Opetellaanko eskarissa oikeasti vain kirjaimia ja numeroita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"Äiti"

Vieras
Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen, että mitä siellä eskarissa siis opetellaan? Numerot ja kirjaimetko vain? Eikö opeteta lukemaan?

Meillä poika 3-vuotias osaa jo aakkoset ja laskea kymmeneen yms. Mietin vain, että luulisi kai eskarissa opetettavan muutakin, ettei sitten turhaudu täysin siellä.

Meillä poika osasi lukea jo kauan ennen eskariin menoa. Ja hyvin on viihtynyt vaikka vaan kirjaimia opettavat :) nauttii siellä toisten lasten seurasta ja opettelee ryhmässä työskentelyä.

Meillä pojat ainakin pujotteli helmiä, opetteli alkuäänteitä, piirsivät ohjeiden mukaan yms. eskaritehtäviä 2 kertaaa viikossa n. tunnin ajan. Muu aika oli ihan normaalia päiväkotiarkea.

Siellä opetellaan myös koulussa olemista. Opettajan kuuntelemista, tehtävien tekoa ja rutiineja. Ykkösellä on sitten helpompaa.

Aivan. Yhtä monta ekaluokalla turhautuu, kun osaavat jo lukea ja jotkut vasta opettelevat. Silti pitäisi malttaa pysyä hiljaa ja paikoillaan, vaikka vähän tylsää hetkellisesti olisikin.

Sitä tylsyyden sietämistä tulisi kyllä opetella jo kotonakin, ja vanhempienkin tulisi ymmärtää että heidän tehtävänsä ei ole koko ajan torjua lapsen tylsistymistä...

Hei eskarissa opetellan vuorovaikutus taitoja,odottamista ,kuuntelemista ja paikallaan olemista.Nämä nousevat tärkeimiksi eskarin taidoiksi ei niinkää lukeminen,numerot ja kirjaimet.

Olen ymmärtänyt, että koulujen ja päiväkotien eskareissa on iso ero. Meillä tytöt menossa koulun eskariin (isompi ensi vuonna) ja mielenkiinnolla pääsen sitä arkea seuraamaan.

On iso ero!

Mulle oli ainakin vain kerhon tai päiväkodin eskaria seuranneena iso yllätys, että koulun eskari olikin melkein kuin koulunkäyntiä kirjoineen ja pitkine päivineen!
Päiväkodissa tosiaan tuon 2 tuntia, kerhossa vielä vähemmän, koulun eskarissa 5 tuntia.

Meillä eskari tyttö ainakin osaa laskea yksinkertaisia plus laskuja. Esim 15+4 on yhtäkuin 19 tai 100+50 on 150. Eli, käsittääkseni siellä kyllä tutustutaan matikan maailmaan. Lukea ei vielä osaa

Esikoulu on aika kuvaava sana. Eli ennen koulun aloittamista tehdään kaikkea, mikä helpottaa koulutyöskentelyä koulun aloittamista.
Matematiikassakin tulee käsitteitä, jotka ovat ns. esimatemaattisia käsitteitä. Kirjainten oppiminen on lukemisen esiaste.

Kognitiiviset taidot kehittyvät ja kypsyvät eskarivuonna laaditun esiopetussuunnitelman mukaisesti ja lapsen on helpompi vastaanottaa ja käsitellä tietoa. Samoin sosiaaliset ym taidot, jotka ovat erittäin tärkeitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25849248:
On iso ero!

Mulle oli ainakin vain kerhon tai päiväkodin eskaria seuranneena iso yllätys, että koulun eskari olikin melkein kuin koulunkäyntiä kirjoineen ja pitkine päivineen!
Päiväkodissa tosiaan tuon 2 tuntia, kerhossa vielä vähemmän, koulun eskarissa 5 tuntia.

Esikoululaiset ovat pöytien ja kirjojen ääressä 5 tuntia päivässä? Kuinka pitkä koulun eskarilaisen päivä yhteensä on?

Esikoululaiset ovat pöytien ja kirjojen ääressä 5 tuntia päivässä? Kuinka pitkä koulun eskarilaisen päivä yhteensä on?

No enhän sanonut että pöydän ääressä. Mutta 8 lähti kyyti, perillä 8.30, kotona 13.30.
Mun mielestä oli pitkiä päiviä, vaikka sisälsikin toki paljon leikkiä ja muutakin puuhaa kuin tehtävien tekoa.

Nuorempi lapsi taitaa saada eskarinsa päivähoidon puolelta, esikoisen eskariaikana olin vauvan kanssa kotona joten eskari oli koulun eskari. Eikä edes lähikoulun, koska lapsi siis ei ollut päivähoidossa.

Miksi teillä kaikilla on niin hirvee kiire sen lapsen lukemisen ja kirjoittamisen ja laskemisen oppimisen kanssa?

koulussa vasta aletaan opettelemaan sitä lukemista ja laskemista, ei ne teidän pilttinne siellä turhaudu, koska paljon on muutakin opittavaa kuin perus luku-ja laskutaidot.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25849340:
No enhän sanonut että pöydän ääressä. Mutta 8 lähti kyyti, perillä 8.30, kotona 13.30.
Mun mielestä oli pitkiä päiviä, vaikka sisälsikin toki paljon leikkiä ja muutakin puuhaa kuin tehtävien tekoa.

Nuorempi lapsi taitaa saada eskarinsa päivähoidon puolelta, esikoisen eskariaikana olin vauvan kanssa kotona joten eskari oli koulun eskari. Eikä edes lähikoulun, koska lapsi siis ei ollut päivähoidossa.

