Miksi ei naimisiin (jos kuitenkin haluaa sitoutua toiseen)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Tuli mieleen tuosta toisesta ketjusta.. olisi mielenkiintoista kuulla minkälaisia syitä on olla menemättä naimisiin? Kun tosiaan suuri osa tuntuu perustavan ihan suunnitellusti perheen, mutta jättää naimisiinmenon väliin tai ainakin siirtää myöhemmäksi. Itselleni avioliiton solmiminen oli lähinnä symbolista sitoutumista ja helpotti käytännön asioita, mutta jotenkin tuntuisi hassulta jos ei olisi jostain syystä sitouduttu mieheni kanssa ihan virallisestikin.

Onko avioliitto jotenkin instituutiona vanhentunut (jos niin miten?) vai onko syy jokin muu?

Näkeekö joku avioliiton suurempana sitoutumisena kuin yhteisen lapsen?

Oon ollut mieheni kanssa yhdessä nyt noin 8 vuotta, enkä ole keksinyt vielä yhtään syytä miksi meidän olisi pitänyt mennä naimisiin. En käsitä, mitä lisäarvoa avioliitto olisi meidän suhteeseemme tuonut.

Meillä on pohdinnassa, mutta toistaiseksi ei mennä. Ehkä kun adoptiohommat sun muut on hoidettu, voidaan sitä naimisiinmenoa alkaa miettimään. On vähän kysymysmerkki käytäntö vielä.

Minä taas en ole vielä keksinyt että miksi pitäisi mennä? Mitä asioita se niin kovin helpottaisi?
15 vuotta ollaan oltu yhdessä ja ei ole suunnitelmissa naimisiin menossa. Ei olla niin kovin instituutioiden kannattajia ja ei vielä olla yhtään puhtaasti järkisyytä keksitty... Heti kun sellainen tulee eteen, niin varmaan mennään, koska ei meillä mitään avioliittoa vastaankaan ole, ei vaan ole omalla kohdalla tarpeelliseksi koettu.

Täällä palstalla joidenkin kirjoituksista voisi luulla, että on henkilökohtainen loukkaus heitä kohtaan kun kaikki eivät halua naimisiin.

Mun mielestä sitoutua voi ilman avioliittoakin eikä avoliitto ole mitään takaportin auki pitämistä. Jotkut vain eivät pidä avioliittoa tärkeänä asiana joten miksi mennä naimisiin vain siksi, että muiden mielestä pitää.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Joillakin on kumppani, joka kanssa naimisiin meno tietää hirveää parin vuoden häähässäkkää, uupumista, vouhotusta, pitkällisiä kamalia keskusteluja ruokalistoista, vieraslistoista, lahjalistoista ja ties mistä.

On silkkaa järjenkäyttöä varoa naimisiinmenoa, jos on mahdollisuus törmätä näihin tulipaloalttiisiin riita-asioihin eikä esimerkiksi maistraattihäät kahden virkansa puolesta todistavan kanssa riitä toiselle millään ilveellä.

Minulle avioliitto ei merkitse mitään. Pelkkä paperilappu, jolla voisi pyyhkiä perseensä. En ole toisen omaisuuden perään, en tarvitse toisen sukunimeä, en koe, että avioliitossa syntyvä lapsi olisi millään lailla parempi kuin avioliiton ulkopuolella syntyvä lapsi.

Täällä palstalla joidenkin kirjoituksista voisi luulla, että on henkilökohtainen loukkaus heitä kohtaan kun kaikki eivät halua naimisiin.

Mun mielestä sitoutua voi ilman avioliittoakin eikä avoliitto ole mitään takaportin auki pitämistä. Jotkut vain eivät pidä avioliittoa tärkeänä asiana joten miksi mennä naimisiin vain siksi, että muiden mielestä pitää.
Eikä vaan tällä palstalla. Mie oon saanu kuulla lastemme olevan vahinkoja ja olevani itse vastuuton kakara, koska ei olla naimisissa. Kyseinen tuttava on jopa kuukauden minuu vanhempi ja naimisissa.

Koska palstan mukaan ei voi olla sitoutunut jos ei ole naimisissa. :D Muuten sitten vain yhteisiä lapsia, yhteiset lainat, talot yms... Nuohan ei ole mitään sitoutumista. :xmas:
Palstan mukaan myös naimisiinmeno on ihan turhaa, ja nainen joka ottaa miehensä sukunimen on suunnilleen luopio joka haluaa alistaa kaikki naiset miehisen määräysvallan alle, ja viis veisaa tasa-arvosta jonka eteen esiäitimme taistelivat henkensä uhalla :xmas:

Onhan täällä mielipiteitä suuntaan jos toiseenkin, eikä mikään asia koskaan kelpaa kaikille :D

Minä en ymmärrä yhtään miksi jollekkin ihmisten keksimälle asialle annetaan niin suuri painoarvo.

Kyllä se kahden ihmisen välinen sitoutuminen on (VARSINKIN nykypäivänä jolloin avioero on vähän turhan helppo) jotain aivan muuta kuin bileet sukulaisille, toiset sormukset ja pala paperia. Mikään papin aamen tai paperi ei pidä kahta ihmistä yhdessä.

Yhteistyössä