Miksi mun koira käyttäytyy näin??? :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en jaksa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

en jaksa

Vieras
Aikuisesta koirasta siis kyse. Tullut meille noin puoli vuotta sitten, huonoista oloista. Käytän koiraa ainakin kolmesti lenkillä päivän aikana. Koira käyttäytyy muutoin hyvin, mutta AINA tekee paskat kotioven eteen. Meinaa välillä ihan itku tulla, kun olen käynyt monen kilsan lenkin ja sitte toinen paskoo kotirapulle :( Olen koittanut vetää koiraa syrjemmälle, mutta sitten paskaa on pitkin pihaa. Kieltänyt/torunut olen myös, mutta koira vaan jatkaa tätä. Lenkillä pysähdyn usein ja odottelen, että koira tekisi tarpeensa, mutta ei.
Muutaman kerran on paskonut myös kikkareen sisälle, jos olen korottanut ääntäni, kun ojennan lapsia.
Mitä vinkkejä teillä olisi, että saisin koiran paskomaan lenkin aikana.

tiedätkö tarkkaan mitä koira on edellisessä kodissaan kokenut! älä kiinnitä ovelle paskomiseen huomiota, älä varsinkaa toru koiraa! koiraa kannattaa kehua oikein kunnolla sillon ku se tekee tarpeensa lenkin varrella! sinuna olisin miettinyt monta kertaa ennen ku otat kovia kokeneen koiran. onko sulla aikaisempaa kokemusta ollenkaan koirista!

[QUOTE="vieras";25727092]tiedätkö tarkkaan mitä koira on edellisessä kodissaan kokenut! älä kiinnitä ovelle paskomiseen huomiota, älä varsinkaa toru koiraa! koiraa kannattaa kehua oikein kunnolla sillon ku se tekee tarpeensa lenkin varrella! sinuna olisin miettinyt monta kertaa ennen ku otat kovia kokeneen koiran. onko sulla aikaisempaa kokemusta ollenkaan koirista![/QUOTE]

On kokemusta koirista paljonkin. Vaikea kehua koiraa lenkillä, kun paskominen tapahtuu kotiovella. En ole katunut päivääkään, että otin tuon koiran, mutta tämä paskarumba saisi jo loppua.

Puoli vuotta on aika lyhyt aika koiran kanssa, jolla on huonoja kokemuksia taustalla.

Selvästi koira reagoi siihen, että jos lapsillesi huudat niin tulee paskat sisälle --> pelko/stressireaktio.

Jos tiedät ja näet, että koira paskoo kotiovelle niin osaat varmaan nähdä, koska alkaa ulostamaan. Pyörii/etsii paikkaa tms. Kun näitä tulee niin sitten koiran kanssa vaan äkkiseltään kauemmas ja kehut, jos paskoo kauemmas.

Myös voisi kokeilla opettaa ihan käskyllä, että menisi paskalle.

Tämän tavan takana voi olla esimerkiksi se, että koiraa ei ole viety pidemmälle kakkalenkille kuin kotioven eteen ja vaadittu tekemään tarpeensa siihen. Harva koira noin säännönmukaisesti tekee tarpeensa yhteen paikkaan, ellei siihen ole jokin syy.

Jos tosissaan haluat muuttaa tällaisen tavan, siihen tarvitaan paljon kärsivällisyyttä. Kieltäminen ja toruminen ei auta, koska koira ei tajua mitä tekee väärin. Yksi vaihtoehto on, että teet niin valtavan pitkiä lenkkejä että koiran on yksinkertaisesti pakko kakata jonnekin, ja sitten kehut sitä vuolaasti. Toinen vaihtoehto on että ehdollistat koiran vaikka naksuttimen avulla yhdistämään vaikka sanan "kakka" kakkaamiseen. Jos ensin saat koiran kakkaamaan "käskystä" kotipihaan ja kehut sitä (vaikka vituttaakin että se tekee sen kotiovelle :D ), voit opettaa sitä pikkuhiljaa kakkaamaan käskystä aina hieman etäämmälle ovesta ja portin ulkopuolelle ja kärsivällisen prosessin jälkeen pitäisi olla mahdollista saada se kakkaamaan käskystä muuallekin. Totuttaa koira siihen, että on ok ja jopa toivottavaa kakata johonkin pusikkoon.

