Ihanko oikeasti puolivuotiaani on kamalan iso?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jättiläisen äiti?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jättiläisen äiti?

Vieras
Poikani mitat 6kk neuvolassa olivat 70cm ja 8,1kg. Joka paikassa taivastellaan, miten iso lapsi on. Neuvolassa siis ei kauhisteltu, todettiin vain että pitkä hoikka poika, mutta kaikkialla muualla saan kuulla taivastelua. Olen kuitenkin ylpeä, että olen saanut rintamaidolla kasvatettua pojasta näin ison, sillä poika oli pieni keskonen.

Onko muilla näin isoja lapsia? Onko tämä tosiaan niin tavatonta?

[QUOTE="AAA";26181846]Ei kai hän kovin pitkä ole ikäisekseen, mutta painoa on. Se kyllä tasaantuu.[/QUOTE]

Sitä juuri ihmettelenkin, kun muiden mielestä hän on kamalan painava, ja käyrien ja omien silmieni mukaan hoikka. Paino on siis jo tasaantunut, oli aiemmin paljon pulskempi.

Isohko kyllä joo, mutta ei nyt mitenkään tavaton. :) Sitä paitsi, mitä väliä? Hienoahan se vaan on, että hän kasvaa hyvin, etenkin jos on keskosena syntynyt. Kyllä se sitä sitten tasaantuu. :) Mulla oli kummipoika ja hänen kaikki sisaruksensa aika sellaisia isoja.. juurikin tuota kokoluokkaa, tosin kummipoika taisi olla tuon ikäisenä vielä pidempi. Hän oli 3 kk:n iässä saman kokoinen kuin mun lapseni vuoden iässä. :D

Niinhän se on lasten kanssa, koskaan ei ole hyvä. Aina löytyy niitä taivastelijoita, oli lapsi sitten pieni tai suuri tai ihan keskikokoinen.

[QUOTE="hih";26181853]Keijukainen. Meidän jätkä painoi samassa iässä 9,2 kiloa ja ihan äidinmaidolla pelkästään kasvoi. Nyt jo 4v. mutta iso edelleen.[/QUOTE]

Meilläkin menty äidinmaidolla tähän asti, vasta nyt parin viikon verran syöty soseita. Pojan isä on pitkä ja pojasta näki jo keskolassa, että hänestä tulee iso mies (jalkaterät ja kämmenet olivat suuret muuhun vartaloon nähden).

Isohko kyllä joo, mutta ei nyt mitenkään tavaton. :) Sitä paitsi, mitä väliä? Hienoahan se vaan on, että hän kasvaa hyvin, etenkin jos on keskosena syntynyt. Kyllä se sitä sitten tasaantuu. :) Mulla oli kummipoika ja hänen kaikki sisaruksensa aika sellaisia isoja.. juurikin tuota kokoluokkaa, tosin kummipoika taisi olla tuon ikäisenä vielä pidempi. Hän oli 3 kk:n iässä saman kokoinen kuin mun lapseni vuoden iässä. :D

Niinhän se on lasten kanssa, koskaan ei ole hyvä. Aina löytyy niitä taivastelijoita, oli lapsi sitten pieni tai suuri tai ihan keskikokoinen.

On kyllä huimia eroja lasten välillä. Ystäväni lapsi on nyt kaksivuotias ja aika lailla samaa kokoa kuin puolivuotiaani. Onhan se hassun näköistä. Ylpeä olen lapsestani, mutta ihmetyttää kun omassa kaveripiirissäni tuntuu olevan joku juttu, että vain pieni vauva on jotenkin "normaali". Siksi siis kyselen täällä, että onko tämä nyt ihan kummallista tosiaan.

Mulla on kaksi poikaa, jotka molemmat olleet isoja ja täysimetettyjä. Molemmilla oli puolivuotiaana yhdeksän kiloa puhki, ja vasta siinä vaiheessa aloitettiin soseet. Kumpikin on hoikistunut liikkeelle lähdettyään. Laiheliineja eivät ole, mutta normaalipainoisia. Ja todella terveitä olleet molemmat. Joten älä huoli!

Eikö tuo ole ihan normaalikokoinen. Meidän poika oli suurin piirtein samaa kokoa, ja mielestäni ihan käyrällä kulki, vaikka käytössä oli vielä ne vanhat käyrät.

[QUOTE="aapee";26181904]On kyllä huimia eroja lasten välillä. Ystäväni lapsi on nyt kaksivuotias ja aika lailla samaa kokoa kuin puolivuotiaani. Onhan se hassun näköistä. Ylpeä olen lapsestani, mutta ihmetyttää kun omassa kaveripiirissäni tuntuu olevan joku juttu, että vain pieni vauva on jotenkin "normaali". Siksi siis kyselen täällä, että onko tämä nyt ihan kummallista tosiaan.[/QUOTE]

Niin.. Mulla on kyllä vieläkin tuo nuorempi huomattavan pieni ikäisekseen, on viisivuotias mutta menis varmaan kolmevuotiaasta ihan hyvin. 4-vuotiaana oli mukanani joskus taaperojumpassa kun olin ohjaajana, ja siellä oli häntä pidempi 2-vuotias :O Mutta toisaalta, minäkin olen lyhyt, ja kuten sanoit, teilläkin lapsen isä on pitkä. :)

Jotenkin itse miellän sen niin, että on parempi lapsen olla suuri ikäisekseen, en tiedä miksi. Toisaalta kaksi kummipoikaani on siitäkin joskus kärsinyt, kun lapselta on sitten odotettu paljon kypsempää käytöstä kun pituutta on vaikkapa 5-vuotiaana ollut saman verran kuin normi ekaluokkalaisella. Mutta joo, mä olen ihan kyllästynyt kuulemaan siitä,kun mun lapset on kuulemma liian pieniä :p Tulee nykyään vaan sanottua, että Haloo... ootko katsonut miten pitkä minä oon :D

Ehkä mun kaveripiirissäni sitten on jotenkin sirompia vauvoja osunut kun tosiaan aina saa kuulla sitä miten meidän poika on kenenkin tyttöön/poikaan verrattuna tosi iso.

Mukava kuulla vastauksia :)

Öhöm, meillä poika oli 6kk 75,5 cm ja 12,2 kg. En siis pidä isona ollenkaan. En kyllä pidä omaanikaan, mulle kun hän on kuitenkin vauva siinä missä kuka tahansa, vaikka vertailtaessa isompi onkin.

Mielipide ja kokemus asioita.

Ei nyt mitenkään hirveän iso :) Kavereillani suunilleen tuon kokoisia vauvat olleet puolivuotiaana. Hyvähän se on että kasvaa :)
Omat lapset aika pieniä, mutta onneksi kuitenki aina on painoa tullut, ettei ole jouduttu painokontrolliin... Meidän 7kk tyttö oli 65cm ja paino oli päälle 7 kiloa, en nyt tarkkaan muista.

Kasvu on niin yksilöllistä. Itse synnyin keskikokoisena 50 cm ja 3,6 kiloa. Yksi vuotiaana olin vasta 71,5 cm ja 8,970 kiloa. Ja eihän sitä kokoa nykyäänkään ole kuin 156 cm ja 51 kiloa. Joten itsestäni on jo vauvasta asti nähty, ettei minusta mitään isoa tule.