Työssäoloehto täyttyi, mutta en saa ansiosidonnaista... auttakaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lähihoitajaksi valmistuva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lähihoitajaksi valmistuva

Vieras
Olen aloittanut opiskelun lähihoitajaksi elokuussa 2010 ja valmistun nyt juhannuksena. Kun lähdin oma-ehtoisesti opiskelemaan olin muutaman kuukauden työtön ja sain ansiosidonnaista. 500 päivää tuli täyteen ja tipuin joulukuussa kelan työmarkkinatuelle. Olen opiskelujen aikana ollut töissä, että 6.2.2012 täyttyi 34 viikon työssäoloehto uudestaan. Liitosta soittivat eilen, etten siitä huolimatta ole oikeutettu ansiosidonnaiseen ja olivat soittaneet myös työkkäriin, että muuttavat lausuntonsa, joka oli, että estettä työttömyysturvan maksamiseksi ei ole.
Lain mukaan oma-ehtoisessa opiskelussa on oikeus siihen työttömyyspäivärahaan mikä työttömänä. Hain liitosta, koska sekä liitosta että työvoimatoimistosta näin ohjattiin tekemään. Kelalle jäi lausunto, että palaan takaisin ansiosidonnaisen piiriin. Nyt soittivat, että palauttavat hakupaperit, mutta hylkäyspäätöstä eivät suostu tekmään, vaan saan kopion siitä, että 500 päivää on tullut täyteen. Mihinkään ei kirjata, että uusi työssäoloehto on saavutettu, mutta en ole oikeutettu opiskelun takia.Kelalla eivät ymmärtäneet miksi en saa.

T. Rahaton 3-lapsen opiskelija ja työssäkäyvä äiti

Miksi pitäisi saada ansiosidonnaista/työmarkkinatukea jos kerran olet työssäkäyvä?

Mä olen aina kuvitellut että se 500päivää ansiosidonnaista on semmoinen minkä voi käyttää vaan kerran. Eikä se nollaantuisi kun uusi työssäoloehto täyttyy.. Oleko väärässä?

[QUOTE="Miksi";26063203]Miksi pitäisi saada ansiosidonnaista/työmarkkinatukea jos kerran olet työssäkäyvä?

Mä olen aina kuvitellut että se 500päivää ansiosidonnaista on semmoinen minkä voi käyttää vaan kerran. Eikä se nollaantuisi kun uusi työssäoloehto täyttyy.. Oleko väärässä?[/QUOTE]

Kun työssäoloehto täyttyy on oikeus uuteen 500 päivään.

Oletko opiskelujen aikana ollut siis palkkatyössä tuon ajan?

joo, olen ollut, että olen kerryttänyt työssäoloehdon täyteen. Olen nytkin osa-aikatyössä satunnaisesti 2-3 kertaa viikossa, mutta välipäiviltä en saa mitään ja ylläpitokorvaus lähtee pois, jos ei kelalta jää maksettavaa eli kelalla ollessa jään miinukselle, koska lapsikorotukset, korotusosa, ylläpitokorvaus jää pois, jos peruspäivärahaa ei jää maksettavaksi.

joo, olen ollut, että olen kerryttänyt työssäoloehdon täyteen. Olen nytkin osa-aikatyössä satunnaisesti 2-3 kertaa viikossa, mutta välipäiviltä en saa mitään ja ylläpitokorvaus lähtee pois, jos ei kelalta jää maksettavaa eli kelalla ollessa jään miinukselle, koska lapsikorotukset, korotusosa, ylläpitokorvaus jää pois, jos peruspäivärahaa ei jää maksettavaksi.

Mutta kun et voi tosiaan olla päätoiminen opiskelija samaan aikaan jos käyt töissä. Nää on näitä valitettavia kiemuroita. Eihän noita tietysti tule ajatelleeksi kun lähtee opiskelemaan. Työmarkkinatukeen olet varmaankin oikeutettu kunhan ne opiskelut on opiskeltu, mutta ansiosidonnaiseen et.

esim. mä opiskelen amk- tutkintoa aikuiskoulutksena ja teen työtä samalla. En saa senttiäkään mitään tukia, enkä saa myöskään esim. vr:n tai hsl:n opiskelijaetuuksia tuon palkkatyön vuoksi..
Tässä laskeskelinkin että jos saisin aikuiskoutustukea saisin saman rahan kuin nyt, kun teen 75% tyoaikaa..

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmettelen myös nyt;26063257:
Näin on ja ihmettelen nyt Kelan ja kassan kommentteja etteivät ole pysyneet mukamas aloittajan mukana missä mennään. Työkkärin kirjoilla olet jompi kumpi.

Jos on aamut koulus ja illat ja viikonloput töis niin voi olla samanaikaisesti molempia. Työvoimatoimisto teki lausunnon liiton mukaan aluksi, että työssäoloehto täyttyi 6.2.12, jossa estettä työttömyysetuuden maksuun ei ole, koska olen työmarkkinoiden käytettävissä. Enhän muuten olisi saanut täytetyksi tätä työssäoloehtoakaan. Päätoimisessa opiskelussa syynä siihen, ettei saa on se, ettei ole työmarkkinoiden käytettävissä ja työtön työnhakija.
Missä ihmeessä tämä on sitten sanottu, kun en sitä löydä ja liitosta ei päätöstä pyynnöstä lakikohdan mukaan tehdä?

