Mitä tehdä kun (aikuinen) naapuri kiusaa lapsiani(kin).

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jepp"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jepp"

Vieras
Tällä naapurilla on 2. luokalla oleva poika ja omat lapseni ovat ekalla ja kolmosella.

Tämän pojan äiti kieltää lapsiani leikkimästä ulkona esim. isolla lumikasalla jos heidän poika on siinä leikkimässä. Sama koskee hiekkalaatikkoa, keinuja jne.

Hän huutaa lapsilleni että painukaa pois ja teillä ei ole mitään asiaa olla tässä lumikasassa. Lisäksi hän on kieltänyt lapsiani leikkimästä hänen lapsensa kanssa. Vähän vaikea vain toteuttaa jos kaikki pihan lapset (asutaan rivarissa) leikkivät pihalla yhdessä.

Minä olen tämän naapurin mielestä latvakakkonen hänen sanojensa mukaan ja lapsenikin ovat hänen mielestä hulluja kun eivät usko hänen kieltoja.

Samainen naapuri on suuttunut muutamalle muullekin perheelle. Ja kaikki alkoi siitä kun heidän poika sotki lasteni vaatteet syksyllä kuralla. Siis aivan tahallisesti. Heitti mutaa lasteni päälle kun he eivät suostuneet leikkimään tämän pojan halumaa leikkiä. Samanlaisia juttuja poika on tehnyt muillekin lapsille. Lisäksi hän on rikkonut taloyhtiön omaisuutta, repinyt kukkaistutuksia muiden pihoilta, kirjoittanut seiniin kirosanoja ja opettanut saman pienemmillekin lapsille.

Pojan äiti vain sattuu olemaan sitä mieltä että hänen poika ei ole tehnyt mitään, mitä pojasta kerrotaan. Ei, vaikka asioille on monta silminnäkijää.

Nyt hän sitten huutaa mun ja muiden lapsille aiheetta, haukkuu aikuisia mielenvikaisiksi ja ei suostu keskustelemaan mistään. Tottakai ainakin mun lapsia saa komentaa jos he jotain väärää tekee mutta ei niitä sentään voi kieltää ulkona leikkimästä.

Mun mielestä lasten pitää saada leikkiä ulkona ihan kaikessa rauhassa. Ei hänenkään poikaansa kukaan häädä leikeistä tai pihalta pois.

Voisi porukalla kiusata sitä naapuria. Ts. laittaa se kuriin, tehdä selväksi että tämä peli ei vetele.

Tai sitten siitä voi ilmoittaa ihan poliisillekin, jos käytös on oikeasti hullua ja lapsia pelottavaa.

[QUOTE="hullu";25819098]teillä[/QUOTE]
Ilmeisesti saattaa olla taustalla jotain mielenterveysongelmia. Vielä kun keksisi miten ton kaiken terrorisoinnin saa loppumaan.

Voisi porukalla kiusata sitä naapuria. Ts. laittaa se kuriin, tehdä selväksi että tämä peli ei vetele.

Tai sitten siitä voi ilmoittaa ihan poliisillekin, jos käytös on oikeasti hullua ja lapsia pelottavaa.

Poliisia mä kanssa mietin. Olen tähän saakka ajatellut että poliisi olisi se viimeinen oljenkorsi, mutta alkaa olla keinot vähissä jos tämä naapuri ei suostu edes keskustelemaan käytöksestään ja siitä miksi kokee tuon huutamisen ja haukkumisen oikeutetuksi.

Eniten säälittää sekopään poika:|

Mua kanssa säälittää ja mietinkin monesti että millaiset kotiolot pojalla on. Poikaa kuulemma kiusataan ainakin koulussa. Omat lapseni ovat eri koulussa kuin tuo poika, mutta tällaista he ovat kyseiseltä pojalta kuulleet. Jos hän käyttäytyy samalla tavalla koulussa kuin täällä kotipihalla niin en yhtään ihmettele että kiusaamista tapahtuu koulussa, vaikka se ei olekaan oikein.

Mutta jos pojan äiti huutaa muille ja haukkuu muita niin voisin kuvitella että hän ei välttämättä ole aina mikään unelma-äiti lapselleenkaan. Jostain kai ne käytösmallitkin saadaan.

[QUOTE="jepp";25819207]Mua kanssa säälittää ja mietinkin monesti että millaiset kotiolot pojalla on. Poikaa kuulemma kiusataan ainakin koulussa. Omat lapseni ovat eri koulussa kuin tuo poika, mutta tällaista he ovat kyseiseltä pojalta kuulleet. Jos hän käyttäytyy samalla tavalla koulussa kuin täällä kotipihalla niin en yhtään ihmettele että kiusaamista tapahtuu koulussa, vaikka se ei olekaan oikein.

