Anoppi antoi miehelle vaatekassin kun kävivät siellä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mies sitte nakkas kassin sohvalle. Istuin viereen ja ihmettelin kun alko henkeä ahdistamaan. Eli ne vaatteet haisi ihan järkyttävälle homeelle. Miehen kotona haisee samalle muttei niin voimakkaalle. Sellanen mullan/kellarin haju.

Oon joskus sanonu miehelle et onkohan siel mummolassa jotain kosteus ongelmaa muttei ota kuuleviin korviin. Äsken sitte haisto itekin ja päivitteli. Ja taas sanoin että mistähän se haju tulee. Mies ei kommentoinu taaskaan mitään.
Anopin ja apen vaatteet haisee kans samalle kun käyvät kylässä. Lasten vaatteet haisee kun ollaan käyty pari tuntia kylässä.

Vaatteet oli jotain 20 v vanhoja ja silti miehen piti väkisin saada osa käyttöön (arvaa vaan katoaako ne matkalla kaappiin) . Pyykkikone pyörii tehopesulla mutta silti.

Kaiken huippu vaan se että kun oltiin viime kesänä mun vanhempien mökillä. Miehellä alko ahdistaan loppulomasta henkeä niin että oli pakko mennä yöllä ulos. Auottiin lattioita ja sieltä löyty kans hometta. Mies sai puolen vuoden astmalääkityksen. Ja tosi paljon jouduttiin heittämään tavaraa (laukkuja, makuupusseja) roskiin kun ei saatu sitä homeen hajua pestyä niistä.
Ja muutenkin mies piti kauheaa haloota tuosta homeesta. Kyse kuitenkin vaan kesämökistä.

Meidän anoppilassa on myös joku haju, joka tarttuu vaatteisiin ja hiuksiin. En tiedä onko homeen haju vai mikä, ei haise oikeastaan pahalle, vaan lähinnä erikoiselle.

Se on se anopin haju :D
Meillä on vanha talo ja kieltämättä, vaatteet alkaa pitkässä säilytyksessä haista, pahalta. Mut hometta ei oo, joten lienee sit vanhan talon vitsaus.

[QUOTE="vieras";25946572]Se on se anopin haju :D
Meillä on vanha talo ja kieltämättä, vaatteet alkaa pitkässä säilytyksessä haista, pahalta. Mut hometta ei oo, joten lienee sit vanhan talon vitsaus.[/QUOTE]

Joo siis ymmärtäisin että nuo vaatteet ois vaan haissu ummehtuneelle tms. Mutta tuo sama haju tulee jo ovella vastaan kun anoppilaan mennään. Ja omat ja lasten vaatteet haisee sille kun ollaan pari tuntia oltu. Lisänä vielä koiran ja kissan karvat niin välillä tuntuu että saa koko sakin käskeä vaihtaan vaatteet kun tullaan mummolasta.
Kyllä meilläkin tulee vaatteisiin tunkkainen haju jos kauan ovat esim vaatekomerossa muttei oo tuollainen mullan haju.

Meidän anoppilassa on myös joku haju, joka tarttuu vaatteisiin ja hiuksiin. En tiedä onko homeen haju vai mikä, ei haise oikeastaan pahalle, vaan lähinnä erikoiselle.

Mun kotona haisee kanssa aika voimakkaalle. ja mun vanhempien vaatteet haisee kans. JA meni tosi monta vuotta kotoa muuton jälkeen ennenkuin ite haistoin koko hajua. Mutta tuo on pesuaineiden ym haju. Ei sekään mikään miellyttävä mutta erilainen verrattuna tuohon anoppilan hajuun.
ja tuon viimekesäisen kesäloma reissun jälkeen on esim kirpparilla välillä hankala käydä kun tuntuu että kaikki hajut tulee jotenkin paljon voimakkaampana. Ja haistan jo kauas tuollaiset anoppilalle haisevat vaatteet ja en todellakaan edes vilkaise niitä.

[QUOTE="vieras";25946693]Elä niitä menemään laita. Peset ja liotat ne etikassa. Tuuletat ja anna ukon pitää niitä.[/QUOTE]

Joo laitoin koneen 60 asteen tehopesulle ja huuhteluaineeksi etikkaa. Pyöritän vielä kahdesti tuon ohjelman. Sillä saatiin kesällä pestyä ne mökillä olleet kamppeet, mitkä sitä pesua kesti.
Lähinnä ihmetyttää tuo miehen käytös. Sillon kesällä surutta heitteli tavaraa roskiin ja nyt sitte pitää säilyttää noita 20 v vanhoja t-paitoja ku ei muka kaapissa ole tarpeeksi.

[QUOTE="vieras";25946572]Se on se anopin haju :D
Meillä on vanha talo ja kieltämättä, vaatteet alkaa pitkässä säilytyksessä haista, pahalta. Mut hometta ei oo, joten lienee sit vanhan talon vitsaus.[/QUOTE]

Tämä ns. vanhan talon vitsaus ja haisee mökille ja mummolalle on juuri se homeen haju :)

Olen sellaisessa paikassa töissä missä käy paljon ihmisiä ja voin kertoa että ne jotka haisee "mökille" haistaa pitkän matkan päähän ja mulle tulee se reaktio että alkaa nenää pistää se haju ja alkaa tajuton aivastelu ja nenän kirvely! :x Ja nämä kyseiset ihmiset eivät edes tajua haisevansa niiiiin pahalle kun ovat itse tottuneet siihen hajuun! Eli jos pitkässä saäilytyksessä huomaat itse vaatteiden rupeavan haisemaan niin kaikki muut haistavat jo käyttövaatteistasi sen "mummonmökin"!

