Esikoisen imetys epäonnistui, millaisella apuvälineistöllä kannattaisi varautua seuraavaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -ap-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

-ap-

Vieras
Eli ensimmäisen kodalla tissit vuosi kuukauden enemmän verta kun maitoa. Antibiootteja kului ja kipu oli aivan helvetistä. Olen lähestulkoon varma että epäonnistun myös tämän tulevan toisen kanssa joten en ihan hirveää väline-arsenaalia halua hankkia, mutta jos jollain on jotain oikeasti hyväksi koettuja vinkkejä niin otetaan vastaan!!

Sen muistan että eka itku tuli aina siitä kun piti ne kertakäyttöiset liivinsuojat repiä irti verisistä kuivuneista nänneistä jolloin ne repeytyivät aina uudelleen ja sen jälkeen päästää vielä vauva kiinni, usein vielä useampaan kertaan ennen kun kunnolla alkoi imeä.. Lansinohia kului muttei siitä mitään hyötyä ollut.

Mutta siis harkinnassa on ainakin liivinsuojat jotka ei tartu kiinni (onko sellaisia??) ja ehkä joku lämmitys-homma kun olin jatkuvassa tulehduskierteessä..? Pumppu, liivit ja maidonkerääjät löytyy.

huh, tuskanhiki valuu jo kun ajattelenkin koko asiaa..

Mulla oli myös tosi tehokasta rasvaa jota sain jo sairaalassa purkkiin ja ostin sitä sitten vielä apteekista, nimeä en vain millään muista. Se oli tehty jostain pässin kiveksestä se rasva mutta tehokasta oli :D kysyt vain apteekista voidetta nänneille, kyllä ne siellä auttaa...

Bepanthenea mäkin oon alkuun käyttänyt ja suosittelen Ainun kertakäyttöisiä liviinsuojia. Ne on mulla ainakin olleet ainoat, jotka ei tartu kiinni. Ne Helmi-merkkiset ja pirkat sun muut jätä väliin. Ai tuska... Heitin ne paketit lähes kokonaisina roskiin, kun ei niitä voinut käyttää. Rasvaa vaan, alusta asti ja koko ajan.

Ei mullakaan mikään aurinkoinen kokemus esikoisen imettäminen ollut. Monestakaan syystä eikä vähiten siksi, että neidillä oli refluksitauti, mikä hankaloitti kaikkea syömistä sakeuttajan ja lääkkeen saamiseen saakka. Maito ei noussut, tissit meni rikki ja mitä vielä. Yhtä painajaista, jos multa kysytään. Pelonsekaisin tuntein mäkin aloin tokaa imettämään, mutta oho. Ihan erilailla meni. Joo, nännit meni alkuun rikki ja kipeiksi, mutta kundi söi nopeasti, oli pitkään tyytyväinen ja maitoa riitti jo sairaalasta asti. Imetys oli ton kanssa tosi helppoa.

Älä siis hirveästi stressaa ja pelkää etukäteen. Se voi tällä kertaa mennä ihan eri tavalla. :)

Jokainen imetys on omanlaisensa. Minulla ainakin vain esikoisen kohdalla nännit olivat rikki ja imetys teki kipeää. (Tiedän, että tämä ei ollut varsinen vastaus kysymykseesi, mutta toivon, että auttaa ainakin suhtautumaan uuteen yritykseen hyvällä mielellä.)

Ehdottomasti ilman ennakkoasenteita, älä stressaa.
Olikohan Lanolin voide apteekista suosittelivat laittamaan jo ennen synnytystä hoitamaan nännejä. tehos hyvin ja sitä ei tarvitse pestä pois ennen imetystä.
Rintakumit alussa voi auttaa , rintojen rasvaus aina imetyksen jälkeen, lämpimät suihkut, rento hyvä imetysasento. Mulla oli huono imetysasento ja sen takia rinnat kipeytyi, terkkari näytti pari uutta imetysasentoa .

[QUOTE="mä";26090505]Ehdottomasti ilman ennakkoasenteita, älä stressaa.
Olikohan Lanolin voide apteekista suosittelivat laittamaan jo ennen synnytystä hoitamaan nännejä. tehos hyvin ja sitä ei tarvitse pestä pois ennen imetystä.
Rintakumit alussa voi auttaa , rintojen rasvaus aina imetyksen jälkeen, lämpimät suihkut, rento hyvä imetysasento. Mulla oli huono imetysasento ja sen takia rinnat kipeytyi, terkkari näytti pari uutta imetysasentoa .[/QUOTE]

Imetysasentoja kannattaa kyllä vaihdella ja kokeilla. Mäkin huomasin, että mulle ei alkuaikoinan makuullaan imetys sovi. Jos imetin istualleen, ei sattunut yhtään. Jos imetin makuulleen, heti alkoi sattua.

Myöhemmin sitten ei enää ollut asennolla väliä, mutta alussa kyllä. Imetinkin sitten jo sairaalassa istualleen.

ceridal lipogeeli rasvaksi nänneille. Mulla atooppinen iho ja nännit menee helposti huonoon kuntoon, imetys pistää nännit todella koville. Toi rasva on hyvä, oikeasti!

ja liivinsuojuksina suosin pestäviä suojia (mulla on aventin), ne on ihanan pehmeitä, eikä revi ihoa hajalla, kuten ne kertakäyttöiset, kun ne tarttuu kiinni. Ja pieni vinkki, jos suojus sattuu tarraamaan nänniin kiinni: älä revi sitä irti, vaan huljuttele läpösen veden alla, lähtee helpommin...

Viimeksi muokattu:
Kestoliivinsuojat, niitä voi tilata ainakin monista kestopaippakaupoista. Ei tartu kiinni ja päihittävät 6-0 ne kertakäyttöiset imukyvyssä.

Mitä imetykseen tulee, niin paras väline on rento asenne ja tieto. Kannattaa jo valmiiksi selvittää, mistä saat tarvittaessa imetysohjausta, jos ongelmia ilmenee.

Mullakin meni eka imetys vituralleen. Toka sitten onnistuikin loistavasti :)

Kertakäyttöiset liivinsuojat unohdin kokonaan, kestosuojat oli niin erinomaisen hyviä!

Toisen lapsen kanssa soitin synnärillä hoitajan joka krt paikalle kun aloin imettämään, tarkistamaan imuotteen. Ja heti opettelin myös imettämään istualtaan, esikoista osasin imettää vain makuulla.

Nyt valmistaudunkin sitten jo kolmannen ipanan imetykseen :), kestoliivinsuojia on varastossa jo paljon, Bepanthenia hommaan myös.

rasvaa saa käyttää sitten jokavälissä ja paljon, ennenkuin siihen imetykseen tottuu :) ja kuten sanottu, ne kestoliivinsuojat ei niin takerru.
tiedän tuskasi, nimim. 6 viikkoa kesti ennenkuin haava parani, ja lapsi oli silloin kuitenkin jotain piuoli vuotias ettei enää asunut rinnalla.. onneksi on ohi :)
muistat vain juoda paljon ja myös syödä riittävästi, antaa vauvan olla rinnalla paljon ja koettaa olla stressaamatta. se nimittäin vähentää maitoa.

Kiitos kaikille vastauksista ja tsemppauksista. Ymmärrän että asenteellakin on merkitystä, mutta kyllä mulle imetys oli sellaista väline-rumbaa alusta loppuun asti, etten ehkä ilman pärjää jos aion sitäkään vähään onnistua.

Millaiset kestoliivin suojat on hyvät vai onko niissä eroja? Olin esikoisen kohdalla tulehduskierteessä joten olisi hyvä jos rinnat ei pääsisi kylmettymään yhtään, sellaisia liivinsuojiakin ilmeisesti on.

Rasvoista käytin tosiaan tuota lansinohia ja bebanthenia mutta ne ei auttanut kun liivinsuojat/vauva repi nännit auki aina uudelleen. Ehkä kuitenkin ostan muutamaa rasvaa ja rintakumit..

Osta ihmeessä ne muoviset nännisuojukset (mitkä niitten nimi olikaan). Ne semmoiset, jotka imukuppimaisesti asettuu nännin suojaksi. Minä käytin niitä varmaan ekat 4kk sen takia, ettei imetys oikein muuten onnistunut, en siis siksi, että iho olisi ollut rikki. Mutta niissä lapsi imee sitä muovia eikä sun nänniä. Käytät välilä semmoista, välillä pelkkää nänniä. Jospa ne siinä parkkiintuisi eikä pääsisi iho heti alkuunsa rikki. Ja rasvausta varmuudeksi välillä.

Vähän ohi aiheen, mutta minkälaisia kestoliivinsuojia te olette käyttäneet ja todenneet hyviksi? Itselläni oli viimeksi kahta eri merkkiä, ja kalliita ja jotain muka hienoja olivat, mutta eihän ne imeneet ollenkaan vaan oli pakko käyttää kertakäyttöisiä.

Minulla on takana "onnistunut" imettäminen, mutta sanompa silti.

Rasvana käytin Dexpanthenolia, sitä sain jo sairaalassa ja toimi mulla, ei tarvinnut pestä pois ennen imetystä ja reippaalla kädellä nännejä rasvailin.
Jo raskausaikana suihkussa koitin hieroa nännejä "kovakouraisesti", tämän neuvon sain neuvolassa, jotta tottuisivat tulevaan koitokseen paremmin.
Rintakumia myös käytin alussa toiseen rintaan joka kipeyty imetyksestä, mutta sen käytön lopetin pian vauvan mahavaivojen vuoksi (niitä tuli vain silloin kuin syötin kumin kanssa).

En kunnolla muista, mutta jonkin aikaa rinnat olivat tietysti arat imettämisestä, mutta lopulta ne siihen tottuivat.
Rintatulehdukset ovat sitten oma lukunsa, niistä ei ole omakohtaista kokemusta, mutta näin olen ymmärtänyt, että niihin helposti tulee kierre. Olenkin kuullut rinnanlämmittimistä jotka laitetaan rintaliiveihin, ihan sellaisen villaiset läpyskät. Kotikonstina tietysti voisi vaikka sujauttaa villalapaset paidan alle kun on menossa ulos, ja tuulitakkia päälle niin ei varmasti saa tisulit vetoa. :)
Ja oletko kuullut, että tulehdusta voisi hoitaa kaalinlehdillä? Tuo vanhankansan kikka ilmeisesti on ihan toimiva, vähän rikot kaalinlehteä jotta sieltä saa sitä nestettä ulos ja pistät lehden rintaliivin sisälle. Kaikkeahan sitä kannattaa kokeilla!

Lisäisin vielä kaikkiin näihin apukeinoihin että älä stressaa, jos homma käy liian vaikeaksi niin korvike on mielestäni parempi vaihtoehto kun tippa linssissä imettäminen...

Rintakumit oli mulla ehdottomat esikoisen kanssa. Ne olisivat varmasti auttaneet sinuakin.
Tokalla kertaa kaikki voi olla helpompaa. Itse varauduin tokalla kertaa samaan, mutta imetys sujuikin paremmin ilman kumeja ja hylkäsin ne heti eka kokeilun jälkeen. Ei ollut ollenkaan niitä eka imetyksen hankaluuksia, mutta muita hankaluuksia oli sitten sitäkin enemmän ja alkuun jouduttiin syömään nenämahaletkulla.

Tärkeintä imetyksen onnistumisessa on se, että toimii tilanteen mukaan eikä ota liikoja paineita.

Tärkeintä tuossa on imuotteen oikeaksi saaminen, ei mitkään välineet. Jos nännit ovat olleet verillä, on imuote ollut väärä. Eli pyydä joka imetykselle hoitaja ensin sairaalassa neuvomaan ja auttamaan vauva oikeaan asentoon ja jos mahdollista, niin pyydä kotiin vielä imetysneuvoja ohjaamaan oikeisiin asentoihin ja antamaan neuvoja.

Itselläni ensimmäiset 2kk imetystä oli pelkkää itkua, kun sattui niin paljon rintoihin, mutta kun sain vauvan oppimaan oikean asennon, muuttui imetys kivuttomaksi.

Kaalit ja matorahkatkin oli käytössä, ei auttanut :(

Ja yli kuukauden yritin, etten nyt ihan ensimmäiseen veripisaraan hommaa kaatanut. Parantuminen kesti monta päivää senkin jälkeen kun vauvaa ei päästänyt enää imemään...

Lansinoh-rasva!! Ja sitä hirviä kerros joka imetyksen jälkeen. Siihen päälle villainen liivinsuoja, esimerkiksi myllymuksut myyvät niitä netissä: Myllymuksut Oy: Imetys ja odotus - Liivinsuojat

Tarvittaessa nännikumi. Imetysotteen tarkistaminen, se kannattaa teettää jollain imetysohjaajalla. Suosittelen myös imetyfoorumia, jolta saa neuvoja. Neuvolassa eivät aina osaa oikeasti auttaa. Maitolaituri esimerkiksi on hyvä, heillä on puhelinaikakin.

Minä sössin myös ekan imetyksen, eniten tietämättömyyttäni. Toka menikin sitten tosi hyvin, 1v4kk imetin toista. Älä silti ota stressiä, koska hyvä lapsesta korvikkeellakin tulee, kuten toki tiedätkin. :)

Kirjoitin pitkän sepustuksen. mutta hävisi kun painoin vahingossa jotain. Kokeile lily padz-nimisiä rinnansuojuksia. Googleta lisää tietoa. On just sairaalassa hyvät kun ei ole vielä maito noussut ja rinnanpäät on kipeät ja rikkeytyneet.

aventilla on sellaset maidonkerääjät joihin saa kupin tilalle laitettua sellasen kupin jossa on ilmareikiä yläosassa. sitä kun pitää välillä rinnoissa niin ei kokoajan joku hankaa nänniä vaan saa tuulettua...

Mun rinnat on kanssa herkkiä pakkautumaan mut aina kun tuntu kova möhkäle jäävän jollekin puolelle rintaa niin lapsi imemään niin että lapsen leuka on sinne möhkäleeseen päin. Vaikka sitten tulis hyvinkin hassuja imetysasentoja niin lapsen imu on sillon tehokkainta sinne tukkeumaan päin ja sen tukkeuman kun saa auki niin ei tulehdu.. jokusen kerran avasin myös ite aventin käsikäyttösellä pumpulla tukkeumia niin että samalla pidin lämpöhaudetta siinä tukkeuman päällä kun pumppasin, mut jos vaan saa muksun imemään niin aina helpompi.

Mulla ei ollu niinkään se verisyys ongelmana mutta ihan jumalattoman kipeiks meni tissit alussa ja syynä siihen oli rinnoissa oleva hiivatulehdus. Eli jos nänninpäät alkaa ole valkoset ja suihkussa niistä voi kuoria sellasen valkosen kerroksen pois niin lähetettä labraan vaan ja lääkkeitä kehiin. Viisaana kyllä joku näytteenottaja labrassa sano ettei toi oo hiivaa et hän on nähnyt sammasta mummujen suussa ja se on ihan eri näköstä vaan olipa kuitenkin.

Ite käytin koko imetysvuoden rintakumeja eli ei kannata uskoo myöskään sitä että maidontulo ehtyis jos käyttää niitä. Mulla oli enemmänkin ongelma piiloutuvien nännien kanssa ja sit en jaksanut enää ton hiivatulehduksen jälkeen ees yrittää opetella niistä pois. Vähän se oli tietty välineurheilua mutta lasken kuitenkin onnistuneeks imetykseks kun sain syötettyä lapseni suositusten mukasesti.

Itse en ole kovin rintava, joten olin kotona ilman liivejä ja liivinsuojia silloin alkuvaiheessa, kun nännit kipeytyivät välillä. Eli rasvasin ja laitoin päälle topin ja t-paidan ihan ilman mitään liivejä. Vauvan kanssa kotosalla ei ollut vaarallista vaikka paidat kastuikin välillä, uutta t-paitaa vaan kehiin välillä.

Kestoliivinsuojat on hyvät, äitiyspakkauksessa tulee myllymuksut-suojat ja ostin itselle niitä muutaman parin lisää. Niitä sai ainakin Prismasta. Kyllä nuo voi päästää läpi, jos paljon vuotaa maitoa, mutta niitä voi laittaa parikin päällekkäin jos tarvetta. Itse käytin noita useimmiten, ja sitten jos oli jotain menoa niin laitoin kertakäyttöiset liivinsuojat varmuuden vuoksi.

Ja itsellä ainakin joskus 2-3kk imetyksen jälkeen maiton ylimääräinen heruminen väheni ja sitten loppui kokonaan, eli ei ollut enää tarvetta liivinsuojille ollenkaan, mutta vauva toki imemällä sai maitoa edelleen.

Mulla ei varsinaisia haavoja kyllä rintoihin tullut koskaan, vaikka vauva välillä söi todella tiheästi eli imuotteesta se lienee kiinni. Siihen kannattaa kiinnittää huomiota, koska oikealla otteella imetys ei kyllä satu yhtään.

Yhteistyössä