Ujompi lapsi päikkyyn, vähän pelottaa..esimerkkejä nähdyistä tilanteista..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja gfikfghjlikj
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kahden viestin perusteella (joista toinen oli pelkkä kysymys) saitkin näihin oikein syvällisen näkemyksen. :D Sen kyllä myönnän että työmotivaatioon vaikuttaa vahvasti ylemmältä taholta tulevat säännöt ja määräykset, ja johtajan ja työkavereiden toistama virsi: näin on aina toimittu tässä talossa ja tullaan aina toimimaan. Ja kun sijaisia ei palkata puuttuvan henkilökunnan tilalle, vanhemmat työntekijät väsähtää selvästi välillä työkuorman alle. Ammatillisuus on tarkastelussa kun suoritan työn ohessa ylempää amk-tutkintoa.

Pakko kyllä sanoa että minäkin jäin miettimään motivaatiotasi. Ja niille vanhemmille väsähtäneille vinkki, vaihda alaa.

On vaan niin monella hoitajalla jo selkä ja kädet siinä kunnossa ettei lapsia enää pysty kantamaan. Tehdäänhän me aina sen sairaslomalla olevan kollegan työtkin kun ei saa sijaista niin menee terveys. Mut ei sitä pääse sairaseläkkeelle, vaan pitää miettiä miten selviää päivästä yoiseen.
Jos kannat lapsia päivät pitkät et saa yöllä kivulta nukuttua ja sitten olet väsynyt ja pahalla päällä. Sairaslomaa voi saada vähän ja lääkekuurin vaan ei auta paljoakaan. Ja ei kun takas töihin kantamaan niitä pienokaisia.
No teillä on tietysti tähän hyvä vastaus:vaihda alaa. Mutta ei se kuulkaan helppoa ole!

Ei lapsia tarvi välttämättä pitää sylissä lohduttaakseen. Voi myös halata, tai silitellä rattaissa istuvaa. Voi mennä viereen istumaan penkille, niin kuin joku hoitaja jo kirjoittikin.

Tuo ettei saa palkata sijaisia on kyllä niin syvältä. Luojan kiitos olen yksityisessä päiväkodissa töissä. Voimia vaan sinullekin työhösi.

Ja järjen sekä empatian käyttö työpaikalasi kuitenkin toivottavasti sallittua? Mikä sen muutoksen saa aikaan jos eivät ihmiset itse???

Kyllä meillä hellitään ja sylitellään lapsia monta kertaa päivässä, etenkin sisällä. Turvallisuussyistä lapsia ei kanniskella sisälläkään kuin hetkittäin. Sen verran pitkiä sairaslomia on tullut vuosien saatossa henkilökunnalle selkävaivoista. Ulkona on penkit vain kesäisin, mutta tietysti rattaita heijataan ja lapselle jutellaan rauhoittavasti. Empatiaa löytyy. Toin vain esille ettei kaikki ole välttämättä sitä miltä ulkopuolisen silmiin ensisilmäykseltä näyttää hetken verran toimintaa seuratessa. Päiväkodin ruokailuaikoihin en valitettavasti voi vaikuttaa, enkä siihen, mihin aikaan pienet lapset heräävät aamuisin.

olen monesti joutunut huolehtimaan pph:iden lapsista kun olen ulkoillut omieni kanssa puistossa. Eivät tule antamaan vauhtia keinussa (mikä lienee vähäisin puute) mutta ennen kaikkea olen surrut huonosti puettuja lapsia. Tälläkin viikolla oli kamala kylmä viima ja osa lapsista kulki kaulat paljaina. Itse hoitajat juorusivat ringissä huput korvilla. Tosi välinpitämättömän näköistä touhua kaiken kaikkiaan!

Ja ei voi sanoa että kun heillä on niin huono palkka tms. Kyse on kuitenkin pienistä lapsista :(

Sai tämä ketju vähän miettimään että pitäisikö vaan jatkaa kotona kitkuttelua kht.. jäi päiväkodin johtajasta puhelimessa jo p*skan maku suuhun, ja nyt vielä kun tämän luki.. Muutaman viikon päästä pitäisi lasten aloittaa..

