Aivolisäkkeen kasvain

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kais
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kais

Tunnettu jäsen
28.12.2010
40 921
18 974
113
Onko kellään kokemusta aivolisäkkeen kasvaimesta, onko siulla tai läheiselläsi
ollut ?

Lääkäri epäilee miulla olevan aivolisäkkeen kasvain, ensi viikolla kyssin lääkäri
soittaa verikokeista ja vasta toukokuussa pääsen mangneettikuvaukseen.

Olisi kiva kuulla sairastuneen tai hänen läheisensä kokemuksia kyseisestä kasvaimesta, oireista, hoidosta ja kaikesta muustakin.

Vaikka yrittääkin olla ajattelematta onko miulla kasvainta vai ei ja mitä sitten jos on, niin kyllä se välillä pyörii ajatuksissa, vaikka kasvain onkin hyvänlaatuinen eikä syöpää.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";25876707]Joillekkin riittää pelkkä lääkitys ja joillekkin auttaa ainoastaan leikkaus.[/QUOTE]

Niin, siitä lääkäri kertoikin, että jos miulla todetaan tuo kasvain, niin jos on riitävän
pieni auttaa lääkehoito ja sitten jos on isompikokoinen niin leikkaus.
Jonkin verran olen myös nettisivuilta lukenut, mutta olisi kiva kuulla omakohtaisia kokemuksia.

Onko siulla ollut kasvain ?

Niin, siitä lääkäri kertoikin, että jos miulla todetaan tuo kasvain, niin jos on riitävän
pieni auttaa lääkehoito ja sitten jos on isompikokoinen niin leikkaus.
Jonkin verran olen myös nettisivuilta lukenut, mutta olisi kiva kuulla omakohtaisia kokemuksia.

Onko siulla ollut kasvain ?

Ei. Mutta olen lukenut blogia jonka kirjoittajalla on just todettu semmonen. Itelläni on ihan perinteinen vajaatoiminta.

pelko että on kasvain aivolisäkkeessä mutta juuri tänään sain tulokset ettei ole. Oikein paljon voimia sinulle. Toivotaan ettei ole kuitenkaan kasvain.

Onneksi olkoon, hienoa että sait hyviä uutisia, ettei kasvainta siulla ollutkaan.
Olen iloinen siun puolesta. :)

Kiitos, voimia tässä välillä tarviaa.

oli pieni epäilys kasvaimesta tai vajaatoiminnasta, mutta asia selvitettiin erinäisillä hormonikokeilla ja todettiin ettei todennäköisesti ole :) kuvantamismenetelmiä ei käytetty.

Minulla todettiin v.-10 aivolisäkkeessä mikroadenooma. On aiheuttanut kilpirauhasen vajaatoiminnan mut muuten ei ole ollut häiriöksi. Ei ole muuttanut kokoaan, seur kerran kuvataan vuoden päästä, tänä keväänä on verikokeet. Mitä oireita sulla on?

[QUOTE="vieraS";25877553]oli pieni epäilys kasvaimesta tai vajaatoiminnasta, mutta asia selvitettiin erinäisillä hormonikokeilla ja todettiin ettei todennäköisesti ole :) kuvantamismenetelmiä ei käytetty.[/QUOTE]

Hienoa, että sait hyviä uutisia :)
Toivottavasti miullakin olisi hyvä tuuri.

Minulla epäillään..

Verikokeissa oli maitohormooni koholla, alunperin menin lääkäriin lapsettomuustutkimuksiin.
Sitten löytyi diabetes ja korkea verenpainen ja lääkäri alkoi katsoa kokonaiskuvaa.
Siis diabetes ja verenpaine ja hormoonin korkeat arvot, mustelmaherkkyys, lihasheikkous ainakin saattaa
liittyä tuohon kasvaimeen.

Pahoittelut äitisi sairaudesta, :hug: haluatko kertoa tarkemmin, mitä oireita, kuinka suuri kasvain ja mikä oli hoitona ?

Todettiin joskus 80-luvun alussa, kun kärsi migreenikohtauksista, pahoinvoinnista ja pyörtyili. Lisäksi kaikki muu karvoitus paitsi kulmakarvat ja hiukset lähtivät pois ja lämmönsäätely häiriintyi niin, että äiti ei hikoile enää ollenkaan.

Kasvain on luultavimmin syntynyt hormonihäiriän takia kun äiti oli raskaana (odotti minua).

Itse kasvain on hyvänlaatuinen, lääkehoidolla pärjää, mutta kasvaimessa on ollut kaksi kertaa verenpurkauma, joka on leikattu (suun kautta). Molemmilla kerroilla äiti on ollut kriittisessä tilassa aika pitkään, mutta toipunut kuitenkin.

Äidin yhdellä tutulla on myös, hänellä ainoa oire oli puhe- ja kirjoituskyvyn menetys. Kasvain leikattiin, mutta kommunikointi ei palautunut.

Paljon tsemppiä sinulle odotteluun - epätietoisuus on varmasti pahinta. :hug:

Todettiin joskus 80-luvun alussa, kun kärsi migreenikohtauksista, pahoinvoinnista ja pyörtyili. Lisäksi kaikki muu karvoitus paitsi kulmakarvat ja hiukset lähtivät pois ja lämmönsäätely häiriintyi niin, että äiti ei hikoile enää ollenkaan.

Kasvain on luultavimmin syntynyt hormonihäiriän takia kun äiti oli raskaana (odotti minua).

Itse kasvain on hyvänlaatuinen, lääkehoidolla pärjää, mutta kasvaimessa on ollut kaksi kertaa verenpurkauma, joka on leikattu (suun kautta). Molemmilla kerroilla äiti on ollut kriittisessä tilassa aika pitkään, mutta toipunut kuitenkin.

Äidin yhdellä tutulla on myös, hänellä ainoa oire oli puhe- ja kirjoituskyvyn menetys. Kasvain leikattiin, mutta kommunikointi ei palautunut.

Paljon tsemppiä sinulle odotteluun - epätietoisuus on varmasti pahinta. :hug:

Kiitos, kun kerroit äitisi kasvaimesta, ei varmasti helppoa äidillesi ja siulle, koko
perheelle. :hug:

Kasvainta ei siis ole kuitenkaan leikattu pois.

Kiitos tsempistä :) juu, kyllä tuo epätietoisuus on vaikeinta ja odottaminen,
onneksi kuitenkin kasvain on luultavasti hyvänlaatuinen, jos se on.

Miulla on myös migreeniä ollut, joskus pahoinvointia ja huimausta, en onneksi ole kuitenkaan pyörtynyt.

Kiitos, kun kerroit äitisi kasvaimesta, ei varmasti helppoa äidillesi ja siulle, koko
perheelle. :hug:

Kasvainta ei siis ole kuitenkaan leikattu pois.

Kiitos tsempistä :) juu, kyllä tuo epätietoisuus on vaikeinta ja odottaminen,
onneksi kuitenkin kasvain on luultavasti hyvänlaatuinen, jos se on.

Miulla on myös migreeniä ollut, joskus pahoinvointia ja huimausta, en onneksi ole kuitenkaan pyörtynyt.

Joo, kasvain on siellä missä on hamaan loppuun asti, on sellaisessa paikassa, että sitä ei voida leikata pois. Oli se kamalaa pienenä, kun äiti sairasti, pelkäsin koko ajan, että hän kuolee - varsinkin isän kuoleman jälkeen olin monta vuotta suhteellisen hysteerinen.

Mutta nyt äidin kasvain on ollut jo viitisentoista vuotta kai suhteellisen oireeton. Lääkkeet on ja kontrollissa käy säännöllisesti (olisko 2 vuoden välein tai jotain), mutta muuta haittaa siitä ei ole.

Heippa!

Minulla tutkitaan kortisolia tarkemmin: onko kenelläkään siitä kokemusta? Minulta löytyi kyllä mikroadenooma magneettikuvauksissa, jonka koko on pysynyt kaikkien kuvausten aikana samana, ei ole muuttunut mihinkään. Mutta häiritsee silti jotenkin hormonitoimintaani.
Prolaktiini myös koholla.

Mitä aloittajalle kuuluu?

Mulle saa vaikka laittaa yksäriä tulemaan jos aivolisäkkeen kasvaimesta haluaa jutella, multa löytyy makroadenooma, joka vei hetkeksi näönkin toisesta silmästä. Tällä hetkellä odottelen leikkausaikaa vaikka kasvain onkin pienentynyt ja lääkkeillä hallittavissa.

Heippa!

Minulla tutkitaan kortisolia tarkemmin: onko kenelläkään siitä kokemusta? Minulta löytyi kyllä mikroadenooma magneettikuvauksissa, jonka koko on pysynyt kaikkien kuvausten aikana samana, ei ole muuttunut mihinkään. Mutta häiritsee silti jotenkin hormonitoimintaani.
Prolaktiini myös koholla.

Mitä aloittajalle kuuluu?

