Terveyskeskuksen toiminta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Cheer115-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Cheer115-

Jäsen
26.12.2011
156
0
16
Olen jo pitkään ollut hyvin hyvin ahdistunut. Siis todella, n. 3x olen soittanut paniikin vuoksi ambulanssinkin. Viime viikkojen aikana on ahdistukseni lisääntynyt, ja pahentunut, ja sen vuoksi en enää ole laisinkaan työkuntoinen. Kaupassa käyminenkin saa sydämmen hakkaamaan, vatsassa pyörimään, henkeä ahdistamaan ja sekoamisen tunteen päälle.

Olen pelännyt että minut leimataan hulluksi, joten olen antanut asian paisua aivan liian suureksi, niin suureksi että viimeviikolla jo mietin hyppäisinkö parvekkeelta alas -ennenkuin viimein otin itseäni niskasta kiinni, puhelimen käteen, ja soitin lääkäriin.

Sain päivystys ajan. Lääkäri ei voinut päivystyksessä tehdä mitään muuta, kuin antoi normaalin vastaanottoajan 19.4.2012, ja kirjoitti siihen asti sairaslomaa. Sanoi että Tuo lääkäriaika on sellainen jossa luultavasti kirjoitetaan vielä lisää sairaslomaa, lähetys psykiatrille, ja lääkityksen kuntoon yms. tarvittavaa.

Noh, lääkäaika olisi ollut aamulla heti kahdeksalta, mutta ihan oikeasti, rehellisesti, en heränny herätyskelloon. En voi käsittää missä välissä olen unissani lyönyt sen kiinni, koska en edes muista koko herätyskellon soineen. Soitin sitten hädissäni ajanvaraukseen, ja selitin asian, vastaukseksi tuli: "Minulla ei ole antaa sinulle uutta aikaa, sinun on opetelta itse ottamaan vastuu omista virheistäsi. Soita ensiviikolla uudestaan, ja valmistaudu että seuraavaan aikaan menee kuukausia." Sen jälkeen kysyin, että mitäs nyt sitten kun sairasloma oli kirjoitettu vain eiliseen asti, ja eilen olisi ollut tarkoitus että lääkäri jatkaa sairaslomaa, koska EN TODELLAKAAN OLE TYÖKYKYINEN. Vastaus tähän oli: "Töihin vain, ei ole minun vikani ettet pidä huolta lääkäriajoistasi."

Mielestäni oli epäasiallisesti käyttäydytty hoitajalta. Ja joo -tiedän ettei ollut hänen vikansa että en herännyt. Mutta en myös itse voi sille mitään, se oli puhdas vahinko!!

Tuon jälkeen soitin päivystykseen, sinnekkään en saanut aikaa koska ajat olivat täynnä. Hoitaja kuitenkin sanoi että juttelee lääkärin kanssa mitä hän on mieltä ja soittaa sitten.

Epäilen, että sairaslomaa tuskin kuitenkaan tulee, kun en aikaakaan kerran saanut. Mutta fakta on se, että työkykyinen en ole, jos menen töihin tässä kunnossa, on työpäiväni sellainen (hoitoala) että järkytän laitoksemme asukkaita omalla kunnollani: Itken töissä, saan paniikkikohtauksia ja menen hermostuneena/peloissani auttamaan asukkaita: ja koska en ole keskittynyt, saatan tehdä hoitovirheitä.

Mitä teen? :O En sitten tarvitse kritisointia siitä kuinka on oma vikani etten herännyt lääkäriin. Oli edelleenkin vahinko. Ja kenelleppä meistä ei joskus vahinkoja sattuisi?

No...sulla oli lääkäriaika ja sä et mennyt sinne. Ymmärrän, ettei uutta aikaa saa, kun ne ajat on vissiin aika tiukassa.

Entä työterveys? Sen pitäisi kai olla ensisijainen osoite jonne hakeutua.

Saatan olla väärässä, mutta mistä lähtien ahdistukseen on auttanut ambulanssi... Soita nyt hyvä ihminen johonkin mielenterveyspuolelle, päivystykseen, kriisiapuun?

Mikset käy työterveydessä?

Ellei muuten onnistu niin mene päivystykseen paikan päälle ja kieltäydy lähtemästä ennen kuin pääset lääkäriin, ei pelkästään sairaslomatodistuksen takia vaan koska olet muuten akuutin avun tarpeessa.

Tsemppiä :hug:

Päivystyksen on kyllä pakko sinut ottaa, jos on ahdistus päällä jne eli olo sellainen ettet voi kotona olla.

Mutta saikkua saa varmaan parhaiten työterveydestä, ne osaa arvioida työkyvyn parhaiten.

Olen soittanut ambulanssin koska olen mennyt totaaliseen paniikkiin, pulssi on ollut yli 160, ja hyperventilaatio ylitsepääsemätöntä. Ambulanssissa ovat osanneet tehdä asialle jotain, ovat saaneet minut rauhoittumaan, ja hengityksen tasaantumaan. On tullut turvallinen olo kun on apu vieressä, ja ovat saaneet uskomaan etten kuole siihen paniikkiin.

Yksityiselle minulla ei ole varaa. Olen kyllä työssä käyvä, mutta on silti paljon maksettavaakin, ja yksityinen tulee maksamaan satoja euroja, ja se pitää maksaa heti.

Kerran olen mennyt suoraa päivystykseen itkien, ja jopa sanonut, että täytyykö minun yrittää itsemurhaa ennenkuin otatte vakavasti, ja autatte minua. Silläkin kerralla minut käskettiin kotiin. Heillä ei ole velvollisuutta ottaa minua kun en ole hengen vaarassa.

Työsuhteeni on määräaikainen, ja työterveydenhuolto ei kuulu meillä määräaikaisille.

Vaikka tätä vastausta et halunnutkaan, niin kyllähän se myös jotain kertoo ettei mene varatulle ajalle lääkäriin, kun on kyse tärkeästä asiasta.

En minä oikein muuta osaa sanoa kuin että hae uutta aikaa ja mene sinne. Yritä mennä töihin, sehän voi olla jopa hyväksi, ja määräaikaisena varsinkin itsellesi myös tarpeen (jatkoa ajatellen). Onko paikkakunnallasi jotain muuta paikkaa kuin päivystys, minne mennä, se ei liene sinulle oikea paikka. Mielenterveystoimistoa tai -hoitajaa?

No itseasiassa oman paikkakuntani psykiatrisella poliklinikalla on nettisivut, ja siellä luki että äärimmäisissä tapauksissa voivat ottaa vastaan myös ilman lääkärinlähetettä. En tiedä, pitäisiköhän soittaa sinne...

"Äkillisissä ja vaikeissa tilanteissa poliklinikan työryhmä voi aloittaa selvittelyn ja hoidon nopeasti ilman lähetettäkin, yhteistyössä apua tarvitsevan ja hänen perheensä kanssa."

- Näin lukee siellä nettisivuilla.

no aika töykeitä ovat kyllä olleet terveyskeskuksessa. Totta kait sun pitää nyt pikimiten saada apua ja lääkitys kohdalleen että palaudut työkykyiseksi ja voit paremmin. Missäpäin sä asut? Kyllä psyk asiat on myös syy akuutin hoidon tarpeeseen. Helsingissähän on ainakin akuutti psyk poli aurooran sairaalassa.

Ei sua kukaan hulluksi leimaa, mutta apua sä todellakin tarvitset. Hakeudu vaan päivystykseen ja vaadi saada itsellesi apua siis heti lääkitys jne.

No itseasiassa oman paikkakuntani psykiatrisella poliklinikalla on nettisivut, ja siellä luki että äärimmäisissä tapauksissa voivat ottaa vastaan myös ilman lääkärinlähetettä. En tiedä, pitäisiköhän soittaa sinne...

