Allerginen reaktio farkuista!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaikkea sitä pitääkin sattua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kaikkea sitä pitääkin sattua

Vieras
Sainpas sitten eilen kunnon allergisen reaktion HM:n tai Onlyn farkuista. Olin siis farkkuostoksilla ja sovittelin noissa kahdessa liikkeessä housuja. Kotiin ajaessani reisiä kuumotti kovasti ja kotona huomasin, että ne + takapuoli + vatsa olivat aivan tumman kirkuvanpunaisen lähes rakkulaisen ihottuman peitossa! Ihottuma levisi myös käsiin. Otin sitten allergialääkkeen ja voitelin ihoa perusvoiteella ja kortisonilla. Nyt aamulla ihottuma oli onneksi pois.

Tietääkö kukaan, mikä aine aiheuttaa tuollaista? Väriaine? Kivipesuaineet? Sininen väri? Ilmoitin asiasta jo noihin liikkeisiin, että voisivat mahdollisesti tutkia asian, ettei kukaan muu saisi samanlaista reaktiota. Itse en ole koskaan aikaisemmin saanut vastaavaa reaktiota mistään vaatteesta.

Ostin yhdet farkut ja pistin ne heti kotona pesuun, valitettavasti jo olemassa olleiden farkkujen kanssa. Lähteeköhän tuollaiset jäämät pois yhdessä pesussa, tietääkö kukaan? Toisaalta enhän edes tiedä, mitkä monista farkuista reaktion aiheuttivat. Uusia ruoka-aineita en eilen syönyt, joten niistä reaktio ei voinut tulla.

Onko kenellekään muulle käynyt näin?

uudet vaatteethan pitäisi aina pestä koska niissä on valmistuksen jäljiltä kemikaaleja tms. sama juttu esim. vuodevaatteissa, ja lastenvaatteissa erityisen tärkeää. Mutta pesun jälkeen niitä voi huoletta käyttää, ellet sitten satu olemaan allerginen esim. jollekkin kangasmateriaalille.

Mulla ainakin jotkut siniset värit aiheuttavat allergiaoireita. Aikoinaan vaatetehtaassa työharjottelussa tuli todettua, kun samat muun väriset kankaat ei oireita aiheuttaneet.

Ostankin lähes kaikki vaatteeni käytettyinä ja pidän sitä ihoystävällisempänä vaihtoehtona. Pesuissa noi kemikaalit onneksi poistuvat vaatteista.

On käynyt, ei minulle mutta silmät avautuivat kun katsoin ohjelman Myrkkyä halvalla joskus. Koitapa googlettaa, oli täynnä tietoa vaateteollisuuden myrkyistä. Halpamaissa tehdyissä vaatteissa käytetään myrkkyjä, jotka kiellettyjä Euroopassa. Moni esim. myyjä on sairastunut vakavasti kun joutuu käsittelemään ja hengittämään myrkkyjä, samoin halpamaiden työntekijät.

Ei ole tullut oireita, mutta olen kyllä huomannut, että väri- ym myrkyt ovat farkuissa lisääntyneet/koventuneet. Etenkin tummemmat farkut haisevat kaupassa ja vielä ekan pesunkin jälkeen ihan hirveältä ja pinta tuntuu sellaiselta, että siitä jää käteen jotain ainetta.

On käynyt, ei minulle mutta silmät avautuivat kun katsoin ohjelman Myrkkyä halvalla joskus. Koitapa googlettaa, oli täynnä tietoa vaateteollisuuden myrkyistä. Halpamaissa tehdyissä vaatteissa käytetään myrkkyjä, jotka kiellettyjä Euroopassa. Moni esim. myyjä on sairastunut vakavasti kun joutuu käsittelemään ja hengittämään myrkkyjä, samoin halpamaiden työntekijät.
Samoin löydetty itämailla tehdyistä kengistä ja huonekaluista myrkyllisiä aineita.Varsinkin nahkaisista. Yleensä ne on jotain homeenestoaineita ym.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Samoin löydetty itämailla tehdyistä kengistä ja huonekaluista myrkyllisiä aineita.Varsinkin nahkaisista. Yleensä ne on jotain homeenestoaineita ym.

Jep, ja leluissa : / Löysin sen ohjelman tietoja:
Myrkkyä halvalla | yle.fi

"Saksalainen Julia työskenteli H&M-vaatemyymälässä, kunnes hän alkoi tuntea jatkuvaa väsymystä ja huonovointisuutta. Lääkärin diagnoosi vahvisti hänen epäilynsä: nuori nainen oli altistunut vaarallisille kemikaaleille työpaikallaan. Jos Julia ei olisi lopettanut töitään välittömästi, olisi hän menettänyt munuaisensa."

Luin tuon Myrkkyä halvalla -dokumentin tekstin. Kauheeta luettavaa. :(
Uskaltaakohan farkkuja jo pitää yhden pesun jälkeen? Vai kuinka monta pesukertaa jäämät vaativat? Pesin ne siis 20min pikapesulla parien muiden farkkujen kans ja lisäksi tein housuille ylimääräisn 20 min huuhtelun + linkouksen.

No kyseisten firmojen vaatteethan on täynnä myrkkyjä. pesussa ne myrkyt lähtee - ja jäävät sitte luontoon myrkyttämään sitä. ostakaa vaan lisää HM:n ja muiden vastaavien housuja niin maailma pelastuu.

Hei, mulla tuli kans jotain kirvelevää ja kutisevaa ihottumaa veromodan housuista!
Sellaista ihan pientä kirkuvan punaista pistettä isoille alueille ja paljon. Reidet, pohkeet, takapuoli, kaikki ihan siinä kirvelevässä pisteessä.Huomasin tämän kun menin illalla suihkuun ja ihmettelin en mikä hitto polttelee mua jokapaikasta jaloissa ja pepussa. Tosi kiva :/

Numerolle 13: Kuulostaa just samalta kuin mulla. Mulla vaan tuli se pelkästä sovituksesta. :/
Ja joo, tiedän, olis parempi ostaa luomua ja elintarvikkeissa siihen usein pyrinkin. En vaan silti olis arvannut, että vaatteista voi tulla tuollainen reaktio pelkästä sovituksesta! Saa nähdä, vastaavatko ko. liikkeet viestiini mitään ja jos niin mitä.

Mulla on kahdet Espritin Organic Cotton Denim -farkut. Joka kerta kun pidän niitä, vyötärölle ilmestyy tulipunainen, turvonnut ja kutiseva "vyönauha". Yleensä niihin kohtiin joissa vyötärö-osa on painanut vatsaani, esim. pidempään istuessa. Farkut on pesty varmasti 20-30 kertaa. Muualla ei ole niin pahoja oireita.

Mikä näissä farkuissa ärsyttää ihoa? Kivipesua noissa ei ole, ovat ihan tummat.

[QUOTE="Mhk";26121949]Mulla on kahdet Espritin Organic Cotton Denim -farkut. Joka kerta kun pidän niitä, vyötärölle ilmestyy tulipunainen, turvonnut ja kutiseva "vyönauha". Yleensä niihin kohtiin joissa vyötärö-osa on painanut vatsaani, esim. pidempään istuessa. Farkut on pesty varmasti 20-30 kertaa. Muualla ei ole niin pahoja oireita.

Mikä näissä farkuissa ärsyttää ihoa? Kivipesua noissa ei ole, ovat ihan tummat.[/QUOTE]

voisko olla napin materiaali?

Ei johdu napista mun mielestä. En ole koskaan ollut nikkeliallerginen enkä tiedä mikä muu napin materiaali sellaista voisi aiheuttaa. Ei nikkeliä kai enää saa käyttäkään. Sitäpaitsi ihottuma ei tule napin kohdalle vaan kaikkialle vyötärön ympärille.

Yhteistyössä