Mitä mieltä "kansalaispalkasta"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jenjen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="hippi";25649642]On se vaan kumma juttu, että meilläkin aamupalalla syötiin itse paistettuja sämpylöitä, kylmäsavulohta ja tuorepuristettua mehua vaikka palstan mielipiteen mukaan ihmiset tyytyvät kaurapuuroon.

On se vaan kumma juttu, että meilläkin mies on ostamassa uutta audia vaikka palstan mielipiteen mukaan ihmiset tyytyvät lenkkitossuihin.[/QUOTE]

Teidän perheessä noin, onko sun vaikea ymmärtää että muitakin mielipiteitä ja vaihtoehtoja voi olla. Esim 600 000 sijoituksella osinkotuloa noin 5% ja siihen päälle tuo kansalaispalkka. Väitätkö että itsekin ihan varmasti haluaisit vielä yli 50 vuotiaana mennä joka aamu töihin, koska siitä saa lisää rahaa?

Tanskassa kansalaispalkka käytännössä poisti työttömyyden. Lähes kaikki haluavat tehdä työtä, koska kansalaispalkka ei pienene heti jos saa työtuloja. Se innostaa ihmisiä töihiin. Samalla vähenee harmaa talous ja pimeä työ.

• Tykkää
Reactions: Akaatti
[QUOTE="jenjen";25649626]:D Jos 500 euroa on sellainen raha, jonka takia kannattaa jäädä kotiin makaamaan osinkotulojen kanssa, niin silloin tilanne on jo sellainen, että sinne kotiin voisi jäädä jo pelkästään niillä osinkotuloillakin.[/QUOTE]

Se voi olla nettona juuri sen verran, että kannattaa jäädä aikaisemmin "eläkkeelle" ja vähentää kulutustaan. Mä yritän tässä vain kertoa, että ihmisten käyttäytyminen ei ole etukäteen ennustettavissa, ja että kaikki valinnat eivät tapahdu ihmisten kohdalla niin että ne valinnat tuottaisivat maksimaalisesti rahaa.

Mulla on itselläni tavoitteena taloudellinen riippumattomuus, ja kun siihen aiheeseen liittyviä keskusteluja on lukenut niin kansalaispalkasta on väläytelty juuri tällaista ideaa. Se voi mahdollistaa sapattivuoden ja useammankin sellaiselle jolla elämä on jo muuten taloudellisesti turvattua.

Miksi se on AINA kannattavaa? Meinaat siis, ettei jäisi ollenkaan sellaisia työtävieroksuvia nuoria, vanhempia tai kotimammoja, jotka vain entistä mielummin jäisi kotiin kun saa vielä enemmän rahaa? Kyllä niitä vaan on ja määrä vain kasvaa.

Saanko vielä kysyä sulta, mistä ajattelit että kansalaispalkkaan menevät rahat revittäisiin?

Tottakai niiden määrä kasvaa kun meidän sosiaalituet kilpailevat ja jopa ylittävät alimmat palkkaluokat. Siksi perustulo on ratkaisu.

Kansalaispalkka on halvempi kuin nykyinen järjestelmä

• Tykkää
Miksi se on AINA kannattavaa? Meinaat siis, ettei jäisi ollenkaan sellaisia työtävieroksuvia nuoria, vanhempia tai kotimammoja, jotka vain entistä mielummin jäisi kotiin kun saa vielä enemmän rahaa? Kyllä niitä vaan on ja määrä vain kasvaa.

Saanko vielä kysyä sulta, mistä ajattelit että kansalaispalkkaan menevät rahat revittäisiin?

Mitäs jos nyt lukisit ketjun uudelleen läpi, ettei tarvi samoja asioita sulle kokoajan selittää. Kaikkiin sun kysymyksiin on vastattu, mutta sä et ole vastannut sulle esittettyihin kysymyksiin. Ettei mene saman asian jankkaamiseksi.

[QUOTE="vieras";25649666]Mä yritän tässä vain kertoa, että ihmisten käyttäytyminen ei ole etukäteen ennustettavissa, ja että kaikki valinnat eivät tapahdu ihmisten kohdalla niin että ne valinnat tuottaisivat maksimaalisesti rahaa.[/QUOTE]

Ihminen tekee valinnat siten, että ne tuottavat hänelle itselleen hänen omalla osaamisellaan, tiedoillaan ja taidoillaan mahdollisimman hyvän tuloksen.

