Huhhuh, mitä paljastuksia 19-vuotias tyttäreni kertoi itsestään! Ovatko omat lapsenne tunnustaneet jotain shokeeraavaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap--71
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap--71

Vieras
Eli tyttäreni muutti toissapäivänä pois täältä. Pidettiin siinä sellaiset pienet läksiäiset ja oltiin hyvästelemässä, kun tytär päättää kertoa kaikki salaisuudet, mitä hän on pidellyt itsellään.

Ensin tytär kertoi olevansa biseksuaali. En ole homofobinen, mutta totta kai tuo yllätti täysin ja on muutenkin vähän vieras asia minulle. Sitten hän kertoi seurustelevansa erään naispuolisen ystävänsä kanssa. Kyseinen ystävä on käynyt meillä silloin tällöin kylässä, mutta he pitivät täysin suhteensa salassa tähän asti. Ovat kuulemma jo kaksi vuotta seurustelleet. Mutta ei siinä kaikki.

Tytär kertoi lähes koko yläasteensa ja vielä lukionkin aikana käyttäneensä huumeita, alkoholia ja tupakkaa. Enkä tiennyt tuosta mitään, en yhtään mitään! Kun tuli kotiin niin vaatteet eivät haisseet, ei löytynyt salaisia kätköjä, ei mitään. Totta kai meillä oli tarpeelliset rajat emmekä kasvattaneet tyttöä millään ''hällä väliä'' - asenteella, arestia tuli jos tuhmasti käyttäytyi ja annoimme kotiintuloajat, mutta tytär käyttäytyi kuitenkin nätisti ja ymmärsi rajat niin totta kai annoimme vapauksia. Sai siis olla ystäviensä luona yökylässä ja sai viikonloppuisin olla myöhään ulkona. En koskaan olisi arvannut, että tyttö käyttäisi päihteitä tuona aikana.

Tytär myös kertoi olleensa eräässä vaiheessa masentunut. Siis mitä ihmettä? Eikö tuollaista huomaa? Ja tytär kertoi, että viilteli itseään ranteeseen ja hänen koulun terveydenhoitajansa oli huomannut asian, mutta tyttö oli valehdellut, että viiltelyjäljet olivat ystävänsä tekemiä.

Tytär päätti siis kertoa nuo kaikki salaisuudet nyt, kun pääsi minun raivon alta muuttamaan pois kotoa. Ei ole tyttö soitellut enkä ole minäkään. Olen kyllä nyt niin sekaisin, että en tiedä miten pitäisi reagoida tuohon kaikkeen. Herranjumala, voin vaan sanoa.

Mitä tässä tilanteessa pitäisi nyt tehdä? Vai pitäisikö antaa asian olla vaan, koska ''nuoruuteen kuuluu kokeilut''? Ovatko omat lapsenne/muut sukulaiset kertoneet yllättäviä tunnustuksia teille?

Ei mene kaikki kertomasi läpi.

Jos liki kolme vuotta on monenlaisia päihteitä käyttänyt niin kyllä sen olis huomannut. Tai sitten pitää olla sokea.

Viiltelyistä olisi varmasti kouluterkka teille soittanut.

[QUOTE="tiipii";26028331]Ole iloinen siitä, että tyttäresi katsoi sinut sen arvoiseksi, että kertoi tämän kaiken sinulle! Olet siis luottamuksen arvoinen, hänelle tärkeä ja varmastikin Paras äiti, jonka hän voi saada!![/QUOTE]

Samaa mieltä!
Itse en biseksuaalisuudestani voinut koskaan kertoa äidille, enkä varsinkaan, että mulla oikeasti oli tyttöystävä.

Eikö ole kuitenkin hyvä että kertoi nyt. Parempi että tiedät kuin että ei olisi kertonut ollenkaan. Pidä tyttäreesi yhteyttä ja ole tukena äläkä tuomitse, jos tulee jotain hankaluuksia elämässä vastaan.

[QUOTE="ope";26028338]Ei mene kaikki kertomasi läpi.

