TurvaistuinPANIIKKI :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TI-paniikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25955166]Niitä testituloksia ei kyllä kannata tuijottaa sokeesti, sillä turvallisuuden lisäksi niissä on pisteytetty mukavuus ja esim. päällisten pestävyys, ne laskee ja nostaa niitä kokonaistuloksia.
Itse suosittelen enemmin menemään liikkeeseen ja tutustumaan henk.koht. eri vaihtoehtoihin, mulle muistaakseni suositeltiin silloin myös tuota BeSafea.[/QUOTE]

tätähän minä koitin näille toitottaa, mut ei vaan mee kaaliin niin ei. Jos et usko niihin sokeasti olet köyhä ja kateellinen ja haet omasi kierrätyksestä.

Morjens vielä

Semmoinen lisäys että sen lisäksi että on rahaa (virn...) olen patalaiska eli haluan ostaa netin kautta kun en halua viettää aikaa missään lastentarvikeliikkeissä. =)

No, minäpä en olekaan pelannut "turvallisinta lapselle" -korttia henkilökohtaisesti. Toki takapenkki on parempi paikka, sinne hänet on tarkoitus vastaisuudessa sijoittaakin. Ei ole mitään ristiriitaa - ihan yksinkertaisesti haluaisin isofix-kiinnitteisen selkä menosuuntaan asennettavan turvaistuimen. Ei mitään provoja eikä ristiriitaa eikä pelaamista millään "äitinatsikortilla". =)

No kun meidän "Niko-Petteri" on 6 kk mutta painaa 10 kg ja turvakaukalo on jäämässä pieneksi. Matkustaa välillä etu-, välillä takapenkillä.

Suurin osa (kaikki?) noista "isompien" 9kg eteenpäin käytettvistä istuimista on 9kk ja sitä vanhemmille lapsille. 6kk vielä kovin isopäinen ja hentoniskainen tuollaiseen. Eikö kaukaloissa ole yleensä painoraja 13kg? Voi kuulostaa vähältä tuo 3 kilon ero, mutta aika kauan ne pienet noita kolmea kiloa keräävät, ts. minä en ostaisi vielä mitään istuinta vaan pitäisin kaukalossa ainakin siihen 9kk asti.

Mikset osta palkki-istuinta (sitten kun lapsi tarpeeksi vanha)? Turvallinen ja mukava lapselle.

[QUOTE="vieras";25955436]On myös turvaistuimia, jotka ovat 0kg - 25kg, eli 4kk etiäppäin, joten ihan hyvin voit jo istuimeen siirtää jos kaukaloon ei mahdu.[/QUOTE]

Jees, tuo olisi hyvä ratkaisu. Saisko siihen samaan syssyyn myös selkä menosuuntaan & isofix? Mikä merkki & malli? Voipi olla, että kompromissi on edessä, ja siihen olen varautunut.

Besafen Isofix istuin on virallisesti 0-18 kg, eli menee selkä menosuuntaan aina tuonne 18 kiloon asti. Oma lapsemme siirtyi käyttämään sitä n. 8 kk ikäisenä, mutta riippuen autosta istuimen saa joko hyvin makuuasentoon tai sitten ei. Tämä siis riippu pitkälti penkin muodosta. Istuin on tosi hyvä, mutta myös vie todella paljon tilaa, eli kannattaa oikeasti sovittaa sitä autoon ennen ostopäätöksen tekemistä.

[QUOTE="digeridoo";25955577]Besafen Isofix istuin on virallisesti 0-18 kg, eli menee selkä menosuuntaan aina tuonne 18 kiloon asti. Oma lapsemme siirtyi käyttämään sitä n. 8 kk ikäisenä, mutta riippuen autosta istuimen saa joko hyvin makuuasentoon tai sitten ei. Tämä siis riippu pitkälti penkin muodosta. Istuin on tosi hyvä, mutta myös vie todella paljon tilaa, eli kannattaa oikeasti sovittaa sitä autoon ennen ostopäätöksen tekemistä.[/QUOTE]

Muistatko mikä tuon istuimen malli on tarkalleen? Nämä mallimerkinnät kun on tyyliin "x-2-fix-duoplusmega-jotain-muuta", niin sen takia kysyn. :)

Ja kiitos muillekin vastaajille, joilla oli suora vastaus suoraan kysymykseen. Alkaa hahmottumaan.

