Lapsen hoidossa olo, mä en vaan jumankauta käsitä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vuodatus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26077822]Joo, mutta jos on kotona niin säännöllisyyden nimissä lapsen ei tartte olla hoidossa klo 17 saakka. Siitähän tässä nyt on kyse, että miksi lapsen pitäisi turhaan olla myöhään hoidossa. Ihan sama aamuissa, en näkisi mitään järkeä herättää lasta klo 6 päiväkotiin, ellei ole pakko. Muutama tunti sinne tai tänne nyt pääsääntöisesti ei hetkauta sitä säännöllisyyttä.[/QUOTE]

Etenkin kun iltapäivästä ei ole juurikaan toimintaa ja jos on niin kyllä se kolmen pintaan on jo loppunut. Neljän jälkeen lähinnä odotellaan kotiin pääsyä...

[QUOTE="vieras";26077574]No ei meillä ainakaan vaadita siitä sen kummempia todisteita, kyllä jokainen nyt ymmärtää mitä opinnäytetyön tekeminen on. Kyllähän ne aukot kumminkin tulee sinne lukkariin, eli teet sitä suurelta osin päiväaikaan, jolloin vaan ilmoitat että nyt teet tänään opinnäytetyötä ja haet lapsen klo. 15- tm.[/QUOTE]
Ei mulla ole mitään ongelmaa hoitoaikojen tai niiden ilmoittamisen suhteen :). Ei ole pk kysellyt, enkä minä kokenut tarpeelliseksi selostaa missä milloinkin olen. Ei ole kyselty mun kouluaikoja eikä miehen työaikoja. Eli en aio ilmoittaa mitään :D, tottakai olen aina muutenkin infonnut jos hoitoajat jotenkin poikkeaa totutusta (mitä ne tekee aina, koska meillä ei ole mitään "totuttua", lapsi on usein hoidossa n. 3 h ja pitää paljon vapaapäiviäkin).

Kyllä minunkin lasteni hoitoaika on ilmoitettu sen maksimin mukaan, eli viiteen saakka. Ei meillä voi vaihdella hoitoaikasopimuksen sisältöä viikottain. Toki ilmoitan aamusta jos varmasti tiedän, että haetaan vaikka neljältä, mutta useinkaan sitä tietoa ei valitettavasti ole saatavilla vielä siinä vaiheessa. Eikä niinkään voi tehdä, että ilmoittaa hakuajaksi kello 16 ja on 90% päivistä myöhässä siitä!

Minun lapseni ovat aina viimeisinä päiväkodin pihalla, mutta koska vien heidät vasta kymmeneltä tai ruualle niin en kanna kauhean huonoa omatuntoa asiasta.
Meillä myös. 6:30-17 seisoo hoitosopimuksessa, koska JOSKUS on pitänyt viedä jo noin aikaisin ja JOSKUS on pitänyt hakea vasta klo 17.

Mutta käytännössä...no, viime kesänä kun sekä minä että mies tehtiin täyttä työviikkoa, niin pojalla oli hoitopäiviä ehkä 5. Tällä viikolla sälli oli 4 h hoidossa, edellisenä viikkona oli kaksi hoitopäivää eikä nekään 6:30-17. Mutta eipä sitä hoitosopimusta voi muutella alituiseen.

Kuten jo totesin, ilmoitan kyllä (lähes) aina aamulla mihin aikaan lapsi haetaan.

Ei mulla ole mitään ongelmaa hoitoaikojen tai niiden ilmoittamisen suhteen :). Ei ole pk kysellyt, enkä minä kokenut tarpeelliseksi selostaa missä milloinkin olen. Ei ole kyselty mun kouluaikoja eikä miehen työaikoja. Eli en aio ilmoittaa mitään :D, tottakai olen aina muutenkin infonnut jos hoitoajat jotenkin poikkeaa totutusta (mitä ne tekee aina, koska meillä ei ole mitään "totuttua", lapsi on usein hoidossa n. 3 h ja pitää paljon vapaapäiviäkin).

No ei mekään kysellä jos lapsen hoitopäivät on tosi lyhyitä ja on paljon vapaita, ne kun ei sitten enään vaikuta ryhmän toimintaan ja meidän työaikoihin, jos vielä ovat toiminta-aikaa. Lähinnä koskee niitä joilla on hyvin epäsäännölliset työajat ja pitkät päivät.

Meidän kunnassa on myös tuo "sääntö", että lapsen hoitoaika on vanhemman työaika+matkat ja siitä puhutaan esim. vanhempainillassa tiukkaan sävyyn. Kyllä mun mielestä hoitaja voisi myös hyvin napakasti sanoa asiasta. Myös vapaapäivien määrästä on ohjeistus ja vaikuttaa esim maksuvapaisiin päiviin.

