Kamala, itsekäs äiti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Inkivääri"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"Inkivääri"

Vieras
Yhyy! Oon ihan kamala, itsekäs äiti! Tämä raskaus on ollut yhtä kieltäytymistä herkuista, sitten jos syöt jonkun herkkunökösen niin tulee ihan karmean huono omatunto. Minun tekee niin mieli jogurttia, karkkia, suklaata, kunnon ruskeeta kastiketta perunamuussilla, sitä juustoa ja punkkulirua josta jo eilen kuulin että ihan alkoholisti teidän mielestä olen, kunnon pihviä kermaperunoilla, hampurilaisateriaa, pullaa, jätskiä, vaaleaa leipää, tuorejuustoa, katkarapusalaattia... Mutta herkuttelen sen sijaan vaikkapa maustamattomalla rahkalla, ruisleivällä ja "becelsipaisulla", nyt sentään pystyn jo salaatteja ja vihanneksia laittamaan leivälle.

Niin ihana olis vetää täysi lautasellinen makaronilaatikkoa ketsupilla! Tai makkaraperunat! Ihan kuola valuu...

No, eipä ollut tässäkään postauksessa sen suurempaa sisältöä, mutta sainpahan valittaa. :) Tuntuu taas luettuna omat murheet tosi pieniltä! :)

Ja toisaalta, kun ei voi mässäillä, on tullut hemmoteltua sitten itseä muuten, käytyä hierojalla, ennen synnytystä menen kampaajalle ja kulmien laittoon, onhan sekin ihan yhtä hyvä kuin salmiakkimerkkarit. Eikös? :)

• Tykkää
Reactions: astrolabe
Mä edelleen ihmettelen, mikä estää syömästä jogurttia tai makaronilaatikkoa, ottamasta pikku tilkan punkkua, tai syömästä 1-2 salmiakkimerkkaria vaikkapa.

Mun saamat rd-ohjeet kun sallii kaikenlaista, mutta kohtuudella, pikku määriä :)

• Tykkää
Reactions: Tepadj
Mulla on raskausdiabetes, ja jostain syystä hiilarit (peruna, riisi, valkea jauho) nostaa sokrut paljon korkeammalle kuin 1-2 namia. Noudatan neuvolan ohjeita, siellä on esim jogurtti mainittu yhtenä sokrupommina. Eikä se punkku yksinään himota, vaan se juusto, ja siinä on se hemmetin listeriavaara.

Teen makaronilaatikon täysjyvämakaronista, mutta ei sitäkään saa syödä mahaa täyteen. Eli kun muut vetää vaikkapa sitä makaronilaatikkoa mahan täydeltä, on mun lautasella pikkunökönen makaronilaatikkoa ja sitten pakastevihanneksia tms niin että yököttää. Ja siitä nökösestä tulee vaan paha mieli.

Oon mä välillä syöny hampurilaisen tai pizzapalan, mutta se vaatii sit sitä, että päivän muut ateriat on vielä kasvispitoisempia kuin normaalisti.

Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;26045403:
Mie oon herkutellut raskausaikana reippaasti, jopa sen punkkulirun ottanut juustojen kera, mutta toisaalta mulla ei oo ollu rd:tä. Ei sitä ikuisesti kestä kuitenkaan :)

Nin, onneksi tämä on ohimenevä vaiva! Ja onhan se hyvä että paino ei oo noussu yhtään. Joten hyviäkin puolia löytyy! Ei vaan aina muista silloin, kun tekisi mieli syödä vaikkapa suklaapatukka tai jopa kaksi...

[QUOTE="Inkivääri";26045372]Mulla on raskausdiabetes, ja jostain syystä hiilarit (peruna, riisi, valkea jauho) nostaa sokrut paljon korkeammalle kuin 1-2 namia. Noudatan neuvolan ohjeita, siellä on esim jogurtti mainittu yhtenä sokrupommina. Eikä se punkku yksinään himota, vaan se juusto, ja siinä on se hemmetin listeriavaara.

Teen makaronilaatikon täysjyvämakaronista, mutta ei sitäkään saa syödä mahaa täyteen. Eli kun muut vetää vaikkapa sitä makaronilaatikkoa mahan täydeltä, on mun lautasella pikkunökönen makaronilaatikkoa ja sitten pakastevihanneksia tms niin että yököttää. Ja siitä nökösestä tulee vaan paha mieli.

Oon mä välillä syöny hampurilaisen tai pizzapalan, mutta se vaatii sit sitä, että päivän muut ateriat on vielä kasvispitoisempia kuin normaalisti.[/QUOTE]
Juu, sokerijogurtit onkin saatanasta :D. Minä syön maustamatonta jogurttia marjojen kera, on paremman makuistakin kuin kaikenmaailman sokeroidut makeat jogurtit.

