Käytännön neuvoja avioeroon, mistä aloitan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Harmaana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Harmaana"

Vieras
Meille on mieheni kanssa ero tulossa. Olemme kahteen eri otteeseen olleet perheneuvonnassa (siis molemmissa useita käyntikertoja) ja tuntuu, että kaikki on tehty eikä yhdessä enää voida jatkaa.

Mistä siis aloitan? Meillä on ok- talo, pitäisikö se ensin laittaa myyntiin ja sitten vasta katsoa asuntoa vai pitäisikö minun lasten kanssa muuttaa pois ennen talon myyntiä? Meillä on miehen kanssa talosta yhteinen laina, pitääkö minun osallistua talon kuluihin niin kauan kuin talo on myyty?

Entä elatus ym. asiat? Minne pitää ottaa yhteyttä ja milloin? Oon aivan neuvoton näissä asioissa. Auttakeehan mua...

[QUOTE="vieras";25844286]Varmaan kannattais aloittaa juttelemalla miehes kans talosta?[/QUOTE]

Hän ei suostu keskustelemaan asiasta. Ei halua eroa. Selvennettäköön että olen naimisissa narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsivän kanssa. Ei helppo tilanne.

Joko mies lunastaa sun osuuden talosta tai sitten se menee myyntiin. Teidän pitää päästä tästä yhteisymmärrykseen, aika hankala myydä taloa jossa asuu henkilö joka ei kauppoja halua..

Laita eroprosessi alkuun, harkinta-aika on kuitenkin se 6 kk, mikään ei tapahdu käden käänteessä. Miehenkin mieli saattaa muuttua ja ero lutviutua kun hetken asiaa harkitsee.

Käy pankissa juttelemassa laina-asioista.
Talon kuluja ja lainaa hoidat niin kauan kuin talo on nimissäsi.

HAnkala tilanne, ellei mies suostu lunastamaan sinun osuuttasi talosta. Siinä tilanteessa vakuudet eivät todennäköisesti ehkä riitä, jolloin mies joutuu etsiskelemään uutta takaajaa ja neuvottelemaan edellsiten kanssa myös koska hänen osuutensa suurenee. (Mikäli siis ollut takaajia lainalla ja vain siinä tapauksessa jos näin meneteltäisiin)

Joko mies lunastaa sun osuuden talosta tai sitten se menee myyntiin. Teidän pitää päästä tästä yhteisymmärrykseen, aika hankala myydä taloa jossa asuu henkilö joka ei kauppoja halua..

Laita eroprosessi alkuun, harkinta-aika on kuitenkin se 6 kk, mikään ei tapahdu käden käänteessä. Miehenkin mieli saattaa muuttua ja ero lutviutua kun hetken asiaa harkitsee.

Meillä on niin tulehtuneet välit, että vaikea on asua enää pitkään saman katon alla. Olen tosi ahdistunut ja tottakai kaikki heijastuu lapsiin. Haluaisin pian pois, mutta ei taida onnistua. Mies on ihan hirviö, ei fyysisesti väkivaltainen mutta käyttänyt henkistä väkivaltaa vuosia. Olen niin alaslyöty, että vaikea saada voimia nousta tästä.

Mitään kolmansia persoonia tai pettämisiä ei eroon liity. En ole enää nuori enkä janoa vapautta siinä mielessä, kuin usein eroissa on kyse. Haluan vain rauhallista riidatonta aikaa lasteni kanssa. Mieheni mm. vihaa minun 16- vuotiasta lastani. Ei noteeraa häntä lainkaan perheessämme ja jos noteeraa niin vain ja ainoastaa huutaa jostain epäkohdasta. Ja jos lapseni sanoo vastaan niin huutaa hänelle, että ei sun oo pakko täällä asua, lähde menemään ym ym.

Minulle olisi asunto tiedossa, mutta tuntuu niin kamalalta ottaa se iso askel.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25844362:
Käy pankissa juttelemassa laina-asioista.
Talon kuluja ja lainaa hoidat niin kauan kuin talo on nimissäsi.

HAnkala tilanne, ellei mies suostu lunastamaan sinun osuuttasi talosta. Siinä tilanteessa vakuudet eivät todennäköisesti ehkä riitä, jolloin mies joutuu etsiskelemään uutta takaajaa ja neuvottelemaan edellsiten kanssa myös koska hänen osuutensa suurenee. (Mikäli siis ollut takaajia lainalla ja vain siinä tapauksessa jos näin meneteltäisiin)

Voiko olla niin, että jos ukko tekee kiusaa eikä suostu myymään taloa, niin toinen osapuoli joutuu maksamaan sekä lainna, että vuokran? Eikö mitään voi tehdä tuossa tilanteessa?

Voiko olla niin, että jos ukko tekee kiusaa eikä suostu myymään taloa, niin toinen osapuoli joutuu maksamaan sekä lainna, että vuokran? Eikö mitään voi tehdä tuossa tilanteessa?

Tuolla asialla tosiaan saa tehtyä kiusaa.
Kun laina on molempien nimissä, ei ole mitään velvollisuutta sillä toisella vain yksistään sitä hoitaa, eikä se ole siis automaattisesti se, joka siihen taloon jää asumaan.
Niin kauan kuin on molempien nimi lainapapereissa tai talon papereissa, niin kauan niitä raha-asioita hoitavat.

Talosta joudut tosiaan maksamaan niin kauan kuin se on nimissäsi. Laitat paperille omat tulosi ja menosi (mukaanlukien nykyisen talon maksut). Varaat ajan pankkiin ja katsot virkailijan kanssa taloutesi lävitse, minkä verran sinulla on mahd.maksaa esim.vuokra-asunnosta vanhan talon maksujen lisäksi. Tarvittaeassa ota yhteys sos.toimeen onko sinulla mahdollisuutta saada asumis-tai toimeentulotukea tms. Kysy myös voivatko vanhempasi auttaa sinua tilapäisesti? Tulet olemaan tiukoilla, miehesi voi pitkittää talon myyntiä pitkäänkin. Ymmärrän täysin ratkaisusi, seurasin aikoinaan sivusta vastaavaa tarinaa. Sinä selviät, suunnittelet mahd.hyvin kaiken, koska paniikissa toimiminen vie paljon energiaa.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
Laita ensin myyntiin ja koeta kärvistellä sen kanssa siellä. Jos talolle kysyntää saat kauppoja tehdessä laitettua ehdoksi, että vapautuuu sitten kun olet saanut uuden asunnon.
Jos kyse on tosiaan narskusta, niin varaudu kaikkeen mahdolliseen vastarintaan ja paskaan mitä vaan voi keksiä. Ne kuvittelee pystyvänsä estämään eron heittäytymällä mahdollisimman hankalaksi. Niin omani ainakin teki. Pääasia, että pidät oman pesän puhtaana. Voimia matkaan!!
Täältä löytyy neuvoja ja nuo vertaisryhmät on aika hyviä.
NARSISTIEN UHRIEN TUKI RY

Kiitos, täytyy tutustua tuohon narsistien uhrit - juttuun. Perheneuvojakin kannusti minua ja sanoi, että kyllä pystyt siihen (eroon) ja hänen mukaansa minussa on vielä voimia jäljellä. Täytyy uskoa siihen ja toivoa että joskus voisin vielä nauttia elämästä.