Mitä mieltä tälläisestä perhepäivähoitajasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 2lapsenäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
2

2lapsenäiti

Vieras
Kävin viime viikolla erään perhepäivähoitajan kotona tutustumisreissulla, paikka ja hoitaja oli todella mukavan oloisia.

Mutta, kun keskustelumme kääntyi perheemme tyttäreen ja hänen allergioihinsa (pitää antaa pistos jos syö jotain mitä hän ei saisi) niin hoitaja kertoi heti ettei mielellään ottaisi tälläistä lasta hoitoonsa. Syyksi hän kertoi, että kun hän oli ollut alaikäinen ja oli ollut päiväkodissa työharjoittelussa ja viimeisenä päivänä hänen ryhmässään ollut lapsi sai kohtauksen, koska oli syönyt jotain mitä ei olisi pystynyt syömään ja tälläkin lapsella oli tämä piikki. Lasta pistettiin ja tilattiin ambulanssa, lapsi lähti sairaalaan edelleen tajuttomana kohtauksesta eikä hoitaja koskaan saanut tietää miten lapselle kävi, koska oli tosiaan viimeistä päivää työharjoittelussa. Sanoi, että jäi aikamoiset traumat tapahtuneesta.

Olen tietysti iloinen, että hoitaja kertoi tämän, mutta jotenkin jäi asia häiritsemään. Sovimme, että molemmat miettivät asiaa tämän viikon ajan.

[QUOTE="a.p";25810282]Tarkoitin lähinnä ammatin kannalta. Koska hänen täytyisi olla valmis mm. elvyttämään lapsia.[/QUOTE]

Ehkä hänen traumansa koskee vain tätä tietynlaista tilannetta eli pahaa reaktiota ruoka-aineeseen ja jos hän ei allergisia lapsia hoitoon ota niin aika pieni todennäköisyys että näin tulisi käymään.

Ehkä hänen traumansa koskee vain tätä tietynlaista tilannetta eli pahaa reaktiota ruoka-aineeseen ja jos hän ei allergisia lapsia hoitoon ota niin aika pieni todennäköisyys että näin tulisi käymään.

Niijoo, totta. Mutta miten jos hän ilmoittaakin, että voisi sittenkin ottaa lapseni hoitoon..? Lapseni kyllä on jo sen verran vanha, että osaa itsekkin sanoa mitä saa syödä ja mitä ei, mutta jos kuitenkin vahinko käy. Jos hoitaja menee lukkoon siinä tilanteessa?

Hän itsekkin kyllä sanoi, että olisi varmaa ylisuojeleva lasta kohtaa, eli vahtisi tarkkaan mitä lapsi suuhun pistää ja ihoreagtioita sun muita tarkkailisi todella tarkkaan.

En haluaisi kuulostaa törkeältä ja sanoa, että en haluakkaan lasta hoitoon hänen luokseen. Kun kuitenkin kehuin kotia ja häntä todella paljon ennenkuin tuli tämä allergia asia esiin. En siis tietenkään ole vielä 100% varma päätöksestäni veisinkö lapsen sinne hoitoon vai jonnekkin muualle.

[QUOTE="a.p";25810308]Niijoo, totta. Mutta miten jos hän ilmoittaakin, että voisi sittenkin ottaa lapseni hoitoon..? Lapseni kyllä on jo sen verran vanha, että osaa itsekkin sanoa mitä saa syödä ja mitä ei, mutta jos kuitenkin vahinko käy. Jos hoitaja menee lukkoon siinä tilanteessa?

Hän itsekkin kyllä sanoi, että olisi varmaa ylisuojeleva lasta kohtaa, eli vahtisi tarkkaan mitä lapsi suuhun pistää ja ihoreagtioita sun muita tarkkailisi todella tarkkaan.

En haluaisi kuulostaa törkeältä ja sanoa, että en haluakkaan lasta hoitoon hänen luokseen. Kun kuitenkin kehuin kotia ja häntä todella paljon ennenkuin tuli tämä allergia asia esiin. En siis tietenkään ole vielä 100% varma päätöksestäni veisinkö lapsen sinne hoitoon vai jonnekkin muualle.[/QUOTE]

Niin, hankala sanoa. Miettisin kyllä tarkkaan. Ehkä kannattaa jutella vielä hänen kanssaan.

[QUOTE="a.p";25810308]Niijoo, totta. Mutta miten jos hän ilmoittaakin, että voisi sittenkin ottaa lapseni hoitoon..? Lapseni kyllä on jo sen verran vanha, että osaa itsekkin sanoa mitä saa syödä ja mitä ei, mutta jos kuitenkin vahinko käy. Jos hoitaja menee lukkoon siinä tilanteessa?

