Olen jo 40 -vuotias enkä vieläkään tiedä mikä musta tulee isona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "miina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"miina"

Vieras
Oman alan töitä ei vain löydy, ellen muuta pääkaupunkiseudulle. Olen valmis kouluttautumaan johonkin muuhunkin, mutta en vain tiedä mihin. Kuopus täyttää syksyllä 3 vuotta ja jotain pitäisi pikku hiljaa keksiä.

Olen hieman yli 40, teen kyllä yrittäjän oman alani töitä, mutta juuri nyt tilanne on hieman huono, ja ala alkaa kyllästyttääkin.

Mutta en tiedä, mitä muuta alkaisin tehdä tai mitä alkaisin ensin opiskella. Ehkä tässä on jo orastavaa 50-kympin kriisiä mulla!

Mä luulin, että olen myöhässä tän asian kanssa. :) Olen 26v, lapsi täyttää joulukuussa 3v, ja johonkin kouluun pitäisi hakea, en vaan keksi mitä tahdon tehdä. :/

Olen itsekin 40+ enkä kyllä ole ollenkaan varma, että tulenko tekemään nykyisiä töitäni eläkeikään asti (sikäli kun mitään nykyisen kaltaisia eläkkeitä enää reilun 20 vuoden päästä edes tunnetaan). Se nyt vaan on nykyinen työelämä tällaista; mikään ei ole varmempaa kuin epävarmuus.

Ymmärrän oikein hyvin. Mä olen 34 enkä vielä tiedä, mikä minusta tulee ammatillisesti. Koulutuksia on ja ihan hyviä koulutuksia onkin, mutta silti tämä tilanne.

Mulla ihan sama juttu. Täytän ensi kuussa 40, olen töissä alalla jonne kouluttauduin nuorena hätäpäissäni ihan vaan siksi kun en tiennyt mitä haluaisin, ja kun muutama kaveri meni samaan kouluun. Nyt ois jotain pientä hajua siitä mikä voisi kiinnostaa, ja lapsi mullakin 3 v., (tosin ainut) niin opiskelu voisi olla paikallaan.

Hain yhteen koulutukseen viime syksynä, mutta en saanut opiskelupaikkaa. Sen jälkeen olen hakenut kahteen työpaikkaan, mutta eipä niistäkään mitään ole kuulunut. Alkaa jo pikku hiljaa tuntuun siltä, etten ole enää yhteiskuntakelpoinen, kun olen ollut muutaman vuoden "vain" kotiäiti |O

[QUOTE="oona";26184121]Kertoisitteko, että mitä vaihtoehtoja olette miettineet? :) Jos vaikka mä (ja muutkin toki) saisin jotain hyviä ideoita teiltä. :D[/QUOTE]

Itse ainakin olen miettinyt yhtenä vaihtoehtona yrittäjäksi ryhtymistä. Oma osaamiseni vain on hiukan vaikeasti tuotteistettavissa myytäväksi palveluksi...

[QUOTE="vieras";26184196]40v ja olen opiskelemassa monimuotona aikuispuolella amk ja rahat tulee ansiosidonnaisen muodossa omaehtoinen opiskelu.[/QUOTE]

Tuota amk:ta mäkin mietin, mutta kun siellä ei ole oikein mitään kiinnostavaa. Tai siis on sisustusala, mutta olen kuullut tosi paljon negatiivista tuosta koulutuksesta.
Maksaa kuitenkin likemmäs 3000 euroa...

[QUOTE="aapee";26184228]Tuota amk:ta mäkin mietin, mutta kun siellä ei ole oikein mitään kiinnostavaa. Tai siis on sisustusala, mutta olen kuullut tosi paljon negatiivista tuosta koulutuksesta.
Maksaa kuitenkin likemmäs 3000 euroa...[/QUOTE]

Koulutukset, Sisustusala, amk En nyt ymmärrä tuota sinun 3000e mutta ei mun tarvikaan.

[QUOTE="oona";26184121]Kertoisitteko, että mitä vaihtoehtoja olette miettineet? :) Jos vaikka mä (ja muutkin toki) saisin jotain hyviä ideoita teiltä. :D[/QUOTE]

Mulla oikeastaan ainut vaihtoehto opiskelulle olisi oppisopimuskoulutus, rahallisista syistä. Haluaisin opiskella lähihoitajaksi ja suuntautua vanhustenhuoltoon. (todellinen kutsumus, ollut aina) Mutta oppisopimuspaikan löytäminen ei ole todellakaan helppoa, sen olen huomannut.