Alkuperäinen kirjoittaja äiti x2;25892684:
Sai tämä ketju vähän miettimään että pitäisikö vaan jatkaa kotona kitkuttelua kht.. jäi päiväkodin johtajasta puhelimessa jo p*skan maku suuhun, ja nyt vielä kun tämän luki.. Muutaman viikon päästä pitäisi lasten aloittaa..

No mut millaisia hoitajat oli? Ja kuitenkin se johtaja on "vaan" johtaja joka ei ole lasten kanssa. Itse olen hoitaja ja nähnyt erilaisia pk-johtajia matkan varrella. Valitettavasti myös muutamia joilla ns. kusi kihahtanut päähän. En ole tuon antanut koskaan vaikuttaa suhtautumisessani hoidettaviin lapsiin. OK, jotkut käytännöt on ollut joskus syvältä, mutta ne on niitä juttuja jotka pyörii meidän aikuisten tasolla.

Lapsille pyrkii parhaan mukaan selvittämään kaiken ja olemaan johdonmukainen. Meidän ryhmässä on 3 hoitajan tiimi ja tämä toimii mielestäni hyvin. Keskustelemme keskenämme lasten luonteista - ja mielellään myös vanhempien kanssa ihan jo siksi että se helpottaa meidän työtä kun tietää lapsen "perustempperamentin". On olemassa lapsi jotka ovat mm. itkuherkempiä - toiset arkuuden vuoksi, mutta myös niitä jotka alkavat itkeä kielloista ja itku ei ole niin aitoa, enemmänkin tahdon läpi viemistä. Vanhemmat tuntee nämä eri "itkut" lapsistaan ja tietävät miten heidän lapset käyttytyy eritilanteissa. Tuo tieto on tärkeintä mitä lapsesta haluamme saada, emme niinkään sitä miten kalliit kengät lapselle on ostettu ja kuinka niitä tulisi suojata. Ymmärrän toki senkin pointin, mutta asiat tärkeysjärjestykseen.

[QUOTE="mie";25892755]No mut millaisia hoitajat oli? Ja kuitenkin se johtaja on "vaan" johtaja joka ei ole lasten kanssa. Itse olen hoitaja ja nähnyt erilaisia pk-johtajia matkan varrella. Valitettavasti myös muutamia joilla ns. kusi kihahtanut päähän. En ole tuon antanut koskaan vaikuttaa suhtautumisessani hoidettaviin lapsiin. OK, jotkut käytännöt on ollut joskus syvältä, mutta ne on niitä juttuja jotka pyörii meidän aikuisten tasolla.

Lapsille pyrkii parhaan mukaan selvittämään kaiken ja olemaan johdonmukainen. Meidän ryhmässä on 3 hoitajan tiimi ja tämä toimii mielestäni hyvin. Keskustelemme keskenämme lasten luonteista - ja mielellään myös vanhempien kanssa ihan jo siksi että se helpottaa meidän työtä kun tietää lapsen "perustempperamentin". On olemassa lapsi jotka ovat mm. itkuherkempiä - toiset arkuuden vuoksi, mutta myös niitä jotka alkavat itkeä kielloista ja itku ei ole niin aitoa, enemmänkin tahdon läpi viemistä. Vanhemmat tuntee nämä eri "itkut" lapsistaan ja tietävät miten heidän lapset käyttytyy eritilanteissa. Tuo tieto on tärkeintä mitä lapsesta haluamme saada, emme niinkään sitä miten kalliit kengät lapselle on ostettu ja kuinka niitä tulisi suojata. Ymmärrän toki senkin pointin, mutta asiat tärkeysjärjestykseen.[/QUOTE]

Sepä se johtaja osasi vain kertoa puhelimessa päivämäärän koska lapset voi tuoda, koitin kysellä jotain ja kysymykset ohitettiin täysin. Puhui kaikissa kolmessa puhelussa "lapsesta" (esim. Mikä lapsen nimi olikaan? Miten lapsen hoitoajat määrittyvät?)

