Imetys asiaa ja kun pitäisi ekaa kertaa päästä yksin pois...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Noviisi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Noviisi"

Vieras
Olipas hankala otsikko, mutta kertokaa uudelle äidille, miten kannattaisi toimia vauvan kanssa, kun hän on nyt ollut ihan täysimetyksellä ja mulla olisi ensi kuun lopulla menoa ekaa kertaa niin että en viitsi ottaa vauvaa mukaan.

En omista rintapumppua, enkä ole ikinä edes kokeillut, mutta kotona on varmuuden vuoksi ollut ostettuna pari purkkia nania ja tuttipullo.

Pitäisikö vauvalle ensin kokeilla huoliiko hän pulloa? Voinko antaa korviketta ihan suoraan? Vai pitäisikö se ostaa pumppu ja yrittää pumpata omaa maitoa talteen? Miten sitä säilötään?

Tarkoitus on kuitenkin jatkaa imetystä ihan normaalisti ja olis ihan kertaluonteinen homma...

Pari tuntia lapsi pärjää ihan hyvin ilmankin yleensä, syöttää ennenkuin lähtee ja kun tulee takaisin syöttää uudestaan. Toki voi pumpata maitoa pulloonkin, syö jos syö. Tosin kaikki eivät rintaa huoli pullon jälkeen. Maitoa voi pakastaa.

Minä pumppasin ja laitoin pakkaseen, josta mies sai sulattaa vaaville tarvittavan määrän. Suosittelen siis pumpun ostoa ja kokeilua huolikoo pulloa lainkaan, yrittäisin pärjätä ilman korviketta. Pumpattu maito pienissä erissä pakkaseen pakastepusseissa ja sulatus vesihauteessa.

En usko että sun kannattaa ostaa pumppua ainakaan tuon yhden kerran takia, ellei sillä sitten ole enemmänkin käyttöä.

Voit yrittää lypsää käsinkin, tai sitten antaa vain sitä NANia. Lähinnä ongelma on omasi, eli jos olet liian kauan imettämättä niin sinun täytyy päästä tyhjentämään. Vauva pärjää kyllä pari syöttökertaa vaikka NANilla.

Äläkä ota liian vakavasti noita "ei välttämättä huoli rintaa/pulloa", meillä on molemmat lapset ihan sujuvasti syöneet molempia =)

Pari tuntia lapsi pärjää ihan hyvin ilmankin yleensä, syöttää ennenkuin lähtee ja kun tulee takaisin syöttää uudestaan. Toki voi pumpata maitoa pulloonkin, syö jos syö. Tosin kaikki eivät rintaa huoli pullon jälkeen. Maitoa voi pakastaa.

Eli on riski että vauva ei rintaa enää huoli jos saa pulloa? :/ Meno kestää n.3h, voi olla että vauva pärjää tuon ajan, mutta ei varmasti. On ilta-aikaa jolloin vauva ainakin nyt illalla tankkailee useammin...

[QUOTE="Noviisi";25807590]Eli on riski että vauva ei rintaa enää huoli jos saa pulloa? :/ Meno kestää n.3h, voi olla että vauva pärjää tuon ajan, mutta ei varmasti. On ilta-aikaa jolloin vauva ainakin nyt illalla tankkailee useammin...[/QUOTE]

Meillä huoli sekä rinnan että pullon, mutta kuulemma on sellaisiakin tapauksia jotka eivät huoli. Mutta käsittääkseni ne, joilla imetys muuten sujuu eikä kovin usein pulloa juo, pitäisi ihan rintaa imeä uudemman kerran.

Alkuperäinen kirjoittaja Neljän Äiti;25807652:
Jos meno kestää niin pitkään että vauva tarvitsee maitoa, ehdottomasti opettaisin vauvan ensin juomaan pullosta. Muuten hoitajalle tulee todella kova paikka..

Peesaan tätä! Ensin kyllä varmistaisin, että vauva juo jostain muustakin sitä maitoa, hörpyttämällä tai pullosta. Ja jos vauva saa eka kerran korviketta, voi saada siitä kovatkin vatsakivut. Ei todella olisi kiva olla siinä isän paikalla (vai kuka nyt vauvan kanssa jääkään) Itse olen kahden lapsen kanssa varmistanut aina ennen menojani, että vauvan ruokailut sujuu jotenkin myös ilman minua.

Kokeile antaa Nan:ia pari kertaa iltaisin, niin näet huoliiko sitä. Jos huolii, niin helppo homma.
Itse olemme antaneet nannia tuollaisissa tilanteissa, sillä pumppaamalla ei oikein itseltäni irronnut maitoa.

Kokeilukin kannattaa tehdä niin että sinä et ole se syöttäjä,vauva tietää että sulla olisi tarjolla parempaa.Itse kokeilisin kyllä etukäteen,meillä kolmoselle ei korvike sopinut lainkaan,piti olla pumpattua rintamaitoa kun olin vähän pidempään poissa.

Tosin kaikki eivät rintaa huoli pullon jälkeen.

Mä en usko tuota, ettäkö yksi ainoa pulloruokinta saisi vauvan hylkäämään rinnan kokonaan ja kerrasta. Oletetaan, että vauva hallitsee rinnasta imemisen hyvin ja on tehnyt sitä viikkoja tai jopa kuukausia. Vaikka yksi yhtäkkinen pulloruokinta olisikin vauvasta helppoa ja hän pettyisi saadessaan seuraavalla ruokinnalla rinnan suuhunsa, niin en usko sellaista vauvaa olevankaan, joka ei nälän kasvaessa kohta rintaa taas huolisi. Toki jos äiti ei kestä itkua yhtään ja vaihtaa pulloon heti kun vauva vähän rääkäisee, niin sitten homma voikin mennä niin. Vika vaan ei ole silloin vauvan.

Meillä oli alusta saakka pullo käytössä kerran päivässä, vaikka omaa maitoa riittikin. Ihan yllättävien menojen takia, eipähän tarvinnut jännittää, juoko vauva pullosta kun jää hoitoon tai tuleeko vatsanväänteitä. Ikinä ei kyllä tissistä kieltäytynyt, vaikka oli illalla pulloa saanutkin :D

[QUOTE="...";25808357]Kokeile antaa Nan:ia pari kertaa iltaisin, niin näet huoliiko sitä. Jos huolii, niin helppo homma.
Itse olemme antaneet nannia tuollaisissa tilanteissa, sillä pumppaamalla ei oikein itseltäni irronnut maitoa.[/QUOTE]

Kokeile mielummin aamusta/aamupäivällä!! Jos tulee vatsakipuja ni ei yötä vasten huuda niitä...

[QUOTE="vieras";25808561]Kokeile mielummin aamusta/aamupäivällä!! Jos tulee vatsakipuja ni ei yötä vasten huuda niitä...[/QUOTE]

Ja meillä ei käynyt NAN, huusi kuin syötävä, piti käyttää Tuttelia. Vinkkinä vaan, jos tulee mahakipua, niin kokeile toista merkkiä. :)

Yhteistyössä