Petin häntä, jolle olin ikuista rakkautta vannonut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Murheellinen -tar.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No se on sun mielipide. Eiköhän siinä se pettänyt osapuoli kuitenkin kärvistele omantunnontuskissaan. Muuten sen ei tarvi arkeen vaikuttaa. Enemmän mä olisin huolissaan suhteista, joissa ollaan valmiita nakkaamaan vuosien onni roskiin kertahairahtumisen takia. Ja en edelleenkään puolustele pettämistä, totean vain oman mielipiteeni kertomisen suhteen.

Hetkinen. Kuka on puhunut suhteen heittämisestä roskiin, en minä ainakaan. Mä olen puhunut rehellisyydestä.

Millaiset parin välit sitten ovat, jos toisen syyllisyys ei mitenkään näy sille toiselle, eikä se toinen huomaa mitään? Miten avoimet ja rehelliset ne välit oli ennestään?

Olen tavannut ystävättäriäni ja edelleen vakuutan, etten ole heitä vannottanut pysymään vaiti. Ihan omasta tahdostaan he ovat luvanneet olla kertomatta, ei edes miehilleen. Haluan uskoa siihen, ja uskonkin.

Mutta jos... En tiedä. Tämä on kamalaa. Onkohan joukossamma paljonkin kaltaisiani?

Hyvä Murheellinen, ole onnellinen, että sinulla on ystäviä jotka haluavat olla vaiti.
Itse arvostan suunnattomasti ihmisiä, jotka eivät halua sekaantua toisten asioihin ja antavat asianomaisen itse selvittävän ongelmansa. Tässä tapauksessa "hairahduksesi".

Ymmärrän huolesi. Maailma on niin monimutkainen ja koskaan ei oikein voi turvassa olla. Mutta toivon, että elämäsi jatkuu normaalina ilman ylimääräisiä murheita. Vieraan on vaikea neuvoa ja ei sitä pidä edes tehdä.

Mä voin ainakin myöntää, että jos pettäisin ja jättäisin kertomatta asiasta, tekisin sen täysin itsekkäistä syistä. Siksi, että pelkäisin kumppanin jättävän minut. Eli se siitä kumppanin suojelemisesta.

Tai sitten, kun näkisit sen ilmeen ja tuskan ja surun rakkaan ihmisen kasvoilla, kun kerrot, niin voi olla, että haluaisit kääntää kelloa taaksepäin aikaan ennen kertomista. Ja ei, et voisi kääntää sitä enää aikaan ennen pettämistä :)

[QUOTE="vieras";25916368]Kuvittele tilanne, jossa olet jostain ihmeellisestä syystä, vastoin kaikkia luonnonlakeja ja jaadidaadidaa, siis mielikuvitusta nyt, päätynyt pettämään, tietäisit, että miehesi ei yhtä hairahdusta haluaisi tietää, kertoisitko silti?[/QUOTE]

Tiedän, että mieheni ei kestä pettämistä. Sitä koki aiemmassa suhteessaan liikaa. En tahtoisi hänelle enää samaa tuottaa, koska tiedän kuinka se satuttaa häntä. Enkä missään nimessä tahdo satuttaa kumppaniani. Ei minulla ole siihen tarvetta.

Mutta mielikuvitusta kehiin, olen ollut totaalisen humalassa, pakko olla ollut ainaki 5 promillen humalassa jotta näin pääsisi edes mielikuvituksellisesti tapahtumaan.
Kyseessä ei olisi haluaako mies tietää vai ei, kyseessä on meidän liitto ja sen jatkuvuus. Meidän liitto perustuu luottamukseen ja siihen uskollisuuteen ja jos jostain kumman syystä tulen tätä liittoamme pettämään, niin kyllä kertoisin. Se on miehen oikeus tietää millaisen naisen kanssa on aviossa ja millaisia aviorikkeitä tekisin.

[QUOTE="vieras";25916368]Kuvittele tilanne, jossa olet jostain ihmeellisestä syystä, vastoin kaikkia luonnonlakeja ja jaadidaadidaa, siis mielikuvitusta nyt, päätynyt pettämään, tietäisit, että miehesi ei yhtä hairahdusta haluaisi tietää, kertoisitko silti?[/QUOTE]

Kyllä mä kertoisin, koska en mä haluaisi mitään asiaa meidän väliin. Mun mielestä olisi parempi vaikka erota, kuin valehdella omalle miehelle.

Mietipä tätä:
Jos jonkun lista hyvästä parisuhteesta olisi vaikka tälläinen:
1 rehellisyys
2 uskollisuus
3 rakastaminen
4 sujuva arki

Nää ois ne asiat, joita toinen avioliitossa arvostaa.
Kun toinen kertoo pettäneensä, listasta jää uupumaan silloin vaan yksi kohta, mutta jos ei kerro, jää uupumaan kaksi kohtaa, mutta ilman, että puoliso tietää sitä. Ei kuulosta reilulta parisuhteelta

Tiedän, että mieheni ei kestä pettämistä. Sitä koki aiemmassa suhteessaan liikaa. En tahtoisi hänelle enää samaa tuottaa, koska tiedän kuinka se satuttaa häntä. Enkä missään nimessä tahdo satuttaa kumppaniani. Ei minulla ole siihen tarvetta.

Mutta mielikuvitusta kehiin, olen ollut totaalisen humalassa, pakko olla ollut ainaki 5 promillen humalassa jotta näin pääsisi edes mielikuvituksellisesti tapahtumaan.
Kyseessä ei olisi haluaako mies tietää vai ei, kyseessä on meidän liitto ja sen jatkuvuus. Meidän liitto perustuu luottamukseen ja siihen uskollisuuteen ja jos jostain kumman syystä tulen tätä liittoamme pettämään, niin kyllä kertoisin. Se on miehen oikeus tietää millaisen naisen kanssa on aviossa ja millaisia aviorikkeitä tekisin.

Eli satuttaisit miestä kertomalla, vaikka tietäisit, ettei hän haluaisi tietää. Aika julmaa.

Kyllä mä kertoisin, koska en mä haluaisi mitään asiaa meidän väliin. Mun mielestä olisi parempi vaikka erota, kuin valehdella omalle miehelle.

Mietipä tätä:
Jos jonkun lista hyvästä parisuhteesta olisi vaikka tälläinen:
1 rehellisyys
2 uskollisuus
3 rakastaminen
4 sujuva arki

Nää ois ne asiat, joita toinen avioliitossa arvostaa.
Kun toinen kertoo pettäneensä, listasta jää uupumaan silloin vaan yksi kohta, mutta jos ei kerro, jää uupumaan kaksi kohtaa, mutta ilman, että puoliso tietää sitä. Ei kuulosta reilulta parisuhteelta

Jos miehesi olsi selkeästi ilmoittanut, ettei halua kuulla satunnaisesta hairahduksesta, eikö olisi aika kusipäisen itsekästä mennä purkamaan sydäntään ja satuttaa sillä puolisoaan? Jos pettää, niin kärsii sitten itsekseen.

[QUOTE="vieras";25916496]Eli satuttaisit miestä kertomalla, vaikka tietäisit, ettei hän haluaisi tietää. Aika julmaa.[/QUOTE]

Julmaa on jo se teko itsessään mistä pitäisi kertoa.

Jotta ko. tilanteeseen ei joudu, pitäisi sitä miettiä jo ihan sillon ennenkun vieraaseen sänkyyn eksyy.

[QUOTE="vieras";25916582]Että kun on kerran potkaissut, voi potkaista toisenkin kerran samaan rahaan. Oke.[/QUOTE]

No jos sen noin haluaa ilmaista, niin kyllä.

Tuo pettämis asia on vain sellainen, että se koskettaa sitä avioliittoa väistämättä. Ja avioliittoon kuuluu kaksi osapuolta, molemmilla on oikeus tietää tapahtuneesta.
Ja totta hemmetissä se satuttaa petettyä, sen voi päätellä jo ennenkun pettämispuuhiin ryhtyy.

No jos sen noin haluaa ilmaista, niin kyllä.

Tuo pettämis asia on vain sellainen, että se koskettaa sitä avioliittoa väistämättä. Ja avioliittoon kuuluu kaksi osapuolta, molemmilla on oikeus tietää tapahtuneesta.
Ja totta hemmetissä se satuttaa petettyä, sen voi päätellä jo ennenkun pettämispuuhiin ryhtyy.

No miksi ihmeessä satuttaa toista lisää ja ihan tietoisesti. Itsekästä ja sadistista. Petät erehdyksessä viiden promillen humalassa, mutta rikot toisen täysin harkitusti selvinpäin.

Mies pettää = paska sika, jolta pitäsi leikata pallit irti ja ripustaa heinäseipääseen peräsuolen kautta.
Nainen pettää = arjen sankari, joka ei ole tehnyt mitään väärää.

Tämä keskustelu järkyttää myös minua suuresti, olen aina pitänyt miehiä pahimpina pettäjinä ja parisuhteen pilaajina.

Mutta nyt.. Silmäni ovat avautuneet.

[QUOTE="vieras";25916624]No miksi ihmeessä satuttaa toista lisää ja ihan tietoisesti. Itsekästä ja sadistista. Petät erehdyksessä viiden promillen humalassa, mutta rikot toisen täysin harkitusti selvinpäin.[/QUOTE]

Koska olemme vannoneet toisillemme uskollisuutta ja rakkautta.
Ja jos virheen teen, niin mulla on myös munaa se miehelle tunnustaa. Ja sitä tosiaan pitää miettiä jo siinä vaiheessa ennenkun alkaa pettää, että haluaako rikkoa sen aviomiehen täydellisesti ja rikkoa hyvä liitto?

Koska olemme vannoneet toisillemme uskollisuutta ja rakkautta.
Ja jos virheen teen, niin mulla on myös munaa se miehelle tunnustaa. Ja sitä tosiaan pitää miettiä jo siinä vaiheessa ennenkun alkaa pettää, että haluaako rikkoa sen aviomiehen täydellisesti ja rikkoa hyvä liitto?

Kyse oli siitä, että miehesi on sanonut sinulle, ettei halua tietää, mutta sinä silti täysin toisen toivetta kuuntelematta itsekkäästi kertoisit. Miksi haluaisit loukata sinulle rakasta ihmistä täyin tietoisesti ja harkitusti?

[QUOTE="vieras";25916752]Kyse oli siitä, että miehesi on sanonut sinulle, ettei halua tietää, mutta sinä silti täysin toisen toivetta kuuntelematta itsekkäästi kertoisit. Miksi haluaisit loukata sinulle rakasta ihmistä täyin tietoisesti ja harkitusti?[/QUOTE]

Tuota edelleenkin miettisin jo aiemmin ennenkuin mitään peruuttamatonta kerkeäisi tapahtumaan.

Enemmän mä olisin huolissaan suhteista, joissa ollaan valmiita nakkaamaan vuosien onni roskiin kertahairahtumisen takia.

Mä olen ollut kumppanini kanssa yhdessä 15 vuotta. Kaatuisiko se kertahairahtumiseen (ns. kännipano, suhde olisi mun silmissäni eri juttu)? Hyvinkään todennäköisesti ei kaatuisi. Silti haluaisin tietää asiasta, koska minulle rehellisyys ja uskollisuus ovat tärkeitä asioita ja haluaisin itse tehdä päätöksen siitä, jatkanko kumppanini kanssa yhdessä vai en. Parisuhteemme kaatuisi ainoastaan siinä vaiheessa kertarysäyksellä, jos kumppani pettäisi ja ei kertoisi siitä, vaan saisin tietää tuosta pettämisestä jostain muualta, vaikka myöhemminkin. Erilaisia virheitä tekee elämässään jokainen, mutta omien töppäysten salailua ja valehtelua en siedä.

Mun kumppanini tietää hyvin mun ajatukseni tästä asiasta. Jos siitäkin huolimatta jättäisi kertomatta, valehtelisi ja salailisi, niin siinä kohtaa hän olisi tehnyt oman valintansa. En kokisi hänen arvostavan minua pätkän vertaa. Ei olisi hänen asiansa koettaa säästää minua miltään, jos olen nimenomaisesti kertonut, että haluan tietää. Jos taas minä olisin se pettäjä, niin kumppanini on sanonut, ettei missään nimessä haluaisi asiasta tietää. Jos siis tulisin pettämään (mitä en ikinä ole kellekään tehnyt), niin en hieroisi asiaa kumppanini naamaan.

Ihmisillä on parisuhteissaan erilaisia toiveita ja periaatteita, joiden mukaan toimitaan. Ei siitä tarvitse olla huolissaan, jos toimintatapa on erilainen kuin se oma.

[QUOTE="vieras";25916752] Miksi haluaisit loukata sinulle rakasta ihmistä täyin tietoisesti ja harkitusti?[/QUOTE]

Niin, tätä mä kysyisin jokaiselta pettäjältä. Jos mietin omaa parisuhdettani, niin kyllähän siitä pettämisestäni jäisi kuitenkin jonkinlaiset jäljet.

A Pettäisin, joten loukkaan puolisoani jo tällä
B En kerro asiasta ja muuttuisin ihan varmasti erilaiseksi ihmiseksi, surulliseksi, masentuneeksi, vaivautuneeksi, kärttyisäksi -> tuskin mieheni onnellinen
C Kerron asiasta, selvitettäisiin asiaa, ero, ei ero, asian selvittäminen -> ??

Joten teen helpomman teon, en petä.

Lukiko tämä jossain? En löytänyt.

Liittyi tähän ns. ajatusleikkiin:

[QUOTE="vieras";25916880]Tässä oli nyt se leikki, että olet jo pettänyt viiden promillen humalassa. Miksi satuttaisit puolisoa selvinpäin, vaikka tietäisit, että miehesi ei missään tapauksessa halua tietää?[/QUOTE]

Koska liittomme on yhteinen. Asiat jotka koskettavat jollain tapaa nimenomaan sitä liittoa, on mielestäni oikeus miehenkin tietää.
Ja vaikka hän ei haluaisi kuulla asiasta, en pystyisi itse elämään asian kanssa ja siinä tiedossa, että mies ei tiedä kuinka hirveä akka olen häntä kohtaan ollut.

Koska liittomme on yhteinen. Asiat jotka koskettavat jollain tapaa nimenomaan sitä liittoa, on mielestäni oikeus miehenkin tietää.
Ja vaikka hän ei haluaisi kuulla asiasta, en pystyisi itse elämään asian kanssa ja siinä tiedossa, että mies ei tiedä kuinka hirveä akka olen häntä kohtaan ollut.
Sinä kertoisit, koska et voisi olla kertomatta, ja joku toinen ei kerro kun ei voi kertoa. Kumpikin ihan yhtä itsekästä.

Minä oletettavasti kertoisin, en ole varma haluaisinko tietää vai en, ainakin siinä tapauksessa haluaisin, jos olisi pienintäkään riskiä että tieto tulee korviini muuta kautta. Jos kyse olisi yhdestä kerrasta muinaishistoriassa niin en haluaisi tietää.

Kukaan täällä ei ole tehnyt ap:sta mitään arjen sankaria tai marttyyria, sen te pettämiseen hirveällä palola suhtautuvat olette kehitelleet ihan itse. Kyllä tuo teko on tuomittava ja hävettävä, mutta kun se on tehty jo, sille ei enää mitään voi. Nyt pitää miettiä mitä voi tehdä ja siinä ihmisten mielipiteet eroaa. Minusta tuossa ei ole nyt mitään hirveän ihmeellistä.

Ja jos teidän mielestä yhden kerran erehdyksellä ei ole mitään eroa sivusuhteen pitämisen kanssa tai vaikkapa jatkuvien "kännipanojen" sarjaan, niin taidatte olla vain harvinaisen joustamattomia ja mustavalkoisia ihmisiä.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: ansarikukka

Yhteistyössä