Mikä olisi päätoksesi tässä tilanteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kolme lasta ennestään, nuorinkin menossaä syksyllä kouluun ja elämä oli ihan mallissaan isompien lasten äitinä
Mutta niin vain huomasin muutama kuukausi sitten ehkäisyn pettäneen ja olevani raskaana, raskaus nyt puolivälissä enkä voi sanoa siitä vieläkään iloitsevani mutta päivä kerrallaan.
Ennen raskautta olimme tehneet päätöksen että hankimme koiran tänä keväänä, hankintaa suunniteltu jo pitkään ja koko perhe kovasti koiraa odottaa, ei siis todellakaan olisi tulossa lapsille leluksi vaan me aikuiset otamme koirasta täyden vastuun ja haluamme sitä.

Mitä tekisitte sijassani, pysyisittekö päätöksessä ja ottaisitte koiran keväällä/kesällä vauvasta huolimatta vai ette?
Itse koen että koira olisi itselleni piristävä asia, saisi muutakin ajateltavaa vauva-arjen lomaan. Sisäsiistiksi opettaminen ym. ei pelota, omakotitalossa asumme.
Ja kokemusta on ennestään sekä vauvoista että koirista.
Sinänsä päätöksen asiasta olemme jo tehneet mutta mielenkiinnosta kysyn mitä muut tekisivät vastaavassa tilanteessa.

Ottakaa se koira. Varsinkin kun olette siitä jo puhuneet ja lapsetkin varmaan sitä odottavat. Ja jos koet itse jaksavasi hoitaa sekä vauvaa että koiraa samalla. Ja onhan kesällä miehelläsi kesälomaa+isyysloma, jolloin koiran ehtii opettaa sisäsiistiksi.

Koiran voisi ottaa, jos kokee että lapset ja mies kykenevät hoitamaan koiraa tarpeeksi, jotta saat levätä. Jos vanhemmat lapset ulkoiluttavat koiraa ja mies auttaa opettamaan sisäsiistiksi, niin miksei.

Oottaisin että vauva syntyy ensin ja kattoisin kuinka haastava tapaus sieltä tulee ja millaiset voimavarat itsellä silloin tuntuisi olevan ja päättäisin sitten. Eli lykkäisin koiran hankintaa, kun ei siitä pennusta luopuakaan raaski jos tuleekin koliikkivauva tms. ja sitten olisikin jo mulle liian rankkaa. Ehtiihän sen koiran hankkia myöhemminkin, ja se asuu teillä sitten 10-15 vuotta jos hyvin käy, eli ei mikään ihan pikkujuttu.

Miksi koiran ottamista ei voi lykätä parilla vuodella? Sinulla on kokemusta koirista ja vauvoista, mutta entä niistä yhdessä? Liian usein näkee näitä perheitä, joissa koira jää vauvan jalkoihin ja se ei saa mitään huomiota ja annetaan jopa pois. Entä jos vauva on esim. koliikkivauva, uskotko jaksavasi koiraakin siinä kouluttaa? En ottaisi koiraa.

mulle riittäis hommaa siinä vauvassa ja muissa lapsissa ihan riittävästi, en ottais enää koiraa lisäksi. Mut koiraihmisenä voisin vastata toisinkin. Jos tunnet jaksavasi, siitä vaan.. Vauva voi tosin olla erityistapaus, jonka hoitamiseen menee enemmän aikaa kuin edellisiin....ikinä ei voi tietää.... Ehkä kannattais siirtää myöhemmäksi sitä koiran hankkimista....katsoo ensin miten vauvan kanssa menee?

No tuossa tilanteessa kun itsekin olet liputtamassa asian puolesta niin ottaisin. Itse tiedät ne voimavarat mitä on eli jaksaa sen koiran kouluttaa. Koira varmaan ehtii sen pari kuukautta olla teillä ennenkuin vauva syntyy..? Että jos sen ehtisi sisäsiistiksi kouluttaa jo ennen synnytystä niin helpottaa senkin puolesta. Lisäksi teillä on muut lapset isoja, ei jää ulkoiluttaminen yksin sinun tehtäväksi.

Vaikka koira on vanhempien vastuulla niin kyllä lapsille voi painottaa sitä, että koko perhe osallistuu sen hoitamiseen.

ottaisin koiran, tiedän kyllä että ainakin omassa lähipiirissäni saisin paljonkin arvostelua asiasta mutta loppujen lopuksi jokainen tietää itse omat voimavaransa ja siihen mitä todella haluaa yleensä myös niitä voimavaroja ja jaksamista riittää

Ottaisin hauvan... Mutta en usko että epäröisin koiran hankintaa. Eli uskon myös siihen että jos eläimen hankinta askarruttaa ja epäröi kannattaako koiraa hankkia vai ei, on ehkä tarpeen odottaa vielä... Kannattaa käydä katsomassa ja tutustumassa kenneleihin ja pentuihin ja miettiä vasta lapsen synnyttyä tuntuuko vielä hyvältä idealta.

Ottaisin koiran. Jos sulla on vauvan lisäksi kolme kouluikäistä lasta, on näistä isommista lapsista paljon apua sekä koiran, että vauvan hoidossa. Ja isommille lapsille on kiva, kun koulusta tullessa on "hännänheiluttaja" vastassa, jos äidillä on kiire vauvan kanssa.

Yhteistyössä