Esikoisen imetys epäonnistui, millaisella apuvälineistöllä kannattaisi varautua seuraavaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -ap-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kokeile olla ilman rintsikoita, väljä paita ja heität harson vapaan rinnan päälle jos/kun vuotaa maitoa. kestoliivinsuojia ompelin fleece peitosta ja toisenpuolen oli vanhaa lakanaa ja pyyhettä sisällä. kutakin 1 pyöreä yhteen ja eikun siksakkia kierros ympäri. Saksilla siistii jos on saumuriton.

Rintakumi ihan ehdoton jos vauva ei löydä imuotetta. Tuulelta/pakkaselta suojaat rinnat hyvin.
Kaalinlehdet ja paracetamol jos rinnat aristaa. Kuuma suihku ja pumppaus käsin/pumpulla ja paracetamol jos rinnat pakkautuneet rintatulehdus tuloillaan.

tosiaankin selvitä, mihin voit hakeutua, jos seuraavan kanssa on ongelmia, koska tollanen sattuminen ja verille meneminen kielii huonosta imuotteesta! Muutamissa sairaaloissa on nykyään imetyspoliklinikka, missä on alan ammattilaisia keskittymässä ihan vaan imetykseen. Kannattaa kysellä neuvolasta. Ja imetystukiryhmäkään ei ole huono idea.
Itsellä ensimmäisen kanssa pari ekaa kuukautta oli jossain määrin tuskaa,välillä teki tosissaan mieli huutaa, mutta noihin sfääreihin ei onneksi sentään päästy, otekin korjaantui itsekseen pään kasvaessa ja homma alkoi luistaa.
Seuraavan kanssa aion ihan tosissaan keskittyä imetysasentoon ja -otteeseen heti alusta asti, jos vaikka säästyisin ongelmilta.

[QUOTE="...";26090787]Tärkeintä tuossa on imuotteen oikeaksi saaminen, ei mitkään välineet. Jos nännit ovat olleet verillä, on imuote ollut väärä. Eli pyydä joka imetykselle hoitaja ensin sairaalassa neuvomaan ja auttamaan vauva oikeaan asentoon ja jos mahdollista, niin pyydä kotiin vielä imetysneuvoja ohjaamaan oikeisiin asentoihin ja antamaan neuvoja.

Itselläni ensimmäiset 2kk imetystä oli pelkkää itkua, kun sattui niin paljon rintoihin, mutta kun sain vauvan oppimaan oikean asennon, muuttui imetys kivuttomaksi.[/QUOTE]

Näin minäkin luulin, mutta itse kävin esikoisen kanssa usealla asiantuntijalla tarkistamassa imuotetta ja meillä kävi kotonakin imetystukihenkilö neuvomassa, eikä kukaan löytänyt otteesta mitään vikaa. Kaikenlaisia asentoja koetettiin, mutta ei auttanut. Kaksi kuukautta imetin itku silmässä, kunnes se kipu sitten vähitellen helpotti ja loppu olikin ihanan helppoa. Monesti mietin, että luovutan, mutta jotenkin kuitenkin jaksoin eteenpäin.
Mulla ei myöskään rintakumit auttaneet, sattui silti.

Yksi "kikka" mikä vähän helpotti oli pumppaus. Eli imetin joka syöttökerralla vain toiselta puolelta ja annoin toisen levätä. Sitten seuraavan syötön lähestyessä pumppasin siitä toisesta ja annoin vauvalle pumpatun maidon. Sitten kun tuli tas syöttö, oli vuorossa jälleen se ensimmäinen tissi. Eli yksi puoli sai levätä 3x syöttövälin, silloin ehti jo vähän paranemista tapahtua. Tämä toimii tietysti vain jos vauva on niin helppo kuin meidän, eli joi pullosta tai tissista molemmista hyvällä halulla ilman ongelmia.

Eli ensimmäisen kodalla tissit vuosi kuukauden enemmän verta kun maitoa. Antibiootteja kului ja kipu oli aivan helvetistä. Olen lähestulkoon varma että epäonnistun myös tämän tulevan toisen kanssa joten en ihan hirveää väline-arsenaalia halua hankkia, mutta jos jollain on jotain oikeasti hyväksi koettuja vinkkejä niin otetaan vastaan!!

