Mikä se juttu on, että tukka tarkoittaa alapääkarvoitusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja täh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

täh

Vieras
Mistä se on oikein tullut? Kun muistan, että yläasteella ei voinut sanoa tukka, vaan piti aina olla hiukset ja sitten kaikki hihittivät jos opettaja sanoi tukka. Mutta eihän siinä ole mitään järkeä? en ainakaan näin aikuisiällä ole kuullut kenenkään tarkoittavan tukalla mitään muuta kuin hiuksia..

En tiedä, mistä on tullut, mutta meillä oli kans ala-asteella tuo juttu. Ite jouduin punastelemaan, kun muut nauroivat, kun puhuin tukasta.. Kilttinä tyttönä kun en moisesta alapääkarvoitus-yhteydestä ollut kuullutkaan. Tämä siis 80-luvun puolivälin jälkeen.

Meillä oli sama juttu ala- asteella, tosi outoa miusta, että muka tukka olisi tarkoittanut
alapääkarvoitusta eikä hiuksia.

Tuttu juttu hamasta menneisyydestä. Mutta niihän moni muukin asia oli tarkoittavinaan jotain härskiä. Joskus tuntui ettei voinut oikee mitään sanoa kun aina vinoiltiin. Esim sanat laittaa, (panemisesta nyt puhumattakaan) tehdä jne...

Tuo on muuten jännä juttu ja itsekin vielä välttelen tukka-sanan käyttämistä. Itse en koskaan kuitenkaan ole kuullut tuota tukka sanaa oikeasti käytettävän siinä alapääkarvoitusmielessä missään muussa yhteydessä kuin siinä hihittelymielessä.

Joo muistan tän kans. Mulle hiukan hihiteltiin sille jo kun olin jotain 10-11v. Jotenkin aavistelin, mihin se hihittely viittaa (kaikki supatteluhihittely liittyi noihin asioihin, joten ei ollut vaikea arvata). Sitten tää asia unohtui ja ainakin 20v ja siitä eteenpäin olen puhunut tukasta.

[QUOTE="mie";26027809]Heh, muista tuon itsekin kouluajoilta 80-90-luvulla :D Mistä lienee tullut.[/QUOTE]

Sama juttu, samoin kuin "pojilla on porkkana ja tytöillä paprika" ja sata muuta tyhmää alakoululaisvitsiä...

Joo, meillä oli boikotissa myös kumi (eli pyyhekumi) :D Mutta tämä tukka tuli siis mieleeni kun kuulin yhdeltä tutulta, että hänen lapsensa kieltävät häneltä tukka sanan käytön ja ihan siis nykyaikana :D

Muistan tuon myös omasta lapsuudesta ja nyt tytön paras kaveri hokee tuota ja hihittelee (minä kun puhun aika usein tukasta...). Hänellä on myös tärkeää ettei kukaan sano "hyvä haju", koska haju on kuulemma aina pahaa ja tuoksu hyvää... Mun omalle likalle on tuon vähän tarttunut ja suoraan sanottuna rasittaa pikkasen. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;26027814:
No ala-asteella ei myöskään saanut käyttää kynää ja terotinta... hih hih hihi, se meni terottamaan kynää, hih hih hih. Lapset on -__-

Olin unohtanu tän kokonaan! :D
Alan käyttää töissä, hihityksen kera.

Kumia ei saanu sanoa kumiks ja ala-asteella kans oli tuo tukka-juttu meillä.

Muistan tuon myös omasta lapsuudesta ja nyt tytön paras kaveri hokee tuota ja hihittelee (minä kun puhun aika usein tukasta...). Hänellä on myös tärkeää ettei kukaan sano "hyvä haju", koska haju on kuulemma aina pahaa ja tuoksu hyvää... Mun omalle likalle on tuon vähän tarttunut ja suoraan sanottuna rasittaa pikkasen. ;)

Tuo on periaatteessa ihan oikein - ei sanota, että tuoksuu pahalle. Haju on siis negatiivissävytteinen, tuoksu positiivinen.

Normaalipuhekielessä tulee kyllä itsekin käytettyä haisee-sanaa niin hyvistä kuin pahoista hajuista. Tuoksu on jotenkin vieras.

Tuo on periaatteessa ihan oikein - ei sanota, että tuoksuu pahalle. Haju on siis negatiivissävytteinen, tuoksu positiivinen.

Normaalipuhekielessä tulee kyllä itsekin käytettyä haisee-sanaa niin hyvistä kuin pahoista hajuista. Tuoksu on jotenkin vieras.

Juu, tiedän kyllä että hän on oikeassa. Ei vain tule käytettyä tuoksu-sanaa yhtä paljon kuin haju-sanaa, puhekielessä siis. Ärsyyntymisellä tarkoitan lähinnä sitä, että rasittaa kun tytön pitää asiasta JOKA KERTA mainita kun kuulee sanan haju tai tukka...

Ymmärsin nää jutut jo nuorena, mutta mä en vaan piitannut. Ja sanoin kyllä "tukka" ja menin teroittamaan kynää ja käytin kumia. Kylhän moni hihitteli, mutta kun en asiaan reagoinut, niin usein homma kääntyi niin että asiaan ei suhtauduttu enää niin erikoisesti.

Muistan senkin kun ihan tahalteen sanoin oravaa ylkäasteella orkuksi. Kyllä siinä luokka repes, ainoo mikä harmitti oli se, että muutamat pahat tytöt luulivat että se oli multa vahinko. Tuli siitä sitten pilkkaa hetken aikaa.

Yhteistyössä