Muuten kiva, mutta kyse kahdesta lapsesta joilta myös nimet löytyy. Lasten hoitoajat ovat ihan samat kuin 9kk sitten laitetussa hakemuksessa jne..

Ei MITÄÄN kerrottu sanallakaan mihin ryhmiin lapset menevät (puhui koko ajan että meiltä jää YKSI lapsi pois tuolloin ja tuolloin hänen tilalleen saisi todennäköisesti ängettyä, vaikka täyttä on ja hoitaja pulakin riivaa)

Ei onnistu tutustumiset kuulemma, ei osaa vastata siihen ja tähän, ei sitä ei tätä.. Ensimmäisellä hoitoviikolla olisi miehellä iltavuoro joten pystyisi viemään vasta "kun pakko" eli ei tarttisi aamulla 7 aikaan kolkutella ovea, myös onnistuisi että jäisi hetkeksi meidän herkkiksen 1v kanssa tutustumaan sinne kun muutenkin vierastaa ja lämpenee todella hitaasti vieraisiin paikkoihin ja vieraille ihmisille.
jne.. eieiei..

Meillä useampi lapsi on käynyt neljää eri päiväkotia/ryhmäperhepäivähoitoa. Yhtä lukuunottamatta ovat olleet hyviä. Yksi noista oli yksinkertaisesti huono. Hoitajien kemiat eivät syystä tai toisesta sopineet ollenkaan. Yhtä hoitajaa lapset pelkäsivät ja kuulin itsekin hänen tiuskimisensa. Oma lapsi meni aina itkien tuonne, pelkäsi yhtä hoitajaa, kertoi kummallisista kurinpitotoimenpiteistä ja lähes joka iltapäivä sain palautetta, miten huonosti päivä oli mennyt. Lapset tappelivat keskenään ja oikeasti käyttäytyivät hankalasti, kukaan ei nauranut ja usein joku lapsi tuli juttelemaan tai syliin, kun hain omaani. Vaihtuvuus oli hurja niin hoitajissa kuin lapsissakin. Ainakin pari äitiä jäi kotiin työelämästä 3-5v lasten kanssa, kun hoidossa oli vaikeaa. Me vaihdettiin hoitopaikkaa, koska mulla oli kokemusta paremmistakin paikoissa. Uudessa paikassa ei ollut ollenkaan samoja pulmia lapsenkaan kanssa. Paikoissa on oikeasti eroja. Kannattaa luottaa omiin tuntemuksiinsa.

Itse hoidan alle 3v lapsia päiväkodissa ja kaatumisasia ei kuulosta reilulta, mutta tuo pikkutytön itkeminen kuulostaa minusta tavalliselta. Ikävä kyllä. Monet pienet heräilee aamulla jo viiden, kuuden aikaan, ja ovat aamupäivällä ulkoillessa aivan rättiväsyneitä ja nälkäisiä. Silloin itku tulee joka asiasta eikä sille voi mitään, jos lapsi ei käytä tuttia. Ei vaikka kokeilisi mitä erilaisempia viihdytyskonsteja. Ja sylissä kantaminen ulkona on turvallisuusriski itselle ja lapselle (jos liukastuu, oma selkä menee jne), joten siksi rattaisiin eikä syliin. Eikä samaa lasta tai etenkään samoja lapsia voi päivästä toiseen kanniskella jatkuvasti.

no sitä voi seistä ja ottaa syliin(ei kävellä),sitä voi mennä kyykkyyn ja ottaa syliin. Tai vaikka istumaan johonkin ja syliin. EI SE OLE VAIKEAA.

mun hitaasti lämpiävät tyttäreni aloittivat päiväkodissa 1v2kk ikäisinä ja viettivät ekan kaks kuukautta hoitajien sylissä, kunnes "vapautuivat" ja aloittivat leikkimisen. "Omahoitaja" kävi kotona (kuiten muillakin) vähän aikaa tutustumassa lapsiin ennen päikyn aloitusta ja sanoi, ettei uskois samoiksi tytöiksi mitä oli nähnyt kun oltiin tutustumiskerroilla. K

Ilmeisesti yhtä myöhemmin tullutta hoitajaa arastelivat kovin, sillä muistan vieläkin illan, kun hain lapset hoidosta ja hän totesi, että tuntui ihan palkinnolta, kun lapset vihdoin olivat omaehtoisesti hänelle puhuneet jotain.

Eli kyllä jossain osataan ottaa aremmatkin lasetp huomioon. (Vaikkakin sielläkin kyllä kuuli "onko kissa vienyt kielen", mikä ,mua ärsyttää, ei lapsia niinkään,(ainakaan vielä).

Mikä päiväkoti on sellainen, jossa omahoitaja käy kotona asti lapsiin tutustumassa??? Ikinä kuullutkaan tuollaisesta?

Mä tiedän yhden. Pieni kodinomainen paikka.

Meillä on kokemusta kahdesta pk:sta, jossa toisessa huonon johdon vuoksi paljon ongelmia.

Toinen, hyvä pk toimii ihan yhtä pienellä miehityksellä, mutta tunnelma on hyvä ja henkilökunta pysyy. Tällöin aikuiset myös tuntevat lapset ja yksilöllisempi huomioiminen on mahdollista edes joten kuten. Tässä hyvässä päiväkodissa suosittelivat pitkää tutustumisjaksoa, käytiin siellä kuukauden ajan ennen kuin lapsi jäi yksin. Siitä voisi varmasti ujo lapsi hyötyä.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti x2;25892792:
Ei onnistu tutustumiset kuulemma, ei osaa vastata siihen ja tähän, ei sitä ei tätä.. Ensimmäisellä hoitoviikolla olisi miehellä iltavuoro joten pystyisi viemään vasta "kun pakko" eli ei tarttisi aamulla 7 aikaan kolkutella ovea, myös onnistuisi että jäisi hetkeksi meidän herkkiksen 1v kanssa tutustumaan sinne kun muutenkin vierastaa ja lämpenee todella hitaasti vieraisiin paikkoihin ja vieraille ihmisille.
jne.. eieiei..

Ei kuulosta kauhean lupaavalta. Pidän outona jos uusi perhe ei saa tulla tutustumaan ihan pienen lapsen kanssa tulevaan hoitopaikkaan! En varmaan uskaltaisi viedä lapsia tuollaiseen paikkaan.

Itse hoidan alle 3v lapsia päiväkodissa ja kaatumisasia ei kuulosta reilulta, mutta tuo pikkutytön itkeminen kuulostaa minusta tavalliselta. Ikävä kyllä. Monet pienet heräilee aamulla jo viiden, kuuden aikaan, ja ovat aamupäivällä ulkoillessa aivan rättiväsyneitä ja nälkäisiä. Silloin itku tulee joka asiasta eikä sille voi mitään, jos lapsi ei käytä tuttia. Ei vaikka kokeilisi mitä erilaisempia viihdytyskonsteja. Ja sylissä kantaminen ulkona on turvallisuusriski itselle ja lapselle (jos liukastuu, oma selkä menee jne), joten siksi rattaisiin eikä syliin. Eikä samaa lasta tai etenkään samoja lapsia voi päivästä toiseen kanniskella jatkuvasti.

Kaatumisestakin voisin aivan hyvin sanoa samoilla sanoilla minäkin, koska pienellä matkalla lapset keksivät itseään ja toistaan viihdyttääkseen yht äkkiä heittäytyä polvilleen. Se on vaarallista takana tulevien kannalta! Kaatuminen voi olla selkeästi johtunut myös tahallaan ryntäilystä, joten siinä tilanteessa on aivan oikeutettua sanoa, että aikuinen ei sellaista enää halua nähdä.

