Miten saatte koiran koulutettua sellaiseksi, ettei se huomioi muita paikallaolijoita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nolottaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nolottaa

Vieras
Olen ihan kade niille, joiden koirat kulkevat sievästi hihnassa, eivätkä huomaa edes muita koiria, vaikka ohittaisivat kuinka läheltä.
Miten koiran saa koulutettua unelmakoiraksi?

Minua hävettää ihan hirveästi, kun koira haluaa tervehtiä jokaisen ihmisen, suunnilleen kumoon kaatamalla ja rähjää jokaiselle koiralle.

Olen yrittänyt vaikka mitä. Tilanteesta poistumista, yrittänyt kiinnittää huomion minuun siinä onnistumatta kun namitkaan eivät kelpaa kun se toinen ihminen on niiiiiiiiin ehana. Ja ne toiset koirat, olen pitänyt lyhyttä hihnaa mutta mahdollisimman löysällä kuitenkin ja aina ollut itse siinä edessä, koira silti ärmentää ja yrittää riuhtoa toisen päälle. Kaikki mitä olen yrittänyt tehdä, epäonnistuu.
:ashamed:
Kyseessä vielä sellainen rotu, minkä ei periaatteessa pitäisi olla em. kaltainen, vaan just se nätisti remmissä nokka pystyssä kulkeva ylväs koira. :ashamed:

Toistoja, toistoja, toistoja. Voisitko saada jonkun tuttavan esim. auttamaan että kulkisitte koirasi kanssa ohi ja hyvissä ajoin ennen kohtaamista alkaisit sillä namilla houkuttelemaan koirasi huomiota itseesi?

Tämän neuvon meille antoi kouluttaja, mutta ikävä kyllä meiän rontista ei siltikään saatu mallikäyttäytyjää - tosin rotukin oli sellainen, että ego ja tahdonvoima oli isompia kuin itse koira :D

Me ei olla koskaan menty yhdenkään ihmisen tai koiran luokse remmilenkillä. Siinä se keino, jolla mä olen edennyt ja vieläpä melko onnistuneesti.

Nuorempi on vielä senvertaa junnu, että saattaa apinoida remmissä, mutta jos ei hyvällä, niin viimeistään sitten pahalla se ohittaa nätisti. Vanhempi koira on luonteeltaan rauhallisempi ja se kulkeekin lenkillä aina vapaana siten, että se pysyy sillä puolen tietä millä minäkin. Eikä se siis mene koskaan muiden ihmisten tai koirien luokse...se vilkasee niitä nopeasti, muttei jää edes kyttäämään ohitustilanteissa.

Paljon ollaan saatu kehua ja kiitosta koiran käyttäytymisestä ja odotankin jo sitä, että saan tuon nuoremmankin kokonaan kuosiin. Se on sairatsellut niin paljon, ettei ole päässyt lenkille moneen viikkoon, eikä tule pääsemäänkään...nämä tekee aina ikävää takapakkia treeneihin. Mutta eiköhän se siittä vielä suttaannu, kun koira kuntoutuu :)

Oletko kokeillut ohituskursseja? Niistä voisi olla teille apua.

Meillä vähän sama metodi kuin chefillä: remmilenkeillä ei olla laskettu ihmisiä tai vieraita koiria moikkaamaan omaamme. Niinpä sillä ei ole nykyään mitään mielenkiintoa ohikulkijoihin. Toki tämä tyyli olisi pitänyt aloittaa jo ihan pentuna...

Pentuna aloitettaessa toimii tosiaan parhaiten. Mutta onnistuu myös aikuisella koiralla, kunhan koira on hanskassa. Meille tuli 9v kodinvaihtaja, joka oli alkuun ärsyttävä räksyttävä pikkurakki, mutta joka hetken meillä ollessaan oppi olemaan välittämättä niistä ohitettavista :)

Minunkin pitäisi opettaa tuo pentu tuolla metodilla. MUTTA kun vastaan tulee lasten kanssa kulkijoita, okei, ne yleensä kysyvät saako koiraa silittää, mutta aika moni tulee kimittämään "voiiiii miten suloinen ihqu pikku pentu :heart:" ja tunkevat väkisin. Itsellä ei tee mieli kovin tylysti sanoa, että älkää tulko, niinpä alan itse tervehtimään ensin ja sitten vasta päästän koiran kanssa jutustelemaan. |O

Minunkin pitäisi opettaa tuo pentu tuolla metodilla. MUTTA kun vastaan tulee lasten kanssa kulkijoita, okei, ne yleensä kysyvät saako koiraa silittää, mutta aika moni tulee kimittämään "voiiiii miten suloinen ihqu pikku pentu :heart:" ja tunkevat väkisin. Itsellä ei tee mieli kovin tylysti sanoa, että älkää tulko, niinpä alan itse tervehtimään ensin ja sitten vasta päästän koiran kanssa jutustelemaan. |O

Ihmiset kyllä ymmärtää kun sanoo nätisti "Meillä on koulutus käynnissä, nyt ei saa silittää." Ja jos on pakko päästää silittämään, niin päästää vasta sitten kun koira istuu tyynesti vierellä.
Ja sinä sen koiran kanssa elät vielä moooonta vuotta. kumpi haittaa enemmän, se että loukkaat kimittävää silittäjää vai se että saat koirastasi tempoilevan lenkkikaverin?
Ei namupaloja, ei kehuja, tyynen rauhallinen ohitus, kiinnittämättä vastaantulijaan mitään huomiota. Koiralle riittää kehuksi oma tyytyväinen olotila.

Yhteistyössä