En haluaisi kuulostaa törkeältä ja sanoa, että en haluakkaan lasta hoitoon hänen luokseen. Kun kuitenkin kehuin kotia ja häntä todella paljon ennenkuin tuli tämä allergia asia esiin. En siis tietenkään ole vielä 100% varma päätöksestäni veisinkö lapsen sinne hoitoon vai jonnekkin muualle.[/QUOTE]

Onko sulla sitten paljonki vaihtoehtoja? Joku toinen hoitopaikka nurkan takana odottamassa, tai ei mikään kiire hoidon aloittamiselle?

Se vaan nyt on fakta että joskus ihmiset näkevät traaumaattisia asioita ja joskus siitä jää pahat arvet. Sillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä sen kanssa miten hän työnsä hoitaa.

Se takiahan hän siitä sanoi. Että te tiedätte että hänen täytyy miettiä asiaa pystyykö hän tiukan paikan tullen toimimaan. Tosin nythän hänellä on kokemusta, eli hän tietää miltä näyttää jos saa anafylaktisen shokin. Joten saattaa olla että sen tilanteen tullessa hän tietäisikin tarkkaan miten toimia kun taas ennen siinä tilanteessa olematon voisi lamaantua. Ensiapukoulutushan ei takaa sitä että osaa toimia oikein ja panikoitumatta sitten kun tositilanne iskee...

Mun mielestä hienoa, että sanoi suoraan mikä tilanne on. Vaikka hän onkin ammatiltaan lastenhoitaja, on hyvä vaan, että kertoo asiat suoraan. Eikä ole mitenkään outoa, jos itsekin sanot ihan suoraan, että tämän asian takia haluat lapsesi muualle hoitoon.

Mulla on vakavasti allerginen lapsi, jonka kanssa kerran on jo menty ambulanssilla sairaalaan. Hänen allergiansa on yksi syy miksi olen jäänyt kotiin hänen kanssaan mahdollisimman myöhään. Jopa lääkärimme sairaalassa sanoi olevansa helpottunut kun kerroin itse hoitavani häntä. Hoidossa kun voi tosiaan sattua pieni vahinko, jolla voi olla lapseni kaltaiselle allergikolle pahat seuraukset. En itse jättäisi lasta hoitajalle, joka ei tuntisi olevansa sinut asian kanssa. Olen myös miettinyt kumpi olisikaan parempi sitten kun hoidon tarve tulee, perhepäivähoitaja vai päiväkoti. Olen myös ajatellut ajankohdan lähestyessä ottaa yhteyttä allergiapäiväkotiin; voi miten helpottava ajatus olisikaan, että lapsi voisi olla sellaisessa hoidossa!

Jos päätät tämän hoitajan sopivan kuitenkin hoitajaksi, pidä ihmeessä huoli, että hän osaa käyttää niin tätä piikkiä kuin mahdollisia muitakin allergialääkkeitä, jos sellaisia on. Ja osaa pitää päänsä kylmänä jos tilanne tarvitsee nopeaa toimintaa.

mä en pph:na ota vaikeita kohtauksia mahdollisesti saavia lapsia hoitoon. syynä se että yksin vastaan neljästä pienestä. jos yksi saa kohtauksen, kuka vahtii niitä kolmea muuta sen aikaa?
päiväkoti tai ryhmis on parempi paikka tällaisille lapsille: usea aikuinen tiloissa, joille voit tilapäisesti sysätä pari päätä jotta voit yhtä kohtaus-lasta auttaa.
ennenkuin menitte tutustumaan, olisi perhepäivähoitajaa kyllä esimiehen kuulunut infota tällaisesta..niin ainakin meillä menee.

En erityisesti mitään mieltä. Jos muita vaihtoehtoja olisi varmasti laittaisin lapsen johonkin muualle hoitoon, en sen vuoksi että ajattelisin ettei hän kykenisi tai osaisi hätätilanteessa toimia, vaan sen vuoksi ettei hoitajan tarvitse varoa ja pelätä tarpettomasti työssään tilannetta joka on aiemmin ollut traumaattinen. Liiallinen pelko saattaa vaikuttaa haitallisesti muihin hoito(tilanteisiin) Jos taas päätyisin ko. hoitopaikkaan kertoisin avoimesti onko vastaavia tilanteita oman lapseni kanssa ollut, miten niissä on toimittu ja miten toivoisin toimittavan jos sellaisia hoidossa sattuu.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä