Miten mä hoidan kohta ton lapseni kanssa uimareissut? :O

Nytpä teette niin että käytte yhdessä uimassa ja annat pojan toimittaa kaiken itse...selviytyy varmasti ja näin ollen selviytyy itsekseen siellä miesten puolellakin. Kyllä 7-vuotias jo osaa peseytyä, pukeutua ja laittaa vaatteensa kaappiin sekä kaapin lukkoon.

[QUOTE="mama";25916303]Nytpä teette niin että käytte yhdessä uimassa ja annat pojan toimittaa kaiken itse...selviytyy varmasti ja näin ollen selviytyy itsekseen siellä miesten puolellakin. Kyllä 7-vuotias jo osaa peseytyä, pukeutua ja laittaa vaatteensa kaappiin sekä kaapin lukkoon.[/QUOTE]

Eli annat avaimen lapselle, hän etsii oikeat kaapit, tien saunaan ja uimaan jne ja sinä vain seuraat perässä.

Alkuperäinen kirjoittaja ArjestaSelviytyjä;25916297:
No mä kyllä väitän tuntevani oman lapseni ja hänen arkuutensa tuollaisissa tilanteissa..
Mutta eiköhän me joku ratkaisu keksitä kunnes saa vähän ikää ja rohkeutta lisää :)

Mites se samanikäinen kaveri? Pojalla säilyisi vastuu itsellään mutta saisi rohkaisevaa seuraa.

eikö poika oo ollut eskarissa lainkaan? Siellä meillä ainakin opeteltiin miten käyttäydytään uimahallissa.

On, mutta meidän kunnassa ei ole uimahallia, siksi ei juuri käy uimassa. Harvoin koulustakaan.
Muistan omilta kouluajoiltani (samainen kunta) että käytiin ehkä 2 krt vuodessa uimahallissa kun sinne piti aina hankkia bussikyyditys... : /

[QUOTE="vieras";25916523]Onko tuossa uimahallissa perhesaunaa?[/QUOTE]

Ei ole :(
Meidän "lähellä" (eli 25-40km päässä) on vain 2 uimahallia ja 1 kylpylä.
Kummassakaan uimahallissa ei ole tuota perhepukukoppia tai perhesaunaa. Kylpylässä vois ollakin, mut siellä ollaan yleensä sellasella porukalla mihin kuuluu miehiäkin -siis silloin harvoin kun on varaa lähteä.. :ashamed:

Mua ei häiritse itseäni vaikka naisten puolelle tulis 15v poika äitinsä kans, mutta ymmärrän hyvin että samanikäisiä tyttöjä se häiritsisi.

Sitä mä en tajua, et eikö ne teidän 7v pojat vastustele yhtään naisten puolelle menemistä?? Mulla on kaks poikaa, 6v ja 4v eikä kumpikaan SUOSTU naisten puolelle. 4v ei sen takia ku matkii isoveljeään, mut toi 6v jo vuosi sitten ilmoitti et naisten puolelle "en kyllä varmasti tule". Eikä kelpaa naisten vessa, jos yhdessä ollaan liikenteessä. Meillä siis oli aiemmin tapana et toinen ottaa toisen lapsen ja toinen toisen pukkariin, käytiin siis koko perheellä uimassa. No sen tietenki ymmärrän, et ap:n lapsi on aina ollut vissiin äitinsä kans pukkarissa ni ei ehkä tajua tms. et siellä on miehilleki oma puoli.

[QUOTE="moi";25916681]Mua ei häiritse itseäni vaikka naisten puolelle tulis 15v poika äitinsä kans, mutta ymmärrän hyvin että samanikäisiä tyttöjä se häiritsisi.

Sitä mä en tajua, et eikö ne teidän 7v pojat vastustele yhtään naisten puolelle menemistä?? Mulla on kaks poikaa, 6v ja 4v eikä kumpikaan SUOSTU naisten puolelle. 4v ei sen takia ku matkii isoveljeään, mut toi 6v jo vuosi sitten ilmoitti et naisten puolelle "en kyllä varmasti tule". Eikä kelpaa naisten vessa, jos yhdessä ollaan liikenteessä. Meillä siis oli aiemmin tapana et toinen ottaa toisen lapsen ja toinen toisen pukkariin, käytiin siis koko perheellä uimassa. No sen tietenki ymmärrän, et ap:n lapsi on aina ollut vissiin äitinsä kans pukkarissa ni ei ehkä tajua tms. et siellä on miehilleki oma puoli.[/QUOTE]

No sulla on vissiin vähän eri tilanne, kun ovat päässeet tutustumaan miesten puoleen isänsä kanssa. Kyllä meidän 6-veelle tulee olemaan vaikea paikka mennä yksin ensimmäistä kertaa jonnekin, missä ei ole koskaan ennen käynyt, ei tiedä minkälaista siellä on, missä vessat jne. Sattuneesta syystä en ole voinut käydä opastamassa.:D

En minä ainakaa ensimmäistä kertaa aio poikaa sinne yksin passittaa, vaan hankin jonkun saattajan kun aika on.

No sitähän mä kirjotin tos lopussa et onhan se eri tilanne ku on aina ollu äidin kans. Mä meinaan menettää hermoni aina ku oon yksin noiden kans liikenteessä ja pitäis mennä vessaan! Pienemmän pakotan aina lastenhoitohuoneeseen, käy siellä yksin, ku en uskalla päästää sitä miesten vessaan ku jos tarviiki apua tai ei yllä pöntölle seisaaltaan (on lyhyt ikäisekseen). Vanhemmalle en enää mitään voi, se mieluummin sit vaikka pidättelee jos ei pääse miesten vessaan :D ja siis kyllä se onneksi jo osaa ite käydä, muistaa vetästä ja pestä kädet ja saa napit kii...

Meni vähän ohi aiheen, mut ymmärrän huolen, hirvittäis muaki ajatus et tuo 6v menis yksin pukkariin. Pitääki sanoo miehelle et alkaa antaa sille vastuuta, ne kun usein käyvät uimassa.

Alkuperäinen kirjoittaja ArjestaSelviytyjä;25916277:
Mitä sä "juu ei" nyt oikeen riehut, liioittelet, puhut asian vierestä ja nimittelet muiden lapsia penskoiksi? Rauhotu.
Mä en ole missään vaiheessa sanonut, että aikoisin rikkoa tuota uimahallin sääntöä :xmas:

Katsos kun hän on niin KUNNIOITTAVA (käyttää itse tuota sanaa ) :laugh:

Mitä jos poika menisi uimaan isänsä kanssa? Siis viettäisi sellaista isä-poika aikaa kahdenkesken. Miksi sinun pitää välttämättä sinne halliin mennä? Eikö isä voi sen verran joustaa mielipiteistään (kun selität tuon ikärajan ja ettei poika pärjää yksin), että tekisi pojalle mieliksi. Eihän siellä hallissa nyt montaa kertaa tarvitsisi käydä, pian on kesä ja ehkä 8v jo sitten pärjäisi yksinkin. Isän kanssa kun opettelisi paikat miesten puolella.

[QUOTE="lyyti";25916872]Mitä jos poika menisi uimaan isänsä kanssa? Siis viettäisi sellaista isä-poika aikaa kahdenkesken. Miksi sinun pitää välttämättä sinne halliin mennä? Eikö isä voi sen verran joustaa mielipiteistään (kun selität tuon ikärajan ja ettei poika pärjää yksin), että tekisi pojalle mieliksi. Eihän siellä hallissa nyt montaa kertaa tarvitsisi käydä, pian on kesä ja ehkä 8v jo sitten pärjäisi yksinkin. Isän kanssa kun opettelisi paikat miesten puolella.[/QUOTE]

Niin poika on siis vasta täyttämässä 7.
Ja kyllä he käyvätkin isänsäkin kanssa, mutta se on ollut mulle ja lapselle sellanen kiva juttu. Mä kun tykkään uimisesta myös tosi paljon :)

En voi ymmärtää miten tämä on äideille niin suuri ongelma. Mä näen harva se kerta, kun käydään uimassa niin pieniä tyttöjä yksinään naistenpukuhuoneessa ja ei niillä mitään ongelmaa ole. Vanhemmista kysyttäessä isä on aina mukana, mutta miesten puolella.

Alkuperäinen kirjoittaja ArjestaSelviytyjä;25916902:
Niin poika on siis vasta täyttämässä 7.
Ja kyllä he käyvätkin isänsäkin kanssa, mutta se on ollut mulle ja lapselle sellanen kiva juttu. Mä kun tykkään uimisesta myös tosi paljon :)

no silloinhan siellä on tutut paikat! voi huoh!!!

Itse kävin 6-vuotiaana yksin uimahallissa. Okei, itse en kyllä päästäisi tuon ikäistä yksin allasalueelle, mutta se olikin kultaista 80- lukua. Varmasti 7v. pärjää vallan mainiosti yksinkin pukutiloissa.

Omasta lapsuudestani muistan, että apua kyllä sai aika pian, kun joku sivusta katsoja seurasi sitä lukon renklausta. Tiedä sitten, ovatko naiset sitten valveutuneempia tässä asiassa :)

Minä myös ehdottaisin, etä harjoittelette pari kertaan alusta loppuun miten toimia. Itse vain seuraat sivusta ja yrität olla "sekaantumatta". Tai sitten tosiaan joku kaveri vaikka mukaan. Kaksin on aina helpompi pyytää apuakin, kun on henkinen tuki vieressä.

Jospa ap:n poika rohkaistuu, kun vaan menee yksin sinne miesten puolelle. Helpostihan varsinkin ujo lapsi takertuu vanhempaansa, eikä välttämättä edes yritä pärjätä tilanteessa itse koska ajattelee että "kyllä äiti/isä hoitaa asian mun puolesta".

Mä olin lapsena ujo ja arka, veljeni taas oli semmoinen ylisosiaalinen ja puhui sit munkin puolesta. Kuitenkin tilanteista selvisin itsekin, kun niihin yksin jouduin. Muistan esim yhdet synttärini, kun minun olisi pitänyt soittaa sukulaisilleni ja kutsua heidät kylään. Sanoin äidille etten uskalla soittaa, jolloin äiti sanoi että sitten jää juhlat väliin. Sain rohkaistua itseni ja soitettua, ja olin jälkikäteen todella ylpeä itsestäni :)

Antakaa siis niille aroillekin lapsille mahdollisuus, rohkaiskaa heitä omatoimisuuteen ja ylittämään itsensä :)

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä