3v kaipaa isäänsä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:(

Vieras
Mun kolmevuotias poika itkee vähän väliä isäänsä, jota ei ole nyt vuoteen nähnyt. Erottiin puolitoista vuotta sitten ja puoli vuotta tapaili poikaa suht säännöllisesti, mutta sit päätti muuttaa kauas eikä ole lasta enää tavannut. Poika odottaa kuin kuuta nousevaa ett isi tulee leikkimään autoilla hänen kanssaan. Ja itkee iltaisin ikävää. Mussa roikkuu kuin takiainen kun pelkää että äitikin häviää sen elämästä. Miten lohduttaisi tota pientä? :(

:( Oletko ollut isän kanssa tekemisissä, esim. soitellut? Ikävää saattaisi helpottaa sekin että poika pääsisi isän kanssa edes puhelimeen juttelemaan. Toisaalta jos isällä ei ole halua pitää omaan lapseen yhteyttä sitä on sitten vähän vaikea (ja turha) lähteä itse äitinä rakentamaan. Sinun kannattaa selittää lapsellesi että vaikka hänen isänsä ei olekkaan pitkään aikaan tavannut lastasi, se ei meinaa sitä että sinä olisit minnekkään lähdössä :) Että palaat aina takaisin hakemaan hänet, esim. kerhosta, päiväkodista, mummulta jne. Ikävä ja "hylätyksi" tulemisen pelko varmasti ajan kanssa lapsestakin hälvenee.

Isä soittelee välillä ja ollaan pahimpien ikäväkohtausten aikana soitettu isälle. Mutta isä lupailee aina tulla tapaamaan poikaa, vaikkei sitten tulekaan. Sit poika on monta päivää täpinöissään, että isi tulee pian ja sit surkeana kun tajuaa ettei isi tulekaan. Siksi en ole enää niin usein soittanut isälle, koska pahentaa vain asiaa.

jos isä on kuitenkin kiinnostunut lapsestaan, ts vain välimatka on esteenä niin oisko skype-videopuheluyhteys hyvä keino leikkiä 'yhdessä' autoilla tms. jos taas isällä ei ole kiinnostusta niin eipä siinä auta muu kun kiinnittää pojan huomio muihin asioihin ja puhua isästä mahdollisimman vähän :(
meillä soitelllaan viikoittain noin tunnin skype-puheluita isovanhemmille, nettikamera on suunnattu niin että lasten leikit lattialla näkyy ja saavat siinä leikkiä ja isovanhemmat voivat kommentoida ja sillä tavalla osallistua leikkeihin, lisäksi jutustelevat niitä näitä.

Meillä vähän sama juttu. Itse olen koittanut selittää lapselle silloin kun isästään puhuu, että 'isälläkin on varmasti sua ikävä' ja että 'isä rakastaa sua aina'. Vaikka itse en tuon miehen kanssa tule toimeen ja painukoon vaikka siperiaan niin lapselle täytyy muistaa pitää ns. 'hyvä isä-kuva' jonka lapsi voi sitten myöhemmin vanhempana itse murskata. Olemme myös joskus piirtäneet isälle kuvan eli ihan vaan piirustuspaperia ja värikynät esiin, poika saa piirtää ja samalla jutellaan mitä kuvassa on ja että isä varmasti pitää siitä, sitten viemme kirjeen postiin ja asia helpottaa taas joksikin aikaa. En tiedä onko kirjeet menneet perille tai mitä hän on niile tehnyt, mutt ainakin olen yrittänyt että heidän välinsä pysyisivät kunnossa.

Isä soittelee välillä ja ollaan pahimpien ikäväkohtausten aikana soitettu isälle. Mutta isä lupailee aina tulla tapaamaan poikaa, vaikkei sitten tulekaan. Sit poika on monta päivää täpinöissään, että isi tulee pian ja sit surkeana kun tajuaa ettei isi tulekaan. Siksi en ole enää niin usein soittanut isälle, koska pahentaa vain asiaa.

no sun pitää suoraan sanoa sille isälle ettei lupaa tuommosia, siis niin että poika ei kuule. eihän tuo ikäinen tiedä mitä tarkoittaa 'sitten kesällä' tms, kaikki pitäis tapahtua hetinyt.

