Siis syödäänkö teillä oikeesti MAKARONIMÖSSÖÄ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anis Nin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Anis Nin

Vieras
Luulin sen olevan juuri omaan kotiinsa muuttaneiden 17-vuotiaiden opiskelijoiden hätävarasafka, mutta palstan perusteella sitä syödään myös lapsiperheissä... Mä en ole edes ihan varma mistä on kyse, mutta peruskaava taitaa olla makaroni+paistettu jauheliha.

....Kysynkin vaan että MIKSI? ...Melkein samalla vaivalla voisi tehdä oikeaa ruokaa, vaikka makaronilaatikon, tai ihan jauhelihakastikkeen. Mitä sen kanssa tarjoillaan? Ketsuppia? Salaattia?

Itse tulen perheestä jossa ruuanlaitto ja syöminen on aina liittynyt kaikkeen, ja ajattelen että lapsille tarjottava ruoka on osa kulttuuriamme, kasvatusta ja sivistystä, jos joskus itse syönkin "tyhmää ruokaa" niin sitten lapsilta salassa. Jotenkin koko ajatus aikuisista ihmisistä syömässä (ja syöttämässä lapsilleen) MAKARONIMÖSSÖÄ taistelee pahasti tätä vastaan.

Niin että mikä siinä on se pointti? Onko kyseessä ehkä jonkin sortin lohturuoka tai mitä?

Ei syödä.

Mutta miksi makaronilaatikko olisi sen "oikeampaa" ruokaa?

Joskus on ihan jees mennä siitä, mistä aita on matalin, ja tehdä jotain pikaista hätävararuokaa (tai tilata pizza).

Sitä syödään siksi, että tykkäämme siitä. Koulutuksen puolesta osaan tehdä monenlaasia ruokia, mutta joskus sitä vain haluaa jotakin yksinkertaasta ruokaa.

Mä ihmettelen tuota sun ihmettelyäs...

Luulin sen olevan juuri omaan kotiinsa muuttaneiden 17-vuotiaiden opiskelijoiden hätävarasafka, mutta palstan perusteella sitä syödään myös lapsiperheissä... Mä en ole edes ihan varma mistä on kyse, mutta peruskaava taitaa olla makaroni+paistettu jauheliha.

....Kysynkin vaan että MIKSI? ...Melkein samalla vaivalla voisi tehdä oikeaa ruokaa, vaikka makaronilaatikon, tai ihan jauhelihakastikkeen. Mitä sen kanssa tarjoillaan? Ketsuppia? Salaattia?

Itse tulen perheestä jossa ruuanlaitto ja syöminen on aina liittynyt kaikkeen, ja ajattelen että lapsille tarjottava ruoka on osa kulttuuriamme, kasvatusta ja sivistystä, jos joskus itse syönkin "tyhmää ruokaa" niin sitten lapsilta salassa. Jotenkin koko ajatus aikuisista ihmisistä syömässä (ja syöttämässä lapsilleen) MAKARONIMÖSSÖÄ taistelee pahasti tätä vastaan.

Niin että mikä siinä on se pointti? Onko kyseessä ehkä jonkin sortin lohturuoka tai mitä?
Se on hyvää ja helppo tehdä. Maista :)

Makaronimössö - Henskiksen hekumalliset herkut

Itselläni tuo makaroonimössö pitää sisällään myös sipulia ja vihanneksia jauhelihan lisäksi ja käytän usein tummaa makaroonia. Makaroonilaatikkoon menee aikaa, tuohon mössöön max 20 minuuttia. Säästää ainakin sähkössä kun ei tarvitse aina uunia sen takia lämmittää :)

No mä en oikein ymmärrä mikä ero on siinä että syö makaronimössöä eli makaronia ja jauhelihaa sekaisin, taikka makaronilaatikkoa jossa myös on makaroni ja jauheliha sekaisin munamaidon kera. Samaa evästähän se on, vähä eri muodossa.

Ei. Ja ihan vaan, koska se on aivan megahirveä ruoka. Itseasiassa meillä syödään pasta vain lasagnessa. Ai juu ja joskus teen salaattia, jossa on jotain tummaa pastaa.

Mulla on joku makaronikammo. Lapsuudessa hankittu ja ei oikeastaan haittaa yhtään. Makaronilaatikkoa en oo tehny koskaan, vaikka meillä tehdään joka päivä joku ihan normi kotiruoka.

Kerran pari vuodessa syödään eli keitetyn makaronin sekaan ruskistettua, jauhelihaa, pieniä metwurstinpaloja, paistettua sipulia, herkkusieniä, paprikaa, hernettä ja maissia.
Päälle juustoraastetta.

Miksi makaroonilaatikko olisi jotenkin parempaa?
:D

Viimeksi muokattu:
siis musta makaronimössö on ihan sairaan hyvää, ite teen niin että keitän makaronit, sit paistan jauhelihan ja sipulit jonka maustan ja sekaan pursotan pallllljon ketsuppia, sit sekotan makaronit ja jauhelihaseoken keskenään, ihan tosi hyvää :D mut tota tehdään ehkä kerran vuodessa :D

Joskus syödään, koska se on paljon nopeampi kuin makaronilaatikko ja lapset syö sitä mielellään. Meillä esikoinen on vielä semmonen, että ei siedä että jauhelihakastike sekoitetaan makarooniin, joten usein itse kastiksetta menee vai vähän. Makaroonimössössä jauheliha uppoo niinkuin huomaamatta :D. Mutta mä yritän kyllä tehdä kaikenlaisia ruokia ja opettaa lapsia syömään kaikkea, mutta miehen pojan täällä ollessa tehdään sitä mitä lapset syö, eli sitä mitä miehen poika syö, ja se ei syö juuri muuta kuin makaroonia :D

Ei todellakaan. Vaikka ois tummaa makaroonia ni mössöö.. ja ei pidä nälkää kauaa.. Suoraa sanottuna paskaa. Ja meillä treenataan, ni ei syödä tollasta moskaa. Lapsille, köyhille, ei liikkuville tuo ilmeisesti menee.

...Niin että ootte ihan sitä mieltä että kyse on ihan virallisesta ruokalajista? ...Nimeltään "makaronimössö"? Tää on nyt kaikki mulle ihan vilpittömästi uutta. Joku mainitsi koulussakin tätä tarjotun, mitä siellä lukee ruokalistassa?

Ja kyllä mä jotenkin omassa päässäni koen että makaronilaatikko on enempi oma ruokalajinsa kuin tämä.

Minä taas tulen perheestä, jossa ruuanlaitto ja syöminen olivat toimintoja, joita tehtiin jotta pysyttiin hengissä. Ruoka ei todellakaan liittynyt kaikkeen eikä kaikki kiva ruokaan. Nykyisinkin syön elääkseni, en elä syödäkseni. (Tästä syystäkö sen enempää lapsuuden- kuin omassa perheessäni ei kukaan ole ylipainoinen?)

(Ja mikä pointti on tuossa tyhmän ruuan syömisessä salaa lapsilta - ja sitten paheksut muita "tyhmän" ruuan syöjiä?)

Mutta niin. Makaronimössö on hyvää! :)

Yhteistyössä