Muita lyhyitä 4 v poikia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolestunut äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huolestunut äiti"

Vieras
Olen huolissani 4 v pojan pituuskasvusta. Nyt poika on 4,5 vuotias ja pituutta on n. 101 cm. Vanhempi lapsi taas on ikäisiään pitempi.

Neuvolassa ei olla oltu huolissaan pituudesta, mutta minua harmittaa, jos pojasta jää alle 170 cm pituinen.

Vertailun vuoksi siis kyselen, minkä pituisia lyhyitä 4 vuotiaita poikia teiltä löytyy. Onko neuvolassa kiinnitetty huomiota asiaan?

Toiset on pidempiä ja toiset lyhyempiä...Jos neuvolassa ei olla huolissaan ei tartte varmaan sunkaan olla. Ottaa kasvupyrähdyksen joskus...jotkut kasvaa pituutta tosi myöhään vielä, siis pojat. Ja hei, Tom Cruisekin on alle 170...ei haittaa!!

meillä oli poika 4-vuotis neuvolassa 99 cm. Eikä kyllä kukaan ole huolissaan ollut, Enkä kyllä minäkään.
Me vanhemmat olemme kyllä lyhyitä, mie 164 ja mies 170.

Mun 4v on 96cm pitkä. Käydään katsomassa pituutta puolen vuoden välein, kasvaa tasaisesti omalla käyrällään. 6v on 107cm ja samoin hän kasvaa omaa käyräänsä ja puolen vuoden välein mitataan. Musta on kauheaa, jos sä kauhistelet tota pituutta ja mietit et poika ei sais jäädä alle 170cm. Mun mies on 172cm ja justiin passeli. Tunnen alle 170cm miehiä ja ihan yhtä miehiä ovat kuin pidemmätkin... Sitäpaitsi pitää meille lyhyillekin naisille olla sopivan mittainen mies ;) Mä oon ite 158cm, eli eipä meidän lapsista kovin pitkiä voi tullakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25857245:
No, mun 5 vuotias poikani on hätinä 100cm pitkä.
Ei ole tarkkailtu eikä olla oltu huolissaan neuvolassa eikä muuallakaan.

'Harmittaa jos poika jää alle 170cm'..... Miksi?:O

On ihan tutkittu juttu, että lyhyet miehet pärjäävät huonommin elämässä kuin pitkät. Ja ihan empiirisen kokemuksen perusteella voi sanoa, että pitkiä miehiä ihannoidaan ja arvostetaan enemmän kuin lyhyitä.

Pitkät miehet siis pääsevät elämässään helpommalla kuin lyhyet. Äitinä toki soisin lapselleni helpomman elämän. Tiedän, että monille miehille lyhyys on arka paikka.

Meidän lapset on kaikki pitkiä ja kasvaneet aina yläkäyrillä, mutta yks meidän 12 vuotiaan kaveri, joka on AINA ollut tooosi lyhyt, on nyt yhtäkkiä kasvanut hurjasti ja onlähes samanpituinen kuin meidän 12 v, eli ovat molemmat yli 160 cm... ja varmana kasvavat vielä. Eli näköjään kaikilla kasvu ei etene tasaisesti.

[QUOTE="aapee";25858072]On ihan tutkittu juttu, että lyhyet miehet pärjäävät huonommin elämässä kuin pitkät. Ja ihan empiirisen kokemuksen perusteella voi sanoa, että pitkiä miehiä ihannoidaan ja arvostetaan enemmän kuin lyhyitä.

Pitkät miehet siis pääsevät elämässään helpommalla kuin lyhyet. Äitinä toki soisin lapselleni helpomman elämän. Tiedän, että monille miehille lyhyys on arka paikka.[/QUOTE]

Varsinkin jos vielä äiti tekee asiasta ison jutun :( ja on "huolissaan pärjäämisestä".
Isoimman palveluksen teet pojallesi kun et kiinnitä huomiota hänen pituuteen ja pidät huolen että kannustat häntä ja kehität terveen itsetunnon kasvua.

• Tykkää
Reactions: mamatsu
[QUOTE="mä";25858123]Varsinkin jos vielä äiti tekee asiasta ison jutun :( ja on "huolissaan pärjäämisestä".
Isoimman palveluksen teet pojallesi kun et kiinnitä huomiota hänen pituuteen ja pidät huolen että kannustat häntä ja kehität terveen itsetunnon kasvua.[/QUOTE]

En tietenkään ole pojan kuullen puhunut hänen lyhyydestään tai sanonut mitään siihen suuntaan viittaavaa, että pitkät ihmiset olisivat jotenkin parempia. Itsekseni vain murehdin asiaa, koska tiedostan faktat. Kyllä ne pojallekin selviävät sitten aikanaan ihan itsekseen. Maailma on kova paikka. Minä en niitä hänelle tule kertomaan.

