paljonko säästät lapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja säästöön vai käyttöön?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ajokortti ja auto rahat aijon säästää. En niitäkään suoraan lapselle, vaan siten, että voimme sit maksaa sen kortin ja auton kun niille tulee tarvetta. Tuskin juuri muuten säästän lapselle erikseen rahaa. Lahjarahat tietty menee suoraan lapsen tilille ja pysyvät siellä niin kauan kunnes itse tahtoo ne käyttää.

[QUOTE="Pirita";25810988]En yhtään. En itsekään saanut vanhemmiltani mitään, ja kyllä tässä on pärjäilty ilman almuja.[/QUOTE]

Tästä syystä haluan että lapseni saa edes pienen pesämunan alkuun. Autokoulu ja oma auto olisi varmasti ollut sinustakin ihan kiva?

Ja voiko omilta vanhemmilta saada almuja? Minusta se on vain välittämistä, huolehtimista ja antaa "turvattu" itsenäistymisen alku.

Me ei säästetä kovin paljon. Ikinä ei tiiä miten talouden käy ja vähä ottaa päähän jos on säästäny jonneki tilille isoja summia ja ne katoaa jonku inflaation tai muun voimasta taivaan tuuliin.

Jos te ostatte lapsellenne asunnon, siitä pitäisi maksaa melkoinen lahjavero. Että ei paljon järkeä. Juuri enempää järkeä on tuskin siinäkään, että säästää rahaa jollekin pankkitilille, korot ovat nykyään niin olemattomat, että esim. 10-15 vuoden aikana sen säästetyn rahan arvo heikkenee inflaation takia huomattavasti.

Me päädyimme siihen, että olemme pistäneet lasten omia rahoja osakkeisiin ja indeksirahastoihin. Tänä heikkonakin aikana ne ovat nousseet niin, että esim. 4-vuotiaalla on jo siellä n. 30 000 euroa. Tiedustelkaa pankeista näitä vaihtoehtoja, esim. tonnillakin pääsee jo liikkeelle.

Ja on niitä rahastoja kyllä omissakin nimissä vanhuuden varalle.

juu, ollaan kyllä tietosia lahjaverosta.ei ole tarkoitus siis lahjoittaa asuntoa lapselle, mutta hän voi asua meidän omistamassa asunnossa ilmaiseksi, tai esim. Maksaa vastikkeen

ukki laittaa molemman lapsen tilille 50€/kk säästöön. on avannut heille itse säästötilit heidän synnyttyä.
itse laitamme lapsilisät lasten omille tileille säästöön. ja tietenki kaikki synttärirahat ym mitä saavat.

[QUOTE="vieras";25810941]Oletko miettinyt lahjaveroa ja sitä että lasten nimiin ei ihan tuosta vain voi laittaa esim. asuntoa?[/QUOTE]

Asunto ei olla lapsille laittamassa, mutta kunhan tästä muutetaan uuteen, niin vuokrataan tämä nykyinen (oma) ja voidaan laittaa vuokratulot sitten lasten tileille - esimerkiksi. Mies joskus selvitti tuota asunnon siirtämistä lasten nimiin, niin siinäkin kai olisi jotain porsaanreikiä - voisi pikkuhiljaa joka vuosi aina luovuttaa osan asunnosta tai jotain, en oikein enää muista.

10e/ikävuosi synttäreinä. Välillä muita pikkusummia. Kolikoita possuun.

Lapsilisät menee omiin säästöihin, voisi lopettaa moisen turhuuden suomessa. Sossun asiakkaat voisi saada sen rahan sossusta, muut sitä ei oikeesti edes tarvitse.

Meillä meni lapsilisät lapsen tilille. Välillä kun oli hyvä kausi markkinoilla . laitettiin isompi potti sijoitusrahastoon ja sit taas joskus otettiin rahat sieltä pois. Lapsilisillä "tienattua rahaa oli noin 40 000 kun lapsi täytti 18v. Itse maksoi autokoulunsa , osti halvan auton itselleen ja ryhtyi asuntosäästäjäksi. Kesätöillä on rahoittanut omat menonsa noin 16v saakka. Tosi tarkka on rahan suhteen vaikka tilillä onkin mukavasti pesämunaa. Tosin me vanhemmatkin olemme tosi tarkkoja rahan käytön suhteen, joten meiltä on oppinut kuinka rahan saa riitämään ja jää vielä säästöönkin.

Jos te ostatte lapsellenne asunnon, siitä pitäisi maksaa melkoinen lahjavero. Että ei paljon järkeä. Juuri enempää järkeä on tuskin siinäkään, että säästää rahaa jollekin pankkitilille, korot ovat nykyään niin olemattomat, että esim. 10-15 vuoden aikana sen säästetyn rahan arvo heikkenee inflaation takia huomattavasti.

