Ensihoitaja vastaa, kysy kysymyksesi :) !

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja EH
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sanotaan että lukio ja yksi tekninen ala. Omalla paikkakunnalla ei ole oikein opiskelumahdollisuuksia, vaan pitäisi lähteä varmaan ainakin 300km päähän, joka ei perheelliselle ole mahdollista. Ihana lapsi sulla ja varmasti oli rankkaa tuolloin keskosaikana.

ONhan tuo tuollaine pikku hurmuri :) Välillä tulee aina asemalle isänsä kanssa ja on ihan onnissaan ku isi esittelee paloautoa ja äiti ambulanssia ! No mutta, jos joskus elämässä tulee tilanne, että onnistuu lähteä opiskelemaan suosittelen koko sydämestäni tätä alaa !!

ONhan tuo tuollaine pikku hurmuri :) Välillä tulee aina asemalle isänsä kanssa ja on ihan onnissaan ku isi esittelee paloautoa ja äiti ambulanssia ! No mutta, jos joskus elämässä tulee tilanne, että onnistuu lähteä opiskelemaan suosittelen koko sydämestäni tätä alaa !!

Kiitos! Mulla nyt on muutenkin vielä haussa, että mitä mä loppuelämäkseni haluan, muuta kuin perheen, ja mikä edes on mahdollista mun tilanteessa/asuinalueella. Sen tiedän että toivottavasti ei tarvitse loppuelämää olla nykyisessä työssä, josta en pidä.

[QUOTE="vieras";25710799]Minkä ikäinen olet? Olitko muuten töissä synnytykseen asti? Millasia vuoroja teet?[/QUOTE]

olen 28vuotias ! opiskelin vielä kun poika syntyi ! Teen yleensä 12-16h vuoroja ja 2pvä vapaat !

.. käytät noita huutomerkkejä koko ajan, vieläpä omituisesti välilyönnin jälkeen? Mikä niiden tarkoitus on?
Noissa vastauksissa sinun ei liene tarkoitus huutaa vai mitä?

Pitäisikö päivystyksen sairaanhoitajien hallita kipsilastan siteen kiristys?

Ranteeni murtui muutama vuosi sitten (onneksi "nätisti" eikä sirpalaemaisesti). Murtuma hoidettiin kipsilastalla, jonka siteen löystyessä neuvottiin sitä kiristettävän kotona ihan itse. Murtuma oli oikeassa kädessä ja oikeakätisenä tuntui ylipääsemmömän vaikealta kiristää sitä itse, niinpä piipahdin päivystyksessä.

Kukaan paikalla olleista hoitajista ei osannut sidettä uudelleen sitoa, vaan jouduin osottamaan ambulanssista vapautuneen hoitajan paikalle... olin hieman yllättynyt sairaanhoitajien osaamisen "tasosta"... homma joka pitäisi tehdä itse kotona ei onnistu hoitajilta.

Kiitos! Mulla nyt on muutenkin vielä haussa, että mitä mä loppuelämäkseni haluan, muuta kuin perheen, ja mikä edes on mahdollista mun tilanteessa/asuinalueella. Sen tiedän että toivottavasti ei tarvitse loppuelämää olla nykyisessä työssä, josta en pidä.

Jos joudutte keikalle jossa täytyy kuljettaa ambulanssissa sairaalaan sairaskohtauksen saanut yli 200kg mies niin miten toimitte? Jaksatteko nostaa hänet? Kestääkö paarit?

[QUOTE="Liisa";25711295]Jos joudutte keikalle jossa täytyy kuljettaa ambulanssissa sairaalaan sairaskohtauksen saanut yli 200kg mies niin miten toimitte? Jaksatteko nostaa hänet? Kestääkö paarit?[/QUOTE]

Tätä varten meillä on brankkarit ;)

[QUOTE="kiinnostunut";25710836]Minkä verran törmäät työssäsi psykiatrisiin sairauksiin? Minkätyyppiset mielenterveyden ongelmat teitä eniten työllistävät ja miten?[/QUOTE]

No voisi sanoa, että viikonloput tuntuu jotenkin työllistävän eniten näissä tapauksissa.
Mutta yleisimpiä ovan mm. skitsofrenia potilaat, jotka kärsivät pahoista hallusinaatioista !