[QUOTE="minää";25858097]Meidän lapset on kaikki pitkiä ja kasvaneet aina yläkäyrillä, mutta yks meidän 12 vuotiaan kaveri, joka on AINA ollut tooosi lyhyt, on nyt yhtäkkiä kasvanut hurjasti ja onlähes samanpituinen kuin meidän 12 v, eli ovat molemmat yli 160 cm... ja varmana kasvavat vielä. Eli näköjään kaikilla kasvu ei etene tasaisesti.[/QUOTE]

Hehehehhhh... mä en ole 34 vuotiaanakaan noin pitkä :)

[QUOTE="hei";25857447]Mun 4v on 96cm pitkä. Käydään katsomassa pituutta puolen vuoden välein, kasvaa tasaisesti omalla käyrällään. 6v on 107cm ja samoin hän kasvaa omaa käyräänsä ja puolen vuoden välein mitataan. Musta on kauheaa, jos sä kauhistelet tota pituutta ja mietit et poika ei sais jäädä alle 170cm. Mun mies on 172cm ja justiin passeli. Tunnen alle 170cm miehiä ja ihan yhtä miehiä ovat kuin pidemmätkin... Sitäpaitsi pitää meille lyhyillekin naisille olla sopivan mittainen mies ;) Mä oon ite 158cm, eli eipä meidän lapsista kovin pitkiä voi tullakaan.[/QUOTE]

Mun mies on n 174 ja ite oon 158. Meidän vanhempi poika oli 4vuotiaana 113cm pitkä ja ennustepituus on siellä 190cm paikkeilla (neuvolan käyrät) joten kyllä "pätkittäin" vanhemmista voi pitkiä tulla. Meillä on tämä kuitattu sillä että suvussa on pitkiä miehiä.

Nyt poika on 6v ja n 130 cm. Eskariryhmän pisimpiä vaikka on nuorimmaista päästä, joulukuussa kun on syntynyt.

[QUOTE="huolestunut äiti";25857086]Olen huolissani 4 v pojan pituuskasvusta. Nyt poika on 4,5 vuotias ja pituutta on n. 101 cm. Vanhempi lapsi taas on ikäisiään pitempi.

Neuvolassa ei olla oltu huolissaan pituudesta, mutta minua harmittaa, jos pojasta jää alle 170 cm pituinen.

Vertailun vuoksi siis kyselen, minkä pituisia lyhyitä 4 vuotiaita poikia teiltä löytyy. Onko neuvolassa kiinnitetty huomiota asiaan?[/QUOTE]

Oho... Meidän 2,5-vuotias on 102cm

[QUOTE="aapee";25858146]En tietenkään ole pojan kuullen puhunut hänen lyhyydestään tai sanonut mitään siihen suuntaan viittaavaa, että pitkät ihmiset olisivat jotenkin parempia. Itsekseni vain murehdin asiaa, koska tiedostan faktat. Kyllä ne pojallekin selviävät sitten aikanaan ihan itsekseen. Maailma on kova paikka. Minä en niitä hänelle tule kertomaan.[/QUOTE]

Onhan se totta, että miehenä on parempi olla pitkä. Naisilla taas mielummin lyhyt, kuin hurjan pitkä...

Eikö se mene niin... että pojilla 2 vuotis pituus kerrotaan kahdella, niin se antaa osviittaa siitä, miten pitkä aikuisena on. Tytöillä sama, mutta 1,5 vuotiaana.

EI, vaan nyrkkisääntö on, että 2-vuotiaan tytön pituuden voi kertoa kahdella ja saa aikuispituuden. Pojalla se on 2-vuotispituus + 5cm

Itse olen ollut 2-vuotiaana 89cm ja nyt aikuisena olen tasan 178

Pärjääminen elämässä ei ole kiinni pituudesta.

Sanokoon tutkimustulokset ihan mitä tahansa.
Se tutkimus ei kuitenkaan sano, että jos jäät alle 170 tulet olemaan ikiaikainen luuseri, jolta ei onnistu mikään. Se ei myöskään todista, että kun olet 180 cm pitkä, sulta onnistuu kaikki, tytöt tykkää ja työelämässä kiivetään yhä ylemmäs johtoportaalle.

Asenne. Asenne eikä tutkimukset ja etukäteismurehdinta ja märehdintä.

Joo tiedän et myös lyhyet vanhemmat voi tehdä pitkiä lapsia, kirjoitin typerästi.

Ai että lyhyet miehet ei menesty :D Kaikkia tutkimuksia te uskotte. Ehkä voi pitää paikkansa tuo väite, jos on esim. ikänsä kuullut ihmettelyjä pituuudestaan ja kokee olevansa huonompi kuin pidemmät. Kyllä se lapsi vaistoaa jos sun asenne lyhyyteen on tuommonen, ap. Mun mielestä on erityisen tärkeää, että minä ja mies ollaan ylpeitä lyhyistä pojistamme, kun se usein kanssaeläjille on ongelma.

Keksikääpä lyhyelle pojalleni sellainen harrastus, joka pönkittäisi hänen itsetuntoaan ja jossa lyhytkin pärjää. Sellaisia ei voi ajatellakaan, jossa pituudesta on etua, koska niissä pojan itsetunto murenisi varmasti.

Olisiko jalkapallo tai salibandy hyviä?

Maasta se pienikin ponnistaa !=)

Meillä on pian 4v täyttävä poika ja vaatekoko on 92-98cm. Tarkkaa pituutta en tiedä, neuvolaan mennään ensi kuussa. =) Pikkuinen kirppana, muttei haittaa... Pituutta näyttää 3v neuvolassa olleen 90cm.

[QUOTE="aapee";25858395]Keksikääpä lyhyelle pojalleni sellainen harrastus, joka pönkittäisi hänen itsetuntoaan ja jossa lyhytkin pärjää. Sellaisia ei voi ajatellakaan, jossa pituudesta on etua, koska niissä pojan itsetunto murenisi varmasti.

Olisiko jalkapallo tai salibandy hyviä?[/QUOTE]

Joku sellainen harrastus, jota poika itse aloitteellisesti haluaa alkaa harrastaa. Vaikka koripallo, jos siitä tykkää.