Antaisitko lapsesi (6 v) kerätä pulloja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anatolia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Anatolia

Aktiivinen jäsen
24.08.2010
32 527
5
36
Minä meinaan annan. Mutta kuulin, että sellainen on "vähintäänkin arveluttavaa", ja aloin nyt miettimään että mikähän siinä vähintäänkin arveluttaa.

Poika nääs on päättänyt saada kasaan skeittilauta- ja suojarahat ihan itse, esimerkiksi pulloja keräämällä (ja esim. myymällä omia lelujaan joilla ei enää leiki). Ollaan siis tehty kävelylenkkejä kuten normaalistikin, mutta muksulla on taskussaan muovikassi, jonne kerää löytämänsä panttipullot ja -tölkit. Kotona sitten huuhtaisen ne, ja ne kerätään lastenhuoneen kaapissa olevaan isoon jätesäkkiin.

Mun mielestä tämä on kaikkea muuta kuin arveluttavaa. Lapsi kerää luontoon heitettyjä pulloja ja tölkkejä, eli pitää omalta pieneltä osaltaan huolta ympäristön siisteydestä. Lisäksi hän oppii sen, että kun näkee vaivaa ja tekee töitä, saa rahaa :)

Osaisiko joku valaista mua siitä, mikä tässä on "vähintäänkin arveluttava" osio?

No ei tuossa varmaan mitään, mutta mielestäni sitten menee jo liian pitkälle jos lapset tuolla kaupungilla tonkivat roskiksia pullojen ja tölkkien toivossa. Kun ei voi tietää mitä muuta siellä roskiksessa on, esim. huumeneulat tms.

[QUOTE="vieras";26059058]No ei tuossa varmaan mitään, mutta mielestäni sitten menee jo liian pitkälle jos lapset tuolla kaupungilla tonkivat roskiksia pullojen ja tölkkien toivossa. Kun ei voi tietää mitä muuta siellä roskiksessa on, esim. huumeneulat tms.[/QUOTE]

Tuon ymmärtäisin, vaan me emme tongi roskiksia eikä lapsi kulje kaupungilla tai muuallakaan yksin niitä pulloja hakemassa :)
(vaikkakin haaveilee vapusta ja Kupittaan puistosta, kun siellä on "paljon isoja juomassa liikaa kaljaa" eli paljon tölkkejä...jätämme väliin kuitenkin)

Meillä yhdellä sukulaistytöllä meni hieman yli se pullojenkeräystouhu. Siitä alkoi tulla ihan pakkomielle lapselle ja alkoi haitata koko perheen liikkumista kodin ulkopuolella, kun piti tonkia kaikki ojanpohjat ja pusikot.

Toisaalta pullojen keräys on hyvä tapa lapsen oppia säästämistä, mutta en oikein tiedä...Ehkä itse sanoisin lapsilleni, että jätetään pullojen keräys niille, jotka oikeasti ne pikkurahat tarvitsevat.

juu, siis tällä tavalla, kun yhdessä meette kävelylle, ei niin, että lapset yksinään käy tosiaan roskiksia penkomassa....oppivat sitten pienestä, että 15snt:kin on rahaa ja kun niitä on tarpeeks monta niin se on iso rajha)))

[QUOTE="vieras";26059122]
Toisaalta pullojen keräys on hyvä tapa lapsen oppia säästämistä, mutta en oikein tiedä...Ehkä itse sanoisin lapsilleni, että jätetään pullojen keräys niille, jotka oikeasti ne pikkurahat tarvitsevat.[/QUOTE]
No meitä köyhempiä ei varmaan oo :D. En kyllä pidä meitä köyhinä koska ei meiltä mitään olennaista puutu, mutta kun perheessä on vain yksi työssäkäyvä eikä hänkään suurituloinen, ja pian kolme lasta, niin ei me edes keskituloistenkaan kastiin kyllä päästä...vaikka olisi tietty rahaa ostaa se skeittilauta ilman pullojakin. Mutta lapsi itse päätti säästää, ja keksi tuon pullojutun. Eivät jää ainakaan luontoon hajoitettaviksi.

Poika saa toki rahaa mm. kotitöistä ja sen sellaisesta myös.

Alkuperäinen kirjoittaja en ehkä;26059140:
En varmasti antaisi tienvarresta täällä kerätä.
Miksi et?

Ne perustelut mua kiinnostaa...mikä siinä on niin "arveluttavaa"?

Eilenkin kauppareissulla poika nappasi mukaansa tölkin, joka tuulessa vieri vastaan kadunreunassa.

Miksi et?

Ne perustelut mua kiinnostaa...mikä siinä on niin "arveluttavaa"?

Eilenkin kauppareissulla poika nappasi mukaansa tölkin, joka tuulessa vieri vastaan kadunreunassa.