[QUOTE="vieras";26077822]Joo, mutta jos on kotona niin säännöllisyyden nimissä lapsen ei tartte olla hoidossa klo 17 saakka. Siitähän tässä nyt on kyse, että miksi lapsen pitäisi turhaan olla myöhään hoidossa. Ihan sama aamuissa, en näkisi mitään järkeä herättää lasta klo 6 päiväkotiin, ellei ole pakko. Muutama tunti sinne tai tänne nyt pääsääntöisesti ei hetkauta sitä säännöllisyyttä.[/QUOTE]

Kieltämättä kuulostaa äkkiseltään oudolle, että lapsi joka päivä on viimeiseen hetkeen asti hoidossa. Mutta eihän me täällä tiedetä syitä siihen. Oikeasti minusta on ihme, että niin monet ehtivät niin aikaisin hakemaan lapsensa. En olisi ennen uskonut, että niin moni pystyy itse vaikuttamaan työaikoihinsa! Ei läheskään kaikissa töissä voi järjestellä työaikojaan.

Vielä se, että lapsi kuitenki haetaan aina oikeaan aikaan, silloin kun on ilmoitettu. Minusta pienen lapsen kannalta on kamalampaa, että aamulla retuutetaan hereille klo 6, jotta on hoidossa klo 7. Johtukoon syy töistä tai mistä, ei sillä lapselle ole eroa.

Meillä myös. 6:30-17 seisoo hoitosopimuksessa, koska JOSKUS on pitänyt viedä jo noin aikaisin ja JOSKUS on pitänyt hakea vasta klo 17.

Mutta käytännössä...no, viime kesänä kun sekä minä että mies tehtiin täyttä työviikkoa, niin pojalla oli hoitopäiviä ehkä 5. Tällä viikolla sälli oli 4 h hoidossa, edellisenä viikkona oli kaksi hoitopäivää eikä nekään 6:30-17. Mutta eipä sitä hoitosopimusta voi muutella alituiseen.

Kuten jo totesin, ilmoitan kyllä (lähes) aina aamulla mihin aikaan lapsi haetaan.

Tokihan se kannattaa siinä vaiheessa jos yli 7h muuttuu vakituisesti 5-7h, vaikuttaahan se jo hoitomaksuunkin. Tuli vaan mieleen...:whistle:

Meidän kunnassa on myös tuo "sääntö", että lapsen hoitoaika on vanhemman työaika+matkat ja siitä puhutaan esim. vanhempainillassa tiukkaan sävyyn.

Tuo on ihan syvältä jos vanhemmat/vanhempi on vuorotyössä : /

Että minunkin pitäisi jättää poika kotiin kun lähden kouluun yhdeksäksi, koska miehen työvuoro alkaa vasta klo 15. Viis siitä että vuorotyöläinen voi vaikka joskus hiukan haluta nukkuakin.

Vai koskeeko tuo muka vuorotyössä oleviakin?

meillä ainakin hoitomaksu menee sen mukaan, onko lapsi kokopäivähoidossa vai puolipäiväisesti hoidossa ja onko hoitopäiviä 100% vai 85%.

mun lapseni on hoidossa kokopäiväpaikalla 85% hoitopäivistä koska teen vuorotyötä joten arkisinkin mulla on välillä sen verran vapaata että ne 6 vapaapäivää arkisin voin olla kotona lapsen kanssa. Siinä säästää satasen kuukaudessa.
Jos jostakin syystä listalle sattuukin seitsemän arkivapaata, saatan viedä lapsen tarhaan vaikka olen kotona ja hoitaa sen päivän asioita tai opiskella.

eikä se itse asiassa kuulu kenellekään koska suomessa on edelleen subjektiivinen päivähoito-oikeus.

Tokihan se kannattaa siinä vaiheessa jos yli 7h muuttuu vakituisesti 5-7h, vaikuttaahan se jo hoitomaksuunkin. Tuli vaan mieleen...:whistle:

Meillä on vain max. 5 h vaihtoehto & kokopäiväisyys mun käsittääkseni. Eli ei 5-7 h vaihtoehtoa. Tai sitten mua on huijattu :D

No, niin kauan kun mä olen opiskelija niin merkitys lienee hyvin pieni rahallisesti. Sitten kun menen äitiysloman jälkeen töihin, niin pitää tarkkaan laskea riittääkö max. 5 h hoito vai ei.