Oletko päässyt/joutunut hoitamaan synnytystä ambulanssissa? Miten suhtaudutte asiakkaaseen, joka haluaisi jälkeenpäin jutella jostain, mitä ambulanssissa on tapahtunut?

[QUOTE="Liisa";25713566]Onko ikinä käynyt noin? Minkä kokoinen on ollut isoin potilas jonka olette kuljettaneet? Ja anteeksi tyhmyyteni, mutta mikä on brankkari?[/QUOTE]

Kerran on käynyt näin, tosin potilas ei ollut 200kiloinen mutta iso kuitenkin ja hälytys tuli kerrostalon 7krs ja hissi rikki pyydettiin palomiehiltä apua ja BRANKKARI = palomies :)

Et ole lääkäri, mutta osaisitko sanoa mitä tarkoittaa runsassytoplasmaista, tumastoltaan lievästi varioivaa benigniä melanosyyttistä solukkoa?
Sairaanhoitaja tk:ssa ei osannut sanoa oliko poistetussa luomessa jotain vakavaa, joten odottelen viikon lääkärin soittoa.. Aika hyvin sain googletettua nuo erikoiset sanat ja benigni on hyvänlaatuinen, mutta melanosyyttinen solukko? Onko se silti syöpää..

Alkuperäinen kirjoittaja tällaisia kysyisin..;25713683:
Oletko päässyt/joutunut hoitamaan synnytystä ambulanssissa? Miten suhtaudutte asiakkaaseen, joka haluaisi jälkeenpäin jutella jostain, mitä ambulanssissa on tapahtunut?

Ollessani työharjoittelussa pienellä paikkakunnalla tuli jonkun verran vastaan synnytys potilaita. Pari kertaa olen joutunut "kätilön rooliin" voisin sanoa, että mahtavia kokemuksia koska päättynyt aina hyvin !
Jokainen pitilas voi halutessaan olla yhteydessä asemaan jonka yksikkö on häntä hoitanut. Ja potilashan saa myös sairaskertomuksen itselleen. Olen muutaman potilaan kanssa käynyt läpi, mitä kyseisellä keikalla on tapahtunut.

[QUOTE="nennuska";25713801]Et ole lääkäri, mutta osaisitko sanoa mitä tarkoittaa runsassytoplasmaista, tumastoltaan lievästi varioivaa benigniä melanosyyttistä solukkoa?
Sairaanhoitaja tk:ssa ei osannut sanoa oliko poistetussa luomessa jotain vakavaa, joten odottelen viikon lääkärin soittoa.. Aika hyvin sain googletettua nuo erikoiset sanat ja benigni on hyvänlaatuinen, mutta melanosyyttinen solukko? Onko se silti syöpää..[/QUOTE]

Tähän en edes uskalla lähteä vastaamaan, jotta en anna väärää tietoa ! Jos asia vaivaa voit soittaa terveyspuhelimeen sielä on tähänkin erikoistuneita ammattilaisia. Tsempit :)

Ollessani työharjoittelussa pienellä paikkakunnalla tuli jonkun verran vastaan synnytys potilaita. Pari kertaa olen joutunut "kätilön rooliin" voisin sanoa, että mahtavia kokemuksia koska päättynyt aina hyvin !
Jokainen pitilas voi halutessaan olla yhteydessä asemaan jonka yksikkö on häntä hoitanut. Ja potilashan saa myös sairaskertomuksen itselleen. Olen muutaman potilaan kanssa käynyt läpi, mitä kyseisellä keikalla on tapahtunut.

Tuleeko tuo sairaskertomus kotiin automaattisesti, vai pitäisikö sitä pyytää jostakin? Itselläni n. 4kk sitten takana ambulanssisynnytys, joka ei mennyt hyvin..:(

Katsoisitko kieroon, jos olisi soitettu ambulanssi paikalle antamaan lapselle spiiraa laryngiitin takia, kun äiti kotona yksin viiden pienen kanssa? Tällainen tilanne meillä ollut muutaman kerran, mut on sit kuitenkin selvitty ilman sitä ambulanssin soittamista ja spiiraa, vaikka tiukkaa on tehnyt.

Huolisitko työkaveriksi suoraan koulun penkiltä tulleen sairaanhoitajan? Entä lähärin? Jos ajatellaan ettei kummallakaan ole ensihoidon erikoistumista taustalla. Entä sairaanhoitajan, jolla vanhus ja ksh taustainen työhistoria?

Yhteistyössä