Mistä voi johtua toistuvat, pitkät fllunssat perusterveellä aikuisella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a p"

Vieras
Lapseni aloitti syksyllä päiväkodin ja itse palasin töihin. Sen jälkeen lapseni on sairastellut paljon, ja olen kuullut että niin käy usein pk:n aloituksen jälkeen. Ihan normaaleja virustartuntoja ovat olleet, flunssaa ja vatsatautia.

Minä itse olen aiemmin sairastanut flunssan korkeintaan kerran vuodessa tai kahdessa. Nyt viime syksyn jälkeen tämä tämänhetkinen on ehkä neljäs. Ja pahin kesti 6 viikkoa. Flunssat eivät enää mene minulla muutamassa päivässä ohi, vaan kestävät vähintään kaksi viikkoa, ja lähes joka kerta tulee myös poskiontelon-ja otsaontelontulehdus, keuhkoputkentulehdus, silmä-ja korvatulehdus.

Olen koittanut olla mahdollisimman vähän töistä poissa , mutta väkisinkin olen joutunut 3 päivää aina välillä ottamaan sairaslomaa. Ihme ettei pomoni ole vielä vihjaillut mitään, yleensä kuulemma alkaa vihjailla työkyvystä tai sen puutteesta, jos sairauspoissaoloja on paljon. Mulla on suunnilleen 12 päivää sairaspoissaoloja viime elokuun jälkeen. Puolikuntoisenakin kyllä olen töissä ollut.

Voiko tällainen sairastelu olla merkki jostain vakavammasta? Terveyskeskuslääkärit eivät koskaan ole sanoneet että pitäisi käydä verikokeissa tms. tämän sairastelun takia, mutta itseäni vähän huolestuttaa, kun ennen tätä en tosiaan pahemmin ole sairastellut.

[QUOTE="elsa";26201417]hometta kämpässä??[/QUOTE]

Olemme muuttaneet tässä tämän sairastelukauteni aikana kerrostalosta toiseen, eikä tilanne ole muuttunut, eli ei varmaan siitä johdu.

Varmaan juuri se, et lapsi sairastuu nyt herkemmin päiväkodissa vaikuttaa siihen et taudit tarttuvat myös sinuunkin helpommin. Itse olen kanssa huomannut sen, että flunssat nykyään kestää viikkotolkulla entisen muutaman päivän sijaan.

Sikäli olen onnekas, koska lapseni aloitti päiväkodin hieman yli vuosi sitten ja ei olla sairasteltu yhtään sen enempi kuin ennenkään. Minä itseasiassa sairastelen enemmän kuin lapsi, lapsen isä taas sairastelee todella harvoin. Liekö lapsi sitten saanut isältään hyvät geenit sairastelun osalta.

Moi! Itselläni suunnilleen sama tilanne. En kuitenkaan vielä ole suuremmin asista huolestunut, jatkuva sairastelu kyllä ärsyttää tosi paljon. Kesää kohti mennään ja silloin pöpöt hieman vähenevät. Meilläkin siis mahdollisuus pysyä terveempinä ;)

Itselläni tulee välillä vuosi jolloin sairastelen enemmän, sitten menee taas vuosia etten sairasta juuri lainkaan. Virus kannat muuttuvat ja siksi periaatteessa saman viruksen voi sairastaa elämänsä aikana useamman kerran. Itse olen sairastanut influenssan vain kolme kertaa koko aikuisiän aikana. Ja kun sairastuu, on vastustuskyky huonompi elimistön stressin vuoksi ja siksi sairastuu taas helpommin toiseen sairauteen. Veikkaampa että sinullakin menee taas aikaa seuraavaan talveen jolloin noin paljon sairastat. Olethan juuri palannut takaisin työelämään, joten käy samoin kun päiväkodin aloittavilla lapsilla: sairastelee enemmän. Olet ollut kotona suojassa taudeilta eikä vastustuskyky ole päässyt kehittymään.

Ja... flunssa pitkittyy, jos et lepää tarpeeksi taudin alussa. Silloin tulee helpommin myös näitä jälkitauteja. Ole vain hyvällä omalla tunnolla kotona, ja jos arveluttaa, hae sairaanhoitajan tai lääkärin todistus. Työnantajan velvollisuus on tarttua siihen, että on paljon omalla ilmoituksella olevia poissaoloja. Silloin lähetetään työterveyteen ja katsotaan mistä kiikastaa. Itse sairastin paljon ja minulla oli migreeni poissaoloja muutama. Tiesin että tulee passitus työterveyteen, joten varasin ajan jo etukäteen. Itselläni oli masennus pahentunut, josta johtui sairastelu. (selkäkivut, mahakivut ja migreeni) Olin lopulta kaksi kuukautta sairaslomalla jonka jälkeen olen jaksanut olla töissä jälleen hyvin. Kannattaa siis ottaa ihan positiivisena asiana tuo työnantajan vihjailu ja ota mieluummin itse asia puheeksi. Näin osoitat olevasi tunnollinen työntekijä. :)

[QUOTE="a p";26201653]Joulukuun lopulla otettiin crp viimeksi, oli 10, sen perusteella ei voi olla mykoplasmaa.[/QUOTE]

Ei sano mitään pelkkä CRP. Ainoastaan mykoplasmavasta-aineet kertovat totuuden. Eikä mykoplasma sinällään selitä tuota tilannettasi. Se nääs aiheuttaa pitkittynyttä yskää. Eri asia jos on toistuvia, pitkittyneitä flunssia ja poskiontelotulehduksia, kuten ap:lla.

Homettahan voi muuten olla myös työpaikalla, onko muilla työntekijöillä omituisia oireita?

[QUOTE="Maru";26201534]Itselläni tulee välillä vuosi jolloin sairastelen enemmän, sitten menee taas vuosia etten sairasta juuri lainkaan. Virus kannat muuttuvat ja siksi periaatteessa saman viruksen voi sairastaa elämänsä aikana useamman kerran. Itse olen sairastanut influenssan vain kolme kertaa koko aikuisiän aikana. Ja kun sairastuu, on vastustuskyky huonompi elimistön stressin vuoksi ja siksi sairastuu taas helpommin toiseen sairauteen. Veikkaampa että sinullakin menee taas aikaa seuraavaan talveen jolloin noin paljon sairastat. Olethan juuri palannut takaisin työelämään, joten käy samoin kun päiväkodin aloittavilla lapsilla: sairastelee enemmän. Olet ollut kotona suojassa taudeilta eikä vastustuskyky ole päässyt kehittymään.

Ja... flunssa pitkittyy, jos et lepää tarpeeksi taudin alussa. Silloin tulee helpommin myös näitä jälkitauteja. Ole vain hyvällä omalla tunnolla kotona, ja jos arveluttaa, hae sairaanhoitajan tai lääkärin todistus. Työnantajan velvollisuus on tarttua siihen, että on paljon omalla ilmoituksella olevia poissaoloja. Silloin lähetetään työterveyteen ja katsotaan mistä kiikastaa. Itse sairastin paljon ja minulla oli migreeni poissaoloja muutama. Tiesin että tulee passitus työterveyteen, joten varasin ajan jo etukäteen. Itselläni oli masennus pahentunut, josta johtui sairastelu. (selkäkivut, mahakivut ja migreeni) Olin lopulta kaksi kuukautta sairaslomalla jonka jälkeen olen jaksanut olla töissä jälleen hyvin. Kannattaa siis ottaa ihan positiivisena asiana tuo työnantajan vihjailu ja ota mieluummin itse asia puheeksi. Näin osoitat olevasi tunnollinen työntekijä. :)[/QUOTE]

Kiitos hyvistä neuvoista!! Ajattelin juuri tänään että varaan ma ajan työterveydestä. Ja sanon sen pomollekin. Ja olenkin tunnollinen työntekijä ja sen maineessa.:-)

Joo nyt olen levännyt, mutta joskus olen sitkutellut viikonkin töissä kun flunssa alkaa. Mulla kun on sellainen "piirre"etten saa juurikaan kuumetta, vain pientä lämpöä, korkeintaan 37,5. Silloin ei välttämättä tajua levätä vaikka pitäisikin. Kuume on siitä hyvä että se tappaa (tai tappaisi...) pöpöjä ja pistäisi ihmisen lepäämään.

Yhteistyössä