Tuo on ihan syvältä jos vanhemmat/vanhempi on vuorotyössä : /

Että minunkin pitäisi jättää poika kotiin kun lähden kouluun yhdeksäksi, koska miehen työvuoro alkaa vasta klo 15. Viis siitä että vuorotyöläinen voi vaikka joskus hiukan haluta nukkuakin.

Vai koskeeko tuo muka vuorotyössä oleviakin?

Yötyössä olevilla on eri säännöt. Tai ainakin meidän kunnassa lasketaan että yövuorossa oleva saa nukkua työvuoronsa jälkeen, mutta ei sitä hoitoa silloinkaan välttämättä myönnetä klo 17 saakka.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Meidän kunnassa on myös tuo "sääntö", että lapsen hoitoaika on vanhemman työaika+matkat ja siitä puhutaan esim. vanhempainillassa tiukkaan sävyyn. Kyllä mun mielestä hoitaja voisi myös hyvin napakasti sanoa asiasta. Myös vapaapäivien määrästä on ohjeistus ja vaikuttaa esim maksuvapaisiin päiviin.
päteekö tämä myös niinpäin ettei tarvitse maksaa täysiätunteja silloin jos hakee aikaisemmin?

päteekö tämä myös niinpäin ettei tarvitse maksaa täysiätunteja silloin jos hakee aikaisemmin?

Eikös ne kuukausimaksut ole aina kiinteät. Onhan siitä ollut puhetta, että maksut pitäisi saada vastaamaan vain hoidossaoloaikaa. Mutta sitten pitäisi olla kellokortit. Jossain muistaakseni sellaistakin on kokeiltu..?
Jos maksut määräytyisivät vain todellisten hoidossaolotuntien mukaan saattaisi se vaikuttaa vanhempien haluun lyhentää hoitoaikaa ja pitää lapsia kotona omina vapaapäivinäänkin...ehkä, kenties???

Hoitopaikka menee kiinni klo17.
Viimeisen lapsen vanhemmat tietävät, että muut lapset haetaan klo16.15 mennessä.
Viimeisen lapsen vanhemmat ovat vuorotyössä ja välillä kotona jo päivällä.
Silti lapsi haetaan aina TASAN klo17.
Voin hoitajana kertoa, et se viimenen tunti sen lapsen kanssa kaksin on ihan hirveä kitutunti. Lapsella ei enää ole leikkikavereita ja hokee vaan koska häntä haetaan ja monelta ja montako minuuttia vielä jne. Pelataan jalkapalloa, keinutaan, tehdään kaikkea, mutta se on niin puuduttavaa se viimeinen 45min-tunti. Joka ikinen arkipäivä.
Lapsella ei ole vapaapäiviä vaikka vanhemmilla olis, laittaisivat sen varmaan viikonloppunakin hoitoon jos olis mahdollista. Ja arkena hakisivat varmaan vaikka klo20 jos olis hoitopaikka auki.

Oikeesti mä tykkään mun työstä ja mehän ollaan töissä juuri niinkun on tarvetta olla, mutta mä en vaan ymmärrä tätä.
Itse hain aikanaan omani aina suoraan töistä päästyäni hoidosta ja sit käytiin kaupassa, parturissa, hammaslääkärissä tms sillä OMALLA AJALLA.

Olen puhunut, kiitos ja anteeksi.
Mä en voi muuta sanoa, kuin, että mulle tulee tästä sellanen tunne, että hoitaja haluaa lähteä ennen työ-aikansa loppumista kotiin. eikä oo taatusti ensimmäinen...

Joku ihmetteli kui ihmiset kerkiää hakee laåsensa jo klo 16. No, ainakin omat duunini on olleet ain klo 7-15.30. Eli tällämen duunarin päivä. Toimistois tms eri ajat.

Eikös ne kuukausimaksut ole aina kiinteät. Onhan siitä ollut puhetta, että maksut pitäisi saada vastaamaan vain hoidossaoloaikaa. Mutta sitten pitäisi olla kellokortit. Jossain muistaakseni sellaistakin on kokeiltu..?
Jos maksut määräytyisivät vain todellisten hoidossaolotuntien mukaan saattaisi se vaikuttaa vanhempien haluun lyhentää hoitoaikaa ja pitää lapsia kotona omina vapaapäivinäänkin...ehkä, kenties???

Kellokortti olisi ihan kiva ratkaisu ja kiinteä tuntitaksa.

Meillä tuo ei vain toimisi, koska kuopus on eskarissa ja tarvitsee päivittäin max. 6 tuntia maksullista hoitoaikaa.

