Tytär KOHTA 15v ja raskaana !

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti vailla neuvoja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äiti vailla neuvoja

Vieras
Meidän neiti päätti sitten tänään kertoa tälläisen uutisen !
Tosiaan tytär täyttää kesällä vasta 15 ja on nytten puolisen vuotta seurustellut pojan kanssa (jos sitä nyt seurusteluksi tuossa iässä vielä voi kutsua?!) poika on vuoden vanhempi ! Poika ei ole vielä uskaltanut kertoa vanhemmilleen.
Mitä ihmettä tässä nyt pitäisi tehdä ja sanoa? En tietenkään halua aborttiin painostaa tytärtä, mutta hän on itse vielä LAPSI ottamaan vastuuta LAPSESTA ! Eihän tuon ikäisen edes kuuluisi seksiä harrastaa. Tytär itse on kuulemma "päätöksen" tehnyt ja aikoo lapsen kasvattaa !
Mieheni ei vielä tiedä, miten hänellekkään kertoa tälläinen? Voiko tämä olla edes totta...

Miten tyttö aikoo lapsen hoitaa? Missä asua? Miten koulunkäynti? Mitä lapsen isän suunnitelmissa on? Mä istuttaisin tytön keittiön pöydän ääreen ja pyytäisin häntä kertomaan, miten on suunnitellut tulevaisuutensa tästä eteenpäin ainakin siihen asti, että täyttää 18. Jospa tyttö itse huomaisi, että hänellä ei ole resursseja toteuttaa "päätöstään". Tai jos on, niin sittenhän asiat on ihan hyvin.

Tuttua muutaman vuoden takaa. Ottakaa ihan rauhallisesti, koko porukka yhteiseen palaveriin. Nuoret miettivät omia resurssejaan, te omianne (sillä tottahan on että varmasti jonkinlaista apua nuoret tarvitsevat teiltä vanhemmilta) ja nuoret saavat itse tehdä päätöksen asiasta.

Kerrot miehellesi vaikka kahdenkesken saunassa tai muussa rauhallisessa tilanteessa.

Ja kyllä se vaan niin on että jos aikoo lapsen pitää niin lapsen/nuoren on aikuistuttava ja kannettava se suurin vastuu omasta lapsestaan. Ei se välttämättä ole maailman kamalin juttu. Onko tyttö siis nyt kasilla vai ysillä? Jollain opilla pitäisi viimeinen kouluvuosi järjestää jos on kasilla.
Meillä nuori oli ysillä ja ehti juuri päättää koulun ennen vauvan syntymää. Oli 2v. lapsen kanssa kotona ja sitten opiskeli itselleen ammatin ja pääsi suoraan töihin. Lapsi on nyt jo koululainen, fiksu ja ihana lapsi.

Tsemppiä!

• Tykkää
Reactions: Kerpele
Minun mielestä tuossa ei ole vaihtoehtona kuin abortti. Tyttäresi ei tiedä mihin on käsiään sotkemassa. Selitä että tyttäresi voi tehdä vaikka kymmenen vauvaa kunhan saa peruskoulun ja mielellään toisen asteen loppuun.

Tuttua muutaman vuoden takaa. Ottakaa ihan rauhallisesti, koko porukka yhteiseen palaveriin. Nuoret miettivät omia resurssejaan, te omianne (sillä tottahan on että varmasti jonkinlaista apua nuoret tarvitsevat teiltä vanhemmilta) ja nuoret saavat itse tehdä päätöksen asiasta.
Muuten samaa mieltä, mutta nuorten pitäisi miettiä nimenomaan omat resurssinsa. Ja tehdä päätös sen eikä isovanhempien resurssien perusteella. Jos toteavat, että heidän omat resurssinsa riittävät ja miettiminen on ollut realistista ja päätyvät lapsen pitämiseen, niin toki isovanhempana voi auttaa lapsenhoidossa yms. Mutta sen isovanhempien avun varaan ei päätöstä pitäisi tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26106341:
Miten tyttö aikoo lapsen hoitaa? Missä asua? Miten koulunkäynti? Mitä lapsen isän suunnitelmissa on? Mä istuttaisin tytön keittiön pöydän ääreen ja pyytäisin häntä kertomaan, miten on suunnitellut tulevaisuutensa tästä eteenpäin ainakin siihen asti, että täyttää 18. Jospa tyttö itse huomaisi, että hänellä ei ole resursseja toteuttaa "päätöstään". Tai jos on, niin sittenhän asiat on ihan hyvin.

Tuota linjaa noudattaisin. Tytön äitinä oma kantani olisi abortti, mutta tytön olisi hyvä keksiä se itse.

Oli se loppupäätös sitten mikä hyvänsä, on tytön -ja pojankin- syytä käydä ensin ihan rauhassa läpi ne muutokset mitä vauva toisi elämäänsä ja miten he tuossa pärjäisivät. Ettei vaan jää ajatusta että kaikki jatkuu kuin ennenkin ja mummo hoitaa lasta aina tarvittaessa ja kustantaa kaikki tarvikkeet, hankkii aikanaan asunnot jne.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Jos poika on jo 16v niin haasta se oikeuteen. Sinulla on siihen oikeus koska olet alaikäisen tyttäresi huoltaja, joten voit tehdä rikosilmoituksen hänen puolestaan ja alle 16 vuotias ei saa harrastaa seksiä yli 16 vuotiaan kanssa.

JA PLEASE! Älä kerro missään tapauksessa miehellesi asiasta SAUNASSA, joka on pyhä paikka varsinkin miehille.