Eli aloittaja on saattanut kuulla kyseiseen tilanteeseen liittyvät sanat. Kaikki ei ole aina sitä miltä näyttää :)

Kotikäynnit riippuvat kunnan, alueen ja jopa pk:n omista käytännöistä. Eli ei liene tulossa maanlaajuisesti käyttöön ensi syksynä tai muutoinkaan lähiaikoina. Ja niissäkin missä kotikäyntejä tehdään, ne tapahtuvat vanhempien luvalla. Ei tunkeuduta väkisin toisten koteihin. :)

Hirmu hyvä käytäntö kyllä, olen sitä pikkuhiljaa puskenut käyntiin tässä nykyisessäkin kunnassa (aiemmin olin pk-seudulla parissa pk:ssa, joissa ko. käytäntö jo oli ja hyväksi todettiin).

Alkuperäinen kirjoittaja äiti x2;25892684:

Jos johtajasta jää huono kuva, se on hälyttävämpää kuin muu mitä olet nähnyt. Tiedän kokemuksesta, että huono johtaja aiheuttaa niin paljon ongelmia, ettei se voi olla heijastumatta työntekijöiden jaksamiseen.

Erityisesti parikymmentä vuotta toimistoiden puolella istuneet johtajat ovat nykyään pudonneet käytännön tilanteista täysin pois kelkasta.

[QUOTE="piukkis";25893387] Ja niissäkin missä kotikäyntejä tehdään, ne tapahtuvat vanhempien luvalla. Ei tunkeuduta väkisin toisten koteihin. :)
[/QUOTE]

Tuo on hyvä lisäys.

Hyvä ap kun teit ilmoituksen! Itse ulkoilen myös päivittäin lapseni kanssa puistoissa ja aina juttelee päiväkotiryhmien hoitajat keskenään pienessä supussa ja lapset aivan vahtimatta. Jos yhtään katsoo ystävällisesti jotain hoitolasta tai sanoo sanankin niin ei lapsesta "eroon pääse" ennenkuin jompikumpi puistosta lähtee.. Usein päiväkotien pihojen ohi myös kuljetaan ja sama näky niissä yleensä. Yhden päiväkodin pihassa sen sijaan näkyy yleensä aina innostuneita hoitajia levittäytyneenä lasten kanssa ympäri pihaa. Kyllä sekin on arpaonnea minkälaiset hoitajat sattuu olemaan..

Alkuperäinen kirjoittaja ammatissa myös;25893246:
Kaatumisestakin voisin aivan hyvin sanoa samoilla sanoilla minäkin, koska pienellä matkalla lapset keksivät itseään ja toistaan viihdyttääkseen yht äkkiä heittäytyä polvilleen. Se on vaarallista takana tulevien kannalta! Kaatuminen voi olla selkeästi johtunut myös tahallaan ryntäilystä, joten siinä tilanteessa on aivan oikeutettua sanoa, että aikuinen ei sellaista enää halua nähdä.

Eli aloittaja on saattanut kuulla kyseiseen tilanteeseen liittyvät sanat. Kaikki ei ole aina sitä miltä näyttää :)
Näinpä :) Mä en ole päiväkodissa työskennellyt, mutta olen seurannut läheltä yhden kotona lapsiaan hoitavan suurperheen äidin elämää. Ja kummasti ne lapset keksivät kaikenlaista jäynää niin toisilleen kuin äidilleenkin. Typerillä tempuilla hakivat huomiota. Isommassa porukassa nyt vaan ei voi olla niin, että syliin pääsee heti, kun lapsi sitä haluaa.

Minusta tuntuu, että tämän päivän vanhemmilla on suuria odotuksia lastensa päivähoidon suhteen. Siitäkin huolimatta, että heidän pitäisi olla tietoisia päivähoidon resursseista. Isossa lapsiryhmässä oleminen tarkoittaa väkisinkin sitä, että lapsi ei aina saa mitä haluaa. Ei pyytämällä, temppuilemalla eikä itkemälläkään. Tai ainakin joutuu odottamaan vuoroaan.