Mutta jos pojan äiti huutaa muille ja haukkuu muita niin voisin kuvitella että hän ei välttämättä ole aina mikään unelma-äiti lapselleenkaan. Jostain kai ne käytösmallitkin saadaan.[/QUOTE]

Koulukiusaaminen aiheuttaa lapsessa sen että hän kiusaa muualla. Tiedäthän, isäntä karjuu emännälle, emäntä huutaa lapsille, lapset vetää kissaa hännästä...
Eikä missään tapauksessa saa ajatella että joku olisi ansainnut kiusaamisen koulussa, jos hän itse tekee jossain epäasiallisuuksia. Ikävän olotilan kierre olisi saatava loppumaan. Äitikin vain tuntuu ylisuojelevan lastaan.

[QUOTE="jepp";25819207]Mua kanssa säälittää ja mietinkin monesti että millaiset kotiolot pojalla on. Poikaa kuulemma kiusataan ainakin koulussa. Omat lapseni ovat eri koulussa kuin tuo poika, mutta tällaista he ovat kyseiseltä pojalta kuulleet. Jos hän käyttäytyy samalla tavalla koulussa kuin täällä kotipihalla niin en yhtään ihmettele että kiusaamista tapahtuu koulussa, vaikka se ei olekaan oikein.

Mutta jos pojan äiti huutaa muille ja haukkuu muita niin voisin kuvitella että hän ei välttämättä ole aina mikään unelma-äiti lapselleenkaan. Jostain kai ne käytösmallitkin saadaan.[/QUOTE]

Jospa poika kohtelee pihan lapsia samalla tavalla kuin häntä kohdellaan koulussa :( Ei ole puolustus mutta mä varmaan ottaisin yhteyttä kouluun ja kertoisin että tiedän että tätä poikaa kiusataan teidän koulussa.
Kuulostaa siltä että oma äiti ei tekisi mitään vaikka hänelle kertoisikin epäilyistä.

[QUOTE="jepp";25819213]Eikös se ole laitonta?[/QUOTE]
Ei, jos on itse paikalla eli joko poika tai sinä. Salakuuntelu, eli se, että jättää laitteen nauhoittamaan johonkin, on laitonta.

Miksi teidän lapset haluavat mennä juuri lumikasalle tai keinuihin kun siinä on tuo poika, jos eivät kuitenkaan hänen kanssaan leiki? (tuskin leikkivät jos kotona puhutte ja naapureiden kanssa pahaa hänestä lasten kuullen).

Eikö normaali ihminen haluaisi tehdä jotain että tuota poikaa ei kiusattaisi koulussa, mutta te naapurustossa puhutte selän takana pahaa. Ehkä juuri tuo koulukiusaus on saanut äidin varautuneeksi.

Onko siinä pihassa vain yksi lumikasa? Ja teidän lapset haluavat tehdä aina juuri sitä samaa, mitä tuo poika? Kyllä minäkin olisin vähän ihmeissäni jos olisintuon pojan äiti, varsinkin jos naapuri juoruaisi poikani koulukiusaamistaustasta ja samalla aiheuttaisi näin lapselle lisää syrjimistä. Miten ne välit menivät siitä vaatesotkimisjutusta?

[QUOTE="hmmm";25819718]Miksi teidän lapset haluavat mennä juuri lumikasalle tai keinuihin kun siinä on tuo poika, jos eivät kuitenkaan hänen kanssaan leiki? (tuskin leikkivät jos kotona puhutte ja naapureiden kanssa pahaa hänestä lasten kuullen).
[/QUOTE]

Ap kirjoitti, että tämän toisen lapsen äiti on kieltänyt muita lapsia leikkimästä tämän yksinäiseksi jääneen pojan kanssa. Mutta ei hän voi määrätä, missä muut lapset saavat olla.

Omituista kyllä sitten naukua, että omaa lasta syrjitään, jos itse häätää kaikki ihmiset ympäriltä.

Meillä on nyt sinun sana tästä tapauksesta. Oletko varma että poikasi eivät kiusanneet tätä lasta? Jos haluat välit hyviksi, niin ehkä toinen lapsistasi voisi leikkiä kahdestaan tämän pojan kanssa. Ei niin että molemmat omat lapsesi vetävät yhtä köyttä ja kiusaavat tätä lasta ja sinä vielä juoruat hänestä toisten äitien kanssa. Jos lapsi ei ole vielä verbaalisti taitava, niin hän lienee turhautunut poikiesi päsmäröintiin ja sotkenut puvut.

vaaditko tuosta jotain pesupalveluita vai miksi hänen äitinsä on siitä nyt niin suuttunut?