Sen muistan että eka itku tuli aina siitä kun piti ne kertakäyttöiset liivinsuojat repiä irti verisistä kuivuneista nänneistä jolloin ne repeytyivät aina uudelleen ja sen jälkeen päästää vielä vauva kiinni, usein vielä useampaan kertaan ennen kun kunnolla alkoi imeä.. Lansinohia kului muttei siitä mitään hyötyä ollut.

Mutta siis harkinnassa on ainakin liivinsuojat jotka ei tartu kiinni (onko sellaisia??) ja ehkä joku lämmitys-homma kun olin jatkuvassa tulehduskierteessä..? Pumppu, liivit ja maidonkerääjät löytyy.

huh, tuskanhiki valuu jo kun ajattelenkin koko asiaa..

Tota kais sä käytin nännikumeja? ekan kohdalla kärsin,tokan kohdalla ostin sairaalaan mukaan jo nännikumit. Ei tartte kärsiä. Ne lähtee ne liivinsuojat irti kun ne kastelee(jos jostain syystä on kiinni jääneet(mä tykkäsin eniten niistä tekstiilisistä pestävistä liivinsuojista).

No arsenaaliksi tuttipullo ja tuttelia... jos ei imetys onnistu. ei se oo mikään äitiyden mitta! mä oon aina imettänyt 18kk-21kk... Mutta en oo tehnyt mitään sen eteen että imetys ois onnistunut. Ainoosti imetin aina kun vauva halusi tissiä. joskus oli 1-2vrk niin että lypsin sen verran että kärsi olla(jouduin leikkaukseen,enkä halunnut nukutuslääkkeitä vauvalle) eikä se vaikuttanut imetykseen. En myöskään juonut normaalia enempää. sitä maitoo vaan tuli.

Kaikilla ei oo näin,geeneilläkin on asiaan vaikutuksensa

Nykyisin ei tuota Bepanthen rasvaa enää suositella ollenkaan. Sen sisältämä säilöntäaine ei ole hyväksi vauvalle, kun sitä menee vauvan suuhun. Tays ei tämän takia enää käytä bepanthenia vaan siellä käytetään pelkkää lansinoh-voidetta.

Voi tätä juttua täällä netissä taas. Ei Lansinoh ole tehty mistään pässinkiveksistä. Se on villarasvaa.

Eli ensimmäisen kodalla tissit vuosi kuukauden enemmän verta kun maitoa. Antibiootteja kului ja kipu oli aivan helvetistä. Olen lähestulkoon varma että epäonnistun myös tämän tulevan toisen kanssa joten en ihan hirveää väline-arsenaalia halua hankkia, mutta jos jollain on jotain oikeasti hyväksi koettuja vinkkejä niin otetaan vastaan!!

Sen muistan että eka itku tuli aina siitä kun piti ne kertakäyttöiset liivinsuojat repiä irti verisistä kuivuneista nänneistä jolloin ne repeytyivät aina uudelleen ja sen jälkeen päästää vielä vauva kiinni, usein vielä useampaan kertaan ennen kun kunnolla alkoi imeä.. Lansinohia kului muttei siitä mitään hyötyä ollut.

Mutta siis harkinnassa on ainakin liivinsuojat jotka ei tartu kiinni (onko sellaisia??) ja ehkä joku lämmitys-homma kun olin jatkuvassa tulehduskierteessä..? Pumppu, liivit ja maidonkerääjät löytyy.

huh, tuskanhiki valuu jo kun ajattelenkin koko asiaa..

En lukenut koko ketjua, mutta ihan ekana tarvitset imetystukiäidin puhelinnumeron! Vaikka et imettäisi hetkeäkään, niin silti suosittelen että juttelet edellisestä imetyskokemuksestasi, ettei se varjosta seuraavan lapsen ruokinnan alkutaivalta, oli tapa sitten mikä tahansa. Itse olen myös saanut paljon parempaa apua imuotteeseen (mikä on todennäköisin syy rikkoutuneiden rinnanpäiden taustalla) imetystukiäidiltä kuin yhdeltäkään kätilöltä tai terveydenhoitajalta, ja usko pois, kysyin monelta :D

Imuote voi olla pielessä, vaikka näyttäisikin ulospäin täydelliseltä. Ihan aina sitä ei vaan saa toimimaan vaikka kuinka treenaisi ja hakisi apua, mutta yleensä kyllä, joten suosittelen lämpimästi imetystukea. Se pelasti meidän imetyksen.

Yhteistyössä