Me päädyimme siihen, että olemme pistäneet lasten omia rahoja osakkeisiin ja indeksirahastoihin. Tänä heikkonakin aikana ne ovat nousseet niin, että esim. 4-vuotiaalla on jo siellä n. 30 000 euroa. Tiedustelkaa pankeista näitä vaihtoehtoja, esim. tonnillakin pääsee jo liikkeelle.

Ja on niitä rahastoja kyllä omissakin nimissä vanhuuden varalle.

Olethan tietoinen, että teidän tulee tehdä maistraatille selvitys lapsen rahoista vuosittain, mikäli lapsellanne todella on 40 000 tilillä rahaa?

[QUOTE="äitee";25813823]Olethan tietoinen, että teidän tulee tehdä maistraatille selvitys lapsen rahoista vuosittain, mikäli lapsellanne todella on 40 000 tilillä rahaa?[/QUOTE]
Ja kuulemma tulee hankkia edunvalvoja myös.

[QUOTE="Yh-äiti";25813848]No ei se nyt ihan näin mene. On monia pienituloisia perheitä joissa tulot juuri ja juuri rajan yli, että toimeentulotukea ei saa eli tällöin ei ole sossun asiakas. Kyllä tuollaisissa perheissä on se lapsilisä tarpeen.[/QUOTE]

Meillä ainakin lapsilisä laskettiin lapsen tuloksi ja elatus-ja lapsilisällä lapsi tuli elättää, koska kyseessä oli pieni lapsi. Näinpä pieni tuloinen saisi 100e/lapsi rahaa sossusta, jos tulot ovat aiemmin olleet juuri sen yli, nyt saisi sen 100e sossun luukulta. Kunnalle se voisi tuoda hieman lisämaksua, mutta valtiolle säästö olisi suurempi, jolloin kunnalle voisi antaa hieman enemmän tukea. Sen lisäksi lapsikorotukset poistuisivat, ja jokainen saisi sen 100e/lapsi sossun asiakkaana pienituloisena.

Sen lisäksi poistaisin sen typerän vuokranmaksu/tukisysteemin ja monen tonnin käteissumman niiltä laitosnuorilta, en käsitä miksi elämäsä itse kusseet saavat hirveät kasat rahaa siitä hyvästä.

Kouluruoan voisi melki poistaa, rehellisesti kotoa saa paremmat ruuat. Kouluruoka on kuraa ja ravintoarvot aivan perseellään.

Bussit maksulliseksi vaunuilla kulkevillekin.

Olin ajatellut vaikka mitä muita, mutta nyt ei tule mieleen. Pienistä summista kertyy iso säästö.

Meillä ainakin lapsilisä laskettiin lapsen tuloksi ja elatus-ja lapsilisällä lapsi tuli elättää, koska kyseessä oli pieni lapsi. Näinpä pieni tuloinen saisi 100e/lapsi rahaa sossusta, jos tulot ovat aiemmin olleet juuri sen yli, nyt saisi sen 100e sossun luukulta. Kunnalle se voisi tuoda hieman lisämaksua, mutta valtiolle säästö olisi suurempi, jolloin kunnalle voisi antaa hieman enemmän tukea. Sen lisäksi lapsikorotukset poistuisivat, ja jokainen saisi sen 100e/lapsi sossun asiakkaana pienituloisena.

Sen lisäksi poistaisin sen typerän vuokranmaksu/tukisysteemin ja monen tonnin käteissumman niiltä laitosnuorilta, en käsitä miksi elämäsä itse kusseet saavat hirveät kasat rahaa siitä hyvästä.

Kouluruoan voisi melki poistaa, rehellisesti kotoa saa paremmat ruuat. Kouluruoka on kuraa ja ravintoarvot aivan perseellään.

Bussit maksulliseksi vaunuilla kulkevillekin.

Olin ajatellut vaikka mitä muita, mutta nyt ei tule mieleen. Pienistä summista kertyy iso säästö.

Kuten arvata saattoi niin sä et ymmärtänyt mitä kirjoitin. Koita nyt hyvä ihminen tajuta, että kaikki pienituloiset eivät ole sossun asiakkaita.

Luuletko muuten ihan tosissaan, että kaikki lapset saisivat kotoa tarvittavat eväät kouluun. Mä tiedän lapsia joiden pelastus on kouluruokailu koska kotona ei ruokaan pahemmin panosteta ja päivän ainoa lämmin ruoka on se koulussa saatu.

Me säästämme tytölle lapsilisästä 30€ ja omistamme laitamme miehen kanssa 15€ joka kuukausi. Ja olemme työttöminä. Haluamme, että tytöllämme on rahaa reilusti, kun muuttaa joskus pois kotoa. Rahalla ostaa huonekaluja, vuokratakuurahat ja muutama vuokraosuus olisi tallessa. Oma äitini ei minulle säästänyt ja tiukkaa oli pois muuttaessa, kun riitojen takia piti pian muuttaa kotoa.

Yhteistyössä