Miksi rahan pyytäminen häälahjaksi on muka paha juttu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "morsian"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"morsian"

Vieras
Usein törmää täälläkin siihen, että monet pitää tosi tökerönä häälahjaksi rahan pyytämistä. Miksi näin?

Itsekin jokunen vuosi sitten kummastelin ystäväni hääkutsua jossa mahdolliset häälahjat toivottiin häämatkatilille. Silloin taisin ajatella että onpas outoa, jopa tökeröä. Nykyään sen sijaan, etenkin kun omat häät kesällä tulossa, niin tuntuu että on oikein ok pyytää rahana, esim juuri häämatkaa tai remonttia tms. varten lahja. Nykyäänhän niin monet on asuneet jo vuosia yhdessäkin ennen naimisiin menoa ettei yksinkertaisesti millekään tavaralle ole tarvetta. Luulisi vieraistakin että on kivempi antaa jotain mieluisaa (esim. häämatkaan osallistuminen) kuin jotain turhia maljakoita joista pariskunta ei pidä kuitenkaan.

Minulle kävisi vallan mainiosti ettei kukaan vieraista toisi muuta kuin itsensä paikalle, eli lahjat todellakin sivuseikka. Mutta kun tietää että kuitenkin kaikki haluaa jollain tapaa muistaa, niin onko tosiaan liian tökeröä pyytää sitten vaikka häämatkarahaston kartuttamista? jokuhan siitä taatusti suivaantuu, mutta eikös tää nyt ole jo ihan nykypäivää (rahalahja) ? :)

toivoahan voi mitä vain mutta kunhan muistat sen iteskin morsiamena että se on vaan toive ja joku voi siltikin tuoda teille jonkun tavaran josta jää muisto itsellenne hääpäivästä

itseäni ärsytti suunnattomasti kun ihmiset antoivat rahaa, vaikka painotettiin kaikille että haluamme lahjaksi ihmiset juhlimaan meidän kanssa ei muuta, ei tavaraa, ei rahaa.
silti jokainen toi lahjan.

Pidän yleensäkin mahdollisen lahjan mainitsemista tökerönä kutsussa.
Ihmiset tuo lahjan jos tuo.
Nykyään tuntuu että monet järjestää häät sen takia että saataisiin lahjoja tai rahaa :(

Musta on erityisesti kumma kun sanotaan, että meille riittäs vaan se, että tulette juhliin. silti on kutsussa tuo sitten lahjaks vaan rahaa toteamus. Luulis että siinä vaiheessa, kun oikeasti haluaa vain ne ihmiset sinne juhliin niin ois ihan sama mitä ne on lahjaksi halunneet antaa.

Mä olen diagnosoinut, että sellaiset ihmiset antavat väkisin tavaraa, joilla on tarve korostaa itseään. Heille on vaikeaa olla vain yksi nimi tilisiirrossa ja he haluavat siksi jäädä hääparin mieleen esineen muodossa. Joillain on myös kova tarve tuputtaa omia mieltymyksiään, koska onhan sen ihanan keramiikkataulun oltava ihana myös kaikkien muiden mielestä. Itsetehostusta siis kaikki pohjimmiltaan, mutta jos joku kokee toisin, niin kerro ihmeessä oma näkemyksesi. Miksi hääparin pitää saada sulta esine?

• Tykkää
Reactions: zenn ja Scindapsus
[QUOTE="mä";26130674]Pidän yleensäkin mahdollisen lahjan mainitsemista tökerönä kutsussa.
Ihmiset tuo lahjan jos tuo.
Nykyään tuntuu että monet järjestää häät sen takia että saataisiin lahjoja tai rahaa :([/QUOTE]

Minulle kävis oikein hyvin että kaikki tulis ilman lahjaa. Mutta kun kaikki tuppaa sen lahjan kuitenkin antamaan niin eikö kuitenkin ole ihan hyvä mainita asiasta (että mielummin sitten rahaa) kuin että kaikki kuitenkin tuo jotain tavaraa jota emme yksinkertaisesti tarvitse. Toki jos joku kaikesta huolimatta jotakin tavaraa tuo niin toki kiitämme jne. mutta toivoisimme kuitenkin ettei meitä tavaraan hukutettaisi.

Musta on erityisesti kumma kun sanotaan, että meille riittäs vaan se, että tulette juhliin. silti on kutsussa tuo sitten lahjaks vaan rahaa toteamus. Luulis että siinä vaiheessa, kun oikeasti haluaa vain ne ihmiset sinne juhliin niin ois ihan sama mitä ne on lahjaksi halunneet antaa.