Entä kuinka pitkiä lenkkejä teet? Kolmas mahdollisuus on, että lenkki on yksinkertaisesti liian lyhyt koirasi rytmille - joillakin koirilla tulee hädän tunne vasta kun on kävelty jo pidemmän aikaa. Koirasi voi olla tällainen (minulla on samanlainen) ja sitten se kakkaa "pakosta" kotiovelle kun ei ole muualle ehtinyt. Kokeile vaikka vaihtaa kolme lyhyttä lenkkiä yhdeksi pitkäksi ja katso auttaako se yhtään asiaa. (Oletan, että pisutat kuitenkin koiraa omassa pihassa useammin kuin kolme kertaa päivässä?)

Meillä teki edellinen koira yleensä aina keittiön ikkunan alle. Lenkillä käytiin, mut oli myös pihassa vapaana.Itse aattelin että se oli vaan kotiinpäin.......mitään muualle jätetä..... Tottumisjuttu. En siis siitä enempää ressannut. Pääasia Ettei sisälle.

Reviirieläin saattaa tehdä tarpeensa "pesäluolan" lähelle siksikin että haluaa varmistaa toisten tietävän että siellä pesässä asutaan.

Vallankin koira joka on ehkä kokenut epäluotettavia ihmissuhteita kokee voimakasta oman porukan suojelutarvetta kun lopulta on saanut itselleen kiinteän "lauman".

Tämän tavan takana voi olla esimerkiksi se, että koiraa ei ole viety pidemmälle kakkalenkille kuin kotioven eteen ja vaadittu tekemään tarpeensa siihen. Harva koira noin säännönmukaisesti tekee tarpeensa yhteen paikkaan, ellei siihen ole jokin syy.

Jos tosissaan haluat muuttaa tällaisen tavan, siihen tarvitaan paljon kärsivällisyyttä. Kieltäminen ja toruminen ei auta, koska koira ei tajua mitä tekee väärin. Yksi vaihtoehto on, että teet niin valtavan pitkiä lenkkejä että koiran on yksinkertaisesti pakko kakata jonnekin, ja sitten kehut sitä vuolaasti. Toinen vaihtoehto on että ehdollistat koiran vaikka naksuttimen avulla yhdistämään vaikka sanan "kakka" kakkaamiseen. Jos ensin saat koiran kakkaamaan "käskystä" kotipihaan ja kehut sitä (vaikka vituttaakin että se tekee sen kotiovelle :D ), voit opettaa sitä pikkuhiljaa kakkaamaan käskystä aina hieman etäämmälle ovesta ja portin ulkopuolelle ja kärsivällisen prosessin jälkeen pitäisi olla mahdollista saada se kakkaamaan käskystä muuallekin. Totuttaa koira siihen, että on ok ja jopa toivottavaa kakata johonkin pusikkoon.

Entä kuinka pitkiä lenkkejä teet? Kolmas mahdollisuus on, että lenkki on yksinkertaisesti liian lyhyt koirasi rytmille - joillakin koirilla tulee hädän tunne vasta kun on kävelty jo pidemmän aikaa. Koirasi voi olla tällainen (minulla on samanlainen) ja sitten se kakkaa "pakosta" kotiovelle kun ei ole muualle ehtinyt. Kokeile vaikka vaihtaa kolme lyhyttä lenkkiä yhdeksi pitkäksi ja katso auttaako se yhtään asiaa. (Oletan, että pisutat kuitenkin koiraa omassa pihassa useammin kuin kolme kertaa päivässä?)

Kiitos kovasti näistä vinkeistä :)
Naksutinta olen käyttänyt muiden koirien kanssa, mutta en tässä jutussa ole vielä kokeillut.
Aamu- ja iltalenkit on yleensä 1,5-3km ja päivisin käyn kerran tai kaksi lenkillä lasten ollessa koulussa. Päivälenkit on 8-12km.

[QUOTE="aapee";25727374]Kiitos kovasti näistä vinkeistä :)
Naksutinta olen käyttänyt muiden koirien kanssa, mutta en tässä jutussa ole vielä kokeillut.
Aamu- ja iltalenkit on yleensä 1,5-3km ja päivisin käyn kerran tai kaksi lenkillä lasten ollessa koulussa. Päivälenkit on 8-12km.[/QUOTE]

Pakko kysyä että etkö käy töissä vai kuinka sulla on aikaa lenkkeillä noin paljon??

[QUOTE="jaa";25727362]Mitä se haittaa? Siitähän se on helppo kerätä roskiin.[/QUOTE]

Haittaa todellakin. Ei sitä paskaa aina saa siitä kokonaan pois, joten varmasti kulkeutuu kengissä sitten sisällekin ja lapset leikkii myös rapun läheisyydessä joskus.