Ei tämä vaiva (rd) onneksi ikuisuuksia kestä :)

Juustoja oon kyllä syönyt, kotimaisia ja pastöroituja sellaisia, ne oli sallittujen listalla ainakin siinä nivaskassa jonka sain neuvolasta.

Mulla on siitä hyvä tilanne, että kroppa kestää kyllä satunnaiset suklaat ja pullat päivällä/iltapäivällä syötynä - mutta esim. appelsiineja, joihin mulla on kova himo, ei voi syödä tai pian on sokerit pilvissä. Hedelmäsokeri on ilmeisesti se juttu mitä mun kroppa ei nyt kestä. Ja joinain aamuna jopa lasi vettä ja hengitysilma tuntuu olevan liikaa, kun sokerit on koholla heti.

Hyvänä puolena tässä on tosiaan se, että kun on pikku pakko miettiä mitä suuhunsa pistää ja paljonko mitäkin syö, niin paino ei nouse :), ei ainakaan siinä määrin mitä nousisi jos saisi syödä mitä tahansa. Ihan tosi iso olo mulla on kyllä ilman painonnousuakin, mutta synnytyksen jälkeen voi olla kevyempi olo kun ei ole raskauskiloja pudotettavana. Sen varaan lasken ainakin. Toivon myös, ettei vauva olisi kovin iso - ensimmäinen sokerivauvani, rv 40+5 syntynyt, painoi 2.8 kg enkä todellakaan mitannut sokereitani tai katsonut mitä syön kun siihen aikaan (8-9 v sitten) raskausdiabeetikkoäidit ei vielä olleet niin tarkassa syynissä, eikä ohjeitakaan juuri annettu.

Mä niin niin niin tiedän miltä susta tuntuu! Mulla on molemmissa raskauksissa ollut rd, ja on tosiaankin ollut supervaikeaa pitää arvot kurissa. Oon sen silti tehnyt, mutta hankalaa oli! Tokan kohdalla piti jakaa ne rd-ohjeiden mukaiset aamupalatkin kahteen, eli syödä ensin maitotuotetta ja sitten tunnin päästä vasta ruisleipä. Jos olis juonu lasin maitoa leivän kanssa, ni olis noussut samantien sokerit liian korkealle. :/

Mutta lapset syntyi 3,5kg kokoisina molemmat. Nuoremmalla oli syntymän jälkeen matalia sokereita, esikoisella ei.

Tuo on todellakin syvältä. Jaksamista loppuun!

Kiitos kaikille! On tää kyllä syvältä, mutta onneksi kuitenkin pikkuvaiva, se vaan välillä meinaa unohtua itseltä kun ajatukset pyörii vaan herkkujen ympärillä.

Anatolialle vielä, kyllähän kotimaiset juustot (kyppsät) onkin sallittuja, mutta tekeekö mulla niitä mieli? No ei, kun herkkukaupan ulkomaisia juustoja. :) Melkein tekee mieli jyrsiä seinää juustonhimossa. (Hmm, paljonkohan puussa on hiilareita? :) )

[QUOTE="Inkivääri";26046490]
Anatolialle vielä, kyllähän kotimaiset juustot (kyppsät) onkin sallittuja, mutta tekeekö mulla niitä mieli? No ei, kun herkkukaupan ulkomaisia juustoja. :) Melkein tekee mieli jyrsiä seinää juustonhimossa. (Hmm, paljonkohan puussa on hiilareita? :) )[/QUOTE]
Jokseenkin tuttu tunne.

Mun tekee mieli olutta. Kaapissa on alkoholitonta olutta. Tekeekö mun mieli sitä? No ei. Vaan miehen Karhuja. Rääh :D

Ja kun tekee mieli leipää, niin joku vähähiilarinen Karppinen ei paljoa kiinnosta...haluaisin täytetyn patongin, vehnäsellaisen :p. Oon kyllä syönytkin niitä :snotty:

Jokseenkin tuttu tunne.

Mun tekee mieli olutta. Kaapissa on alkoholitonta olutta. Tekeekö mun mieli sitä? No ei. Vaan miehen Karhuja. Rääh :D

Ja kun tekee mieli leipää, niin joku vähähiilarinen Karppinen ei paljoa kiinnosta...haluaisin täytetyn patongin, vehnäsellaisen :p. Oon kyllä syönytkin niitä :snotty:

Minäkin haaveilen subista, jos ottais täysjyväpatongilla ja iiiihan pienen... hmm hmm.. Noh, eihän sitä voi oikeesti ihan joka suupalasta miettiä, mutta ne turhaakin turhemmat herkut kuten suklaanapit, joita jääkaapissa on 5 kpl miehelle (noh, 4 miehelle, 1 mulle) saa aina sit omantunnon kolkuttamaan ja ihan turhaa sokrunkohotustahan ne onkin, joten parempi jättää väliin.

Mun synnärilaukussa on pakattuna karkkipussi ja Tupla! :)

Yhteistyössä