Miulla oli nyt tuo Prolaktiini lähes normaali, kai jokin tilapäinen häiriö vain, muut hormooniarvot normaalit.
Kyssin lääkärin mielestä miulla ei ole aivolisäkkeen kasvaista, magneettikuvaus on peruttu.
Uusissa verikokeissa piti käydä ja kysissä on lääkäri tämän kuun lopulla.

Toivottavasti siulla on kaikki hyvin, eikä olisi mitään vakavaa. :hug:

Miulla oli nyt tuo Prolaktiini lähes normaali, kai jokin tilapäinen häiriö vain, muut hormooniarvot normaalit.
Kyssin lääkärin mielestä miulla ei ole aivolisäkkeen kasvaista, magneettikuvaus on peruttu.
Uusissa verikokeissa piti käydä ja kysissä on lääkäri tämän kuun lopulla.

Toivottavasti siulla on kaikki hyvin, eikä olisi mitään vakavaa. :hug:

Kiitos voimahalista, sama takaisin :) Pahinta tässä onkin ollut epätietoisuus. Olen pahimman yli päässyt ja todennut, että mulla on se vapaamatkustajana, eikä se muutoin vaikuta elämääni suuremmin. Positiivisin mielin jaksaa eteenpäin :)

Nyt odottelen kortisolin tuloksia. Verikokeesta se oli 737 (S-korsol). Mitä luokkaa teillä?

Kaikki lähti siitä, että epäilin ja lääkäri epäili mulla olevan kilpirauhasen vajaatoimintaa. Mutta ne arvot ovat olleet viitteen sisällä, toki T4V on alarajoilla pahimpina aikoina. Omasta olotilasta osaa usein jo ennustaa tulokset :D

Joo, -90 luvun alkupuolella, kun tutkittiin lapsettomuutta, niin todettiin prolaktiinin (maitohormoonin) ylierittyminen ja pieni mikroadenooma (kasvain) aivolisäkkeessä. Siitä lähtien olen syönyt Parlodel-nimistä lääkettä, joka pitää tuon prolaktiiniarvon sekä adenooman kurissa. Raskausaikoina (joita kolme) lääkettä ei syöty. Aivolisäke on kuvattu vuosien aikana muistaakseni kolme kertaa ja viimeisessä kuvauksessa, josta jo monta vuotta aikaa, adenooman sanottiin pienentyneen ja vissiinkin osittain hävinneen, kuvauksessa ei ollut enää aikaisemmanlaista selkeää löydöstä. Lääkettä syön loppuelämäni, se pitää hormonitoiminnan (kuukautiset) toiminnassa ja tosiaan tuon kasvaimen kurissa. Tosin en tiedä, lopetetaanko lääkitys, kun kuukautiset tulevaisuudessa loppuvat.

Heippa! Meillä on 2vuotiaalla pojalla todettu kasvain pikkuaivoissa noin puolivuotta sitten. oireita oli oksentelu ja lopulta pahat epilepsia kohtaukset! lääkitys on ja nyt torstaina on aika oyssiin uusiin magneettikuvauksiin. viides kuvaus jo. lisäksi on käyny verikokeissa ja siinä ekg käyrässä:( Nyt kuvilla seurataan kasvaako se ja niissä pitää noin puolenvuoden välein käydä! lääkityksiä on kahta eriä käytössä.

Alkuperäinen kirjoittaja pikkupojan äiti;26361555:
Heippa! Meillä on 2vuotiaalla pojalla todettu kasvain pikkuaivoissa noin puolivuotta sitten. oireita oli oksentelu ja lopulta pahat epilepsia kohtaukset! lääkitys on ja nyt torstaina on aika oyssiin uusiin magneettikuvauksiin. viides kuvaus jo. lisäksi on käyny verikokeissa ja siinä ekg käyrässä:( Nyt kuvilla seurataan kasvaako se ja niissä pitää noin puolenvuoden välein käydä! lääkityksiä on kahta eriä käytössä.

Voi ei, olen pahoillani poikasi sairastumisesta. :hug:
On varmasti raskasta siulle, pojalle ja koko perheelle. :|
Voimia paljon siulle ja perheelle ! :hug:

Miulla todettiin olevan kaikki hormoonit normaalit, kilpirauhasessa oli häikkää ja sain siihen
lääkityksen ja tosiaan paras uutinen on ettei kyssin lääkärin mielestä tuota aivolisäkkeen kasvainta ole.

• Tykkää
Reactions: Scindapsus

Yhteistyössä