Miksi joidenkin mielestä on niin vaikeaa, rankkaa tms. hakea Kelan rahoja tai sossusta toimeentulotukea?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Minna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Minna"

Vieras
Mä täytin tänään Kelaan hakemuksen ekaa työmarkkinatukea varten ja toimitin sen toimistoon palkkatodistuksen kanssa. Samalla toimitin vuokralapun kun olin netin kautta laittanut asumistukihakemuksen. Sitten vein sossuun toimeentulotukihakemuksen ja toimitin sinnekin tarvittavat liitteet.

Eipä ollut iso homma täyttää paperit ja hommata tarvittavat liitteet. Ei tuo nyt hauskaa ole niitä papereita täyttää, mutta ihmettelen niitä aloituksia mitä täällä on ollut joskus, että kun on niin vaikea hakea noita, täytellä papereita, toimittaa liitteet jne.

Ei se nyt herran jumala mitään rakettitiedettä ole ja luulisi sitä vähän näkevän vaivaa sen eteen, että saa rahaa! Ei muakaan niin innostaisi sossuun selvittää joka hemmetin asiaa, mutta tilanne on nyt tämä niin kauan kunnes saan töitä.

Aivan samaa ihmetelly erään sukulaiseni kohdin :(
Hän ei voi hakea tukia kun ei kehtaa ja luulevat vielä köyhiksi mutta sitten on vinkumassa kumminkin rahaa lainaksi kun entisiäkään ei ole varaa maksella pois. Ei meilläkään ole varaa kahta talouttaa pitää pystyssä,kohta me ollaan itsesiellä sossunluukulla kun toisella ei vaan riitä kynnys mennä sinne.

Sossusta en osaa sanoa, varmasti helpompi siellä olisi asioida kuin esim verotoimistossa. Olen itse lykännyt ja lykännyt verotoimistossa käyntiä, kun ei oikeasti tajunnut mitään mitä minulle sanottiin, kun soitin sinne. Lisäksi en ole ihan 100-varma, olenko osannut hakea kaikkia perheeseen liittyviä etuuksia Kelalta, sen katsoin että äippäpakkauksen sain ja palkka tulee vielä pari kk, lapsilisääkin olen ennakkoon hakenut - pitää käydä sielläkin ihmettelemässä sitten kun pääsee paremmin liikkumaan.

Ja yllätys yllätys, itse olen töissä paikassa jota varmaan osa asiakkaista pitää byrokraattisena ja valkeaselkoisena, enkä silti osaa asioida Kelan kanssa!

Kelan ja verotoimiston kanssa olen asioinut, ja ou jee, voi kyllä se voikin kuin voikin olla vaikeaa kun kohalle sattuu vaikka veemäinen virkailija.

Joskus kaikki taas on mennyt helposti.

Moni, varsinkin vanhempi ihminen, kokee sosiaalitoimistossa asioimisen/toimeentulotuen hakemisen äärimmäisen nolona ja nöyryyttävänä. Ja täytyy sanoa itsekin että vasta viimeisessä hädässä kehtaisin mennä sossun luukulle (kannatan sitä että toimeentulotuki tulisi Kelan maksettavaksi).

Esim. lukihäiriöiselle tai muuten yksinkertaisemmalle Kelan lomakkeet voi olla hankalia (ja aina sitä asiallista apua ei valitettavasti sieltä toimistoltakaan saa).

Mä en vaan voisi hakea mitään tukia. Se olisi todella noloa. Ettei muka pärjää ja hakisi sossunluukulta rahaa. Sossupummi. Tuo ajattelu tulee varmaan kotoa.
En tarkoita etteikö olisi ok että muut hakevat.

Koska joskus ne lomakkeet voivat ihan oikeasti olla vaikeaselkoisia. Tai sitten liitteitä pitää olla paljon ja ne pitää hakea eri paikasta niin kyllähän siinä on hommaa.