Kannattaa ottaa yhteyttä myös MTV:seen, kun siellähän pyörii joku "16 and pregnant"-ohjelma.

• Tykkää
Reactions: MINTYNEN
Jos poika on jo 16v niin haasta se oikeuteen. Sinulla on siihen oikeus koska olet alaikäisen tyttäresi huoltaja, joten voit tehdä rikosilmoituksen hänen puolestaan ja alle 16 vuotias ei saa harrastaa seksiä yli 16 vuotiaan kanssa.

Ei tuosta mitään rikosoikeudellisia seurauksia tule, vaikka toinenkin onkin alle 16 ja periaatteessa lakia on rikottu. Noita juttuja katsotaan tapauskohtaisesti, ja 15- ja 16-vuotiaan nähdään olevan henkisesti riittävän samalla tasolla.

alle 18vuotias vanhempi on automaattisesti lastensuojelun asiakas! Siinä on hyvät ja huonot puolet.

Kauheeta kuvitella tilanne jossa ite ois ollut ko. Tilanteessa... TÄllä tiedolla mitä nyt omaan tekisin abortin jos oisin 15v.

Tyttö ja poika molemmat ovat kyllä vastuuntuntoisia ja fiksuja nuoria, mutta joka tapauksessa mielestäni he ovat liian nuoria perustamaan perheen Tottakai jos he lapsen päättävät oikeasti pitää tuen heitä parhaani mukaan ja tahdon olla osana heidän elämää. Pojan vanhempien reaktio kyllä jännittää minuakin, he ovat ns. "paremmista piireistä" korkeasti koulutettuja ja hyvä palkkaisia ja muutenkin parempaa kansaa toisinkuiniuhan tavallinen lähihoitaja ja raksamies ! Tyttö on nyt 8lk

Tyttären päätös. Tilanne on valitettava, mutta sun tehtävänäsi ei ole painostaa suuntaan tai toiseen vaan olla tukena, mitä sitten päättääkään.

Pakottaa tai painostaakaan ei voi, mutta realiteettien esiin tuominen on mielestäni tuossa vanhempien velvollisuus.

Tytön oma päätös, mutta myös hänen vastuunsa. Jos päättää pitää lapsen, on hänen myös oltava valmis huolehtimaan tästä ja seurauksista ilman että vierittää vastuun vanhemmilleen.

Sain ensimmäiseni 16 vuotiaana, samana vuonna täytin kyllä 17 vuotta.

Nyt 20v. ja kaksi lasta, ei eletä millään sossun tuilla niinkuin joku täällä jo viittasi tulevaisuuteen. Kiva paritalo hyvällä asuinalueella, minulla ja miehellä työpaikat isovanhemmilta sen verran hoitoapua jouduttu pyytämään että välillä päiväkodista lapsia hakevat jos itsellä menisi töissä myöhään niin ei joutuisi kuin max 8,5h päivän olemaan hoidossa. Reissataan ja vietetään ihan normaalia perhe-elämää.

Alkuperäinen kirjoittaja nuorikin voi pärjätä;26106501:
Sain ensimmäiseni 16 vuotiaana, samana vuonna täytin kyllä 17 vuotta.

Nyt 20v. ja kaksi lasta, ei eletä millään sossun tuilla niinkuin joku täällä jo viittasi tulevaisuuteen. Kiva paritalo hyvällä asuinalueella, minulla ja miehellä työpaikat isovanhemmilta sen verran hoitoapua jouduttu pyytämään että välillä päiväkodista lapsia hakevat jos itsellä menisi töissä myöhään niin ei joutuisi kuin max 8,5h päivän olemaan hoidossa. Reissataan ja vietetään ihan normaalia perhe-elämää.

Ihan en usko että joskus vaan on vähän joutuneet isovanhemmat hoitamaan ;) jos olet siinä sivussa opiskellut kun haarojasi aukonut ja nyt tienannut elantoa. Aika paljon isovanhemmat joutuu nuoren teinivanhemman lasta hoitamaan

JA PLEASE! Älä kerro missään tapauksessa miehellesi asiasta SAUNASSA, joka on pyhä paikka varsinkin miehille.

Kannattaa ottaa yhteyttä myös MTV:seen, kun siellähän pyörii joku "16 and pregnant"-ohjelma.

Mun tietääkseni 18 vuotta täyttänyt ei saa sekstata alle 16 vuotiaan kanssa.

[QUOTE="joojoo";26106537]Ihan en usko että joskus vaan on vähän joutuneet isovanhemmat hoitamaan ;) jos olet siinä sivussa opiskellut kun haarojasi aukonut ja nyt tienannut elantoa. Aika paljon isovanhemmat joutuu nuoren teinivanhemman lasta hoitamaan[/QUOTE]

Ai että mies ei pysty niitä lapsia hoitamaan jos mä opiskelen? :O Ihan samalla tavalla saa opiskelut hoidettua kuin muut palaa töihin? Kyllä mä osaan niitä haaroja aukoa ihan kotona en mitään lastenhoitajaa siihen tarvitse, vai käykö teillä isovanhemmat lapsia kaitsemassa illan petipuuhien ajan?

Mikäs siinä jos olette valmiita miehesi kanssa ottamaan kokonaan hoitovastuun vauvasta. Tietäähän sen ettei noin nuori ymmärrä miten vauva sitoo, ensin voi olla kiva leikkiä kotia.
Tyttäresi ei pääse opiskelemaan eikä poikaystäväkään jos vauva tulee joten ainut hoitaja on isovanhemmat.