Vilkas liikenne, en ehkä antaisi tuon ikäisen kulkea tuota tienvartta josta pulloja voisi löytää muutenkaan yksinään. Lisäksi ainakin miettisin sitä mitä kaikkea muuta sietä ojasta voi löytyä. Asumme haja-asutusalueella joten voi olla että taajamassa jos lapsi siellä olisi yksin tottunut tiettyjä reittejä kulkemaan voisin keräämisen niillä reiteillä salliakin.

Alkuperäinen kirjoittaja ei ehkä;26059189:
Vilkas liikenne, en ehkä antaisi tuon ikäisen kulkea tuota tienvartta josta pulloja voisi löytää muutenkaan yksinään. Lisäksi ainakin miettisin sitä mitä kaikkea muuta sietä ojasta voi löytyä. Asumme haja-asutusalueella joten voi olla että taajamassa jos lapsi siellä olisi yksin tottunut tiettyjä reittejä kulkemaan voisin keräämisen niillä reiteillä salliakin.
Ok :)

Meillä poika ei siis kulje yksinään pulloja keräämässä, kuten jo avauksessa totesinkin, vaan käymme kävelyllä yhdessä ja jos tulee tölkki tai pullo vastaan niin poika sen mukaansa nappaa.

Samanikäinen muksu itsellä ja antaisin, tietty kädet pestäisiin jne kuten teillä tehdäänkin. Kyllä se säästäminen on hyvä opetella ihan pienestä.

Mainitsit että poika saa rahaa kotitöistä, miten se teillä toimii? Mitä poika tekee palkkiosta ja mitä ilman?

Alkuperäinen kirjoittaja kylmä nakki;26059238:
Mainitsit että poika saa rahaa kotitöistä, miten se teillä toimii? Mitä poika tekee palkkiosta ja mitä ilman?
Tekee kaikenlaista sekä palkkiosta että ilman :)

Jos auttaa oikein ahkerasti esim. varaston siivouksessa tai takapihan raivaamisessa talven jäljiltä, niin saa siitä rahaa. Mutta ihan normaalivelvollisuuksiin kuuluu mm. viedä roskat, kerätä astiat pöydästä, auttaa laittamaan ruokaostoksia kassista jääkaappiin, ja siivota kanin & hamsterin asumukset. Niistä en erikseen maksa.

Karkkipäivänä saa valita, että ottaako karkkia vai euron kaksi rahaa. Ja jos on ollut oikein avulias & ahkera, niin saattaa saada aika ajoin siitä ylimääräisen kolikon palkaksi.

Ostivat 8 v siskonsa kanssa omilla rahoillaan vähän aikaa sitten hamsterin, ja nyt poika säästää skeittilautaan, siskonsa haluaa jonkun "nintendokolmedeeässän" tms (whatever it is :D).

• Tykkää
Reactions: kylmä nakki
Ehkä jotkut epäilee että lapsi tyyliin nuoleskelee niitä pulloja ja tölkkejä ?

Mutta siis ei mielestäni mitään vikaa, hyvähän se om että tuon ikäinen oppii jo itse tienaamaan jos haluaa jotain.

Eräällä abc:lla on AINA passissa yks 7-9v poika joka odottaa siinä terassilla että asiakas lähtee ja sit käy nappaamassa energiajuoma/limutölkin pöydältä. Myyjät on sanoneet ettei saa ottaa koska se on kaupalta pois

Kyllä tuolleen antaisin kerätä.

Festareilla oon usein nähny n. 10v ja nuorempiakin lapsia pulloja keräämässä, ja se kyllä hirvittää. Ei todellakaan ole pienen paikka siellä humalaisten aikuisten seassa ja vielä myöhään illalla pyöriä.

Kyllä mekin lenkillä ollessa napataan pullo tai tölkki jos sopivasti eteen tulee.Ei kuitenkaan pusikoita tai ojanvarsia tongita,roskiksista puhumattakaan.Lapset saavat sitten rahat niistä.Eipä minua hetkauta mitä muut ihmiset siitä ajattelee.Eikä myöskään hävetä lykätä pullokoneeseen sekalaista pullokasaa.Kurkkiiko ja miettiikö joku oikeasti onko juotu pullot itse vai vähän isommat pirskeet:kieh:

Tiedän pari teiniä jotka juo ne pullon pohjat..ehkä siinä on se, mikä saa mut aattelemaan että se on vastenmielistä touhua. Eli ihan pelkkä asennevamma mulla itselläni ja koitan päästä siitä eroon koska oma poika on alkanut keräämään pulloja. Ajattelin laittaa sen taskuun sellaiset hanskat, joita ei neula läpäise.

Yhteistyössä