Jos liki kolme vuotta on monenlaisia päihteitä käyttänyt niin kyllä sen olis huomannut. Tai sitten pitää olla sokea.

Viiltelyistä olisi varmasti kouluterkka teille soittanut.[/QUOTE]

Nuoret liioittelee. "Huumeita" voi olla pilveä silloin tällöin. Viinaa ja tupakkaa kerran viikossa, kun äiti ei ole haistanut, yökylän aikana?

Jos terkka uskoi, että kavereiden kanssa pelleilivät, niin miksi olisi soittanut?

sun pitää reagoida siihen niin, et otat puhelimen käteen, soitat tai laitat tytölle viestin ja kerrot miltä susta tuntuu, ja myös muistat kertoa kuinka tärkeä lapsi sinulle edelleen on.Ja ole onnellinen et tyttö vihdoin uskalsi kertoa noi asiat, tuskin kovin helppoa niitä oli sulle kertoa.
tyttö on varmaan helpottunut kun sai vihdoin kerrottua, ja uskoisin et haluaa kuulla sulta sen et rakastat ja välität edelleen.Toki asiat varmaan tuli sulle shokkina, etkä tiedä mitä sun pitäis ajatella, mut jutelkaa niistä asioista, niin ettei kummallekkaan jää mitään epäselväksi.Itkekää jos siltä tuntuu, mut nyt kun asiat on esillä, niin kyllä siitä eteenpäin pääsette.
:hug:

Ota puhelin käteen ja soita tyttärellesi, vaikka vaan kysyäksesi miten hän on saanut tavarat paikalleen. Jos sä jäät vain tuohtuneena odottamaan ottaako toinen yhteyttä, tyttäresi voi hyvinkin kokea että sä olet suuttunut, pettynyt, et ehkä sen luottamuksen arvoinen tmv. Kai haluat kuitenkin että suhteenne voi pysyä sellaisena kuin mihin tyttäresi sitä törkkäsi? Avointa, luottamuksellista, todella rehellistä. Mieti mikä tilaisuus, harva saa lapsensa kanssa tuollaista mahdollisuutta :)

Minäkin kerroin äidilleni vasta aikuisena teini-iän huumeidenkäytöstäni, seksiseikksiluistani ja syömishäiriöstä. Äiti syytteli itseään ja ihmetteli miksei ole huomannut.

miksi terveydenhoitaja sivuttaisi asian, että kaveri on viillellyt? itse tyttö antanut tehdä niin. ei tervettä.

miksi et soita tyttärellesi? aika isoja asioita paljasti ja varmasti odottaa soittoasi, että sanoisit hyväksyväsi hänet vieläkin sellaisena kuin on. ettei nyt mtn uutta masennusta pukkaa ja kasva vaan se soittamisen kynnys päivä päivältä ja tule hylkyfiilis, kun omaa äitiä edes kiinnosta miten just omilleen muuttaneella menee :|

Ei välttämättä huomaa, ei munkaan äiti huomannut kun vuoden verran olin pilvessä.
Eikä terkka soita kotiin, kun hänellä on vaitiolovelvollisuus!!

[QUOTE="aamuvirkku";26028393]miksi terveydenhoitaja sivuttaisi asian, että kaveri on viillellyt? itse tyttö antanut tehdä niin. ei tervettä.
[/QUOTE]

Miten puutut, kun lapsi sanoo, ettei se ole mitään, ihan iloisesti vaikka? Valitettavasti viiltely on nykynuorten keskuudessa "trendi", oli jo kymmenen vuotta sitten kun itse lopettelin yläasteen.

Kaverini viilteli aikoinaan reitensä täyteen jälkiä, eikä siihenkään kukaan puuttunut.

Soita tyttärellesi ja kysy kuulumisia. Jollet nyt tyttäresi avauduttua soita hänelle, hän saattaa kuvitella sinun hylänneen hänet, ettet enää rakastakaan häntä.
Lapset eivät ole täällä toteuttaakseen meidän vanhempien toiveita ja haaveita, vaan omiaan.

