Mitä tekisitte tässä koulutustilanteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kalina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kalina"

Vieras
Opiskelen lähihoitajaksi ja kun olen tulevalla viikolla suorittanut erään osion, niin mulla ei ole mitään suoritettavaa koska koululla ei ole nyt tarjota mulle mitään. Jouduin olemaan pitkällä sairaslomalla joten tämä vuosi meni ihan pilalle.

Jos haluan jatkaa tavallisena opiskelijana opintotuella, niin mahdollisuus jatkaa koulutusta on vasta elokuussa. Tätä ennen mun on melkein pakko erota koulusta ettei tule Kelan kanssa ongelmia opintotuen suhteen kun ei suorituksia kuitenkaan tule. Hakisin sitten syksyksi suuntautumisjaksolle ja valmistuisin toukokuussa 2013.

Toinen vaihtoehto olisi hakea työvoimapoliittiseen koulutukseen joka alkaa toukokuussa ja valmistuisin kesällä 2013.

Toki tekisin mahdollisuuksien mukaan sijaisuuksia tässä välissä ensi viikon jälkeen. Mietin vain, että jos valmistun vasta kesällä -13 niin en voi kesällä kauheasti tehdä töitä ja silloin on kuitenkin loma-aika. Jos valmistun toukokuussa, niin voin aloittaa työt heti kesäkuussa.

Työkkäriin mun on pakko ilmoittautua, että saan rahaa. Olen yh joten tuloja on oltava. Karenssi toki tulee koulusta eroamisen takia, mutta sitten haen toimeentulotukea jos ei ole töitä tarpeeksi. Toki on juuri tulossa hiihtoloma-aika.

Siis etkö sä voi suorittaa jotain muita opintoja (oman tutkinnon ulkopuolelta) samassa koulussa? Eihän sun varsinaiset opinnot etenis mutta ei tarttis erota koulusta ja saisit opintotukea kun opisntoja kuitenkin kertyis.

Mielestäni olisi järkevää käydä koulu loppuun ja saada paperit alalle, jos se kerran kiinnostaa. Sitä vain aloin miettimään, että jos saisit nyt syksyyn asti sijaisuuksia, niin et taida koko syksynäkään nostaa opintotukia: / Aika kinkkinen tilanne. Voisiko opiskeluja suorittaa etänä?

[QUOTE="vieras";25702725]Siis etkö sä voi suorittaa jotain muita opintoja (oman tutkinnon ulkopuolelta) samassa koulussa? Eihän sun varsinaiset opinnot etenis mutta ei tarttis erota koulusta ja saisit opintotukea kun opisntoja kuitenkin kertyis.[/QUOTE]

Kyseessä suhteellisen pieni koulu joten ei ole mahdollista. Koulutukset menee omaa tahtiaan ja jos niistä tippuu pois, niin sitten on ongelmia.

Mielestäni olisi järkevää käydä koulu loppuun ja saada paperit alalle, jos se kerran kiinnostaa. Sitä vain aloin miettimään, että jos saisit nyt syksyyn asti sijaisuuksia, niin et taida koko syksynäkään nostaa opintotukia: / Aika kinkkinen tilanne. Voisiko opiskeluja suorittaa etänä?

No siis paperit hommaan alalle joka tapauksessa eli ei tässä siitä ole kyse.

Opintotuki-asia menee palkkojen osalta niin, että katsotaan mitä olen vuoden aikana tienannut. Jos teen sijaisuuksia, niin ei palkkatulot pakosta ole niin paljon, että vaikuttaisi opintotukeen. Kun ei ole mitään takuita siitä, että töitä on koko ajaksi. Ja vaikuttaako ne tulot muka jos olen työtön työnhakija siinä välissä?

Ei lähihoitajan opintoja voi suorittaa etänä.

Soitapa Kelan opintoneuvontaan, kyllähän heidän täytyy sieltä osata sanoa miten sinä elät syksyyn asti. Oppilaitos voi kirjoittaa tositteen siitä, että opintoja ei tällä hetkellä voi jatkaa.

Olisiko muuten mitään mahdollisuutta opiskella jonkin muun oppilaitoksen avoimia opintoja? Ei taida kelvata opintotuelle ja taitavat vielä maksaa päälle ne kurssit... noh, Kelalta kysymään kuitenkin.

[QUOTE="a p";25702793]No siis paperit hommaan alalle joka tapauksessa eli ei tässä siitä ole kyse.

Opintotuki-asia menee palkkojen osalta niin, että katsotaan mitä olen vuoden aikana tienannut. Jos teen sijaisuuksia, niin ei palkkatulot pakosta ole niin paljon, että vaikuttaisi opintotukeen. Kun ei ole mitään takuita siitä, että töitä on koko ajaksi. Ja vaikuttaako ne tulot muka jos olen työtön työnhakija siinä välissä?

Ei lähihoitajan opintoja voi suorittaa etänä.[/QUOTE]

Ilta- ja monimuotona kyllä. Eli työn ohessa voisitko suorittaa? Pyrkisit töihin vaikkpa paikkaan, johon aiot suuntautua, niin olis helppo sit siellä vaikka suorittaa näyttö.

Soitapa Kelan opintoneuvontaan, kyllähän heidän täytyy sieltä osata sanoa miten sinä elät syksyyn asti. Oppilaitos voi kirjoittaa tositteen siitä, että opintoja ei tällä hetkellä voi jatkaa.

Olisiko muuten mitään mahdollisuutta opiskella jonkin muun oppilaitoksen avoimia opintoja? Ei taida kelvata opintotuelle ja taitavat vielä maksaa päälle ne kurssit... noh, Kelalta kysymään kuitenkin.

Niin en tiedä. Jotenkin ajattelisin, että jos en ole koulun kirjoilla muutamaan kuukauteen vaan olen työtön työnhakija niin ei tulot vaikuta syksyllä opintotukeen. Rahallisesti olisi parempi jos tekisin edes kesä-heinäkuun töitä.

[QUOTE="a p";25702913]Ei meidän oppilaitos tarjoa tuota mahdollisuutta lähihoitaja-koulutukseen.

Oppisopimuskoulutuspaikkaa yritin kysyä, mutta ei ole tarjolla työpaikkaa.[/QUOTE]

Olisiko missään lähipaikkakunnilla mahdollisuutta tuohon monimuoto opiskeluun?

Yhteistyössä