mitä tehdä elämässä? miten löytää itsellensä se oikea ammatti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja opiskelijaksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

opiskelijaksi

Vieras
olen pian 25 vuotias nainen ilman ammatillista koulutusta. En vaan tiedä mitä haluaisin opiskella ja mikä olisi minulle se oikea ammatti. Olen sairastanut muutamia vuosia sitten pahan paniikkihäiriön ja pelkään sen tulevan vielä joskus takaisin, olen myöskin aika ujo ja hiljainen, paitsi kun tutustun ihmisiin. Tuntuu välillä että minulle sopivaa ammattia ei tule löytymään ikinä :( Haluaisin niin päästä opiskelemaan ja saada ammatin. yksi koulutus on kiinnostanut ja se on välinehuoltajan koulutus ja kävinkin haastattelussa kyseisen alan koulutukseen mutta en päässyt, ottivat sinne ilmeisesti sellaisia kellä oli kokemusta jo alasta tai joilla oli jo jokin ammatti ja vuosien työkokemus. ja taitaa olla nykyisin aika vaikea saada mitään opiskelupaikkaa, ainakin täällä etelä-suomessa :(

Tietokonepuolella ei ujous ole este jos et suuntaudu asiakaspalveluun. Suurin osa firmojen työntekijöistä on kuitenkin juuri niitä pimeässä kellarissa koodavia nörttejä. Firmoja edustamaan on valittu ne edustavimmat yksilöt.

haluan tehdä ! sehän tässä onkin. en vaan tiedä mikä olisi se oikea ala.

Miten löydät itsellesi sopivan ammatin:

Ota yhteyttä kiinnostavaan työnantajaan.
Tarjoudu tulemaan ilmaiseksi työntekijäksi eli harjoittelijaksi vaikka pariksi viikoksi.
Totea onko työ sellaista mitä haluat oikeasti tehdä.

Jos on: opiskele alaa.
Jos ei: toista niin kauan kunnes oma ala löytyy.

No ei sitä aina voi tietääkään, mitä haluaa tehdä, mutta ei se estä tekemästä! Ihmetyttää tuo asenne, että ennen kuin löydetään se TÄYDELLINEN ammatti, niin ei opiskella sitten mitään. Itse opiskelin sairaanhoitajaksi, vaikkei kiinnostanut oikeastaan ollenkaan, tiesin vaan että pakko sitä nyt jotain on tehdä kun en valtion siivellä halua elää. Tein muutaman vuoden niitä töitä ja lähdin opiskelemaan insinööriksi, kun huomasin ettei musta hoitsuksi ole. Nyt sitten mukavassa hommassa, jossa tuo hoitsutaustakin on vaan plussaa. Ja lähdin vielä opiskeleen töiden ohella yliopistoonkin... :) juu, en kai lopeta koskaan. Mutta pointti on, että opiskelkaa edes se yks ammatti mieluiten heti lukiosta/peruskoulusta. Ihan turhaa jäädä odottelemaan sitä "kutsumusta" kun eipä sitä kaikille koskaan edes tule.

Juu mutta ei se aina niin yksinkertaista ole, itse en ole päässyt yhteenkään kouluun johon olisin oikeasti halunnut, kahta alaa olen opiskellut mutta kummatkin jäivät kesken koska ei kiinnostanut yhtään ja niillä aloilla ei töitä ole.

[QUOTE="vieras";25958372]Juu mutta ei se aina niin yksinkertaista ole, itse en ole päässyt yhteenkään kouluun johon olisin oikeasti halunnut, kahta alaa olen opiskellut mutta kummatkin jäivät kesken koska ei kiinnostanut yhtään ja niillä aloilla ei töitä ole.[/QUOTE]

Niin, minäkin olisin halunnut näyttelijäksi, mutta en katsonut kovin järkeväksi valinnaksi... :D Pointti on se, että joku ammatti alle ja katsotaan sitten myöhemmin, josko löytyy se unelma-ala joskus.

Mun on pakko kysyä kuinka teillä on aikaa ja ennen kaikkea varaa olla vain koko ajan opiskelijana???
Eikä teillä ole lapsia, taloa, laskuja yms. ?? Teettekö töitä samaan syssyyn? Vai mitä ihmettä ´? Ja ennen kaikkea se aika???

[QUOTE="vieras";25958420]Mun on pakko kysyä kuinka teillä on aikaa ja ennen kaikkea varaa olla vain koko ajan opiskelijana???
Eikä teillä ole lapsia, taloa, laskuja yms. ?? Teettekö töitä samaan syssyyn? Vai mitä ihmettä ´? Ja ennen kaikkea se aika???[/QUOTE]

No lukiosta menin suoraan sh-opintoihin, sieltä töihin, sitten lopetin työt ja menin insinööri-opintoihin, tein viikonloppuja ja kesät ja lomat sh-keikkaa ja otin kyllä myös opintolainaa. Sitten pääsinkin heti ihan mukavaliksaiseen hommaan ja olen voinut lyhennellä opintolainoja kivasti pois. Ja sitten vasta tuli se mieskin vastaan, jonka kanssa niitä lapsia halusin eli ensimmäinen lapsi tuli kun olin 33 :) Nämä on näitä priorisointeja, halusin elämäni kuntoon ennen kuin aloin vastaamaan toisen ihmisen elämästä. Ja hyvä näin, jos olisin aikaisemmin tehnyt lapsia, olisin tehnyt niitä aivan väärän miehen kanssa :)