Itse pääsen töistä jo klo 14, Kotona olen yleensä klo 15.00 mutta en suinkaan ole tähän aikaan hakemassa, koska en yksinkertaisesti jaksa ja pysty. Tarvitsen aikaa levähtää ja joskus jopa nukkua ennen kuin haen kuopuksen kotiin. Haku aika ajoittuu klo 16-16.30 väliin. Isäntä vie pojan päiväkotiin puoli 9 aikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ähis natsi mutsi;26078067:
Kellokortti olisi ihan kiva ratkaisu ja kiinteä tuntitaksa.

Meillä tuo ei vain toimisi, koska kuopus on eskarissa ja tarvitsee päivittäin max. 6 tuntia maksullista hoitoaikaa.

Itse pääsen töistä jo klo 14, Kotona olen yleensä klo 15.00 mutta en suinkaan ole tähän aikaan hakemassa, koska en yksinkertaisesti jaksa ja pysty. Tarvitsen aikaa levähtää ja joskus jopa nukkua ennen kuin haen kuopuksen kotiin. Haku aika ajoittuu klo 16-16.30 väliin. Isäntä vie pojan päiväkotiin puoli 9 aikaan.

No miksei se teillä toimisi?

[QUOTE="eeh";26078092]Meidän päiväkodissa on kellokortit ja maksu menee tosiaan sen mukaan, miten paljon lapsi on hoidossa.[/QUOTE]

Vaikuttaa oikeudenmukaiselta :) Onko se kortti sellainen, että se on aina siellä päiväkodilla jossakin vai miten tuo käytännössä toteutetaan?

[QUOTE="vieras";26077807]Puhuin SÄÄNNÖLLISYYDESTÄ, en turvattomuudesta. Toisekseen tarkoitin lähinnä näitä tapauksia, joissa työaika todella on epäsäännöllinen. Itse olen pätkätöissä ja työajat on todella vaihtelevia: alkaa klo 8-12 ja päättyy 11-16. Pätkien väliin jää ajoittain työttömyyttä. Silloin, kun lapsi vielä hoidossa oli, pitivät päiväkodissakin parempana sitä, että lapsi käy pk:ssa mieluummin joka päivä, säännölliseen aikaan. Joten joo, "istuin odottamassa" kotona, että lähden hakemaan lasta hoidosta.[/QUOTE]

Sä et ole tosissas! Meillä on lapset hoidossa lyhyitä päiviä, se on mielstäni suurin etu mitä vuorotyössä voi olla. Ihana päästä hakemaan lapset jo klo 15 tai jopa 14.30:) Ei tartte viimeisenä kökkiä pimeällä päiväkodin pihalla. Hoitopäiviä on sovittu kuussa 12, käytännössä tätä ei koskaan tule käytettyä. Lapsella on paras olla kotona, se luo sitä turvallisuutta tai ainakin pitäs luoda!

Sen ymmärrän, että lapsen takia ärsyttää tuollainen venytys jos vanhemmat pääsisivät aikaisemmin. Silti pikkaisen haistelen ilmassa myös ärsytystä siitä, että ei viitsisi viihdyttää sitä yhtä lasta siellä sitä kitutuntia. Mun mittakaavassa 45min on todella lyhyt aika keksiä lapsen kanssa puuhaa. Kitutunneista voi puhua sitten kun sataa mummoja taivaalta 3 päivää ja pitäisi keksiä tekemistä useaksi vuorokaudeksi ilman kaatosateessa ulkoiluja.
Jos oikeasti ärsyttää vaan lapsen takia, niin sitten kyllä ymmärrän, mutta eikai noihin voi puuttua kun on pk auki sinne 17 asti. Se on vähän niinkuin kaupassa. Jos menee kiinni klo 17 kauppa, on turha katsoa kassalta vinosti kun asiakas kävelee hakemaan maitopurkkia klo 16.55.

Meillä on päiväkodissa tiukka sääntö lapsen ja vanhempien hoito ja työajoista. Listaan merkitään kaikkien perheenjäsenten aikataulut ja niiden mukaan määräytyy lapsen hoitovuorot.

Jos minä mene aamulla klo 10, mies iltapäivällä klo 14, minä pääsen töistä klo 16 ja mies joskus illalla, on hoitoaika klo 14-16. Mies vie, minä haen.

• Tykkää
Reactions: Fortune

Ihana kunta teillä jos on ohjeistettu noin upeasti vanhempia!

Meidän kunnassamme ei saisi ohjeistaa vanhempia hakemisessa, koska löperöt johtajat luulevat niin. Ei saisi edes lasten edun nimissä puuttua täysin hukassa olevien vanhempien toimintaan!

