Voiko Ainu-pupun laittaa kuivausrumpuun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Itku ja parku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Itku ja parku

Vieras
Lapsen suosikkipupu oli pakko pestä. Pesin sen käsin, vaikka ilmeisesti olisi voinut koneessakin pestä. Yön yli kuivaustelineellä oltuaan pupu oli edelleen märkä. Ajattelin että ehtii homehtua ennekuin kuivuu, joten laitoin kuivuriin.

Hetken päästä kauhea palaneen muovin/kumin pakokaasumainen käry, sellainen tympeä ja pistävä. Kuivausrummun rumpu haisi sisältä palaneelta ja se karmea haju oli tarttunut pupuunkin.

Puristelin pupua puhtaaseen pyyheliinaan, jolloin se haju tarttui pyyhkeeseenkin. Lopulta kuivuttuaan se ei haise enää niin voimakkaasti, mutta ei sitä kuitenkaan voi lapselle antaa nuuskittavaksi. Lapsi on aivan onneton ilman unileluaan, tänään lähdetään ostamaan uusi pupu (toivottavasti löytyy vielä samanlainen).

Kuivuria ei ole käytetty sen jälkeen. Onkohan se rikki vai johtuiko käryt siitä pupusta?

Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa;25679156:
Pesuohjeen mukaan pupussa on pelkkä vesipesu 40°C.

Itse olen aina pesukoneessa tuon pupun pyöräyttänyt ja pupu on kuivunut vuorokaudessa.

Aivan, pesukoneen linkous on aika lailla tehokkaampi kuin käsin puristelu.
Eli jos yrittäisin vielä pestä tuon pupun koneessa ja antaisin kuivia itsekseen, niin saattaisi ne hajutkin hävitä.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;25679270:
Kyllä mä olen sen kuivariin laittanut. Pelkän pesukoneen jäljiltä sisälmykset voi olla mytyssä mutta kuivausrumpu möyhii sen tasaiseksi.

Ja teillä pupu on pyörinyt kuivurissa yksinään ilman mitään hajuhaittoja? Kyllä se pupu meilläkin tuli kuivurista mukavan pulleana, mutta se käry...

Mulla hajoaa sipuli, jos tuo kuivuri on rikki. Pesukone on tällä hetkellä korjattavana enkä jaksaisi nyt yhtään enempää tätä lajia.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;25679514:
Jep. Tai no ei yksinään vaan muun pyykin mukana.

No tätä mä jäin vähän miettimään. Kuivuri on tähän saakka toiminut moitteettomasti kun siellä on isohkoja pyykkimääriä pyöritetty. Voikohan sillä käryllä olla jotain tekemistä sen kanssa, että kuivurissa oli pelkkä pupu? Sieltä pupun sisältähän kosteus lähtee vaikeasti ja kuivuri lämpeni aika tavalla pyörityksen aikana. Lämpiäähänse toki muutenkin, mutta ei ole siis ikinä ennen kärynnyt vaikka olisi täysi rumpu pyyheliinoja ym. "vaativaa" kuivattavaa.

No tätä mä jäin vähän miettimään. Kuivuri on tähän saakka toiminut moitteettomasti kun siellä on isohkoja pyykkimääriä pyöritetty. Voikohan sillä käryllä olla jotain tekemistä sen kanssa, että kuivurissa oli pelkkä pupu? Sieltä pupun sisältähän kosteus lähtee vaikeasti ja kuivuri lämpeni aika tavalla pyörityksen aikana. Lämpiäähänse toki muutenkin, mutta ei ole siis ikinä ennen kärynnyt vaikka olisi täysi rumpu pyyheliinoja ym. "vaativaa" kuivattavaa.
Jos kuivarissa ei ole kosteudentunnistustekniikkaa niin silloin se puhaltaa koko ajan täpöillä (tai mikä ohjelma nyt onkaan asetettu). Pyykistä poistuva kosteus jäähdyttää konetta mutta yhdessä pupussa ei juurikaan tuota jäähdyttävää kosteutta ole. Kone voi siis ylikuumentua.

Meidän koneessa (ja varmaan kaikissa nykymasiinoissa) on kosteudentunnistus eli kone käy vaan niin kauan ja niin kuumalla kuin on tarvis. Tuollaisen pupun yksinään kuivaaminen kestäisi muutaman minuutin kun koneen mielestä jäännöskosteus olisi riittävän alhainen. No onhan se alhainen mutta kone kuvittelee sen olevan suuressa pyykkimäärässä eikä yhdessä pupussa. Meidän koneella ei siis edes saa yhtä pupua automaattiohjelmalla välttämättä kuivaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;25679818:
Jos kuivarissa ei ole kosteudentunnistustekniikkaa niin silloin se puhaltaa koko ajan täpöillä (tai mikä ohjelma nyt onkaan asetettu). Pyykistä poistuva kosteus jäähdyttää konetta mutta yhdessä pupussa ei juurikaan tuota jäähdyttävää kosteutta ole. Kone voi siis ylikuumentua.

Meidän koneessa (ja varmaan kaikissa nykymasiinoissa) on kosteudentunnistus eli kone käy vaan niin kauan ja niin kuumalla kuin on tarvis. Tuollaisen pupun yksinään kuivaaminen kestäisi muutaman minuutin kun koneen mielestä jäännöskosteus olisi riittävän alhainen. No onhan se alhainen mutta kone kuvittelee sen olevan suuressa pyykkimäärässä eikä yhdessä pupussa. Meidän koneella ei siis edes saa yhtä pupua automaattiohjelmalla välttämättä kuivaksi.

Kyllä tuossa meidän koneessa on kosteudentunnistus, eli ohjelman alkaessa näyttää oletusajan kuivaamiselle, esim. tunti ja heti perään korjaa sen pienemmäksi jos niikseen on ja lopettaa tosiaan sitten kun on sitä mieltä että pyykki on halutun kuivaa.

Ei miedänkään kuivuri kauaa sitä pupua pyörittänyt, kun ilmoitti olevansa valmis.

Eli pupun saa kuivaksi/kuivemmaksi kun kuivaa muun pyykin joukossa?

Yhteistyössä