Me ei voida ees postia lähettää, koska isä ei oo antanut osoitetta :( oon sanonut ettei puhuis tollasia, mutta saan vaan huudot, että hän saa puhua pojalleen mitä haluaa eikä mulla oo oikeutta puuttua...
Mäkin yritän itse itku silmässä vakuuttaa pojalle, että isi rakastaa sua kyllä, koville ottaa. Etenkin kun poika selittää ett haluaa muuttaa isin luo... isin joka ei edes välitä sen vertaa että tapais, niin menee kuitenkin äidin edelle... yritän vaan ajatella ett jonain päivänä poika tajuaa tilanteen ja arvostaa kaikkea mitä hänen eteen teen.

jos isä on kuitenkin kiinnostunut lapsestaan, ts vain välimatka on esteenä niin oisko skype-videopuheluyhteys hyvä keino leikkiä 'yhdessä' autoilla tms. jos taas isällä ei ole kiinnostusta niin eipä siinä auta muu kun kiinnittää pojan huomio muihin asioihin ja puhua isästä mahdollisimman vähän :(
meillä soitelllaan viikoittain noin tunnin skype-puheluita isovanhemmille, nettikamera on suunnattu niin että lasten leikit lattialla näkyy ja saavat siinä leikkiä ja isovanhemmat voivat kommentoida ja sillä tavalla osallistua leikkeihin, lisäksi jutustelevat niitä näitä.

Just joo... eikö olisi kannattanut ennemmin miettiä kenen kanssa niitä lapsia hankkii??

Ei ole helppoa ei. Mulla oli sama tilanne, poika kaipasi isäänsä ja luultavasti isäkin poikaansa mutta puoliso esti tapaamiset tosi tehokkaasti. Olin katkera, mutta en näyttänyt sit'. Kerroin pojalle milloin mitäkin selityksiä hyvin ympäripyöreitä että nyt ei isiä näy, on töitä ja vähän rahaa jne. jne. mutta muista että joka tapauksessa isi rakastaa sua yhtä paljon kuin äitikin.
Jotenkin siitä selvittiin, isi teki ohareita enemmän kuin laki sallii, minä löysin ihanan miehen ja elämä oli mallillaan. Pojan isä erosi ja poju oli 17 kun pyysi anteeksi tyhmyyttään sekä minulta että pojalta ja kiitti miten hyvin olen lapsen kasvattanut.Nyt on poika intissä ja edelleen on isän hyväksyntä tärkeää ja arvokasta, voi miten hyvältä tuntui etten aikoinaan omalla katkeruudellani pilannut lapseni isäsuhdetta.
Yhtään en edelleenkään arvosta pojan isää enkä halua hänestä kuulla sen enempää, mutta jotenkin tuntuu hyvältä kun lapsellani onkin nyt kaksi miehenmallia joilta poimia niitä elämän esimerkkejä.

Alkuperäinen kirjoittaja fnsjkfö;25802067:
Just joo... eikö olisi kannattanut ennemmin miettiä kenen kanssa niitä lapsia hankkii??

Mistäs se ois pitänyt tietää ett mies joka oli ihan ok isä ensimmäiset 1,5v löytää uuden pimatsun itselleen ja sit ei enää kiinnosta pätkääkään?

Mistäs se ois pitänyt tietää ett mies joka oli ihan ok isä ensimmäiset 1,5v löytää uuden pimatsun itselleen ja sit ei enää kiinnosta pätkääkään?

Älä turhaan vaivaa päätäsi tällaisella. Jos lapsi ei olisi juuri teidän kahden aikaansaannos, ei hän olisi juuri sellainen aarre kuin on.
Lapsi on saanut sekä sinulta että isältään erilaisia piirteitä joista on muodostunut juuri tuo rakastamasi lapsi joka on syytön siihen mihin syntyi, mutta ehdottomasti ansainnut vanhempiensa rakkauden. Sinun tehtäväsi on varmistaa hänen elämälleen mahdollisimman vakaa pohja.