[QUOTE="hmmm";25819824]Meillä on nyt sinun sana tästä tapauksesta. Oletko varma että poikasi eivät kiusanneet tätä lasta?[/QUOTE]

Tämä kyllä kiinnostaisi minuakin, mutta ehkä ap kertoo, kun palaa töistä.

[QUOTE="hmmm";25819761]Onko siinä pihassa vain yksi lumikasa? Ja teidän lapset haluavat tehdä aina juuri sitä samaa, mitä tuo poika? Kyllä minäkin olisin vähän ihmeissäni jos olisintuon pojan äiti, varsinkin jos naapuri juoruaisi poikani koulukiusaamistaustasta ja samalla aiheuttaisi näin lapselle lisää syrjimistä. Miten ne välit menivät siitä vaatesotkimisjutusta?[/QUOTE]

Eikös lapset tykkää leikkiä keskenään? Miksi ei? Parempi niiden olisi leikkiä siinä aikuisten silmien alla ja jos nahistelevat niin komentaa jos tarpeen. Ei kai Nicopetteri asu pumpulissa?

Yksi lumikasa on turvallisessa paikassa. On myös isoin kasa missä mahtuu kaikki pihan lapset leikkimään samaan aikaan. Ja he ovatkin rakentaneet lumikasaan hienon lumilinnan yhdessä Siis kaikki pihan lapset, myös omani ja tämä em. poika. Muut lumikasat ovat parkkipaikalla ja parkkipaikan sisääntulon kohdalla. Niissä ei taida kukaan vanhemmista antaa lastensa leikkiä.

Niin lumikasassa kuin keinuissa mahtuu olemaan lapsia siten, että tämä yksi poika ei voi omia piha-aluetta itselleen. Toki keinuja on rajoitettu määrä ja niissä keinutaan luonnollisestikin vuorotellen. Ihmeellistä että muut pihan lapset (yhteensä 14) voivat jakaa lumikaan ja muun leikkipihan keskenään ja pystyvät leikkimään yhdessä. Kyse ei siis ole siitä, etteikö pojan kanssa leikittäisi vaan siitä että poika haluaa omia koko pihan itselleen lumikasoineen päivineen ja hänen äitinsä mielestä tämä on ok.

Joku ehdotti että lapseni (tai toinen lapsistani) leikkisi kahdestaan tuon pojan kanssa. Muuten hyvä mutta pojan äiti on sen kieltänyt. Yrittää kieltää jopa silloin mun ja joidenkin muidenkin naapureitten lasten leikit kun kaikki leikkivät yhdessä ryhmässä.

Tottakai meillä on puhuttu lasten kanssa tilanteesta mutta emme puhu pahaa. Ettekö te puhuisi lastenne kanssa, jos naapurin nainen huutaisi lapsillenne ja kieltäisi olemasta pihalla?!!

Haluaisin vain että toi huutaminen pihan muille lapsille loppuisi, varsinkaan kun kyse ei ole muusta kun pihan yhteiskäytöstä ja lasten sekä näiden vanhempien haukkuminen hulluiksi.

Harmittaa kun naapuri sulkeutuu eikä edes avaa oveaan jos haluan mennä kysymään että mistä tässä nyt on pohjimmiltaan kyse.

[QUOTE="jepp";25821224] Joku ehdotti että lapseni (tai toinen lapsistani) leikkisi kahdestaan tuon pojan kanssa. Muuten hyvä mutta pojan äiti on sen kieltänyt. Yrittää kieltää jopa silloin mun ja joidenkin muidenkin naapureitten lasten leikit kun kaikki leikkivät yhdessä ryhmässä. [/QUOTE]

Tuntuu siltä, että pojan äiti pelkää pihan muita lapsia, ehkä hän pelkää vanhempiakin.

[QUOTE="jepp";25821260]Jos nyt kuitenkin löytyisi joku toinen keino asian selvittämiseen. Vaikka paha tätä on selvittää jos toinen ei edes oveaan suostu avaamaan ja leikkii mykkäkoulua jos vaikka parkkipaikalla nähdään. Käyttäytyy samoin muitakin naapureita kohtaan, joiden lapsille hän myös huutaa.[/QUOTE]
En ehkä jaksaisi vaivautua. Toteaisin vaan lapsilleni, että se nainen on päästään pipi, eikä sen puheita kannata kuunnella ollenkaan. Ja jos se huutaa, koskee, tms niin kerrotte heti vanhemmille - ja sitten vaikka soitetaan ne poliisit jos eukko alkaa ihan tosissaan riehumaan.

Siis kun eihän tuollaisen ihmisen kanssa voi keskustella.

Yhteistyössä