Itse esim. tekisin töitä, jotta saisin uuden, isomman purjeveneen. Uskon, että aika moni olisi valmis tekemään töitä ihan vain saadakseen esim. uuden audin.

[QUOTE="jenjen";25649695]Mitäs jos nyt lukisit ketjun uudelleen läpi, ettei tarvi samoja asioita sulle kokoajan selittää. Kaikkiin sun kysymyksiin on vastattu, mutta sä et ole vastannut sulle esittettyihin kysymyksiin. Ettei mene saman asian jankkaamiseksi.[/QUOTE]

Kutsutko sä tätä omaa viestiäsi keskustelemiseksi? Toiset esittävät eriäviä mielipiteitä, ja vieläpä perusteltuja sellaisia. Mutta joku ihmeellinen ennakkoluulo pääsi sisällä estää sua näkemästä sitä, että joku saattaisi ajatella eri tavalla.

Sellaiset mallit joissa äidit saavat lisää tukea lasten hoitamiseen kotona, eivät välttämättä tule yhteiskunnalle halvemmiksi siitä syystä että työikäisten naisten työssäolo vähenisi entisestään nykyisestä. Todennäköisesti se tapahtuisi kuitenkin niissä palkkaluokissa, missä maksetaan enemmän veroja eikä vähemmän kuten nyt. Kotiin jäisivät eri ihmiset.

[QUOTE="vieras";25649644]Väitän että sellainen sosiaaliturvan malli, jossa kansalaispalkalla ei kukaan pystyisi elämään ei ole mahdollinen. Meillä on paljon kansalaisia jotka eivät syystä tai toisesta ikinä enää kykene tekemään töitä. Jokin järjestelmä täytyisi kuitenkin olla sitten olemassa tätä kansanosaa varten. Meidän malli perustuu siihen että kukaan ei saa kuolla nälkään.[/QUOTE]

Jos sä olet sairas, niin saat vielä sairaseläkkeen. Kyllä sillä ja kansalaispalkalla jo pystyy itsensä sairas ihminen tulemaan toimeen. Jos tarkoitit tätä. Eihän esim. eläkkeitä olla viemässä, vaan nämä ihme tuet joita on satamäärin. On työttömyyskorvausta, kotihoidontukea, asumislisää, työmarkkinatukea, sairaspäivärahaa, toimeentulotukea, minimiäitiyspäivärahaa, isyysrahaa jne, jne.

• Tykkää
[QUOTE="näin on";25649708]Ihminen tekee valinnat siten, että ne tuottavat hänelle itselleen hänen omalla osaamisellaan, tiedoillaan ja taidoillaan mahdollisimman hyvän tuloksen.

Itse esim. tekisin töitä, jotta saisin uuden, isomman purjeveneen. Uskon, että aika moni olisi valmis tekemään töitä ihan vain saadakseen esim. uuden audin.[/QUOTE]

Mä voin kertoa, että kaikille ei työnteon motivaattoriksi riitä audi taikka purjevene. Oikeastaan tilanne on se, että sitten kun sulla on riittävästi rahaa ostaa vaikka useampi audi käteisellä, sen audin statusarvo alkaa olla olematon.

Ihan varmasti on paljon ihmisiä jotka ajattelevat samoin kuin sinä, mutta kannattaa muistaa että "leppoistaminen" on saanut myös paljon kannattajia. Oravanpyörästä hyppäävät pois nimenomaan ne joilla on ennestään jo hyvät tulot ja varallisuutta.

[QUOTE="vieras";25649719]Kutsutko sä tätä omaa viestiäsi keskustelemiseksi? Toiset esittävät eriäviä mielipiteitä, ja vieläpä perusteltuja sellaisia. Mutta joku ihmeellinen ennakkoluulo pääsi sisällä estää sua näkemästä sitä, että joku saattaisi ajatella eri tavalla.

Sellaiset mallit joissa äidit saavat lisää tukea lasten hoitamiseen kotona, eivät välttämättä tule yhteiskunnalle halvemmiksi siitä syystä että työikäisten naisten työssäolo vähenisi entisestään nykyisestä. Todennäköisesti se tapahtuisi kuitenkin niissä palkkaluokissa, missä maksetaan enemmän veroja eikä vähemmän kuten nyt. Kotiin jäisivät eri ihmiset.[/QUOTE]

Kutsun kyllä. En jaksa samoja asioita jankata yhdessä keskustelussa montaa kertaa, kun vastaukset perusteluineen löytyvät jo aiemmasta keskustelusta. Miksi tuhlata koko keskusteluaika siihen, että perustelee koko ajan samoja asioita, kun voidaan keskustelussa päästä eteenpäin ilman saman asian kymmeniä kertoja toistamista.