[QUOTE="vieras";25954689]Joo mä en kans ymmärrä näitä!
Ihan mieletöntä heittää rahansa hukkaan jonkun merkki merkki penkin vuoksi. Ne testit ja tulokset todellakin vaihtuu ja uudistuu vähän päästä.
Mun neuvoni on se että lakkaa se rämpiminen siellä turvaistuin suossa ja osta se minkä haluat!

Minullekin tulee sinusta mieleen joku jo yli kolmekymppinen yhden pienen lapsen äiti jonka lapsella on kaikkea ja vain parasta ja tietysti vain uutta!![/QUOTE]

Totta kai kaikille lapsille ostetaan parasta mitä rahalla saa. Voi teitä pieniä köyhiä.

BESAFE iZi Combi X3 ISOfix

Piti vielä mainita, että tuossa istuimessa on hirven näppärä magneettikiinnitys hihnoille, jotka pitää hihnat auki, kun lasta laittaa istuimeen.

Olis kiva tietää näiltä jotka haukkuu testejä ym että mihinkäs ne valinnat sitten perustaa ellei turvatesteihin? Koska itse ainakin haluan valita ennalta käsin hyvän istuimen, enkä sitten onnettomuustilanteessa todeta että "hups tää ei vissiin ollutkaan hyvä kun lapsi halvaantui"? Eli mikä olisi muka parempi tapa valita istuin kuin luottaa näihin puolueettomiin testeihin?

[QUOTE="hmm";25955825]Olis kiva tietää näiltä jotka haukkuu testejä ym että mihinkäs ne valinnat sitten perustaa ellei turvatesteihin? Koska itse ainakin haluan valita ennalta käsin hyvän istuimen, enkä sitten onnettomuustilanteessa todeta että "hups tää ei vissiin ollutkaan hyvä kun lapsi halvaantui"? Eli mikä olisi muka parempi tapa valita istuin kuin luottaa näihin puolueettomiin testeihin?[/QUOTE]

Tottakai turvallisuus ennen kaikkea, mutta kannattaa huomioida se, että useissa testeissä kokonaispistemäärään vaikuttaa mm. turvaistuimen pestävyys, näkyvyys ikkunasta ulos yms. joilla ei ole tuon taivaallista merkitystä turvallisuuden kanssa.

Meillä on britaxin multitech?. Ei ole isofix kiinnitteinen, mutta me ollaan tykätty tuolista. Meillä lapsi siirtyi siihen puol vuotiaana ja oli selkämenosuuntaan neljä vuotiaaksi. Nyt on ollut vuoden vyöistuimena ja luulen, että menee meillä kouluikään asti. Siis lisään vielä, että välillä oli kasvot menosuuntaan tuolin vöillä. Tän tuolin testituloksista en tiedä, mutta luulen ettei ole niissä kovin hyvin pärjännyt. Niissä kun ei yleensä nää selkämenosuuntaan tuolit pärjää.

[QUOTE="vieras";25955853]Tottakai turvallisuus ennen kaikkea, mutta kannattaa huomioida se, että useissa testeissä kokonaispistemäärään vaikuttaa mm. turvaistuimen pestävyys, näkyvyys ikkunasta ulos yms. joilla ei ole tuon taivaallista merkitystä turvallisuuden kanssa.[/QUOTE]

Testeissä on usein (ellei aina?) eroteltu nuo seikat toisistaan ja on myös sanallinen arvio, josta käy ilmi tärkeät asiat. Ja toisaalta monelle on myös nuo käytettävyysseikat tärkeitä, niin hyvä että nekin on otettu mukaan.

Ja oli miten oli, jos joku haluaa luottaa puolueettomiin testeihin tai vaikka tähden ja kuun asentoihin istuinta valitessaan, niin monet tämän ketjun kommenteista on ollut niin kohtuuttomia ja ala-arvoisia, ettei niille ole mitään oikeutusta. Toki onhan se jo nähty, että tämän palstan latvalahot ottavat päämäärättömästi hampaisiinsa kenet tai minkä tahansa asian silloin, kun sattuu olemaan tarpeeksi hiekkaa pillussa.

Yhteistyössä