Mä olen aina luullut että jossain on säädetty niin, että eskarin pitäisi olla joka paikassa tietty viikko/tuntimäärä.. Eli yleensä 4h/pv 5pv/vk? Meidän kolmas kun oli eskarissa niin silloin suurin osa päiväkodissa eskaria käyvistä oli kotoa käyviä lapsia ja esikouluope sitten muutti niin että tunteja oli 5/pv ja vain 4 päivää viikossa, joten perjantai oli aina vapaa eskarista. Esikouluope kyllä kysyi kaikilta vanhemmilta että onko ok ja oli mielestäni parempi niin.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25849248:
On iso ero!

5 Tuntia? Opiskelua?! Apua!

Esikko kävi tarhan eskarin ja niillä oli 2 tuntia viikossa esikoulutehtäviä. Pojat kävivät koulun eskarin ja mun mielestä oli aika samanlaista sielläkin. Samat kirjat kuin tarhassa, ainoastaan ympäristö oli koulumaisempi. Koulun eskari kesti 4h/pv ja sen jälkeenn joko kotiin tai iltikseen. Eskarissa leikkivät, ulkoilivat ja retkeilivät. Niin ja askartelivat. Ihan kuten tarhassakin. :)

Lisäys : Tarhan eskari kesti ihan yhtä kauan, eli sen 4h/pv ja sitten joko kotiin tai piti ostaa tarhasta hoitotunteja. Meillä tyttö tuli kotiin. :)

Viimeksi muokattu:
5 Tuntia? Opiskelua?! Apua!

Esikko kävi tarhan eskarin ja niillä oli 2 tuntia viikossa esikoulutehtäviä. Pojat kävivät koulun eskarin ja mun mielestä oli aika samanlaista sielläkin. Samat kirjat kuin tarhassa, ainoastaan ympäristö oli koulumaisempi. Koulun eskari kesti 4h/pv ja sen jälkeenn joko kotiin tai iltikseen. Eskarissa leikkivät, ulkoilivat ja retkeilivät. Niin ja askartelivat. Ihan kuten tarhassakin. :)

No eihän se tosiaankaan ole ollut viittä tuntia opiskeluja :D Se on täysin mahdotonta, kuten luulijan myöhemmästä kirjoituksesta selviää! Eskariin kuuluu myös ulkoilu, ja kaikki muut tekemiset. Nyt on äiti vähän käsittänyt väärin ;)

Alkuperäinen kirjoittaja älkää hosuko;25849408:
Miksi teillä kaikilla on niin hirvee kiire sen lapsen lukemisen ja kirjoittamisen ja laskemisen oppimisen kanssa?

koulussa vasta aletaan opettelemaan sitä lukemista ja laskemista, ei ne teidän pilttinne siellä turhaudu, koska paljon on muutakin opittavaa kuin perus luku-ja laskutaidot.

Peesi!
Esim. hyvät sosiaaliset taidot ovat paljon tärkeämpää kuin se, osaako Nico-Petteri lukea ja laskea. Nico-Petteri ei takuulla turhaudu, sillä eskaripäivä sisältää niin paljon kaikkea muutakin. Voisi sanoa, että sisältää joskus jopa liikaa kaikkea ohjattua...

No eihän se tosiaankaan ole ollut viittä tuntia opiskeluja :D Se on täysin mahdotonta, kuten luulijan myöhemmästä kirjoituksesta selviää! Eskariin kuuluu myös ulkoilu, ja kaikki muut tekemiset. Nyt on äiti vähän käsittänyt väärin ;)

Tarkoitan että Aamunäree on käsittänyt väärin. Älkää huolestuko. Varsinaisia eskaritehtäviä on rajoitettu tuntimäärä viikossa. Korkeintaan viisi viikossa, mutta en ole varma

Mun tyttö on koulun eskarissa, eskariaika on 8.30-12.30. Mutta ei se koko aika mene mihinkään eskaritehtävien tekoon. On ulkoilua, vapaata leikkiä, ruokailua... Heidän ryhmässään on melko paljon lapsia, jotka ovat vain eskarissa, eivät siis siinä ympäröivässä päivähoidossa lainkaan. Meidän kuuluu myös tähän porukkaan. Opettelevat nimenomaan opettajan ohjeiden noudattamista, hyviä käytöstapoja, käyttäytymään luokassa niin kuin koulussa kuuluisi käyttäytyä... Kirjainten ja numeroiden opetteluakin on, mutta selvästi se opetus painottuu siihen, että olisi muilta taidoiltaan valmis kouluun. Vaikka osaisi lukea ja laskea ja kirjoittaa, niin koulunkäynnistä tulee vaikeaa jos kärsivällisyys on hyttysen luokkaa.

Ja ne, jotka osaavat jo lukea ja kirjoittaa, harjoittelevat samalla tavalla kirjaimia kuin muutkin. Heille suurin haaste on kirjoittaa niin, että sanat pysyvät rivillä, kirjainkoko pienenä, siis sellaista käsialaharjoittelua. Mun tyttöni oppi lukemaan ja kirjoittamaan ennen kuin täytti viisi, eikä ole tylsistynyt eskarissa.

Sen lisäksi ainakin Turussa eskarit pääsevät uimakouluun. Meillä se on edessä nyt keväällä ja se kestää koko viikon. Tosin tätä ollaan nyt kovasti ajamassa alas, ilmeisesti kaupunki katsoo, ettei lasten uimataito ole niin tärkeä. Kaikilla kun ei ole vanhempia, jotka innolla veisivät lapsia uimahalliin.

Yhteistyössä