[QUOTE="jenjen";25649722]Jos sä olet sairas, niin saat vielä sairaseläkkeen. Kyllä sillä ja kansalaispalkalla jo pystyy itsensä sairas ihminen tulemaan toimeen. Jos tarkoitit tätä. Eihän esim. eläkkeitä olla viemässä, vaan nämä ihme tuet joita on satamäärin. On työttömyyskorvausta, kotihoidontukea, asumislisää, työmarkkinatukea, sairaspäivärahaa, toimeentulotukea, minimiäitiyspäivärahaa, isyysrahaa jne, jne.[/QUOTE]

En tunne mallia kovin tarkkaan, mutta onko siis tarkoitus että eläkeläisetkin saisivat kansalaispalkan + lisäksi eläkkeen?

Tällä hetkellä kun edes näihin eläkkeisiin ei ole oikeasti rahaa (varoja rahastoidaan vain nimeksi) eli tällä hetkellä töissä olevat maksavat nykyhetken eläkeläisten eläkkeet. Tulevaisuudessa eläkeläisiä on yhä enemmän ja niitä työikäisiä jotka maksavat eläkettä ( ja kansalaispalkkaa) vähemmän.

Mun mielestä tässä yhtälössä on monta sellaista kuoppaa, joita ei ole ihan loppuun saakka mietitty.

[QUOTE="vieras";25649739]Mä voin kertoa, että kaikille ei työnteon motivaattoriksi riitä audi taikka purjevene. Oikeastaan tilanne on se, että sitten kun sulla on riittävästi rahaa ostaa vaikka useampi audi käteisellä, sen audin statusarvo alkaa olla olematon.

Ihan varmasti on paljon ihmisiä jotka ajattelevat samoin kuin sinä, mutta kannattaa muistaa että "leppoistaminen" on saanut myös paljon kannattajia. Oravanpyörästä hyppäävät pois nimenomaan ne joilla on ennestään jo hyvät tulot ja varallisuutta.[/QUOTE]

No näin voi olla. Mutta toisaalta taas jos asiat on niin hyvin, että voi kansalaispalkan turvin jäädä kotiin, niin silloin asiat ovat jo niin hyvin, että sinne voitaisiin jäädä myös ilman sitä kansalaispalkkaakin. Tuskin se 500 euron tulo on rikkaille ja hyvissä varoissa oleville ihmisille mikään ns. kynnyskysymys jäädä kotiin jos kotiin haluaa jäädä.

[QUOTE="vieras";25649752]En tunne mallia kovin tarkkaan, mutta onko siis tarkoitus että eläkeläisetkin saisivat kansalaispalkan + lisäksi eläkkeen?

Tällä hetkellä kun edes näihin eläkkeisiin ei ole oikeasti rahaa (varoja rahastoidaan vain nimeksi) eli tällä hetkellä töissä olevat maksavat nykyhetken eläkeläisten eläkkeet. Tulevaisuudessa eläkeläisiä on yhä enemmän ja niitä työikäisiä jotka maksavat eläkettä ( ja kansalaispalkkaa) vähemmän.

Mun mielestä tässä yhtälössä on monta sellaista kuoppaa, joita ei ole ihan loppuun saakka mietitty.[/QUOTE]

No jaa, tokihan työmarkkinoille saadaan muutoksen myötä enemmän työntekijoitä, joka tarkoittaa enemmän verotuloja valtiolle. Uskon, että aikalailla laskelmissa on pohdittu onko oikeasti kannattavaa. Tokihan jos kansalaispalkkaan mennään, niin varmasti on ensin jonkinlainen "koemalli" käytössä, jonka perusteella sitten katsotaan mihin suuntaan tilanne etenee. Kyllähän eläke on kuitenkin ihan sitä oma tienaamaa rahaa, eikä tuki.