[QUOTE="vieras";26050169]Mä en vaan voisi hakea mitään tukia. Se olisi todella noloa. Ettei muka pärjää ja hakisi sossunluukulta rahaa. Sossupummi. Tuo ajattelu tulee varmaan kotoa.
En tarkoita etteikö olisi ok että muut hakevat.[/QUOTE]

Tuollainen asenne on ärsyttävä! En todellakaan ole mikään pummi! Tilanne nyt vain on väliaikaisesti näin ja työnhaku on koko aika menossa. Ei, ei tule kotoa tämä. Mun vanhemmat eivät ole koskaan hakeneet sossusta penniäkään vaan ovat töissäkäyviä ihmisiä.

Tuo sun viimeinen lause on vähän kummallinen kun ensin haukut pummiksi yms.

[QUOTE="a p";26050371]Tuollainen asenne on ärsyttävä! En todellakaan ole mikään pummi! Tilanne nyt vain on väliaikaisesti näin ja työnhaku on koko aika menossa. Ei, ei tule kotoa tämä. Mun vanhemmat eivät ole koskaan hakeneet sossusta penniäkään vaan ovat töissäkäyviä ihmisiä.

Tuo sun viimeinen lause on vähän kummallinen kun ensin haukut pummiksi yms.[/QUOTE]

Ei tuossa varmaan ollut tarkoitus toisia haukkua sosiaalipummeiksi, vaan että itse ei halua hakea tukia, koska se tarkoittaa suurin piirtein sitä ettei pärjää. Kotoa jos on tullut sellainen heikkoutta väheksyvä malli, niin se seuraa mukana, halusi tai ei. Sitten sitä koittaa pärjätä vaikka hampaat irvessä :( Minulla on vähän tuota samaa ja olen jättänyt esim. asumistukia hakematta, vaikka tulojen mukaan sitä olisin saanut. Jos muuten pärjää, niin en halua tukiluukulle mennä. Olen toki hakenut äitiyslomia varten niihin kuuluvat jutut (äitiyspaikkauksen ja kotihoidontuen), mutta ne on tavallaan enemmän lasta varten kuin itseä. Muiden tekemisiin en kiinnitä huomiota.

[QUOTE="vieras";26050169]Mä en vaan voisi hakea mitään tukia. Se olisi todella noloa. Ettei muka pärjää ja hakisi sossunluukulta rahaa. Sossupummi. Tuo ajattelu tulee varmaan kotoa.
En tarkoita etteikö olisi ok että muut hakevat.[/QUOTE]

Nälkääkö mieluummin näkisit:O

Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä;26050829:
Nälkääkö mieluummin näkisit:O

Niinpä. Tai antaisi lapsen nähdä nälkää.

Mulla on lapsi ruokittavana enkä anna hänen kärsiä siitä, että mulla ei juuri nyt ole työtä.

Aika paljon tukien varassa/köyhyydessä ilman tukia (koska ei ole haettu) elelee niitä, joilla on monenlaista muutakin vaikeutta elämässään kuin rahanpuute. Voin hyvin kuvitella, että keskittymisvaikeudet, hahmotushäiriöt, jopa masennuskin vaikeuttavat noiden papereiden kanssa taiteilua merkittävästi.

Itse kuulun niihin, jotka eivät halua hakea toimeentulotuksea, vaikka sitä voisi saada. Mielummin lainaan rahaa ja maksan pois.

Ei ole pakko hakea, mutta saisin, jos hakisin. Mä saan jotain omituista tyydytystä siitä, että pärjään ilmankin, kun olen opetellut.

Kelalta kyllä haen ne mitkä voin ja saan. Ei se ole mikään pakko toimeentulotukea hakea, jos ei halua. Se on ihan kai jokaisen ihmisen asia hakeeko vai ei. Ei tee kenestäkään tyhmempää tai surkeampaa oli TT asiakas tai ei.

Oma henkilökohtainen ideologia tässä on kai se, että kun lähden takaisin työelämään lapseni ollessa 3-vuotias voin kokea olevani todella rikas, jos käteen jää edes 200€ enemmän kuin nyt pakollisten menojen jälkeen :) enkä erityisen köyhäksi tunne itseäni nytkään.

Yhteistyössä