[QUOTE="laita";26063195]toimeentulotukihakemus menemään ennen kuin asia on selvinnyt. voi mennä muuten pitkä aika ennen kuin korjaantuu[/QUOTE]

tossa on se et soska perii ne takas jos tulee saamaan esim. liitosta. Kandee kaks kertaa miettiä laittaako vai keksiikö rahat muualta.

Jos on aamut koulus ja illat ja viikonloput töis niin voi olla samanaikaisesti molempia. Työvoimatoimisto teki lausunnon liiton mukaan aluksi, että työssäoloehto täyttyi 6.2.12, jossa estettä työttömyysetuuden maksuun ei ole, koska olen työmarkkinoiden käytettävissä. Enhän muuten olisi saanut täytetyksi tätä työssäoloehtoakaan. Päätoimisessa opiskelussa syynä siihen, ettei saa on se, ettei ole työmarkkinoiden käytettävissä ja työtön työnhakija.
Missä ihmeessä tämä on sitten sanottu, kun en sitä löydä ja liitosta ei päätöstä pyynnöstä lakikohdan mukaan tehdä?

Teillä siis työkkäri hyväksyy jos on vapaa tekee duunia vaan iltasin ja öisin kun ei päivisin onnistu kun opiskelee?? Meillä täällä Vantaalla ei. Joko olet kokopäiväinen työnhakija eli tai et ole työnhakija lainkaan.

esim. mä opiskelen amk- tutkintoa aikuiskoulutksena ja teen työtä samalla. En saa senttiäkään mitään tukia, enkä saa myöskään esim. vr:n tai hsl:n opiskelijaetuuksia tuon palkkatyön vuoksi..
Tässä laskeskelinkin että jos saisin aikuiskoutustukea saisin saman rahan kuin nyt, kun teen 75% tyoaikaa..

Omaehtoinen opiskelu on 2010 vuodesta asti ollut työllistymistä edistävä palvelu, josta maksetaan sitä työttömyyspäivärahaa, joka opiskelijalla on työttömänä ollessaan. Jos olisin nyt työtön saisin ansisidonnaista ja jos lopetan opiskelun saan ansiosidonnaista.. ei ymmärrä...

Sinulla on ollut työkkäristä työvoimapoliittinen lausunto, jossa sanotaan ettei työttömyysturvan maksamiselle ole estettä. Myös Kelan sääntöjen mukaan olet oikeutettu työttömyyspäivärahaan.Työssäoloehtokin on täyttynyt. Ei liitolla siihen ole pullkikoimista.Työkkäri ei varmaankaan suostu muuttamaan lausuntoaan liiton pyynnöstä. Eivät halua antaa kirjallista päätöstä, koska se todistaisi heidän syyllistyneen petokseen. Vaadi se päätös ja sano, että annat asian poliisille ellei päätöstä tule. Päätös voi toki olla kielteinen, mutta jos niin on niin se on lain vastainen ja siitä kannattaa valittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Missä asut?;26063387:
Teillä siis työkkäri hyväksyy jos on vapaa tekee duunia vaan iltasin ja öisin kun ei päivisin onnistu kun opiskelee?? Meillä täällä Vantaalla ei. Joko olet kokopäiväinen työnhakija eli tai et ole työnhakija lainkaan.

Omaehtoisessa opiskelussa ei ole läsnäolopakkoa ja olen ollut paljon työssä myös silloin, kun koulua on ollut. Kurssit täytyy suorittaa hyväksytysti ja se tarkoittaa ylimääräisiä tehtäviä, esitelmiä ja joissakin tapauksissa osaltumista toisen ryhmän kurssille. Saako työtön mennä kansalaisopiston kurssille?

Omaehtoinen opiskelu on 2010 vuodesta asti ollut työllistymistä edistävä palvelu, josta maksetaan sitä työttömyyspäivärahaa, joka opiskelijalla on työttömänä ollessaan. Jos olisin nyt työtön saisin ansisidonnaista ja jos lopetan opiskelun saan ansiosidonnaista.. ei ymmärrä...

Eli olet opiskellut suurin piirtein sillä työttömyysrahalla tämän ajan? Jos näin, ei sinulla ne päivät edes nollaannu ennen kun opiskelut päätetty ja olet kokopäivä töissä ja työssäoloehto täyttynyt. Opiskelut (työkkärin omat ja työkkärin luvalla) ei enää edes pysäytä ansiosidonnaisen päiviä kuten teki vielä muutamia vuosia sitten. Kävikö sulla näin?

Siis oletko sä opiskellut työttömyysturvalla? Eihän se työssäoloehto voi silloin täyttyä, kun sä olet ollut virallisesti työtön, vaikka olisitkin käynyt töissä.

[QUOTE="vieras";26063431]Siis oletko sä opiskellut työttömyysturvalla? Eihän se työssäoloehto voi silloin täyttyä, kun sä olet ollut virallisesti työtön, vaikka olisitkin käynyt töissä.[/QUOTE]
niinpä. et voi yhtä aikaa olla työtön ja kerryttää työssäoloehtoa.

Yhteistyössä