[QUOTE="vieras";25893489]Hyvä ap kun teit ilmoituksen! Itse ulkoilen myös päivittäin lapseni kanssa puistoissa ja aina juttelee päiväkotiryhmien hoitajat keskenään pienessä supussa ja lapset aivan vahtimatta. Jos yhtään katsoo ystävällisesti jotain hoitolasta tai sanoo sanankin niin ei lapsesta "eroon pääse" ennenkuin jompikumpi puistosta lähtee.. Usein päiväkotien pihojen ohi myös kuljetaan ja sama näky niissä yleensä. Yhden päiväkodin pihassa sen sijaan näkyy yleensä aina innostuneita hoitajia levittäytyneenä lasten kanssa ympäri pihaa. Kyllä sekin on arpaonnea minkälaiset hoitajat sattuu olemaan..[/QUOTE]

Meidän nykyisessä hoitopaikassa pari hoitajaa jopa leikkii lasten kanssa ulkona :D Juoksevat hippaa ja pelaavat palloa. Edellisen hoitopaikan hoitajat juttelivat yleensä keskenään ja pohtivat kuka vanhemmista oli mitenkin monta minuuttia myöhässä ja oliko Villellä tänään kurahousut vai unohtiko isä ne taas mitenkä monetta kertaa.

Alkuperäinen kirjoittaja minäkin;25892178:
olen monesti joutunut huolehtimaan pph:iden lapsista kun olen ulkoillut omieni kanssa puistossa. Eivät tule antamaan vauhtia keinussa (mikä lienee vähäisin puute) mutta ennen kaikkea olen surrut huonosti puettuja lapsia. Tälläkin viikolla oli kamala kylmä viima ja osa lapsista kulki kaulat paljaina. Itse hoitajat juorusivat ringissä huput korvilla. Tosi välinpitämättömän näköistä touhua kaiken kaikkiaan!

Ja ei voi sanoa että kun heillä on niin huono palkka tms. Kyse on kuitenkin pienistä lapsista :(

Tähän sen verran, että kaikki vanhemmat eivät pyynnöistä huolimatta laita lapsilleen mukaan kauluria, kaulaliinaa tai kypärämyssyä, joka suojaisi kaulaa. Haalarin kauluskaan ei aina peitä kaulaa. Eikä perhepäivähoitajilla välttämättä ole omia varavaatevarastoja. Ulkoilla kuitenkin täytyy.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti x2;25892792:
Sepä se johtaja osasi vain kertoa puhelimessa päivämäärän koska lapset voi tuoda, koitin kysellä jotain ja kysymykset ohitettiin täysin. Puhui kaikissa kolmessa puhelussa "lapsesta" (esim. Mikä lapsen nimi olikaan? Miten lapsen hoitoajat määrittyvät?)

Muuten kiva, mutta kyse kahdesta lapsesta joilta myös nimet löytyy. Lasten hoitoajat ovat ihan samat kuin 9kk sitten laitetussa hakemuksessa jne..

Ei MITÄÄN kerrottu sanallakaan mihin ryhmiin lapset menevät (puhui koko ajan että meiltä jää YKSI lapsi pois tuolloin ja tuolloin hänen tilalleen saisi todennäköisesti ängettyä, vaikka täyttä on ja hoitaja pulakin riivaa)

jne.. eieiei..

Tää kuulostaa oikeesti ihan kamalalta! |O Tuo johtaja ei ole ollenkaan tehtäviensä tasalla. Ihan karmeeta, että ei sais tutustumaankaan tulla. :headwall: Soita suoraan siihen ryhmään, johon lapset menee. Tai jos se johtajanpösilö ei sitä ryhmää tiennyt, soitat vaan johonkin ryhmään ja ehkä hoitajat tietää. Olettehan te saaneet päätöksen hoitopaikasta? Siinä tapauksessa johtajan pitäis tosiaan tietää, keitä lapsia on aloittamassa hänen päiväkodissaan. Pienelle on todella tärkeää käydä tutustumassa rauhassa paikkoihin ja ihmisiin vanhempansa kanssa ennen kuin jää yksin hoitoon.

Yhteistyössä