudessa, niin ei pitäisi tulla noita ongelmia.

Tähän sun täytyy nyt vain saada lääkäri, joka on hyvä. Missähän päin suomea asustelet?

Viimeksi muokattu:
Kyllä.
Voi hitsi, lue mun blogia nyt ainakin, melkein tekisi mieli alkaa sun "mentoriksi" tuossa lääkekokeiluasiassa, nimittäin mielestäni niitä mielialatakapakkeja ei tarvitse tulla, jos lääkettä ei annostella sen kaikkein pöllöimmän lääkärin ylihitaasti-nostavien ohjeiden mukaan :) kilpirauhasblogi.com | kilpirauhasen vajaatoiminnan hoitokokemuksia

Itselleni ei tullut niitä, kun nostin aina takapakin koittaessa lääkettä pienen murusen. Ja siis käsittääkseni aika pienellä osalla ihmisiä elimistö taas on niin herkkä, ettei sopivan reipas nostamistahti sovi. Ne takapakit on mun käsittääkseni seurausta vain ylivarovaisista lääkäreistä, jotka pelkäävät ihan aiheetta liikatoimintaa. Ei kenenkään pidä syödä esim 25µg useita uukausia, tai edes 50µg!! !00µg päälle kun mennään noin kuukaudessa, niin ei pitäisi tulla noita ongelmia.

Tähän sun täytyy nyt vain saada lääkäri, joka on hyvä. Missähän päin suomea asustelet?

Asun itä-suomessa. sovitaanko että laitan blogiisi kommentin kun olen saanut lääkärin mielipiteen? nyt nukkumaan, hyvät yöt! :)

Halikatille: Mitä mieltä olet, voikohan minulla olla kilpirauhasen vajaa toimintaa, TSH 2,5 (arvo otettu pari tuntia heräämisen jälkeen) T4V oli jotain 15. Eli normi.
Mut kun löytyy niin paljon oireita, jotka selittyisi tuolla kilpparijutulla. Jatkuva palelu, todella kylmät jalat, ajatuksen hitaus, ummetusta, päänsärkyjä, nivelkipuja, mielialojen vaihtelut yms. Lääkäri vaan sanoo että normit on, juu viitearvojen sisällä kyllä mutta onko asia aina noi selvä?

No ei ole selvä juttu ollenkaan. Sen olen saanut omakohtaisesti kokea. Eli mä en tyrmäisi kenenkään tilannetta, jolla noita oireita on,oli arvot melkein minkälaiset tahansa. Ja sulla ei vissiin ole tuon T4V:n tarkkaa viiterajaa? Kuitenkin jos se ei ole ylimmässä kolmanneksessa, olet erittäin todennäköisesti kohtalotoverini, mutta muutenkin siis asia on ihan mahdollinen.

Ja TSH saisi olla alle 2 ja sinulla ei oo. Mä en ymmärrä, miksi tilanne lääkäreiden kanssa on tällainen kuin se on, mutta tyroksiini ei ole mikään vaarallinen lääke joten soisi todellakin asenteitten muuttuvan.

Mutta sitä sunkaan ei kannnata jäädä odottelemaan vaan mahdollisuuksia on jos olisit valmis esim menemään yksityiselle Helsinkiin. Siellä mun lääkäri on, ja hän hoitaa oireidenkin pohjalta, ei tartte olla huonot arvot!

No ei ole selvä juttu ollenkaan. Sen olen saanut omakohtaisesti kokea. Eli mä en tyrmäisi kenenkään tilannetta, jolla noita oireita on,oli arvot melkein minkälaiset tahansa. Ja sulla ei vissiin ole tuon T4V:n tarkkaa viiterajaa? Kuitenkin jos se ei ole ylimmässä kolmanneksessa, olet erittäin todennäköisesti kohtalotoverini, mutta muutenkin siis asia on ihan mahdollinen.

Ja TSH saisi olla alle 2 ja sinulla ei oo. Mä en ymmärrä, miksi tilanne lääkäreiden kanssa on tällainen kuin se on, mutta tyroksiini ei ole mikään vaarallinen lääke joten soisi todellakin asenteitten muuttuvan.

Mutta sitä sunkaan ei kannnata jäädä odottelemaan vaan mahdollisuuksia on jos olisit valmis esim menemään yksityiselle Helsinkiin. Siellä mun lääkäri on, ja hän hoitaa oireidenkin pohjalta, ei tartte olla huonot arvot!

Kiitos vastauksesta! Hakeudun yksityiselle tämän asian kanssa, oireet tuntuvat vaan pahenevan ja eihän mielikään tällaista jaksa. Ja masentunut en ole, sen tiedän. Olen joskus kokenut keskivaikean masennuksen, joten mitään masennusta tämä ei ole vaan taustalla on jotain muuta.