Olenko pilannut raskauteni?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Maria"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Maria"

Vieras
Olen ollut vuosia koukussa nikotiinikorvaustuotteisiin. Käytin niitä edellisessä raskaudessa kohtuudella,mutta tässä raskaudessa homma ei ole pysynyt yhtään lapasessa. Pelkään että olen aiheuttanut tuhoa vauvalle tai että istukka on vaurioitunut,eikä jaksa loppuun asti. Nyt olen tehnyt päätöksen lopettaa,mutta uskallanko edes jatkaa tätä raskautta enää :(
Tiedän,että jotkut käyttävät alkoholia ja jopa huumeita raskausaikana, ja polttavat askinkin päivässä,mutta omatuntoni soi nyt niin pahasti etten näe edes järkevästi,kuinka suuren "synnin" olen tehnyt.
Raskauteni on pian puolivälissä. Näkeekö rakenneultrassa jos istukka on vaurioitunut?

En usko että istukkasi on vaurioitunut :) Itse poltin melkein askin päivässä ja täysaikainen terve lapsi syntyi. Siitäkin huolimatta että töissä kaaduin ja istukka repesi.

Kuinka paljon sä niitä sitten vedät? Paljonko se vastaisi tupakassa?

En silti usko että vaurioita olisi tapahtunut, mutta lopeta ihmeessä nyt tässä vaiheessa...

En osaa verrata tupakkaan,koska tupakassahan ei ole nikotiiniä kuin jotain o,3mg ja esim nikotiinipurkassa 2mg. Ja koska ne imeytyy eri kautta niin en tiedä voiko niitä verrata.
Netistä löytyy tosi vähän tietoa ja ristiriitaista sellaista.
Maksimiannosta olen käyttänyt.

Nikotinii tuotteet saattavat aiheuttaa, jotain tiettyä poikkeavuutta (mahalauku kasvaa ulkopuolella tms.) mutta se näkyy jo ultrassa (ennen rakenne ultraa). Jos nikotinikorvaushoito on riistäytynyt käsistä, kannattaa kokeilla niitä pienempiä annoksia. Jos esim käytät purkkaa, niin 2mg ja puolitat vielä purkan?

Istukka kalkkeutuu ja se pitäisi nykyisin näkyä ultrassa, samoin veren virtaukset ja muut. Jos todella paljon uolettaa, voithan aina varata ajan yksityiseen ultraan, että tsekkaavat istukan.

Kenen kanssa voisin asiasta keskustella? Teratologiseen tietokeskukseen olen soittanut,eivätkä osanneet auttaa. Varaisinko ajan ihan gynekologille?
Jos rakenneultrassa todetaan vauvan kasvaneen normaalisti ja muutenkin kaiken vaikuttavan hyvältä,niin uskallanko jatkaa tätä raskautta hyvin mielin?

[QUOTE="vieras";25950920]Tässä ihan varmasti viimeinen ihminen jolta kuuntelisin mitään neuvoja raskauteen tai äitiyteen liittyen![/QUOTE]

Käsittämättömän itsekästä tupakoida raskaana. Lapsestaan ei tämä ihminen, niinsanottu äiti, välitä.

• Tykkää
Reactions: Katylina
No nyt yrität ainakin vähentää tuota nikotiinia jos et pysty kokonaan lopettamaan. En minäkään usko että tuolla perusteella voit enää keskeyttää raskautta kun oot noinkin pitkällä.

[QUOTE="Maria";25951003]Kenen kanssa voisin asiasta keskustella? Teratologiseen tietokeskukseen olen soittanut,eivätkä osanneet auttaa. Varaisinko ajan ihan gynekologille?
Jos rakenneultrassa todetaan vauvan kasvaneen normaalisti ja muutenkin kaiken vaikuttavan hyvältä,niin uskallanko jatkaa tätä raskautta hyvin mielin?[/QUOTE]

Siis kuulostat todella tyhmältä, sori vain. Lopeta se purkan mussuttaminen ja that's it! Mikä helvetin syy tuo on keskeyttää raskaus?! Tämän täytyy olla provo, ei noin tyhmiä voi olla...

• Tykkää
Reactions: Katylina
Voinko käyttää nikotiinivalmisteita, kun olen raskaana?

Vastaus: On hyvin tärkeää olla tupakoimatta, kun on raskaana tai kun imettää, koska nikotiini välittyy lapseen. Ellet muutoin onnistu lopettamaan tupakointiasi, voit keskustella NICORETTE® -hoidosta lääkärisi kanssa. Äitiysneuvolassa voit myös kysyä neuvoja ja apua tupakoinnin lopettamiseen.

Ymmärrän vähäisen nikotiinikorvaustuotteiden käytön mutta omatuntoni soikin liikakäytöstä. Siksi mietin ihan hulluja.
Hyvä artikkeli oli,kiitos siitä. Olen lukenut paljon netistä tietoa ja jossain artikkeleissa sanotaan että mielummin korvaushoito kuin tupakka, kun taas toisinaan suositellaan mielummin muutamaa tupakkaa,koska esim nikotiinipurkkaa ei ole tutkittu yhtä paljon kuin tupakan haittoja.
Järki sanoo että mielummin vaikka 100purkkaa päivässä kuin tupakkaa häkäneen ym myrkkyineen,mutta en tiedä. Just tänään olen ihan rikki asian takia.

Toisaalta,moni polttaa raskauden puoleen väliin ennenkuin pystyy lopettamaan. Liikkeet kun alkaa tuntumaan,niin se motivoi monia vasta lopettamaan. Eikä nekään mieti keskeytystä vaan ovat tyytyväisiä kun ovat saaneet lopetettua kuitenkin.

[QUOTE="Maria";25950863]Nyt olen tehnyt päätöksen lopettaa,mutta uskallanko edes jatkaa tätä raskautta enää :(
[/QUOTE]

Nyt multa meni ihan totaalisesti ohi; miten sä voisit olla enää jatkamatta raskauttasi?

Yhteistyössä