Laita tekstari silloin tällöin mutta älä ahdista häntä nurkkaan, anna tilaa, anna aikaa. Teille molemmille.

Äläkä jää miettimään ollutta vaan suuntaa tulevaan ja siihen, että luot uutta pohjaa kahden aikuisen naisen alkamassa olevalla pitkälle ystävyydelle.

Ei koulussa ketään asioihin puutu. Itse olin yläasteella tosi masetunut ja viiltelin itseäni eikä tosiaankaan kukaan puuttunut, ei edes silloin kun yritin apua saada.

Kiitos neuvoistanne :)

Joku taisi epäillä tuota huumejuttua ja viiltelyä, mutta itse en siis kyseisestä asiasta tiedä mitään. En tiedä mitä huumetta tyttö käytti, hän ei sitä kertonut enkä itsekään kysynyt, kun olin shokista hiljainen.

Haluaisin kyllä soittaa ja kertoa, että hän on yhä rakas tyttäreni ja olen ok kyseisestä avautumisesta, mutta jotenkin olen niin järkyttynyt. Kukaan ei ole täydellinen tietenkään, en ole häntä yrittänytkään mikskään pyhimykseksi kasvattaa, mutta tarkoittaako se ''ei-täydellinen'', että pitäisi päihteitä käyttää ja viillellä itseään?

Jos tytölle soitan niin en yhtään tiedä mitä sanoa. Itselläni ei ollut mitään hurjaa nuoruutta, ainoa päihde mitä itse olen käyttänyt, on alkoholi ja sitäkin aika harvoin, tupakkaa olen joskus maistanut mutta en polta, huumeita en ole koskaan ymmärtänytkään. Kaikki nuo asiat ovat niin järkyttäviä, että tuntuu etten saa sanaa suustani jos tytölle soitan :/

Itte olin tuon ikäsenä tehny nuo kaikka, paitti seurustellu naisen kanssa, muuten ollut kyllä. Eli ei mitään erikoista! Sama lapsi hän on sinulle edelleen. Itse en kyllä äidilleni koskaan noita ole paljastanu. Ja kaikkeen tuohon plussana olin ollut raskaana ja keskeyttänyt sen. Joillakin nuoruus on täynnä kokeiluja toiset pääsee helpommalla

Pahoinvoinnistahan nuo kertoo, viiltely, masennus ym. :| Onkohan tytölle tapahtunut jotain pahaa joskus.

Tätähän minäkin. Arvelisin, että näiden asioiden mäjäyttäminen vasten äidin naamaa lähtiäislahjaksi on testi. Että voiko sinuun luottaa. Sitten ehkä joskus päästäisiin siihenkin, mikä noihin kaikkiin on ajanut.

Olet kunnon vanhempana totuttanut itsesi parin vuosikymmenen ajan kauhistelemaan toisen tekemisiä ja toivomaan, että mitään liian normista poikkeavaa ei tapahtuisi. Nyt olisi aika luopua kurinpitovaihteesta, ja avata korvat.

Mitä pidempään podet shokkia ottamatta yhteyttä, sitä pienemmäksi luottamus menee.

Ymmärrän, että olet äitinä järkyttynyt.

Olen kuitenkin itse elänyt ihan normaalin keskiluokkaisen lapsuuden ja teininä samankaltaisessa kaveripiirissä tuo oli ihan normaalia toimintaa!
Miedot huumeet, alkoholi, tupakka, viiltely, masennuslääkkeet. Ilman, että se kertoo mistään elämää suuremmasta pahoinvoinnista. Kaikilla meistä on nykyään hyvä koulutus, hyvä elämä, terveet arvot. (Olen 26-vuotias, ollut teini 2000-luvun alussa.)

Se on kamalaa, mutta ei niin vakavaa kuin millaisena moni sen tässä ketjussa tulkitsee.
Toki voi olla että takana on ollut isompiakin ongelmia ja tyttäresi haluaa niistä avautua, mutta älä nyt vielä vedä shokkia päälle.

Yhteistyössä