Hyviä neuvoja kaivataan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sk_
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sk_

Vieras
Olen kohtapuoliin vaimostani eronnut mies. Avioeromme harkinta-aika on kuukauden päästä mennyt loppuun. Minulla on yhteishuoltajuus ja kaksi lasta (3v ja 4v) on minun luona joka toinen viikko. Eron syynä on vaimon pettämisestä alkanut suhde työkaverinsa kanssa alkanut suhde noin vuosi sitten. Miehellä ei ole omia lapsia. Vaimo salasi suhteen loppuun asti, eikä paljastanut sitä koskaan. Sain itse vasta eropäätöksen jälkeen itse selville suhteen ja vaimo ei tunnustanut ennen kuin pitkän vääntämisen jälkeen.

Sittemmin joulun lähestyessa vaimo sanoi että ei enää tapaile tätä ja käytti termiä että "suhde on jäissä". Vedätys alkoi uudelleen, mutta pian epäluuloni heräsi ja katkaisin välit vaimoon kokonaan.

Nyt minulle on kuitenkin selvinnyt "jäissä olon" olleen valhetta ja että ex-vaimo on jo salassa minun tietämättä alkanut "ajamaan sisään" tätä uutta miestä lapsille jo ennen kuin avioerokaan on edes selvä. Mies on tehnyt vaimon ja lasten kanssa yhteisiä asioita ja niin sanotusti esiintynyt perheenä. Suhteestaan hän ei ole ollut kovinkaan avoin vaan salannut sen ihan viime tippaan asti kaikilta.

Itse olen katkera A) siitä että minua vedätettiin koko salasuhteen ajan avioeropäätökseen asti ja sen jälkeenkin ja vaimo käytti minua hyväksi pyytämällä palveluksia, auttamaan tavaroitten hankkimisessa yms. B) siitä että näin nopeasti jo ennen virallista avioeroa tätä miestä tyrkytetään lapsille uutena isänä. C) siitä että vaimo valehtelee minulle ja lapsille jatkuvasti ja manipuloi lapsia minua vastaan.

Sen teen selväksi että minä en missään nimessä halua vaimoani takaisin. Luotto on mennyt täysin. Olen katkera ja loukattu ja huolissani lapsista. Vaimo ei ole yhtään katunut eikä näe teoissaan mitään väärää. Myöskään uusi mies jonka kanssa olen ihan asiallisesti pystynyt juttelemaan, ei myöskään näe suhteessaan mitään väärää.

Sukulaisista anoppi on edelleen minulle läheinen ja ei hyväksy tätä uutta miestä. Uusi mies ei ole tervetullut vaimon perheen mökille, mutta minä olen. Äitini on toivottanut vaimoni helvettiin eikä halua koskaan nähdä tätä. Vaimon työkaverit ovat ihmetyksekseni hyväksyneet suhteen. En tiedä mitä valheita vaimo on näille syöttänyt.

Minä itse olen erosta ollut todella pohjalla ja olen jutellut parinkin asiantuntijan kanssa. Siellä oltiin sitä mieltä, että uutta puolisoa ei kannattaisi esitellä lapsille kovinkaan nopeasti, koska heti eron jälkeen alkaneella suhteella on verrattain huonot edellytykset onnistua ja lapset saattavat kiintyä uuteen puolisoon ja näin joutuisivat eron tullessa uuteen kriisiin.

Vaimo ei kuuntele minun eikä kenenkään neuvoja vaan tyrkyttää väen väkisin tätä uutta miestä lapsille.

Hyvät neuvot ovat kalliita. Lapset tässä kärsii eniten.

No perjaatteessa et mitenkään voi estää eksääsi uutta puolisoaan tuputtamasta lapsille ja valehtelemasta. Aina voit toki pyrkiä hakemaan yksinhuoltajuutta, mutta ilman kunnon syitä sitä ei helposti tule saamaan.

Parasta mitä voit tehdä, on olla lastesi tukena erossa, sekä mahdollisesti siinä tilanteessa että äitinsä uusi suhde kariutuu ja lapset joutuvat siinäkin taas "menettämään" yhden ihmisen.

Pyri pysymään puolueettomana ja mahdollisimman hiljaa eripurasta ja ongelmista lapsille, ole heille isä niin täysipainoisesti kuin pystyt ja anna exäsi elää omaa elämäänsä johon et voi kuitenkaan vaikuttaa.

Hyvin todennäköisesti teillä kiristyy välit todella paljon jos alat edes yrittää asioista puhua, exäsi vaikuttaa jo pelkän kertoman perusteella sellaiselta joka ei kovin hyvällä katso mielipiteitäsi suhteestaan tai elämästään. Lasten kannalta on paras mitä paremmissa väleissä pystytte olemaan.

Vittumainen tilanne, suoraan sanoen, mutta sun keinot on käytännössä ja varsinkin laillisesti hyvin vähissä : /

En tiedä onko nämä ylireagointia, mutta tällaisia vähän arveluttavia juttuja on ollut ja olen harkinnut lastenvalvojalle ilmoittamista.

Uuden miehen puheista sain selville, että molemmat juovat alkoholia lasten nukkuessa ja ilmeisesti tällöin talossa ei ole ajokuntoista aikuista. Lisäksi minua itseäni häiritsee lapsille vieras mies juovuksissa. Eivät näe tässä ongelmaa.

Vaimo on myös monta kertaa pyytänyt minua ottamaan lapset milloin mistäkin syystä lastenvalvojalla tehdyn sopimuksen vastaisesti ja yhden kerran tehnyt oharit lapsille ollessaan minun tietämättä poissa kaupungista päivänä kun olisi ollut lasten vuoron vaihto. Tietysti olen lapset ottanut mielelläni luokseni, mutta vähän kuitenkin ihmetyttää.

En tiedä onko nämä ylireagointia, mutta tällaisia vähän arveluttavia juttuja on ollut ja olen harkinnut lastenvalvojalle ilmoittamista.

Uuden miehen puheista sain selville, että molemmat juovat alkoholia lasten nukkuessa ja ilmeisesti tällöin talossa ei ole ajokuntoista aikuista. Lisäksi minua itseäni häiritsee lapsille vieras mies juovuksissa. Eivät näe tässä ongelmaa.

Vaimo on myös monta kertaa pyytänyt minua ottamaan lapset milloin mistäkin syystä lastenvalvojalla tehdyn sopimuksen vastaisesti ja yhden kerran tehnyt oharit lapsille ollessaan minun tietämättä poissa kaupungista päivänä kun olisi ollut lasten vuoron vaihto. Tietysti olen lapset ottanut mielelläni luokseni, mutta vähän kuitenkin ihmetyttää.

Kirjaa ylös kaikki oharit ja ylimääräiset päivät jotta sulla on tarvittaessa esittää paperilla lista kerroista lastenvalvojalle. Plus jos esim. käyt jonkun sukulaisen luona / he sun luona lasten ollessa sinulla näinä ylimääräisinä päivinä, listaa ne ylös ihan hätävarjelun liioitteluna jotta sulla on mahdollisesti riitatilanteessa todistajia asian puolesta.

Käytännössä todennäköisesti ainoa keino puuttua esim. alkoholinkäyttöön on tehdä lastensuojeluilmoitus, joka sekään ei välttämättä johda kuin siihen että sun ja exäsi välit menee todella huonoiksi. Vaaditaan tänä päivänä aika paljon siihen että saa yksinhuoltajuuden, varsinkin miehenä.

Kirjaa ylös kaikki oharit ja ylimääräiset päivät jotta sulla on tarvittaessa esittää paperilla lista kerroista lastenvalvojalle. Plus jos esim. käyt jonkun sukulaisen luona / he sun luona lasten ollessa sinulla näinä ylimääräisinä päivinä, listaa ne ylös ihan hätävarjelun liioitteluna jotta sulla on mahdollisesti riitatilanteessa todistajia asian puolesta.

Käytännössä todennäköisesti ainoa keino puuttua esim. alkoholinkäyttöön on tehdä lastensuojeluilmoitus, joka sekään ei välttämättä johda kuin siihen että sun ja exäsi välit menee todella huonoiksi. Vaaditaan tänä päivänä aika paljon siihen että saa yksinhuoltajuuden, varsinkin miehenä.

Oharit kirjatuu jo kriisikeskuksen työtekijän ohjetta noudattaen. Tuo alkoholijuttu on ihan äskettäin selvinnyt uusi juttu enkä tietenkään voi todistaa sitä mitenkään. Sillä tavalla lastenvalvojalle ilmoittaminen tuntuu jokseenkin turhalta, kun mitään periaatteessa vakavaa ei ole seurannut.

Annoin kyllä pariskunnalle ohjeet siitä että ajokuntoinen vanhempi täytyy olla talossa kun lapset ovat siellä. Lasten ollessa minulla tietysti voivat olla tillin tallin näin halutessaan. Vaimo ei tosin ohjestelustani niin sanotusti oikein tykännyt.

En osaa oikein sanoa mitään mihinkään.. mutta voimia sinulle kovasti:hug:

Kiitos. Pohjalla on oltu ja itkut on itketty. Nyt kuitenkin alkaa voimavaroja olla ja uuden kuntoiluharrastuksen myötä mielikin on parempi. Kaverien tuki on ollut myös mahtavaa ja ovat myös ihmetellyt nykykuntoani kun vertaa kokemaani. Yritetään sätkytellä ja pitää paita puhtaana ja mieli kirkkaana.

Ainiin. Pari edellistä kertaa lapset eivät olisi millään halunneet mennä äitilleen. Yritin kysyä syytä, mutta eivät osanneet raukat sanoa.

Vaikka tuon ikäisiltä ei tietenkään vielä sinänsä kysytä että saisivat virallisesti vaikuttaa, kannattaa tuosta ottaa lastenvalvojaan yhteyttä jos tilanne jatkuu noin, ehkä apuaan voi silloin tarjota joku toinen taho mahdollisesti selvittääkseen mikä tilanne siellä lapset saa reagoimaan noin.

Vaikka tuon ikäisiltä ei tietenkään vielä sinänsä kysytä että saisivat virallisesti vaikuttaa, kannattaa tuosta ottaa lastenvalvojaan yhteyttä jos tilanne jatkuu noin, ehkä apuaan voi silloin tarjota joku toinen taho mahdollisesti selvittääkseen mikä tilanne siellä lapset saa reagoimaan noin.

Oma epäilyni on se, että lapset karsastavat uutta miestä ja olisivat mieluummin minun luona, koska tuntevat olonsa turvallisemmaksi. Tämä taas pelkkä luulo, ja on todennäköisesti nollan arvoinen lastenvalvojalla.

Oma epäilyni on se, että lapset karsastavat uutta miestä ja olisivat mieluummin minun luona, koska tuntevat olonsa turvallisemmaksi. Tämä taas pelkkä luulo, ja on todennäköisesti nollan arvoinen lastenvalvojalla.

Mutta jos se jatkuu, kannattaa asiaan yrittää puuttua sen verran että on tuonut huolensa lasten puolesta esiin, se painaa viimeistään siinä vaiheessa jos joutuu oikeasti asiaa enemmän tutkimaan. Ja just se, että jos lapset alkavat vaikuttaa siltä että oikeasti pelkäävät jotain tai äidin luona on paha olla, voi lastenvalvojan kautta mahdollisesti saada perheterapeutin tmv. konsultointia tilanteeseen/jonkinlaista arviota lasten peloista ja niiden realistisuudesta.

Mutta eipä sitä tietenkään toivo että tilanne jatkuu tai niin pitkälle tarvitse mennä, lasten pitäisi saada eron jälkeenkin pitää molemmat vanhempansa. Voi kun vanhemmat vain ajattelisivat niitä lapsiaankin eivätkä vain itseään..

Summa summarum tässä ei voi oikein muuta kuin hoitaa oma osuus hyvin ja seurata tilannetta lasten kannalta. Tätä vähän pelkäsinkin.

Sinänsä ärsyttävää, kun ex-vaimo salailee eikä kerro mitään missä mennään ja jos kyselet niin syyttää kyttäämisestä.

Summa summarum tässä ei voi oikein muuta kuin hoitaa oma osuus hyvin ja seurata tilannetta lasten kannalta. Tätä vähän pelkäsinkin.

Sinänsä ärsyttävää, kun ex-vaimo salailee eikä kerro mitään missä mennään ja jos kyselet niin syyttää kyttäämisestä.

Sitähän se monilla eron jälkeen on. Ikävää vaan että se kostautuu eniten juuri lapsille. Ehkä hänkin siihen joku päivä herää, voi kai vaan toivoa : /

Sun vaimosi elämä ei kuulu sulle enää pätkän vertaa. Ei ole kuulunut siitä hetkestä lähtien kun eroPÄÄTÖKSEN olette tehneet

Kyllä se kuuluu sen verran että jos olen sopinut tapaamisen jonkun kanssa illalla, joudun perumaan tapaamisen, koska vaimo ei ole sovittuna aikana ottanut lapsia luokseen.

Minun tapauksessani oharit eivät tosin aiheuttanut perumisia, mutta ei se silti ole oikein ilmoittamatta rikkoa lastenvalvojalla tehtyä SOPIMUSTA.

Kyllä se kuuluu sen verran että jos olen sopinut tapaamisen jonkun kanssa illalla, joudun perumaan tapaamisen, koska vaimo ei ole sovittuna aikana ottanut lapsia luokseen.

Minun tapauksessani oharit eivät tosin aiheuttanut perumisia, mutta ei se silti ole oikein ilmoittamatta rikkoa lastenvalvojalla tehtyä SOPIMUSTA.

Mutta esim aloituksessa sinä vatvot asioita jotka eivät kuulu tähän sopimusrikkoon. Sitä kuinka vaimo on valehdellut sinulle ja jättänyt kertomatta asioita, sitä kuinka kukaan ei tykkää vaimosta saati uudesta miehestä ja jos tykkää niin vaimo on manipuloinut heidät jotenkin, kuinka vaimon äiti pitää sinusta mutta ei uudesta miehestä, vaimo kehdannut ilman sinun lupaa esitellä uuden miehen lapsille ja he jopa leikkineet perhettä, kuinka heidän suhteessaan on sun mielestä jotain väärin mutta he eivät halua nähdä sitä yms yms...

Anna vaimosi elää omaa elämäänsä. Se miten hän on lastensa kanssa ei kuulu sinulle pätkääkään, se onko hän viidessä suhteessa yhtä aikaa ei kuulu sulle pätkääkään yms. Itsehän itselleen kuoppaa kaivaa jos niikseen tulee, tai on tulematta.. Vain ne asiat kuuluvat jos/kun hän rikkoo sopimusta ja ne asiat voit hoitaa lastenvalvojan kautta.

Hyvä jos ajattelet vain lastesi parasta, mutta mulle tulee pieni stalkkeri-olo tosta sun tekstistä missä käytät lapsia syynä kyttäykseen ja arvosteluun, vaikka oikea motiivi on sun käsittelemättä jääneet tunteesi.

Mutta esim aloituksessa sinä vatvot asioita jotka eivät kuulu tähän sopimusrikkoon. Sitä kuinka vaimo on valehdellut sinulle ja jättänyt kertomatta asioita, sitä kuinka kukaan ei tykkää vaimosta saati uudesta miehestä ja jos tykkää niin vaimo on manipuloinut heidät jotenkin, kuinka vaimon äiti pitää sinusta mutta ei uudesta miehestä, vaimo kehdannut ilman sinun lupaa esitellä uuden miehen lapsille ja he jopa leikkineet perhettä, kuinka heidän suhteessaan on sun mielestä jotain väärin mutta he eivät halua nähdä sitä yms yms...

Anna vaimosi elää omaa elämäänsä. Se miten hän on lastensa kanssa ei kuulu sinulle pätkääkään, se onko hän viidessä suhteessa yhtä aikaa ei kuulu sulle pätkääkään yms. Itsehän itselleen kuoppaa kaivaa jos niikseen tulee, tai on tulematta.. Vain ne asiat kuuluvat jos/kun hän rikkoo sopimusta ja ne asiat voit hoitaa lastenvalvojan kautta.

Hyvä jos ajattelet vain lastesi parasta, mutta mulle tulee pieni stalkkeri-olo tosta sun tekstistä missä käytät lapsia syynä kyttäykseen ja arvosteluun, vaikka oikea motiivi on sun käsittelemättä jääneet tunteesi.

Minä käytän lapsia hyväksi?

Tässä huomaa sen, että mies ei voi joittenkin mielestä koskaan olla lapsistaan aidosti huolestunut. Miehellä täytyy aina olla jokin taka-ajatus. Huolestunut olen, koska lapset eivät pariin edelliseen kertaan halunneet mennä äitinsä luokse. Sen miehen näin sattumalta. Vedin omat johtopäätökset asiasta. Minä olen lasten isä ja minulla on oikeus ja jopa velvollisuus puhua lapsiini liittyvistä asioista, joista olen huolestunut. Mistä minä tiedän onko asiat todellisuudessa jopa pahemmin?

Muuten, jos ihan lain varjolla ajatellaan, niin onko tässä jotain rikollista mitä olen tehnyt? Se että SINULLE tulee stalkkeri-olo, ei oikeuta sinua syyttämään minua mistään. Mitä sinä minun elämästäni tiedät? Tunnenko minä sinut? Tunnetko sinä minut? Onko sinulla jotain minua vastaan?

Sinänsä mielenkiintoista tämä, että kun tässä on kuitenkin keskimääräistä ikävämmän eron läpikäynyt ja kuitenkin käyttäytynyt olosuhteisiin nähden asiallisesti eron aikana, niin silti minulle sataa samanlaisia syytöksiä ex-vaimon suunnalta kuin tämä Blue täällä esittää, vaikka en ole mitään tehnyt.

Ex-vaimon mielestä minä olen pelottava ja kostonhimoinen ex-mies joka vainoaa häntä. Ja myös jakaa tätä mielikuvaansa tutuilleen. Ulkoisesti saatan nykyään olla pelottavan näköinen, koska olen laihduttanut paljon ja kasvattanut lihaksia enkä ole hymyillyt hänelle. Vaikka olisinkin sen tehnyt tahallaan, onko se silti vainoamista? Silloin kun lapset ovat ex-vaimollani, olen keskittynyt erittäin paljon kuntoiluun ja tavannut ystäviäni ja vanhempiani jotka ovat olleet tukenani. Silloin kun lapset ovat minulla, olen keskittynyt lapsiini ja lapset rakastavat minua.

Voi jumalauta sentään. Vaikka minä ajelisin tahallani irokeesin päähän ja se pelottaisi ex-vaimoa, niin tuskin se minusta mitään stalkkeria tekee. Sen verran sanon, että ihan omaksi turvakseni olen myös kuntoillut, ettei tuo hänen uusi mies pysty uhkailuillaan minua pelottamaan.

Voiko olla niin, että ex-vaimoani kalvaa pettämisestä johtuva syyllisyys ja hänen oloaan helpottaa se että maalaa minusta mielessään psykopaattisen mustasukkaisen ex-miehen? Sen voin sanoa että tuota naista en mielelläni enää edes tapaisi, mutta kun on pakko ne lapset parin viikon välein vaihtaa. Myöskään minulla ei ole mitään kiirettä todistella kenellekään mitään hankkimalla uutta naista. Minä pärjään ja viihdyn erinomaisesti yksin. Enkä välttämättä näillä näkymin ole haluamassakaan ketään naista riesakseni. Eihän sitä tietenkään koskaan tiedä.

Kiitos.

Yhteistyössä