Siis ensinnäkin perustulomallejahan on todella paljon. Esim. vihreiden mallissa olisi käytössä osittainen perustulo, jolloin perustulo olisi n. 500e/kk.Lisäksi säilyisi asumistuki, lapsilisät ja toimeentulotuki. Toimeentulotuen käyttöaste tosin vähenisi huomattavasti. Plussanahan tässä olisi se, että luukulta luukulle hyppiminen loppuisi.
Suomeen aika harva aikoo täydellistä perustuloa edes ehdottaa (jossa perustulo olisi niin iso, ettei asumistukea ja toimeentulotukea lainkaan tarvittaisi). On katsottu, että se ei kannata.

Perustulon rahoitus tuntuu pääasiassa tulevan nousevista ympäristöveroista sekä ansioverotuksesta. Eli useassa mallissa on laskettu, että perustulo ei tule juuri sen kalliimmaksi kuin nykysysteemi jos ympäristövero nousee ja ansiotuloista verotusprosentti on noin 39-49%. Perustulo itsessäänhän on täysin verotonta.

Kansalaispalkkahan on yksi perustulon malli ja siinä ihmiseltä vaaditaan jotain yhteiskunnallisesti hyödyllistä työtä, vapaaehtoistyötä tai muuta kansalaistoimintaa, jotta tuon kansalaispalkan saisi. Malleja on monia.

On myös monissa teoksissa tullut ilmi, että ihmisten vapaus lisääntyisi. Ihmiset voisivat vapaasti päättää siitä mitä tahtovat missäkin elämäntilanteessa tehdä ja kuinka paljon. Olisi mahdollista toimia yrittäjänä, osa-aikatöissä, kokoaikatöissä tai sitten hoitaa lapsia kotona. Ja omaa työtilannettaan voisi vaihdella sujuvasti. Nykyinen byrokratiahan ei salli tällaista, koska osa-aikatyöt ja yrittäjyys on tehty lähes kannattamattomiksi. Arvioidaan kuitenkin, että esim. työttömyys ei nousisi vaan nimenomaan laskisi tämän myötä. Nykytyöihanne on kuitenkin koko ajan menossa siihen suuntaan, että vaaditaan työltä paljon joustoa ja vaihdetaan mieluummin korkeampi palkka vapaa-aikaan. Tähänhän perustulokin vastaa.

Suosittelen lukemaan mm. Paatelaisen gradun Perustulo työmarkkinoiden ja sosiaaliturvan uudistajana.

Teen juuri tällä hetkellä opinnäytetyötä perustulon käyttöönoton arvioiduista vaikutuksista Suomessa, toukokuussa voi sitten kiinnostuneet lukea sen netistä ;)

Ei motivoi lähteä töihin kun käteen jää vähemmän rahaa kuin työttömänä. Olemme tippuneet tuloloukkuun kun yksin lapsia kasvatan. Jos käteen jää vähemmän ollessani kokopäivä töissä kuin työttömänä niin tottakai olen työttömänä ja jaksan paremmin lasten kanssa. Kyllä vika on yhteiskunnassa kun työssä käynti ei kannata kun mitään ei jää käteen

Karvapallo, kiitos hienosta selvennyksestä :) Aihehan on mielenkiintoinen ainakin tässä minun tilanteessa olevalle ihmiselle, joka on vähän kuin puun ja kuoren välissä. Töitä haluttaisi tehdä, mutta kun se ei ole kannattavaa.

Minä toivoisin, että sinä aloittaja menisit töihin. Tiedän, että se varmasti tuntuu turhauttavalta pienen palkan eteen tehdä työtä, mutta yhteiskunnan kannalta sekin on jo iso apu.

Työssä käymisessä pienelläkin palkalla on monta etua jo ihan yksilötasolla henkilölle. Ole kiltti ja harkitse vielä töihin lähtemistä. Minä uskon, että työn tekeminen kannattaa.

[QUOTE="jenjen";25649695]Mitäs jos nyt lukisit ketjun uudelleen läpi, ettei tarvi samoja asioita sulle kokoajan selittää. Kaikkiin sun kysymyksiin on vastattu, mutta sä et ole vastannut sulle esittettyihin kysymyksiin. Ettei mene saman asian jankkaamiseksi.[/QUOTE]

Oon pahoillani, viestejä on ehtinyt tulla ennen omani lähettämistä. Myös mulle esitettyihin kysymyksiin on vastattu puolestani, kuten myös niiden puolesta on vastattu, joilta olen kysynyt :whistle:

[QUOTE="jenjen";25649817]Karvapallo, kiitos hienosta selvennyksestä :) Aihehan on mielenkiintoinen ainakin tässä minun tilanteessa olevalle ihmiselle, joka on vähän kuin puun ja kuoren välissä. Töitä haluttaisi tehdä, mutta kun se ei ole kannattavaa.[/QUOTE]

Nykysosiaaliturvassa on muutenkin mielenkiintoisia aukkoja, kuten se, että ansiosidonnaisella päivärahalla olevan ei kannata tehdä edes pientä työkeikkaa (jossa palkka pienempi kuin edellisessä työssä), koska se voi olennaisesti pienentää ansiosidonnaista. Tai kun toimeentulotuella elävä perhe tekee töitä, jolloin toimeentulotuessa jätetään huomioimatta 20% ansiotulosta (max. 150e), jää 6e tuntipalkasta käteen veroista riippuen noin yksi euro. (Jaskari H. Suomalainen köyhyys. Oma syy vai yhteiskunnan vika?)

Minä toivoisin, että sinä aloittaja menisit töihin. Tiedän, että se varmasti tuntuu turhauttavalta pienen palkan eteen tehdä työtä, mutta yhteiskunnan kannalta sekin on jo iso apu.

Työssä käymisessä pienelläkin palkalla on monta etua jo ihan yksilötasolla henkilölle. Ole kiltti ja harkitse vielä töihin lähtemistä. Minä uskon, että työn tekeminen kannattaa.

Minäkin toivoisin, että voisin mennä töihin. Haluaisinkin mennä, mutta haluaisin, että se, että herään joka aamu, vien lapsen hoitoon, teen töitä ja palaan illalla väsyneenä kotiin olisi kannattavaa. Nyt se ei ole.

• Tykkää
Tämä kansalaispalkka on mulle vielä vähän vieras asia. Luin jonkun verran tätä ketjua ja jäin miettimään.. kansalaispalkkako olisi n. 500 €:n suuruinen ja kaikilla sama? Köyhällä ja rikkaalla? Mun mielestä tavallaan hieno ajatus, itsekin nyt kotihoidontuella osa-aikatyötä tekevänä, että työnteko olisi kannattavaa. Myös osa-aikatyön, pätkätöiden ihmisen omien mieltymysten ja tarpeiden mukaan. Mutta koko muu tukijärjestelmäkö poistuisi? Entä sitten jos yksilö ei kertakaikkiaan löydä työtä? Sitten pitäisi elää 500 eurolla, vaikka sillä ei saa edes vuokraa maksettua? Entäs työkyvyttömät ihmiset? Anteeksi jos kyselen tyhmiä, kuten sanoin aihe on mulle vieras, mutta mua rupes kiinnostamaan.

[QUOTE="vieras";25649739]Mä voin kertoa, että kaikille ei työnteon motivaattoriksi riitä audi taikka purjevene. Oikeastaan tilanne on se, että sitten kun sulla on riittävästi rahaa ostaa vaikka useampi audi käteisellä, sen audin statusarvo alkaa olla olematon.

Ihan varmasti on paljon ihmisiä jotka ajattelevat samoin kuin sinä, mutta kannattaa muistaa että "leppoistaminen" on saanut myös paljon kannattajia. Oravanpyörästä hyppäävät pois nimenomaan ne joilla on ennestään jo hyvät tulot ja varallisuutta.[/QUOTE]

Eli ongelma on mielestäsi siinä, että 500 kuussa motivoi rikkaita syrjäytymään. Vaihtavat hyväpalkkaisen työn perustuloon ja ostavat 10 audia ja niin edelleen...

[QUOTE="vieras";25649649]Teidän perheessä noin, onko sun vaikea ymmärtää että muitakin mielipiteitä ja vaihtoehtoja voi olla. Esim 600 000 sijoituksella osinkotuloa noin 5% ja siihen päälle tuo kansalaispalkka. Väitätkö että itsekin ihan varmasti haluaisit vielä yli 50 vuotiaana mennä joka aamu töihin, koska siitä saa lisää rahaa?[/QUOTE]

Tuo 500 kansalaispalkkana on paljon vähemmän mitä tänäpäivänä 50 ottama eläkeputki, liiton työttömyysraha, koulutusrahaston tukirahat, osa-aikaistaminen, vuorotteluvapaat jne.

Nykyisin esimerkkisi ihminen saa enemmän, mutta hänen pitää täytellä kuponkeja.

Yhteistyössä