[QUOTE="vieras";26184328]Eli sulla on pohja ja työkokemusta alalta? Mikset mene ihan amk perusjuttuun, jossa ei ole maksua ja saat amk todistuksen.[/QUOTE]

Ei ole pohjaa eikä kokemusta, hain opiskelemaan sisustusalan ammatitutkintoa, mutta en päässyt. Tuonne TAMK:iin pääsee ilman alan aikaisempaa koulutusta tai kokemusta. Sisustusalan tutkintoja on kyllä pilvin pimein, mutta ei täällä Pirkanmaalla. Toinen kiinnostava on esim. artesaani tai joku vaatetusalan tutkinto.

[QUOTE="aapee";26184353]Ei ole pohjaa eikä kokemusta, hain opiskelemaan sisustusalan ammatitutkintoa, mutta en päässyt. Tuonne TAMK:iin pääsee ilman alan aikaisempaa koulutusta tai kokemusta. Sisustusalan tutkintoja on kyllä pilvin pimein, mutta ei täällä Pirkanmaalla. Toinen kiinnostava on esim. artesaani tai joku vaatetusalan tutkinto.[/QUOTE]

Toi linkki minkä laitoit, on täydennyskoulutusta, ei perus amk opetus maksa.

[QUOTE="aapee";26184129]Hain yhteen koulutukseen viime syksynä, mutta en saanut opiskelupaikkaa. Sen jälkeen olen hakenut kahteen työpaikkaan, mutta eipä niistäkään mitään ole kuulunut. Alkaa jo pikku hiljaa tuntuun siltä, etten ole enää yhteiskuntakelpoinen, kun olen ollut muutaman vuoden "vain" kotiäiti |O[/QUOTE]

Kahteen työpaikkaan? Voi hyvä immeinen, olet tainnut todellakin pudota työelämän kärryiltä. Yleensä alalla kuin alalla saa hakea 20-200 paikkaan ennen kuin jotain tärppää! Aika hitsin harvassa ovat he, jotka kahteen paikkaan hakemalla saavat töitä. Nyt hieman ahkerammin hakemaan!

Nimim. hyvä koulutus ja erinomainen työkokemus sekä varmasti hyvä hakemus, yritän vaihtaa työpaikkaa ja 20 hakua takana ilman edes haastattelukutsua.

Kahteen työpaikkaan? Voi hyvä immeinen, olet tainnut todellakin pudota työelämän kärryiltä. Yleensä alalla kuin alalla saa hakea 20-200 paikkaan ennen kuin jotain tärppää! Aika hitsin harvassa ovat he, jotka kahteen paikkaan hakemalla saavat töitä. Nyt hieman ahkerammin hakemaan!

Nimim. hyvä koulutus ja erinomainen työkokemus sekä varmasti hyvä hakemus, yritän vaihtaa työpaikkaa ja 20 hakua takana ilman edes haastattelukutsua.

Sepä siinä, kun mun alan paikkoja ei ole ollut tarjolla kun noin kaksi paikkaa. Hakisin toki vaikka 200 paikkaan, jos olisi mihin hakea.

[QUOTE="aapee";26184479]Sepä siinä, kun mun alan paikkoja ei ole ollut tarjolla kun noin kaksi paikkaa. Hakisin toki vaikka 200 paikkaan, jos olisi mihin hakea.[/QUOTE]

No mikä se sun alas sitten on?

Onko kyse nyt siis siitä, että haluat vaihtaa alaa koska et pidä omastasi, vai että haluat vaihtaa alaa koska et työllisty omallesi? Jos jälkimmäistä, niin suosittelen vielä yrittämään esim. alan sisällä jatkokouluttautumista, työnhakureviirin kasvattamista, yrittäjyyden harkintaa tms. Kannattaa myös lähettää avoimia hakemuksia ja ottaa yhteyttä suoraan potentiaalisiin yrityksiin, ei vain odottamaan avoimien paikkojen ilmoituksia.

Yhteistyössä