Muuttakaa hyvät ihmiset äkkiä pois sieltä!

Meillä haisee myös vähän sellainen mökki/vanha talo, vaikka sitähän sanotaan että se on aina merkki homeesta. Tämä puoli jossa me asutaan on rakennettu joskus 50-luvulla. Varsinkin jos on jossain muualla useamman tunnin niin vaatteista huomaa et ne haiskahtaa ja kun tulee kotiin niin haistaa..Tai minä haistan, mies ei. Viikon kun olin pois niin tuntui että ei voi nukkua kun se haju oli niin häiritsevä. Tosin meillä ei kellään mitään oireita ole (minä, mies, 4kk:n ikäinen vauva ja koira), eikä tuo viikon poissaolo vaikuttanut mun oloon mitenkään.

Oon nyt pessy kolmeen kertaan nuo vaatteet. Ripustin niitä taas äsken kuivumaan ja kurkunpäätä polttelee tuo haju.
Ekaluokkalainen tuli pesuhuoneeseen ja sano että täällä haisee ihan samalle kun x mummolassa. Taidan pistää tuon ph:n oven kiinni niin luulis miehen tajuavan kun oven aukasee mille vaatteet haisee.

[QUOTE="a p";25956996]Oon nyt pessy kolmeen kertaan nuo vaatteet. Ripustin niitä taas äsken kuivumaan ja kurkunpäätä polttelee tuo haju.
Ekaluokkalainen tuli pesuhuoneeseen ja sano että täällä haisee ihan samalle kun x mummolassa. Taidan pistää tuon ph:n oven kiinni niin luulis miehen tajuavan kun oven aukasee mille vaatteet haisee.[/QUOTE]

En kyllä käyttäisi noita vaatteita vaan heittäisin ihan kylmästi pois. Home, kun ei ole ihan vaaraton juttu.

[QUOTE="vieras";25946940]Meillä haisee myös vähän sellainen mökki/vanha talo, vaikka sitähän sanotaan että se on aina merkki homeesta. Tämä puoli jossa me asutaan on rakennettu joskus 50-luvulla. Varsinkin jos on jossain muualla useamman tunnin niin vaatteista huomaa et ne haiskahtaa ja kun tulee kotiin niin haistaa..Tai minä haistan, mies ei. Viikon kun olin pois niin tuntui että ei voi nukkua kun se haju oli niin häiritsevä. Tosin meillä ei kellään mitään oireita ole (minä, mies, 4kk:n ikäinen vauva ja koira), eikä tuo viikon poissaolo vaikuttanut mun oloon mitenkään.[/QUOTE]

Tästä tulikin mieleen. osaako joku sanoa voiko hometalossa asua täysin oireettomana?

Meidänkin toinen talo haisee,tai siis sieltä kun tuotiin vaatteet uuteen taloomme niin voi jessus sitä käryä......
Onneksi päästiin muuttamaan pois. Tosin kosteutta siellä talossa ei ole,se on mitattu.Jossain kai täytyy silti hometta olla..

Ei niinkään aloittajalle, vaan vastauksena myöhempiin viesteihin:

Kyllä hometalossa voi asua ihan vaikka koko ikänsä mitenkään siitä fyysisesti kärsimättä. Jotkut ei sairastu ikinä, jotkut hyvinkin nopeasti. Etukäteen sitä ei voi tietää. Jos haju on niin voimakas että sen pystyy haistamaan kotona ihan jo ilmassa asti, on ongelma hyvin todennäköisesti päässyt kasvamaan jo melkoisiin mittoihin, joten suosittelisin tekemään asialle jotain pian. Se, ettei vielä ole sairastunut ei tarkoita ettei itselle tai muille asukkaille tulisi ongelmia myöhemmin. Kannattaa aloittaa vaikka kartoittamalla paikkoja ja yrittämällä selvittää missä se home muhii. Kosteusmittaukset on ihan turhia tähän, kannattaa ottaa yhteyttä nimenomaan homeasiantuntijaan. Homehan on siellä senkin jälkeen vaikka se vesi olisi haihtunut aikapäiviä sitten pois.

Meille myi 20 vuotta samassa talossa terveenä asustellut perhe homeisen luukkunsa "hyväkuntoisena", huomattiin home kun vaatteet haisi pidemmän kämpässä oleskelun jälkeen kellarilta. Itse ilmassa ei haistanut mitään. Vähän seiniä kaivellessa alta paljastuikin sitten sellaiset kasvustot että ei uskoisikaan. Kaikki rakenteet ihan kuivia, joten millään kosteusmittarilla ei vahinkoa olisi voinut havaita

Ja siihen ettei homeitiöitä tappaisi mikään: aika tappaa, se voi vain olla vuosia tai vuosikymmeniä, olosuhteista riippuen. Myös hyvin korkeat lämpötilat tappavat, mutta sitä voi harvoin käyttää mihinkään oman kodin tavaroihin. Itiöt tosin voivat aiheuttaa oireita yhtä lailla kuolleinakin.

Yhteistyössä