Ilman muuta voit soittaa psyk. päivystykseen! Minusta sinulla on juuri sellainen akuutti tilanne päällä, jos et pysty edes liikkumaan ihmisten ilmoilla ja on itsemurha-ajatuksiakin. En käsitä tuota, että se päivystyksen lääkäri ei voinut tehdä sinusta lähetettä eteenpäin ja määrätä jotain ahdistuslääkettä. Se oli ihan turha käynti joidenkin heidän typerien määräysten takia.

Miten yksityiseen psykiatriin tai yleislääkäriin menisi satoja euroja, nehän maksavat jotain 60-90 €/käynti ja sinä tarvitsisit ehkä vain yhden käynnin saadaksesi lähetteen eteenpäin kun vaan sanoisit ettet pysty käymään siellä enempää:O

Minä ymmärrän ihan hyvin tuon pommiin nukkumisen. Minullekin on kerran käynyt niin, että kauan odottamani lääkäriaika meni ohi, kun valvoskelin illasta sängyssä kun jännitin (ja odotin) sitä aikaa. Tunne oli sanoinkuvaamattoman kaamea, kun aamulla huomasin, että ohi meni niin että vilahti! Onneksi minua ei rankaistu siitä vain saan uuden ajan jo kahden viikon päästä.

Tarviit apua, se on selvä, meet vaikka sinne päivystykseen jos ei muuta ratkaisua ja sitten sun täytyis päästä saamaan psykiatrista apua.
Mutta et voi myöskään syyllistää terveyskeskusta ettei sieltä ole heti uutta aikaa tarjota. Monessa paikkaa on ajat todella piukassa ja perumaton aika on todella harmillinen. Sairaankin aikuisen ihmisen täytyy ottaa vastuu itsestään.

Olen soittanut ambulanssin koska olen mennyt totaaliseen paniikkiin, pulssi on ollut yli 160, ja hyperventilaatio ylitsepääsemätöntä. Ambulanssissa ovat osanneet tehdä asialle jotain, ovat saaneet minut rauhoittumaan, ja hengityksen tasaantumaan. On tullut turvallinen olo kun on apu vieressä, ja ovat saaneet uskomaan etten kuole siihen paniikkiin.

Yksityiselle minulla ei ole varaa. Olen kyllä työssä käyvä, mutta on silti paljon maksettavaakin, ja yksityinen tulee maksamaan satoja euroja, ja se pitää maksaa heti.

Kerran olen mennyt suoraa päivystykseen itkien, ja jopa sanonut, että täytyykö minun yrittää itsemurhaa ennenkuin otatte vakavasti, ja autatte minua. Silläkin kerralla minut käskettiin kotiin. Heillä ei ole velvollisuutta ottaa minua kun en ole hengen vaarassa.

Työsuhteeni on määräaikainen, ja työterveydenhuolto ei kuulu meillä määräaikaisille.

Eli sait paniikkihäiriökohtauksen...

Työterveyshuoltoon minäkin sinut ohjaisin ensisijaisesti. Ja se on kukkua, etteikö työterveyshuolto kuuluisi määräaikaisille sijaisille. Sulla on lain mukaan ihan sama oikeus työterveyshuoltoon kuin muillakin. Ja työnantajalla on velvollisuus järjestää työterveyshuoltopalvelut kaikille työntekijöilleen.

[QUOTE="terkka";26112325]Ja se on kukkua, etteikö työterveyshuolto kuuluisi määräaikaisille sijaisille. Sulla on lain mukaan ihan sama oikeus työterveyshuoltoon kuin muillakin. Ja työnantajalla on velvollisuus järjestää työterveyshuoltopalvelut kaikille työntekijöilleen.[/QUOTE]

Työnantajalla ei ole velvollisutta järjestää sairaanhoidollista työterveyshuoltoa, lakisääteinen( tietyissä ammateissa pakolliset tarkastukset) on eri asia.
Työnantaja itse määrittelee haluaako ollenkan ostaa työterveydeltä sairaanhoitoa, missä laajuudesa ja ketä se koskee.

Yhteistyössä