No joo varmaan, mut ymmärtänet että jos pariskunta haluaa kuitenkin välttyä niiltä sadalta maljakolta ja rumalta posliiniesineeltä joita olisi tiedossa jos kutsuun laittaa "tärkeitä että tulette paikalle" niin ehkä kuitenkin fiksuinta ilmaista tämä raha toive tai laittaa esim joku yhteyshenkilö joka voi vieraita infota tai jotakin.
nim. kokemusta on

Kun ihmiset kuitenkin tuo jotain, niin miksi ei sitten voi ohjata heitä tuomaan jotain tarpeellista lahjalistan tai tilinumeron muodossa?

• Tykkää
Reactions: zenn
Mä olen diagnosoinut, että sellaiset ihmiset antavat väkisin tavaraa, joilla on tarve korostaa itseään. Heille on vaikeaa olla vain yksi nimi tilisiirrossa ja he haluavat siksi jäädä hääparin mieleen esineen muodossa. Joillain on myös kova tarve tuputtaa omia mieltymyksiään, koska onhan sen ihanan keramiikkataulun oltava ihana myös kaikkien muiden mielestä. Itsetehostusta siis kaikki pohjimmiltaan, mutta jos joku kokee toisin, niin kerro ihmeessä oma näkemyksesi. Miksi hääparin pitää saada sulta esine?

Joo tämä on kans ihmetyttänyt. Jos et ole todella läheinen lahjan saajan kanssa tyyliin äiti tai sylikummi niin miksi sun pitäs viedä joku koriste-esine lahjaksi. Siis miksi sen täytyisi muistaa juuri sinun lahjastaan se tärkeä päivänsä. On se varmasti rippilahjaksi kiva saada puolelta suvulta koriste-esineitä.

[QUOTE="harmaa";26130716]useinhan nämä rahan pyytävät hääparit,heillä ei ole ollenkaan mitään mielikuvitusta ja pyydetään vaan rahaa. Jotain sillä rahallakin meinataan ostaa.[/QUOTE]

Pikemminkin hääparit haluavat olla näkemättä vieraidensa mielikuvituksen tuotteita ja valita kotinsa esineistön itse, tai he kokevat kätevämmäksi kerätä rahat häämatkaan kuin että laittaisivat vieraat ostamaan matkan itselleen. Mun mielestäni mileikuvitustaan voi esitellä jossain muualla kuin häälahjaostoksilla.

Eräs tuttava piti tuossa taannoin häät ja toivoi suoraan kaikilta rahaa kun kaikkea muuta on jo.
Hän sitten minulle narisi kuinka joku oli tuonut heille 10kerran leffalippu sarjan ja yksi toinen oli ostanut 3 vuohta,valitti kuinka hänellekin ne 90e olisi kelvannut.
http://www.toisenlainenlahja.fi/fi/vuohi/?gclid=COCFl8z_yq8CFeJYmAodhB5iXg

Itse en kysesissä häissä ollut (polttareissa kyllä) ja toisaalta ensin ihmettelin kun emme kuutsua saaneetkaan häihin mutta parempi sitten niin kun ensin valitetaan että kaikkea on ja sitten kerjätään rahaa ja jos joku keksii kuitenkin jotain erilaista ja järkevääkin lahjaa niin heti valitetaan kuinka vaan raha kelpaa

[QUOTE="vera";26130731]No joo varmaan, mut ymmärtänet että jos pariskunta haluaa kuitenkin välttyä niiltä sadalta maljakolta ja rumalta posliiniesineeltä joita olisi tiedossa jos kutsuun laittaa "tärkeitä että tulette paikalle" niin ehkä kuitenkin fiksuinta ilmaista tämä raha toive tai laittaa esim joku yhteyshenkilö joka voi vieraita infota tai jotakin.
nim. kokemusta on[/QUOTE]

Joo, mut mulle ei tule sillon kutsusta mieleen et tosiaan asia olisi niin, että tärkeintä on. että tulette juhlimaan tärkeää päiväämme. Olet sitten kuitenkin halunnut sen lahjan ja se on rahaa. Miksei voi laittaa sitten suoraan, että lahjat kiitos rahana ja jättää tuota liipa laapaa pois.

Olen kyllä antanut aina lahjan rahana, oli se toiveena ja usein vaikkei olisikaan.

Eipä jää mitään niistä rahoista "käteen". Voihan sitä laittaa lahjalistaa, mistä kukin saa valita......kuitenkin jokainen toimii, niin kuin itse haluaa. Rahan pyytäminen tuntuu rahastukselta.....

Kyllä minusta kutsusta saa ihan eri fiiliksen jos siinä lukee "tärkeintä että tuletta paikalle, jos kuitenkin haluatte muistaa....jne" vai sitten pelkästään "Toivomme lahjaksi rahaa tässä tilinumero....jne"
tottakai kaikille (lähes kaikille) tärkeintä on, että läheiset pääsevät juhlimaan tärkeää päivää ja lahjat ovat sitte sivuseikka. Kuitenkin kulttuuriimme kuuluu voimakkaasti tapa antaa häälahja joten minusta ainakin on varsin ok esittää lahjatoive (vaikkapa sitten rahatoive) sen lisäksi että kertoo juhlijoiden paikalla olon olevan parille tärkeää. Eivät ne minusta sulje toisiaan pois? Itse vieraana ainakin arvostan lahjatoivetta joka on parille mieluisa, oli se sitten rahaa tai jokin esine. Haluan ennenkaikkea että heille jää mukava muisto päivästä. Jos minusta puutarhatonttu olisi ihana lahja hääparille ja kaunis muisto hääpäivästä, niin en silti suuna päänä semmoista hankkisi ja jos pariskunta toivoisi osallistumista häämatkaan niin sitten osallistuisin siihen ja jättäisin tontun kauppaan vaikka se minusta kovin hieno olisikin :)
Tajuskohan kaikki pointin.

• Tykkää
Reactions: nöppönen
[QUOTE="vieras";26130834]Eipä jää mitään niistä rahoista "käteen". Voihan sitä laittaa lahjalistaa, mistä kukin saa valita......kuitenkin jokainen toimii, niin kuin itse haluaa. Rahan pyytäminen tuntuu rahastukselta.....[/QUOTE]

Jos lahjarahat käyttää vaikka kauan suunniteltuun ja toivottuun häämatkaan niin luulen että se mikä siitä jää käteen ja muistoksi on jotain paljon suurempaa kuin vaikkapa sinun mielestäsi hieno maljakko jonka lahjaksi olet väkisin vienyt...

Kyllä minusta kutsusta saa ihan eri fiiliksen jos siinä lukee "tärkeintä että tuletta paikalle, jos kuitenkin haluatte muistaa....jne" vai sitten pelkästään "Toivomme lahjaksi rahaa tässä tilinumero....jne"
tottakai kaikille (lähes kaikille) tärkeintä on, että läheiset pääsevät juhlimaan tärkeää päivää ja lahjat ovat sitte sivuseikka. Kuitenkin kulttuuriimme kuuluu voimakkaasti tapa antaa häälahja joten minusta ainakin on varsin ok esittää lahjatoive (vaikkapa sitten rahatoive) sen lisäksi että kertoo juhlijoiden paikalla olon olevan parille tärkeää. Eivät ne minusta sulje toisiaan pois? Itse vieraana ainakin arvostan lahjatoivetta joka on parille mieluisa, oli se sitten rahaa tai jokin esine. Haluan ennenkaikkea että heille jää mukava muisto päivästä. Jos minusta puutarhatonttu olisi ihana lahja hääparille ja kaunis muisto hääpäivästä, niin en silti suuna päänä semmoista hankkisi ja jos pariskunta toivoisi osallistumista häämatkaan niin sitten osallistuisin siihen ja jättäisin tontun kauppaan vaikka se minusta kovin hieno olisikin :)
Tajuskohan kaikki pointin.

tätä vähän hain takaa :)

Jos lahjarahat käyttää vaikka kauan suunniteltuun ja toivottuun häämatkaan niin luulen että se mikä siitä jää käteen ja muistoksi on jotain paljon suurempaa kuin vaikkapa sinun mielestäsi hieno maljakko jonka lahjaksi olet väkisin vienyt...

*tykkään*
Myö toivottiin pari kesää sitten häissämme häämatkakassaan osallistumista. Kivasti matkarahat saatiinkin kasaan ja kukaan vieras ei ainakaan meille eikä tietääksemme selkämme takanakaan tätä manaillut. Moni tuntui olevan helpottunut näin "helposta" toiveesta :) Rahoilla toteutettiin sitten ihana häämatka ja todellakin "käteen jäi" ihania muistoja lomasta. Ei tosiaan se omasta mielestä hieno vaasi välttämättä ole aina se paras lahjaidea ;)

Yhteistyössä