Odotan enemmän kuin mitään muuta, että laki subjektiivisesta hoito-oikeudesta kumotaan ja laki muutetaan lapsen edun mukaiseksi. Nyt lapset joutuvat ajattelemattomien vanhempiensa uhreiksi.

[QUOTE="RIIKKA";26078224]Sen ymmärrän, että lapsen takia ärsyttää tuollainen venytys jos vanhemmat pääsisivät aikaisemmin. Silti pikkaisen haistelen ilmassa myös ärsytystä siitä, että ei viitsisi viihdyttää sitä yhtä lasta siellä sitä kitutuntia. Mun mittakaavassa 45min on todella lyhyt aika keksiä lapsen kanssa puuhaa. Kitutunneista voi puhua sitten kun sataa mummoja taivaalta 3 päivää ja pitäisi keksiä tekemistä useaksi vuorokaudeksi ilman kaatosateessa ulkoiluja.
Jos oikeasti ärsyttää vaan lapsen takia, niin sitten kyllä ymmärrän, mutta eikai noihin voi puuttua kun on pk auki sinne 17 asti. Se on vähän niinkuin kaupassa. Jos menee kiinni klo 17 kauppa, on turha katsoa kassalta vinosti kun asiakas kävelee hakemaan maitopurkkia klo 16.55.

Meillä on päiväkodissa tiukka sääntö lapsen ja vanhempien hoito ja työajoista. Listaan merkitään kaikkien perheenjäsenten aikataulut ja niiden mukaan määräytyy lapsen hoitovuorot.

Jos minä mene aamulla klo 10, mies iltapäivällä klo 14, minä pääsen töistä klo 16 ja mies joskus illalla, on hoitoaika klo 14-16. Mies vie, minä haen.[/QUOTE]

Mun kokemuksen mukaan se on sille lapselle itselleen oikeasti tylsää se viimeinen puolituntinenkin yksin. Monesti yritin esim. keksiä pallopeliä ja muuta, mutta siellä se lapsi lähinnä roikkui aidan reunassa ja katsoi autoja... toi ei oo mun äiti, eikä toikaan... koska se äiti tulee? Kyllä lapsi sen huomaa että kaverit on jo haettu ja hän on viimeinen, pitkä hoitopäivä takana niin kaipaa lapsikin jo kotiin.

[QUOTE="RIIKKA";26078224]Sen ymmärrän, että lapsen takia ärsyttää tuollainen venytys jos vanhemmat pääsisivät aikaisemmin. Silti pikkaisen haistelen ilmassa myös ärsytystä siitä, että ei viitsisi viihdyttää sitä yhtä lasta siellä sitä kitutuntia. Mun mittakaavassa 45min on todella lyhyt aika keksiä lapsen kanssa puuhaa. Kitutunneista voi puhua sitten kun sataa mummoja taivaalta 3 päivää ja pitäisi keksiä tekemistä useaksi vuorokaudeksi ilman kaatosateessa ulkoiluja.
Jos oikeasti ärsyttää vaan lapsen takia, niin sitten kyllä ymmärrän, mutta eikai noihin voi puuttua kun on pk auki sinne 17 asti. Se on vähän niinkuin kaupassa. Jos menee kiinni klo 17 kauppa, on turha katsoa kassalta vinosti kun asiakas kävelee hakemaan maitopurkkia klo 16.55. [/QUOTE]

Kyllä, vilpittömästi olen pahoillani lapsen puolesta ja kun oikeen mihinkään hommaan ei sit osaa tarttua kun jää yksin. Ei keskity kun koko ajan vaan kyselee kauanko vielä kun haetaan. Tosiaan yritän keksiä kaikkea tekemistä että aika kuluisi kummallakin nopeammin kun kelloa kyttäämällä.
En ole asiaan mitenkään puuttumassa, ilmaisen vaan ärtymykseni, koska rehellisyyden nimissä mua nykyään ottaa päähän tehdä iltavuoroja kun se viimenen tunti on niin tuskanen JOKA KERTA.
Mutta haluan tähdentää, että silti en mitenkään vinoon katso hakijaa vaan olen ihan asiallinen ja tavallinen!

[QUOTE="RIIKKA";26078224]

Jos minä mene aamulla klo 10, mies iltapäivällä klo 14, minä pääsen töistä klo 16 ja mies joskus illalla, on hoitoaika klo 14-16. Mies vie, minä haen.[/QUOTE]

Miten tää on mahdollista ku Suomessa on subjektiivinen hoito-oikeus. Lapsihan saa olla pk:ssa vaikka vanhemmat opis työttöminä. Vuoropk erikseen sitten tai yksityinen.

Yhteistyössä